wanneer paard terug mogen brengen na aankoop?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Re: wanneer paard terug mogen brengen na aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 10:20

ja daar heb je gelijk in,
maar hoe ga ik dit dan verder aanpakken als dit zo blijft, ik weet nog steeds niet binnen welke periode je een paard terug mag brengen bij gebreken? lees zo veel verschillende dingen...
als er problemen voor blijven doen dan zal hij idd misschien toch terug moeten..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 10:21

Klara16 schreef:
Bonny: als ik een sportpaard ga kopen dan ben ik bij voorbaat NIET geinteresseerd in een paard dat zich niet laat laden. En de meeste kopers met mij.

Een paard dat niet te laden is kan je toch nergens voor gebruiken (behalve buitenritjes als je toevallig naast een bos woont). Het is een ernstig gebrek dat zeker koopvernietigend kan zijn. Dat de verkoper het dier gesedeerd zou hebben om hem bij de verkoop te laden is je reinste bedrog.

enne dat hij niet te laden was wist ik niet bij voorbaat he...? anders had ik het never nooit gedaan.
maar dat van het sederen geloof ik niet, hij was zo fris met de keuring ed.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:34

Niet willen laden zou ik zelf ernstiger vinden dan cornage (tenminste, hangt van de graad van cornage af).

(maar goed, ik heb op dit gebied eigenlijk geen recht van spreken Schijnheilig )

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:13

Ook van de graad van niet willen laden. Niet willen laden is te verhelpen. Cornage niet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:16

Bonny, zou die paardenadvocaat die termijn niet weten? Als je daarop Googled zal er vast een naam naar boven komen drijven, daar heb je wrs meer aan dan aan alle speculaties. Ondertussen al een mobiele scoop kunnen vinden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:17

Apple schreef:
Niet willen laden zou ik zelf ernstiger vinden dan cornage (tenminste, hangt van de graad van cornage af).

(maar goed, ik heb op dit gebied eigenlijk geen recht van spreken Schijnheilig )

Ik denk dat als de cornage nu pas opvalt, dat de graad niet echt heel ernstig is Haha! Haha! Haha!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:21

Bonny4life schreef:
ja als ik maar wist welke dierenartsen dit deden was ik al een heel eind, iemand enig idee hoe ik dit na kan gaan?

Edigit doet het.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:25

Bonny4life schreef:
ja als ik maar wist welke dierenartsen dit deden was ik al een heel eind, iemand enig idee hoe ik dit na kan gaan?

Google!!!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:35

Tjonge jonge...wat wordt er hier een punt gemaakt over het niet willen laden...
Ik heb jarenlang trailertrainingen gegeven met paarden die zich niet willen laten laden....uiteindelijk werden dat allemaal makkelijk te laden paarden.

Het feit dat het paard zich niet wilde laten laden voor de reis naar de kliniek kan allerlei oorzaken hebben:

of hij heeft de reis de vorige keer op de trailer als zeer spannend ervaren en liet zich daarom niet zo snel overtuigen van weer op de trailer te stappen.

of de TS had onbewust spanning over of hij zich wel zou laten laden en door haar onbewuste lichaamshouding wilde het paard niet

of de TS heeft een verkeerde timing gehad met het paard overtuigen om het te laden

of.....vul maar in.

Geen laadprobleem is zo groot, of er is wel een oplossing voor (ik heb honderden problemen opgelost in het verleden, dus weet waar ik over praat). Dus dat dit paard daardoor niet geschikt zou zijn voor de sport is onzin.

Dat je hem daarvoor terug zou kunnen brengen ook....bovendien...als je hem terug zou brengen moet hij ook geladen worden...dus daarmee zou je je punt direct zelf al onderuit schoffelen... Haha!

Mijn advies m.b.t. het laden: vraag er iemand bij die hier echt ervaring mee heeft. Vooral jonge paarden kunnen best nog even wat wispelturig zijn met laden. Kies iemand uit die jou ook leert hoe je problemen kunt oplossen. En niet iemand die allerlei hulpmiddelen gebruikt (tig lijnen er achter, zodat je het nooit in je eentje kunt). Maar iemand die jou de juiste timing kan leren (werken met druk en druk loslaten bijv.).
En als het dan lukt, zet hem er in...en er uit...en er in....en er uit...etc.. Maak er een soort spel van. Beloon goed.... Maar ga niet direct als hij er in staat de klep achter hem dichtgooien en wegrijden. Dus eerst tig keer droog oefenen voordat je echt op reis gaat. Met een goed beleid heb je straks een engeltje op de trailer staan.

Dan over cornage. Cornage uit zich echt heel duidelijk. Het is ook een soort fluitend/piepend geluid. Als hij zwaar ademt lijkt het mij gewoon een conditiegebrek.

Mijn advies voor jou:
Ga lekker met hem aan de slag. Zoek deskundige hulp om je trailerproblemen op te lossen.
Geniet van je nieuwe paard....
Je hebt een half jaar de tijd om hem terug te brengen bij een verborgen gebrek dat met de keuring aan het licht had moeten komen.
Kortom...stop met tobben en ga lekker met hem aan de slag...je hebt nog tijd zat voor het geval er toch sprake zou zijn van cornage.

En onthoud: een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:45

polly2 schreef:
Ik heb jarenlang trailertrainingen gegeven met paarden die zich niet willen laten laden....uiteindelijk werden dat allemaal makkelijk te laden paarden.

Het feit dat het paard zich niet wilde laten laden voor de reis naar de kliniek kan allerlei oorzaken hebben:

of hij heeft de reis de vorige keer op de trailer als zeer spannend ervaren en liet zich daarom niet zo snel overtuigen van weer op de trailer te stappen.

of de TS had onbewust spanning over of hij zich wel zou laten laden en door haar onbewuste lichaamshouding wilde het paard niet

of de TS heeft een verkeerde timing gehad met het paard overtuigen om het te laden

of.....vul maar in.

Geen laadprobleem is zo groot, of er is wel een oplossing voor (ik heb honderden problemen opgelost in het verleden, dus weet waar ik over praat). Dus dat dit paard daardoor niet geschikt zou zijn voor de sport is onzin.

Dat je hem daarvoor terug zou kunnen brengen ook....bovendien...als je hem terug zou brengen moet hij ook geladen worden...dus daarmee zou je je punt direct zelf al onderuit schoffelen... Haha!

Mijn advies m.b.t. het laden: vraag er iemand bij die hier echt ervaring mee heeft. Vooral jonge paarden kunnen best nog even wat wispelturig zijn met laden. Kies iemand uit die jou ook leert hoe je problemen kunt oplossen. En niet iemand die allerlei hulpmiddelen gebruikt (tig lijnen er achter, zodat je het nooit in je eentje kunt). Maar iemand die jou de juiste timing kan leren (werken met druk en druk loslaten bijv.).
En als het dan lukt, zet hem er in...en er uit...en er in....en er uit...etc.. Maak er een soort spel van. Beloon goed.... Maar ga niet direct als hij er in staat de klep achter hem dichtgooien en wegrijden. Dus eerst tig keer droog oefenen voordat je echt op reis gaat. Met een goed beleid heb je straks een engeltje op de trailer staan.

Dan over cornage. Cornage uit zich echt heel duidelijk. Het is ook een soort fluitend/piepend geluid. Als hij zwaar ademt lijkt het mij gewoon een conditiegebrek.

Mijn advies voor jou:
Ga lekker met hem aan de slag. Zoek deskundige hulp om je trailerproblemen op te lossen.
Je hebt een half jaar de tijd om hem terug te brengen bij een verborgen gebrek dat met de keuring aan het licht had moeten komen.
Kortom...stop met tobben en ga lekker met hem aan de slag...je hebt nog tijd zat voor het geval er toch sprake zou zijn van cornage.

Afgod

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:06

Hey Roelie, ik weet ook niet meer hoe het precies zit maar anders zou je Belinda van school eens moeten bellen. Volgens mij hebben wij les gehad van haar over juridische toestand rondom aankoop enz. Groetjes

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 15:47

Breghje schreef:
polly2 schreef:

of.....vul maar in.

Mijn advies voor jou:

Afgod

AMEN

haha wat jij zegt zijn we ook nu mee bezig, ik heb hulp van een meisje van stal die aan parelli doet,
zij is nu met hem en mij aan de slag, vandaag heeft hij zelf 2 voeten op de klep gezet en dan krijgt hij steeds beloning,
dat met druk doen we ook maar nog niet teveel hij heeft door ons getrek dinsdag daar een beetje angst door gekregen,
maar we pakken het inderdaad met rust aan, doet hij het goed, krijgt hij rust, wil hij erlangs draaien we hem snel weer om,
op zich vergeleken met de vorige keer boekt hij al vooruitgang Knipoog dus ik blijf het positief bekijken! en anders....
kan jij als het echt niet gaat lukken geen trailertraining geven? of woon je ver weg?

wat betreft cornage, ik ga eerst gewoon lekker met hem aan de gang als zijn tanden zijn genezen, (mn instr.dan)
en dan zien we wel, ik ga proberen nu gewoon van hem te genieten inderdaad!
bedankt..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:13

Ik geef al een paar jaar geen trailertraining meer. Dit vanwege te druk zijn met andere werkzaamheden. Mijn eigen paarden gingen er bij inschieten, en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Als je vlakbij me had gewoond had ik voor één keertje wel een uitzondering willen maken, maar dat is helaas niet het geval (ik zag Bunchoten/Spakenburg).
Petra Vlasblom is ook heel goed. Zij doet het eigenlijk vanuit dezelfde principes als ik altijd deed.
Er zitten hier op bokt nog wel meer mensen die het op een prettige manier doen.
Kijk eens op www.2moons.nl
Succes.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:22

Klara16 schreef:
Bonny: als ik een sportpaard ga kopen dan ben ik bij voorbaat NIET geinteresseerd in een paard dat zich niet laat laden. En de meeste kopers met mij.

Een paard dat niet te laden is kan je toch nergens voor gebruiken (behalve buitenritjes als je toevallig naast een bos woont). Het is een ernstig gebrek dat zeker koopvernietigend kan zijn. Dat de verkoper het dier gesedeerd zou hebben om hem bij de verkoop te laden is je reinste bedrog.

Niet kunnen laden is geen koopvernietigend gebrek!
Wat wel verstandig is, is dat je het uitprobeert vóór de aankoop en dat je de verkoper in het koopcontract laat verklaren dat het dier zich goed laat laden (= jouw bewijs dat je het erover gehad hebt). Dat is jouw onderzoeksplicht als koper.

Op die manier kan je de koop wel ongedaan maken, als het dier zich onverhoopt toch niet laat laden.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:50

beantsje schreef:
Klara16 schreef:

Niet kunnen laden is geen koopvernietigend gebrek!
Wat wel verstandig is, is dat je het uitprobeert vóór de aankoop en dat je de verkoper in het koopcontract laat verklaren dat het dier zich goed laat laden (= jouw bewijs dat je het erover gehad hebt). Dat is jouw onderzoeksplicht als koper.

Op die manier kan je de koop wel ongedaan maken, als het dier zich onverhoopt toch niet laat laden.

Dan nog niet. Het is namelijk niet objectief. Ik kan in no time een goed te laden paard veranderen in een paard dat zich niet meer laat laden, bijvoorbeeld.
Ook als je een ongelukje hebt gehad met de trailer, kan een paard zich daarna opeens niet meer laten laden.
Of iemand die zelf onhandig is met laden van een paard, kan in no time een goed te laden paard, veranderen in een weigeraar.
Over een soortgelijk iets is een proces geweest met een EK pony. Die pony was braaf te rijden, maar had wel de nodige spirit tijdens het rijden. De verkopende partij is toen aangeklaagd door de nieuwe eigenaar, omdat zijn dochter er niet meer op durfde. Ze zouden bedrogen zijn en de pony zou helemaal niet braaf zijn.
Uiteindelijk was de uitspraak dat ze niet bedrogen waren, maar dat het aan de capaciteiten van zijn dochter lag, dat ze bang werd van de gretigheid waarmee de pony sprong. Dat had niks met braaf of niet braaf zijn te maken. Dat had te maken met dat die dochter niet opgewassen was tegen een pony die op dat niveau werkt. En de nieuwe eigenaar moest dus eieren voor zijn geld kiezen en had geen poot om op te staan met zijn klacht.
Kortom...zulke dingen (net als trailerladen) zijn veel te afhankelijk van de persoon die met het paard werkt.
Ik heb zelf een Jazz...die ik erg braaf vind. Daarentegen zal een ander die minder goed kan rijden (niet dat ik een topper ben...maar ik bedoel een beginner bijvoorbeeld) vinden dat het paard helemaal niet braaf is, omdat het op ieder klein signaaltje van je lichaam reageert....iets wat een beginner die bijvoorbeeld nog wel eens uit balans raakt, niet kan gebruiken bij een paard.
Snap je wat ik bedoel?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 23:15

polly2, ik ben het helemaal met je eens, ik laad ook regelmatig paarden en alles is te leren. Maar TS zocht redenen om het paard terug te kunnen brengen op verdenking van oa cornage. Het niet kunnen laden zou mee kunnen helpen in het niet voor het doel geschikt zijn, als je m dan toch terug gaat brengen dan maar zoveel mogelijk redenen oproepen toch?
Ik snap ook wel dat het een zelfde geval is als van die EK pony maar die verkoper gaat het waarschijnlijk toch niet zo hoog spelen Knipoog

Bonny heb je al een DA kunnen vinden voor de scoop?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 23:18

ja misschien
ga morgen of maandag bellen,
gaat me veel kosten maar ik wil het gewoon weten..

trailerladen is nog steeds groot probleem ik ga dit eventueel professioneel aanpakken, hij is echt niet bang maar wil gewoon echt niet... ook niet met heeeeeel veel rust en geduld en voer..
zucht
er was vandaag een dierenarts op stal en heb hem even laten lopen,diegene kon ook niet uitsluiten dat het het niet was, hij vond het er wel op lijken maar het hoefde het niet ze zijn...
zucht..

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 00:20

Nou meis, ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 08:14

De enige manier om het zeker te weten is door er een scoop in te duwen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:22

Bonny4life schreef:
trailerladen is nog steeds groot probleem ik ga dit eventueel professioneel aanpakken, hij is echt niet bang maar wil gewoon echt niet... ook niet met heeeeeel veel rust en geduld en voer..
zucht

als ze echt niet willen ,,,nee dan helpt rust /geduld en voer niet....dat helpt alleen bij paardne die wel willen maar niet durven....

als jij vriendelijk vraagt, zegt je paardje vriendelijk nee.....

en hoe langer dit duurt hoe sterker je paard word in het zeggen van NEE.....

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 16:21

heb jij nog een idee dan?
ik denk dat het professionele hulp word..

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:54

heey lieverd!!!
wat een gedoe allemaal zeg!!
wist niet dat het zo erg was!!! ik kom gauw langs, dan kunnen we er over praten, is misschein wel elkker om het van je af te praten!
wat laden betreft, dat komt denk ik wel goed, een kwestie van tijd, de mijne ging heel goed, en volgens mij is er helemaal niks raars gebeurd, maar als ie nu op de trailer staat gaat ie er met een 3 x zo hard tempo weer uit, echt heel vervelend! moeten we ook ff wat op zoeken!!

meis, je moet de moed niet opgeven hoor, het is echt zo´n leuk paardje!! hou vol, en porbeer je maar niet té druk te maken, je maakt jezelf steeds gekker! dat moet toch niet! geniet van je paard, en stel dat ie wel cornage heeft dat is nog maar de vraag in welke mate, hij word niet zomaar afgekeurd meis!
geniet van hm, dat heb je echt verdiend!
en richt je maar op 8 aug........ dat word jullie dag!

tot snel!!!

kus

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:24

Bonny4life schreef:
heb jij nog een idee dan?
ik denk dat het professionele hulp word..

nee ...geen idee.....kan je wel zeggen hoe ik t zou doen, maar dat werkt voor mij, niet te zeggen dat dat voor een ander ook werkt.....

mijn eigen paarden laden gelukkig allemaal braaf....

is het paard gebracht,,,,of zelf opgehaald?

vraag ik me nu af?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 23:10

zelf gehaald,

en margreet ik bel je morgen!!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:27

Bonny4life schreef:
zelf gehaald,

en margreet ik bel je morgen!!

en toen liep ie zo de trailer op?