Slachten van eigen paard : erbij blijven of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luna1

Re: Slachten van eigen paard : erbij blijven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:01

mijn merrie is ook geslacht bij van de veen.
Ik ben er niet bijgebleven om de redenen die al aangegeven zijn ik kon het niet t was te zwaar.
Stuk uit mn profiel:

toch wil ik hier wat posten over hoe ik het ervaren heb.

ik belde woensdag en kon vrijdag terecht als eerste was mijn vraag dat kon geen probleem.
ik heb gehuild na dit telkefoontje luna stond namelijk te brullen in de bak om aandacht ik voelde me zon verrader.
10 maart om 6 uur nog een aai nog en vlecht nog een bak brokken om half 7 zijn we gaan laden ze vond het raar meer niet.
haar nette deken om ze kwam als een slons maar zou netjes gaan dat was onze afspraak.
van de veen was erg aardig trailer voor ingang van het slachthuis neergezet,klep open een bezwete merrie die raar kijkt een beetje bangig onzeker.
ik krijg nog even de tijd om haar deken af te doen een paar worden.
dag liefje,het spijt me maarhet is beter zo.
je hebt nu pijn zometeen niet meer.
een aai een kus.

in haar achteruit de trailer voor mn ogen valt ze op dr knietjes,ik houd me in geef haar een aai.
en loop weg.
weg uit haar leven.
ze wil niet mee met deze meneer in pak ze vertrouwt hem niet.
ik loop erheen ga maar liefje het is goed...
gerustgesteld loopt ze mee.
ik draai me om en loop weer weg de trailer door.
mijn meisje zomaar weg.
terwijlk ik weg ben gelopen hoor ik een knal en een plof mijn hart huilt.
ik wil teruglopen begin steeds sneller richting de ingang van het slachthuis mijn vriend ziet het en vangt me op troost me en zegt het is beter zo geen pijn meer.
toch roep ik nee niet doen hou op,terwijl ik weet dat het al te laat is.
ze komen vragen of ik haar nog wil zien.
mijn vriend zegt beter van niet.
ik krijg wel haar halster terug zo netjes ze hebben hem af gedaan voordat ze schoten.
helaas hebben ze niet de deur dichtgedaan mijn vriend heeft,tegen beter weten in,alles gezien.
hij kan er niet over praten nu nog niet bijna een jaar later.
we lopen om het gebouw heen.
krijg een kop koffie en een schouderklopje.
veel mensen kijken me aan.
het was niet me bedoeling om zo erg op te vallen ik heb wel gebruld maar gelukkig niet zo extreem dat ze het gehoord heeft.
we gaan weg lopen weg uit de kantine een trap af en als een automaat word mijn gezicht naar eeen deur getrokken die wordt open gemaakt helaas zie ik daar mijn paard hangen bloedend.
dat was voor mij een harde knal en toch ben ik ook blij dat ik het gezien heb ik weet nu zeker ze heeft geen pijn meer.
we rijden terug met een lege trailer beduusd over wat er gebeurd is.
luna heeft rust nu......

Gr Gemma

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:09

heel veel sterkte meid... Verdrietig Verdrietig
ik denk aan je...

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:35

Snoevie schreef:
Lisaaaaaaa schreef:
ik zou niet met eigen ogen willen zien hoe mijn paard geslacht zou worden. ik neem er liever op een andere manier afscheid van! maar zowieso ben ik niet voor slachten..

ik geloof dat er al gezegd is dat dit nutteloze en onnozele reacties zijn waar de TS niets aan heeft,nu ze het al zo moeilijk heeft!

heel veel sterkte gewenst!

ik snap heel goed dat ze het heel moeilijk heeft! dit is alleen mijn mening. natuurlijk moet zij zelf met de keuze komen, maar niet dat ze een verkeerde maakt.
ik weet niet hoe dit gaat, want ik heb het zelf nog niet meegemaakt. aan de ene kant is het voor je paard misschien wel fijn. maar aan de andere kant weet ik niet hoe het voor jou zit. Het lijkt me heel naar om te zien, alleen lijkt het me wel fijn om er voor het paard te zijn.

Heel veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door Lisaaaaaaa op 27-05-08 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:35

Ik denk dat ik er zelf bij wil zijn.

Ik heb nog niet voor de keuze gestaan gelukkig. Wel is mijn super kleuter Uk vorig jaar hier thuis overleden. Ik heb haar niet zelf uit het land gehaald en langs de weg gelegt (ik mocht dit niet van m'n vader, maar had het 'graag' willen doen). Omdat ik meer zieke pony's had waarvan we niet wisten wat het was is er sectie op haar gedaan. Toen de GD haar kwam halen heb ik wel zelf geholpen haar in de vrachtwagen te leggen. Ik vond echt dat ik haar dit verplicht was.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:41

ik heb het helaas meegemaakt, heb 1 * voor de slager en 1 * voor inslapen (paard was te oud om vervoerd te worden) gekozen. Ik heb aan het inslapen heel akelige herinneringen, bij de slager ging het voor het paard een heel stuk sneller. We hebben onze 3jarige zelf naar binnen gebracht omdat hij ons vertrouwde, en daar het touw afgegeven. Terwijl ik me omdraaide heb ik het schot en het vallen gehoord, en ik weet dus zeker dat hij zonder enige paniek of vechten is gegaan.

Dus zoiets zou ik proberen te regelen, 'zomaar' je paard meegeven zou voor mij totaal geen optie zijn.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:45

Ik vind dat je tot het einde verantwoordelijk bent en dat het als het eropaan komt, je bij je paard moet blijven. Ben met een oud paardje naar het slachthuis gegaan, omdat ik het ophalen met de kadaverwagen echt afgrijselijk vind. Hij was blij dat hij weer een keer met de trailer meemocht, dus dat voelde wel erg dubbel.
Heb hem zelf uitgeladen en ben met hem naar de schietruimte gelopen. Die was helemaal voorin het gebouw, ik heb het touw overgegeven en de slager schoot hem meteen. 58 seconden nadat hij uit de trailer was gestapt, was hij dood. Sneller en netter kan niet, dus zou er zo weer voor kiezen.

Heb op de terugweg wel heel erg gehuild, maar dat was natuurlijk ook een ontlading van emoties die voorafgingen aan het besluit om hem
in te laten slapen.

Kreeg een klein bedrag voor hem en daarvoor heb ik iets in huis gekocht, dat zie ik nu nog iedere dag en dat vind ik een mooi herinnering!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:25

@lisaaaaaa:

als je toch niet weet hoe het eraan toe gaat,kan je nooit een goed onderbouwde mening geven.
dat kwam vervelend over,snap je?het is zo'n gevoelig onderwerp.

en over de verkeerde keus,als je de keus maakt met je paard in je gedachten op de eerste plaats,dan maak je denk ik geen verkeerde keus.

nogmaals sterkte

steffie__xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:28

Gambler21 schreef:
Mijn paard gaat vanwege meerdere medische redenen steeds verder achteruit. Ik weet dat ik zeer binnenkort de keuze zal moeten gaan maken. Het is voor mij al zeker dat ze geslacht gaat worden. Nu zit ik alleen te twijfelen om haar te laten halen en zelf gewoon thuis te blijven of haar te brengen en er de hele tijd bij blijven. Wat zouden jullie doen en waarom? Wie hebben er ervaring en hoe hebben jullie dat gedaan?

Groetjes

Ik zou helemaal mijn paard niet laten slachten! Als mijn paard sterft ga ik ze laten cremeren. Maakt niet uit hoeveel het kost! Ik ben zelf vegetarier dus slachten komt er zeker niet bij kijken. Ik zou het gewoon erg vinden dan iemand zijn eigen trouwe dieren op eet!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:29

jeetje steffie weet je dan niet dat je je paard niet hoeft te laten opeten bij de slacht,en je bericht voegt hier helemaal niets toe!

jillietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:48

wie laat zijn paard nou naard de slager gaan

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:50

Snoevie schreef:
@lisaaaaaa:

als je toch niet weet hoe het eraan toe gaat,kan je nooit een goed onderbouwde mening geven.
dat kwam vervelend over,snap je?het is zo'n gevoelig onderwerp.

en over de verkeerde keus,als je de keus maakt met je paard in je gedachten op de eerste plaats,dan maak je denk ik geen verkeerde keus.

nogmaals sterkte

Jaa ik snap het! Sorry!
ja ik weet wel hoe het gaat, maar zelf nog niet gezien bedoel ik.
Nee dat denk ik ook niet!

Sterkte!!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:12

Gambler21 schreef:
Mijn paard gaat vanwege meerdere medische redenen steeds verder achteruit. Ik weet dat ik zeer binnenkort de keuze zal moeten gaan maken. Het is voor mij al zeker dat ze geslacht gaat worden. Nu zit ik alleen te twijfelen om haar te laten halen en zelf gewoon thuis te blijven of haar te brengen en er de hele tijd bij blijven. Wat zouden jullie doen en waarom? Wie hebben er ervaring en hoe hebben jullie dat gedaan?

Groetjes

Herhaling schijnt even nodig te zijn.
Wat een rotsituatie eigenlijk... Ach gut
Als ik de keuze had en ik stond in jouw schoenen, zou ik kiezen voor ophalen. Denk ik nu.
Rustig uitgebreid op stal afscheid nemen, wel in de trailer zetten, maar meegaan lijkt mij niet slim. Mezelf kennende zou dat iedereen alleen maar stress geven naarmate het eindpunt nadert, dus ook het paard. Wel zou ik het waarderen als er werd gebeld dat het over was, puur voor de bevestiging en dat kan je tegenwoordig prima vragen.
Het is nu zo goed geregeld bij de gecertificeerde slachtbedrijven dat je echt niet bang hoeft te zijn dat je paard 'per ongeluk stiekem' verhandeld wordt.
Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:15

jillietje schreef:

wrede paardeneigenaren die zin hebben in een lekker biefstukje Clown Koe

ik Tem even..........sorry maar aan zulke meningen heb je niets

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:21

Ik zelf zou erbij willlen blijven Knipoog, je paard heeft voor je gedient en is een vriend die je nooit verraden zal hebben, tot zijn laatste minuutje blijf je imo ook zijn grootste vertrouwen.

Wel moet je je bedenken, dat als je aarzelt het zelf te doen je het absoluut moet laten! Paard voelt jou onzekerheid, en word zelf ook bang en onrustig, wat het niet fijner maakt Knipoog

Het zal je eigen keuze blijven, een moeilijke, maar je meot zelf weten waar JIJ je achteraf het prettigste bij voelt, als jij je paardje mee geeft en daar vrede mee hebt dan meot je dat doen, als je dat niet kan hebben zou ik meegaan, en weet je zeker dat je sterk genoeg ben om je paard te begeleiden, is dat zeker iets dat je lang bij zal blijven : kan je daarmee ook omgaan, of gaat het je achtervolgen?.
Dat zijn dingen die je in je hoofd moet houden, ga een keer een middagje bij je paard in stal zitten, en probeer DAN te beslissen, als je je paardje recht in de ogen kijkt.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:25

Als je hem thuis laat slachten moet je ook rekening houden met de ophaal diensten van de rendac.

Ze hebben mij laast aangeraden om zo laat mogelijk in de middag het te laten doen kunnen ze haar de volgende dag ophalen.
Want je moet een dag van te voren bellen om ingedeeld te worden in de ritplanning.

Alleen kiezen wij voor een spuitje.

In ieder geval heel erg veel sterkte.

nienkemoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:48

jillietje schreef:

Waar slaan dit soort reacties nou weer op.. Dat moet iemand toch helemaal voor zichzelf weten? Ik zou het trouwens ook doen..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:56

Het klinkt een beetje suf, maar ik heb Vladimir door de slager op laten halen, het was een hele fijne man en mijn instructrice had al eerder een paardje daar laten slachten (en zij bleef erbij).

De reden waarom ik er niet bij wilde zijn, is dat ik heel erg gevoelig ben en mijn instructrice zei dat het niet goed voor me zou zijn. De slager was ontzettend lief en ook heel snel, hij heeft het niet laten rekken en belde s'middags vlak voordat het zou gebeuren zodat ik even aan Mier kon denken. Super allemaal, en mocht het zover komen zou ik het met Abel weer zo doen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:25

Begrijp ik het goed? Wil jij erbij blijven als je eigen paard word GESLACHT?! Of alleen bij het inslapen?
Want als je erbij wil blijven als je paard word geslacht dan ben je echt gek. Misschien begrijp ik het verkeerd, sorry dan. Maar als je erbij wilt blijven als je paard word geslacht.. nou sorry hoor, maar dan ben je echt gek. Dat zou ik dus echt niet kunnen.
Als je het over inslapen hebt, ik denk dat ik er niet bij zou kunnen zijn. Maarja, dat is ieder zijn eigen mening. Ik zou niet willen zien hoe mijn paard doodgaat, daar zou ik echt niet tegen kunnen. Kon er bij mijn hond al niet tegen.
Ik zou er heel goed overna denken als ik jou was, want als je erbij bent en je kunt er niet tegen kun je dat beeld misschien niet vergeten ofzo. Dus, denk er goed overna.
Ik vind het trouwens wel zielig dat je je paard laat slachten, ik weet dat ze er zelf niks van merken.. maar toch. Ik zou dat mijn paard niet aan kunnen doen, ik zou dat echt niet kunnen.
En ik hoef geen commentaar over mijn mening over slachten, want dat is mijn mening die ik mag uitspreken. Maargoed, mijn mening doet er niet aan toe. Ik hoop dat je de goede keuze maakt, en het allerbelangrijkste is om er heel goed overna te denken, maar geen overhaaste beslissingen!
Veel succes ermee, groetjes Milou
Laatst bijgewerkt door Moelie op 27-05-08 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:27

jillietje schreef:

Mijn god, ga alsjeblieft met poppen spelen. Totaal zinloze opmerking.

Laten we alsjeblieft reageren op de TS, en niet als kip zonder kop Bloos hier wat roepen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:29

nienkemoes schreef:
jillietje schreef:

Waar slaan dit soort reacties nou weer op.. Dat moet iemand toch helemaal voor zichzelf weten? Ik zou het trouwens ook doen..

Dat is ieder zijn eigen mening. Ik ben er ook niet voor om mijn paard naar de slager te laten gaan. Ook al merkt ie er dan niks meer van.. toch zou ik het niet kunnen.
Dus dit soort reacties kun je met deze topic verwachten.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:34

Woow je eigen paard laten slachten Vriendjes zijn?
Wel ik zou niet weten wat doen, en zou het ook niet willen meemaken.
Echt stekte ermee xXx Vriendjes zijn?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:35

Ik haak af, Dit is geen WELLES NIETES topic.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:44

Terug ontopic: ik zou hem zelf vasthouden en erbij blijven tot hij geschoten zou zijn en gevallen is. Niet langer, ik hoef niet te zien hoe hij gestoken wordt en daadwerkelijk geslacht. Dat heb ik wel gezien bij de 2e excursie naar slachterij van der Veen in Nijkerk en ik kon er best tegen, het was zelfs best interessant, maar zou het bij m'n eigen paard niet hoeven zien. Maar het touw vasthouden en hem zien vallen kan ook niet iedereen en dat neem ik niemand kwalijk!

Ik wens je veel sterkte, een paard verliezen is altijd verdrietig op welke manier hij ook gaat... Vriendjes zijn?

steffie__xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:46

nienkemoes schreef:
jillietje schreef:

ik ben akkoord met jillietje Ach gut

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:46

ik zou persoonlijk niet mijn paar laten slachten thuis, je moet dan nog zoveel regelen met de rendac (iig ligt er een dood paard en moet op gehaald worden)

Als het paard goed vervoerd kan worden, zou ik voor de slacht kiezen.
ik denk niet dat ik erbij wilt zijn maar pa of hubbie moet wel ff kijken..of ie echt dood is.

heel veel sterkte