Hengst uitgebroken maar weigeren te betalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: Hengst uitgebroken maar weigeren te betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:27

Wat een onzin, de VA kan toch gewoon aan huis komen scannen? Waarom moet dat op de kliniek? En anders bel je toch een ander?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:29

moyra schreef:
teuntje111

Ik kan geen vrij krijgen op werk Knipoog Ik heb woensdag tot 5 uur vrij gekregen om met haar naar de da te gaan en heb een afspraak staan om kwart voor negen.

Ik was spontaan ziek geworden. Bazen die gaan bepalen wanneer ik met mijn paard naar de dierenarts kan, die kunnen dat voor het hekje komen vertellen, eens kijken of ze dan nog praatjes hebben.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:35

Ik vindt het lastig, het was een ongelukje... Wees blij dat ze allebei nog heel zijn en er zonder kleerscheuren vanaf zijn gekomen. Dat zou ik het belangrijkste vinden...

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:38

slimmerik schreef:
Ach....en een VA werkt echt wel 's avonds en in het weekend. En een fulltime job kan nooit meer zijn dan 36 uur.

Eh...ik ga wel offtopic, maar ik ben het niet met je eens slimmerik. Mijn werkweek is minimaal 40 uur. En dan heb ik het nog niet over de extra tijd die ik thuis ook nog besteed aan mijn werk!

Een fulltime job is tegenwoordig vaak geen 36 uur meer hoor.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:39

Maar wat gaat er nu gebeuren met het scannen???

En na hoeveel tijd kun je eigenlijk een embryo nog weg laten halen???

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:40

De merrie is dan 10 juni gedekt die is dus dan al een maand drachtig als het raak was

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:41

Ik ben benieuwd of de merrie nou wel of niet drachtig blijkt te zijn..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:49

Sunshine80 schreef:
slimmerik schreef:
Ach....en een VA werkt echt wel 's avonds en in het weekend. En een fulltime job kan nooit meer zijn dan 36 uur.

Eh...ik ga wel offtopic, maar ik ben het niet met je eens slimmerik. Mijn werkweek is minimaal 40 uur. En dan heb ik het nog niet over de extra tijd die ik thuis ook nog besteed aan mijn werk!

Ging ook een beetje van het postgedrag van TS uit. Of de AH moet het boktforum op de kassa hebben zitten. Haha! Bovendien is AH ook 's avonds open waardoor je natuurlijk overdag wat uren vrij zou kunnen krijgen als je wat ruilt met je collega's. Ik zeg maar zo: waar een wil is, is een weg. Ja

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:55

Ben benieuwd of de merrie nou drachtig is, en wat er gaat gebeuren..

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:58

k heb het topic doorgelezen.
Ik vind dekgeld betalen in deze situatie meer dan ONgepast omdat het geen ggk dekhengst betreft. (tenminste zo komt het op mij over)
Buiten dat feit is er sprake van grove nalatigheid van de eigenaar van de betreffende hengst. Hij doet niets aan deze situatie.
Ik vind dat de eigenaar het scangeld en overige schade op zich moet nemen. Óók het eventueel wegspuiten van de vrucht. Wanneer de merriehouder besluit het veulen te houden is de hengsteneigenaar nergens toe verplicht buiten het scangeld in mijn ogen.

Was het wél een ggk hengst geweest en de merriehouder besluit het veulen te laten zitten vind ik dat een heel ander verhaal; ik denk dat er dan een bepaalde regeling getroffen moet worden mbt het dekgeld. Maar volgens mij is dat in dit geval niet aan de orde.

ben benieuwd of de merrie drachtig is! Lachen

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:00

Ik ben ook benieuwd, en ik snap ook niet waarom de DA niet gewoon aan huis had kunnen komen scannen? Bij mij was het geen enkel probleem om na mijn werktijd af te spreken, omdat je bij een gewenste dekking toch aan bepaalde dagen vast zit.

Verder krijg ik onderhand het idee dat het stiekum wel een gewenst veulen wordt, en dan graag met vergoeding van de kosten...

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:02

Bij mij kon de DA ook altijd komen scannen, van 08:00u 's ochtends tot 20:00 's avonds. Lachen Aan huis. Knipoog

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:09

Wat een vervelende situatie zeg!! Ik hoop dat je nu weet of ze drachtig is, dan kan je daarna altijd even verder kijken wat je doet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:10

Miran: Nou inderdaad dat gevoel krijg je wel door het topic.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:15

IS de merrie trouwens al weer hengstig geweest sinds de vorige keer anders is het sowieso hoogstwaarschijnlijk al raak

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:40

Misschien een hele domme reactie maar wilde toch even reageren.

Als je merrie wel drachtig blijkt te zijn en je houd het veulen, dan zie ik eigelijk niet waarom de hengstenhouder moet betalen, jij hebt een gratis veulen die je eventueel kan verkopen om de kosten weer terug te krijgen.

Als je het niet wilt houden dan zou ik idd willen dat de hengstenhouder betaalt, vind ik niet meer dan logisch.
Ook als je merrie gewond is geraakt door die hengst laten vergoeden door de hengstenhouder.

Moeilijke kwestie veel sterkte met je keuze en dergelijke....

Quala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:33

Niet elke dierenarts komt aan huis voor de scan. Zeker als de merrie niet makkelijk is. De dierenarts beschikt op de kliniek over een z.g.n. opvoelbox.

Wat betreft het avontuurtje van de hengst. De hengstehouder is dmv zijn AVP volgens mij gewoon verzekerd.

Zou in ieder geval advies inwinnen bij een deskundige..
Succes ermee, in ieder geval wees blij dat ze verder niks mankeren.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:19

Volgens mij ben je echt niet zomaar standaard verzekerd voro als je hengst uitbreekt en een pony dekt? Tenminste ik volgens mij niet, of het moet dan al onder schade aan andersmans eigendom vallen maar denk het niet.

Daarnaast zou ik als hengstenhouder als het nog lang duurt echt niet die rekening gaan betalen hoor.

Zou het vreselijk vinden als mn hengst is uitgebroken en een andere merrie gedekt heeft en zou ook zeker de scan kosten en het weghalen willen betalen maar als de merrie eigenaren er met de sloffen naar gooit en meer dan een maand gaat zitten wachten dan zou het voor mij ophouden. Als merriehouder besluit het veulen te houden prima maar dan ga ik geen scan kosten betalen zou even lekker wezen de merriehouder heeft al een gratis veulen dan.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:22

Degene wiens paard uitbreekt, die heeft zijn omheining niet in orde; dat lijkt me duidelijk... Haha!
Even na het lezen van de eerste pagina. Knipoog
En (MarielleAartsen)een 'gratis veulen'??? Weet je wel wat een veulen kost?? Nooit zelf gefokt zeker? Haha! Dan heb je dus een papierloos veulen wat als het een beetje tegenzit veel (on)kosten aan komen, commercieel zeker niet aantrekkelijk is en waar je 11 maanden mee opgescheept zit qua drachtigheid, waken bij de bevalling, 4 maanden op passen en dan het hele gedoe rond de verkoop... Geen pretje en ik zou me echt KAPOT balen! Sommige reacties..?? Slapen

Ik vind het heel wat dat TS er nog het beste van probeert te maken... veel keus heeft ze ook niet trouwens.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:33

je zou ook nog naar een hengstenstation kunnen gaan die hebben vaak zelf standaard een opvoelbox en sommige ook speciale opvoeltijden voor buitenstaanders, kost bijna niks.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:57

Lante schreef:
En (MarielleAartsen)een 'gratis veulen'??? Weet je wel wat een veulen kost?? Nooit zelf gefokt zeker? Haha! Dan heb je dus een papierloos veulen wat als het een beetje tegenzit veel (on)kosten aan komen, commercieel zeker niet aantrekkelijk is en waar je 11 maanden mee opgescheept zit qua drachtigheid, waken bij de bevalling, 4 maanden op passen en dan het hele gedoe rond de verkoop... Geen pretje en ik zou me echt KAPOT balen! Sommige reacties..?? Slapen

Dat zijn dus genoeg redenen om op de kosten van de eigenaar van de hengst, het vruchtje weg te laten halen. Als je er wel voor kiest om het te houden, vind ik ook dat je voor de kosten kiest, of niet?
Ik ben het met je eens dat een veulen niet gratis is, maar ze heeft wél een gratis dekking gehad, en die kost normaal al een mooi bedrag. Ik denk dat ze dat bedoelt met 'gratis'. Lachen

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:35

Lante schreef:

Ik heb idd nog nooit een veulen gefokt en zou dat ook niet willen hoe schattig ze ook zijn.
Maar toch zie ik het als een "gratis" veulen.
Weet best wel dat er omkosten aan zitten maar daar kiest ze dan op dat punt zelf voor omdat de pony drachtig laat, vind niet dat je dan op de hengstenhouder de kosten kan verhalen en dan zelf dus het veulen aanhoud en of later verkoopt.
Zo zie ik het dan als een gratis veulen.

Papierloze pony's zijn ook leuk, maar goed weet dat het in de dierenwereld veel om het papiertje draait ( weet ook waarom dus hoef er geen uitleg over Knipoog ben het er mee eens)

TS kiest er op dat punt dan voor om 11 maanden ermee opgescheept te zitten ( naar woord) net zoals waken voor de bevalling en het 4 maanden oppassen.

Als het mijn hengst zou zijn zou ik idd betalen voor de scan en het eventuele verwijderen, maar als ze het veulen wil houden zou ik mijn handen eraf halen en dan betaalt ze hetzelf.

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoelde met gratis veulen.
Doelde dus meer de kosten verhalen op de hengstenhouder, als ze alleen de scan bedoelde dan zou ik dat eventueel nog verhalen op de hengstenhouder, maar de rest zeker niet, want dan heb je zoals ik bedoelde een "gratis" veulen.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:45

is ze nu al drachtig of nog niet? ben eigenlijk wel nieuwschierig geworden

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:12

Is die merrie nu nog niet gescanned? Blijkbaar zitten jullie er in werkelijkheid niet zo mee dan jullie hier doen overkomen. Het is onzin dat een fulltime job in de weg zit voor een scan. Ikzelf werk ook fulltime, maar kan dit prima inplannen. Kan me ooit wel wat vrije uurtjes kosten, maar daar heb je toch ook je verlofuren voor? Bovendien kan het inderdaad op veel praktijken en bij veel hengstenhouders in de avonduren, die hebben inloopavonden. Jullie hebben het over 1 uur rijden? Kan me niet voorstellen dat er binnen 1 uur rijden geen plaats te vinden is waar het in de avonduren kan. En zeker niet in de omgeving Voorhout, weet er zo al een aantal.

Sunshine80 schreef:

Klopt, een fulltime job is 38 uur. Meestal in de praktijk een 40-urige werkweek en daar krijg je 2 uur ADV voor terug.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:16

smurffie schreef:
Waarneer wij geen actie zouden ondernemen zou het dier toch geheel niet gescant worden? en een ongewenste dekking is het vrij logisch dat de hengsteneigenaar voor de kosten opdraaid Knipoog zeker als het dier meerdere malen over de sloot gekomen is Ja

daarbij komt dat de merrie dus meerdere malen gedekt kan zijn, waarneer het de laatste keer raak was moet je vanaf daar die aantal dagen rekenen.. dus kon het niet eerder. En zoals ik net al zei: eigenaar zal mee moeten, gezien we haar niet zomaar aan een vreemde meegeven, en ik (als 15 jarige) niet alleen haar meeneem voor een rit van 1 uur ..

Va werkt alleen in de ochtend in de kliniek Knipoog dus scannen kan enkel in de ochtend, en morya werkt van maandag tot vrijdag gewoon s'ochtens dus is ze inderdaad afhankelijk van vrijvragen. Een VA werkt niet in de avond en in het weekeinde op afspraak, enkel spoed. En dit word niet onder spoed gerekend bij een VA zoals je zult begrijpen Ja!

Vreemde VA?? Als ik de mijne s avonds gescand wil hebben dan komt ie! Als een merrie s avonds om 24.00 uur geinsemineerd moet worden omdat het sperma er pas om 23.30 is, dan komt ie! Daar is ie VA voor. Anders had ie beter een kantoorbaantje kunnen nemen. Weekend tarieven kent ie niet, zoals hij zelf zegt: Weet dat paard veel welke dag het is..... Haha! Je kunt ze slechts bevelen in het weekend niet ziek te worden....

Natuurlijk is hij niet blij als ik em snachts om 2 uur bel voor te scannen. Maar er is ook nog zoiets als fatsoen van de eigenaren. Daarvoor ga je niet bellen op gods onmogelijke tijden. Maar voor een klant die overdag werkt kan hij best vroeg in de avond komen scannen....
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 11-07-08 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt