De werkelijke kosten van een eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

Re: De werkelijke kosten van een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:02

hey
ik betaal 230 voor stalling, gemiddeld 40 euro per maand aan hoefsmid (moet snel terug beslaan worden, vanwege slechte hoeven) en gemiddeld tussen 40 en 80 euro aan lessen.
Tel daar de diesel nog bij van de vrachtwagen, nieuwe spullen die nodig zijn, wedstrijden, ...., kom ik makkelijk aan 350 tot 400 euro per maand.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:10

ik he sind 1 ,5 jaar een eigen paard
aanschaf paard; 5000 euro
aanschaf zadel ; 1500 euro
aanschaf dekens, dekjes enz; ruim 2000 euro
elke 8 weken een wormenspuit; wissel af met eraquell en equimax volgens onwormwijzer; eraquell 11 euro; equimax 23 euro
elke 8 weken bekappen 20 euro
elke maand stalgeld (incl. weidegang, voer, stro ,stal uitmesten en gebruik van binnenbak) 200 euro
1 keer per jaar tandarts 35 euro
1 keer per jaar inenting 25 euro
lessen per maand 30 euro(doet mijn vriendin 1 keer per week a 7,50)
en dan nog een boel onverwachte uitgaven zoals dierenarts kosten e.d.
enne; je moet zeker wel les nemen; ik rijd al ruim 20 jaar en heb veel paarden ingereden ed en dacht ik met een eigen paard geen hulp nodig had
nou daar kwam ik wel op terug na 2 keer een ongelovelijk smak ervan af gemaakt te hebben
je moet echt lessen!!

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:35

Ben je er uit??

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:52

Je kan van te voren nooit weten wat je kwijt bent.

sinadama

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:55

Het kan jaren goed gaan zonder onvoorziene kosten maar het hoeft niet. En ziekte kun je niet uitstellen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:57

Ik heb alleen maar pech gehad, het gaat pas een paar maanden goed.

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:28

marleen_usar schreef:
Ik heb alleen maar pech gehad, het gaat pas een paar maanden goed.

Ahhh wat vervelend. Hopelijk blijft het goed gaan.

Rozebottel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:39

Ik houd nu ongeveer twee jaar al mijn kosten bij in een excel-bestandje en kom dus op gemiddeld 350 euries per maand. Ik heb een keer een operatie moeten betalen van ruim 2000 euro, maar die heb ik er niet in meegeteld. Dus voor dat soort dingen zou je een extra potje moeten maken. Succes!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:42

nane schreef:
Laat ik even vooropstellen dat ik zelf 8 jaar rijervaring heb, waarvan ik een groot deel behoorlijk lastige partikuliere paarden heb bereden. Ik mag dus wel zeggen dat ik inderdaad ervaring heb. Les nemen voor mezelf lijkt me wat overbodig,

Juist door deze instelling denk ik dat je niet zonder les kunt.

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:54

Fides schreef:
nane schreef:
Laat ik even vooropstellen dat ik zelf 8 jaar rijervaring heb, waarvan ik een groot deel behoorlijk lastige partikuliere paarden heb bereden. Ik mag dus wel zeggen dat ik inderdaad ervaring heb. Les nemen voor mezelf lijkt me wat overbodig,

Les moet je altijd nemen. Ook al rijdt je al zo lang en heb je altijd veel paarden (in)gereden, dan
moet je alsnog les nemen. Je kunt je altijd verbeteren en anders verwaterd als het ware wat
je allemaal moest doen en wat juist is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:04

Fides schreef:
nane schreef:

Al 8 jaar?
Nou dan heb ik niks gezegd. Misschien kan de ts me les geven Haha!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:10

anky krijgt ook elke dag les dus dat lijkt me onzin wat je zegt over geen les nodig iemand naast je paard ziet altijd dingen die jij niet ziet en/ of voelt. lessen is nooit overbodig. ik rij nu zo'n18 jaar en krijg ook nog steeds les hoor, heb het ook odig. ik heb ook altijd paarden van particulieren gereden tot 3 mAanden geleden mn eigen paard kwam.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:29

in dat geval stop ik direct met lessen. Heb al 8 jaar zelf paarden en rijdt al sinds mijn 6e (is nu 17 jaar)

Lessen is echt zo vreselijk belangrijk. Als je zelf niet nodig vind schroef het dan naar eens per 2-3 weken maar je hebt gewoon echt iemand nodig van de zijkant en dit moet je dus wel meetellen in de kosten

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:07

superwoman schreef:
Al 8 jaar?
Nou dan heb ik niks gezegd. Misschien kan de ts me les geven Haha!

En mij ook..!
hahaha Haha! ... dan kan ik net zo goed ook stoppen met lessen, want ik rijdt al bijna 7 jaar, dus
denk dat ik het wel alleen afkan! Koe Clown , nee hoor voor mij altijd les.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:50

Ik rij ondertussen 13 jaar en heb daarbij ook gewerkt in de paarden, waar ik springpaarden trainde, dressuurpaarden trainde voor verkoop en jonge pony's inreed. Heb mijn huidige paard eerst gecorrigeerd en dan verder ingereden. Maar na 2 jaar deed het toch deugd om les te nemen.
Het lijkt alsof je alles kan, maar uiteindelijk is het tegendeel waar. Je kan nooit zien wat iemand op de grond ziet.
Lessen zou ik zeker bijrekenen Ja

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:03

Een eigen paard is idd een dure luxe zoals de mede bokkers je vertellen.

Een paard wat jij omschrijft graag te willen hebben ben je toch al snel denk dik tegen de 3000 t/m 5000 kwijt. Als je echt een mak paard wilt zou ik je leeftijd grens toch wat hoger neer leggen, een paard van een jaar of 10 is nog lang niet afgeschreven en kan je nog jaren lang veel plezier van hebben. Ik zal ook zeker lessen meerekenen in je kosten plaatje, iedereen op elke leeftijd leert nog steeds veel van bepaalde dingen(bijv in jou situatie dus les). je bent een mens om fouten te maken en dus evenals te leren daarvan. Jezelf betrappen op fouten gebeurt minder snel als een persoon die jou ziet rijden en er echt verstand van heeft.

Ook zou ik je paard zeker laten verzekeren, dierenarts kosten kunnen erg hoog oplopen dus is een verzekering altijd een fijne achter de hand liggende.

Ik zou nog maar eens 3 dubbel nadenken over de aanschraf van een eigen paard.

Verder wens ik je heel veel suc6 in het maken van jou keuze

Groetjes

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:07

een paard houden kan je zo duur maken als je zelf wilt.
als je hoge eisen stelt aan een stalling,ben je veel meer kwijt dan als je bij een boer wat huurt en helemaal zelf voor je paard zorgt.
ik huur bij een boer een schuur met daarin 2 stallen, een hooi hok en een zadelkamer en daarbij een halve hectare land!
ik verzorg alles zelf.
mijn paarden staan 24 uur per dag buiten( zomers in de wei en 'swinters op een zandstuk.)
ik denk als mijn paarden konden kiezen tussen een luxe pensionstal of dit dat ze voor de lokatie kozen waar ze nu staan.
ik ben per maand 62 euro aan huur kwijt( voor 2 paarden).
per jaar ong.400 euro aan hooi.
mijn paarden hebben goede hoeven en hoefen maar 3 a 4keer per jaar naar de smid.
1 pak pavo aura koeken is 25 euro per maand.
en dan nog de entingen en wormekuren.
spullen koop ik meestal 2e hands via marktplaats.
ik denk dat ik met 200 euro per maand aardig rond kom.
ik heb een fjord en een draver( fjord kostte 1000 euro en de draver 750 euro).
ik rij rekreatief en heb geen les( rij 30 jaar).
het is dus maar net welke eisen je hebt.

straatwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:06

wat een duure grappen allemaal, ik stond bij een bekende springruiter van vroeger, gratis stalling en hij betaalde stro en hooi als ik zijn paarden ook verzorgde, ik moest dus wel 3 stallen per dag uitmesten, nou dat is toch een klus in de ruil voor gratis stalling haha niet dus, en ik kreeg ook nog is supergoed les van hem en op zijn paarden Tong uitsteken was ideaal en toen kwam de gemeente, die ging een weg over het erf bouwen... en nou is alles weg, ik zoek nu een neiuwe stal.. dus als iemand nog wat weet rondom schoorl? of een forum waar dat staat

Groetjes

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:16

is die springruiter gestopt dan?? of kon je niet mee naar zn nieuwe adres??

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:31

Ik heb nu sinds 4 maanden een eigen paard en dit zijn tot nu toe mijn kosten zo ongeveer geweest.

Eenmalige kosten.
Ga ik niet vertellen: Paard, een uitgekoersde draver van 4 jaar.
600: Barefoot boomloos zadel.
100: Barefoot pad. (Zeer belangrijk bij boomloos zadel!)
50: Dubbele inlages voor barefoot pad. (Ook zeer belangrijk!)
100: Barefoot bitloos hoofdstel.
100: Deken en zweetdeken.
50: Poetsspullen.
50: Voedingssupplementen.
50: Extra's zoals betadineshampoo, vaseline etc.
20: Vliegenmasker.

Dan de maandelijkse kosten.
275: Stalling all inclusive.
50 : Prive les 2 keer.
100: Benzine.

Halfjaarlijkse kosten.
140: Hoefsmid 4 keer.
60: Goede ontworming.

Jaarlijks.
60: Osteopaat.
?? : Inentingen (ben ik nog niet aan toe).

Nouja reken maar uit dus. Ik wil absoluut niet zeggen dat je niet realistisch bent, maar gaandweg kom je erachter dat het toch meer gaat kosten dan je dacht. En het hoeven maar kleine dingetjes te zijn die de rekening flink kunnen opschroeven. En spullen moeten toch op den duur vervangen worden.

straatwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:32

hij was al met pensioen.. en heeft zijn paarden verkocht

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:53

TS, wat leuk dat je de aanschaf van ene recreatiepaardje overweegt, veel geluk vast ermee.
De kosten die hier in de topic worden genoemd lopen nogal uiteen, en dat klopt ook wel, je kunt het zo duur maken als je wilt. Zo goedkoop maken als je wilt kan helaas niet, maar ik vind wel dat sommigen erg veel (dure) spullen hebben Lachen

Ik heb twee paarden in pension staan. Ik werk een tweede baan bovenop mijn gewone 40-uurs baan om dit te bekostigen. Met mijn tweede baan verdioen ik netto 500 eur in de maand en dat is mijn paarden budget. Daar betaal ik van

Reguliere kosten
stalling: 360 euro (2 x 180 eur, hiervoor heb ik stal, veel weidegang en een buitenbak, geen verdere luxe zoals warm/koud water, stapmolen, binnenbak etc)
hoefsmit: 35 eur pm (om de maand 70 eur, een voor beslaan, een alleen bekappen)
wormenkuur 15 eur pm (gemiddeld)
Veearts: 40 eur pm gemiddeld (reken op jaarbasis op 500 euro aan reguliere kosten)
Rijles 30 euro (om de week een half uur)

Het kan er net uit, uit mijn budget.

Eenmalige opstart kosten
zadel heb ik voro 1000 eur gekocht
Paard was 5500 euur, jonkie gefokt (kosten dekking/veerarst etc ca 2000 eur)

spulletjes
Dekjes wacht ik tot verjaardagen of kerst, hoofdstel van 40 euro goed invetten en rij er al 5 jaar mee. Rijkleding in de uitverkoop met mijn verjaardagsgeld, gewoon zuinig doen met je spullen, dingen repareren in plaats van weggooien en blij zijn met de dekjes en spullen waar een ander op uitgekeken is. Mijn paarden hebben een mooi vachtje van onze lieve heer gekregen dus een deken is niet nodig Knipoog

onverwachte uitgaven
extreem hoge veearts rekeningen (hebben we gelukkig nog niet gehad) worden betaald uit het spaargeld, vakantiegeld of de kerstbonus, en als het echt zou moeten verkoop ik desnoods de auto (de mijne dan, ook zo banketstaaf om die van mijn man onder zijn kont weg te verkopen Clown )

Voor ons is de consequentie van 2 paarden wel dat we nooit meer op vakantie gaan, geen dure kleding kopen alleen echt budget dingen, en er bij lopen als landlopers. Maar wat een rijk en bevoorrecht mens voel ik mij, met mijn "mini-kudde" Lachen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:16

ik heb aan mijn 2 rijbroeken genoeg en heb geen 'paardrij'boven kleding, heb 2 goede sportbeha s (van al meer als 10 jaar oud) en draag altijd oude spullen

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:55

Ik heb nu een jaarling staan, even opsommen wat hij voorlopig kost/gekost heeft:

Aanschaf : 1800euro
Stamboekpapieren in orde maken: 65euro
controle dierenarts en hoefsmid: 100euro
stalling per maand: 100euro (over een jaar wordt dit 150euro, als hij 3 is 250euro)
op 3 maand tijd 2 ontwormingen: 30euro
poetsspullen, vliegenspray, antibijt, halster, ..: 70euro
pavo summerfit koeken: 10euro (en doe er al 2 maand mee)

Net omdat hij nog jong is heb ik nog niet veel spullen nodig.. Ik ben nu dus rustig verder aan het sparen voor een net zadel + hoofdstel over 2 jaar ..
Dat vind ik belangrijk, dat ik goed tuig heb .. Maar langs de andere kant hoef ik geen 20 zadeldekjes, 10 soorten bandages, ..
Ik wil dus best wat meer uitgeven aan de noodzakelijke dingen, en bespaar dan wat op dekjes e.d..

Toen ik hem kocht wou ik een nieuwe poetskoffer en nieuwe poetsspullen, een frisse start zeg maar.. Ik keek rond in de ruitershop en zag dat de poetsbakken minstens 25euro kostten.. Nu heb ik een Casa naast mijn voordeur, daar heb ik een mooie, degelijke curverbak met deksel gekocht voor 4euro .. Dat zijn de dingen die het verschil maken! Als je even uit je ogen kijkt en niet altijd de specifieke paardenspullen koopt, maar ook 'tevreden' bent met een bak uit de casa die even stevig en praktisch is, dan geef je heel wat minder uit! Voor die 21 euro die ik uitspaarde aan een koffer had ik al bijna al mijn borstels gekocht!

Verder kijk ik nu goed rond waar dingen in de aanbieding zijn die ik later sowieso nodig heb .. (longeersingel, ..) Als iets erg afgeprijsd is koop ik het nu, scheelt weer een paar eurootjes .

Het is niet zo dat ik elke euro moet beredeneren om rond te komen en mijn paard te bekostigen, maar ik spaar liever uit op 'banale' dingen zodat ik dan een groter spaarpotje heb als de belangrijke en noodzakelijke uitgaven eraan komen.

Verder heb ik ook alleen maar 2 rijbroeken en 3 paar rijkousen, als bovenkledij voor het paardrijden draag ik spullen die in mijn kast hangen maar niet mooi genoeg meer zijn om mee naar school/stad/.. te gaan.
Op mijn eigen veiligheid bespaar ik niet, ik heb een dure cap, maar dat wou ik per se omdat ik me daar veiliger bij voel. (ik rij met een 3 jarige voor andere mensen, denk niet dat ik mijn cap al nodig heb voor mijn jaarling Haha! )

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:42

Bij het houden van een paard hoort ook het hooi stro/vlas/zaagsel bij en de brokken en daar vergis je je in hoeveel geld daarin gaat zitten, en als je niet genoeg wei thuis hebt en je moet het huuren.. ik betaal het meeste geld in de winter. want de rest van de spullen schaf je 1x aan en zadel en hoofstel 1x in de 2 jaar ofso dus dat is een keer kosten