bij koop altijd keuren?

Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

T_M

Re: bij koop altijd keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:14

Altijd laten keuren!
Ik zou als je een paard gaat kopen altijd laten keuren, niet omdat ik de verkopers niet vertrouw of zo maar misschien heeft het paard wel iets dat de verkopers zelf niet weten. En dan ben je toch maar zeker! Ik zou ook altijd door eigen dierenarts laten doen of in een kliniek.
Ik vind het gewoon een must zou zonden zijn als je een paard koopt en na een maand blijkt dat er iets mis mee is, dat je op voorhand zou kunnen geweten hebben. Ik vind het de kosten zeker waart!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:01

iemand kan zijn eigen paard wel kennen, maar niemand kan binnenin kijken, dus gewoon laten keuren

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:29

Ligt er maar net aan vind ik. Ik heb mijn pony niet laten keuren. Ik kende haar al een aantal jaren. Ze is nooit ziek geweest enzo. Ik vond het niet nodig. Maar als je een paard op een paarden markt zal kopen zou ik dat zeker doen. Maar iedereen denkt er anders over dus ik kan er niet over beslissen

Quala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:23

Nadya schreef:
Ik zou het eigenlijk ook altijd laten doen, al heb ik het bij die van mij niet laten doen, eerlijk gezegd. Bloos
Voelde gewoon zo ontzettend goed aan en ik vond mezelf wel 'kundig' genoeg Tong uitsteken . Heb er na 2 jaar nog steeds geen spijt van. Haha!

Overigens ken ik toch best veel paarden die (klinisch) gekeurd zijn en die toch gebreken blijken te hebben (soms zelfs na hele korte tijd al). Je hebt nooit garanties, dus het is blijkbaar toch een momentopname ook.

Helemaal mee eens een keuring geeft geen garantie dat het paard nooit wat gaat mankeren.
Het is volgens mij ook een moment opname.
Een klinische keuring kan je doen. De kosten zijn nog te overzien.
Maak in ieder geval goede afspraken met de verkoper.

Mentbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:32

Ik zou hem toch altijd keuren.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:34

mijn paarden zijn nooit gekeurd geweest Clown
loena was toch al afgeschreven, daar had ik geen dierenarts voor nodig (schimel, graatmager, wormen,...)
haar veulen kon ik niet laten keuren uiteraard
en mijn hengstje had ik ook geen dierenarts voor nodig Clown (gescheurde kontspier dat aan het genezen was, wormen, graatmager, luizen,...)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:40

I_Moondance schreef:
Up_to_Date schreef:
Ik raadt je in ieder geval een klinische keuring aan.
Ik betaalde 13mdn geleden zo'n €90.
Foto's heb ik toen niet gedaan, wel geinformeerd en kostte zo'n €500.

Nou hier kost een klinische keuring van een kwartier 170 euro, ik heb het dus ook niet laten doen..
Want wat die dierenarts bij een klinische keuring ziet, ziet mijn lesgeefster ook wel Knipoog

Tja de mijne ook maar ja of hij cornage of iets met zijn hart heeft hoor en zie ik ook niet. Plus met een goed rapport heb je altijd wat aan stel het klikt niet na 4 maanden kan je hem zo verkopen zonder onzekerheid.

Vind een buigproef toch wel erg belangrijk en rug nakijken ook en dat kan geen enkele lesgeeftster.

het is maar net hoeveel je uit gaat geven voor je paard?. Keuren is altijd verstandig vooral als je weinig verstand ervan hebt en je eerste paard is. Bij twijfel LATER STAAN er zijn nog genoeg paarden. Wordt ook niet verliefd op een hoofd maar neem alles mee en kijken of hij echt geschrikt is voor het doel waarvoor je hem wil kopen. Of dit nu reacreatie is of lichte sport hij moet het kunnen. Wees kritisch op jezelf en stel eissen waarin het paard moet passen.
Ene het allerbelangrijkste NEEM IEMAND MEE DIE GEWEND IS PAARDEN TE KOPEN.

Succes

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:27

sorry hoor maar stel dat ik een shet of a pony of weet ik wat zou kopen dan zou ik hem toch echt niet laten keuren denk ik Bloos

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:01

Als ik een paard of pony zal kopen zal ik hem ook altijd keuren, vind ik gewoon verstandig.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:06

Zeker klinisch laten keuren Ja . Let op dat bij oudere (recreatie)paarden ook al slijtage voorkomt. Je kunt bij twijfel ook een foto laten maken van één gewricht. Je hoeft hem dus niet helemaal röngenologisch te laten keuren als je dat niet wilt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:12

ninz schreef:
sorry hoor maar stel dat ik een shet of a pony of weet ik wat zou kopen dan zou ik hem toch echt niet laten keuren denk ik Bloos

Dat gaat ook meteen over een heel ander bedrag Knipoog

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:47

volgens mij is dit topic nog niet oud genoeg om een nieuw topic te openen dus vandaar:

Als ik een keuring zou willen, moet je dan perse naar de kliniek of kun je een willekeuringe VA bellen om een keuring?

En als je twijfelt over rontgen, kun je dan de VA laten komen en laten adviseren (evt voor een aantal selectieve fotos en niet alles rondom op de foto), of is het duurder als ze terug moeten komen?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:59

Va kun je gewoon laten komen voor een klinische keuring en soms heeft de VA aanleiding om toch foto's te maken, meestal moet je dan wel naar de kliniek, dus dat zal dan wel duurder ziijn ja.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:01

dus als ik meteen naar de kliniek rijd zal het in totaal goedkoper zijn?

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:05

Ik wil over een paar jaar toch mijn eigen paard hebben. recreatief en dressuur.
ik laat het paard dan klinisch en rontgelogisch keuren, zodat hij daarna de verzekering in kan.

zo kom je nooit voor een hoop kosten te staan

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:36

Silviabol schreef:
dus als ik meteen naar de kliniek rijd zal het in totaal goedkoper zijn?

Bel de kliniek die je op het oog hebt op en vraag ze gewoon wat handig is. Het zou zomaar kunnen zijn dat niet alle klinieken op dezelfde manier hiermee omgaan, kan ook afhangen van de drukte bij de kliniek, etc. Gewoon bellen, dan weet je waar je aan toe bent.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:07

[naam] schreef:

maar stel dat ik een nieuw paard krijg dat ik in de sport wil inzetten ( krijg binnenkort waarschijnlijk een nieuwe erbij Haha! ) dan zou ik hem wel laten keuren hoor! maar dan praat je ook over heel andere prijzen...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:13

Het blijft moeilijk. Als je zekerheid wilt moet je met foto's keuren. Toen wij ons eerste paard verkochte kwam hij met 1 been niet door de buigproef terwijl we nog nooit wat met dat dier gehad hadden op een spronggewricht incident na. Mijn broer had hem in de springles de week ervoor gereden en toen is hij niet helemaal lekker geland wat dus de oorzaak was. Hij liep er verder niet kreupel op. Hij werd dus afgekeurd. da rade de mensen aan over een maandje nog een keer te keuren en toen kwam hij er fijnloos doorheen en hebben ze hem gekocht. Ging hier om een 14 jarig recreatie paard.

zelf heb ik mijn vorige paard ook alleen klinich laten keuren maar mocht ik in de toekomt weer een paard kopen (sportpaard net als de laatste) dan spaar ik iets langer voor een keuring met foto's ook bij een paard van 3000/4000 euro

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:14

Altijd laten keuren, hoe aardig de verkopers ook blivjen, ze willen een paard verkopen, dat blijft een feit. Een klinische keuring is geen bevestiging dat er nooit wat mis is, toch ken ik ook heel veel mensen die (gelukkig) uiteindelijk hebben afgezien van de koop nadat de artsen bij de keuring de koop hadden afgeraden. Veel van die paarden waren nog geen twee maanden later kreupel.
Veel kopers maken een afspraak met de verkoper: is het paard goedgekeurd, dan betaalt de koper de kosten; is het paard afgekeurd (en koopt de koper het paard dus niet) dan zijn de kosten voor de verkoper.

Ufsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:58

Ik zou het paard ook echt laten keuren, in ieder geval klinisch. Overleg goed
met de dierenarst wat je doel met het paard is, dit is van belang voor de keuring.

Zelf laat ik ze ook altijd op de rontg.foto's zetten voor de zekerheid
Maar dit is vrij prijzig.
Je kunt afspreken dat bij afkeuren de kosten voor de andere partij zijn
En als het paard goedgekeurd wordt zijn de kosten voor jou.
succes

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:51

Altijd klinisch - bij 5000 euro of meer wordt het maken van foto's rendabel.

miChellexd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:37

heey
ik zou het altijd doen
ik heb mijn merrie ook klinisch laten keuren
de kosten zijn bij ons tussen de 70 en 100 euro,
bij rontgelogisch zou ik het niet zo snel doen,
daar hangt een duurder prijskaartje aan
en je moet het alleen doen als je elk bot splintertje wilt zien,
voor een recreatiepaard niet doen dus, wel klinisch
mijn mening

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:40

wat valt er precies onder een klinische keuring? buigproeven, longeren op harde ondergrond, en verder?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:51

Rijerijerije schreef:
wat valt er precies onder een klinische keuring? buigproeven, longeren op harde ondergrond, en verder?

Ook longeren op zachte ondergrond en gewoon rechtuit lopen (is paard recht in het lijf, hoe zijn de gangen, zijn er bewegingsafwijkingen, is de bespiering links en rechts gelijk, etc.), verder worden hart en longen beluisterd, controle van het gebit (leeftijd!!), kleur slijmvliezen, algehele conditie. Een verstandige dierenarts neemt ook een bloedmonstertje, voor het geval het paard kort na aankoop rare dingen gaat vertonen.

lis1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:55

klinisch keuren zou ik zeker doen! Ja
het kan er toch voor zorgen dat je minder snel voor verrassingen komt te staan.