Bijrijdster maakt per ongeluk hoofdstel kapot.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Bijrijdster maakt per ongeluk hoofdstel kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:50

upendo schreef:
tita schreef:

Tuurlijk doet ze het niet express en een meisje van 15 die de verantwoording wil hebben van een verzorgpaard, moet die verantwoording ook nemen..

Het is geen klein kind meer, en logisch nadeken lijkt me gepast

Ik heb ook een bijrijdpaard, maar onder verantwoordelijkheid nemen versta ik toch iets heel anders dan:
Opdraaien voor de kosten van een nieuw hoofdstel omdat het paard achter een haak bleef hangen..

Maar hoe komt het paard met zijn hoofdstel in de buurt van die haak? Dat had je kunnen voorkomen door beter op te letten.
Ik heb een keer gehad dat een verzorgpony op de teugel ging staan en dus ook het bakstuk kapot trok.
Het was mijn schuld dat die pony op die teugel kon gaan staan, had ik maar beter op moeten letten!
Ik heb dat bakstuk toen zelf laten maken. Dat viel wel mee qua kosten.

In het geval van dit dure hoofdstel kun je proberen het via de verzekering te verhalen. Het gebeurd nl. per ongeluk (anders zou de WA ook niet uitkeren, behalve bij kinderen) en daarvoor ben je gewoon verzekerd. Verder lijkt het me niet haalbaar en reeel een heel hoofdstel vergoed te krijgen aangezien slecht een deel vervangen hoeft te worden en het hoofdstel ook niet meer gloednieuw was. Probeer, als de verzekering niet uitbetaald de losse onderdelen te kopen of anders netjes te laten repareren. Die kosten zullen veel lager zijn. dan kun je samen kijken hoeveel zij daaraan kan bijdragen...

Ik lees dat je al een oplossing hebt bedacht, misschien interessant om nog even een update te geven of de verzekering in jullie geval uit wilde keren of niet? Dan weten wee dat voor mogelijke zelfde situaties in de toekomst Knipoog

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 11:13

Ik heb vandaag met de moeder gesproken en we gaan eerst kijken of we het hoofdstel goed kunnen laten maken. de moeder will de reparatiekosten betalen, omdat ze dat eerlijker vindt. We gaan ook de verzekering vragen. Keert deze niet uit, dan delen we de reparatiekosten. Het paard had niet in de buurt van de haak mogen staan met losse teugels, aangezien we altijd afgesproken hebben dat mijn paard met halster, eventueel over het hoofdstel, vastgebonden staat bij de poetsplaats. Ik vind dit zo een goede regeling en elke partij begrijpt hier elkaar. Ik zou nooit mijn bijrijdster het hele hoofdstel laten betalen, maar heb haar gezegd met haar ouders te overleggen. Dit is gebeurd en ik vind het goed zo.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:39

Lijkt me een mooie oplossing zo.
Belangrijkste is denk ik dat het in goed overleg gaat met de bijrijdster en haar ouders. Het is vervelend dat het gebeurd is en buiten het feit om dat zoiets altijd kan gebeuren (of het mag of niet) de bijrijdster zal zeker ook haar les geleerd hebben en vanaf nu (nog) beter opletten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:41

Ik vind haar ouders stuk realistischer dan sommige mensen van bokt.

Je moet toch niet denken hoeveel een haak hoofdstel teugels en bit aan kan brengen aan een paardenhoofd of mond Bloos!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:34

Sorry hoor, maar dit klinkt voor mij puur als een ongelukje. Ik snap dat je er ziek van bent, maar ik denk ook niet dat je bijrijder er om gevraagd heeft om met een stubben hoofdstel te rijden en het blijft helaas een gebruiksvoorwerp en waar gehakt wordt...
Ik heb het wel eens gehad met een zweetdeken, paard mee gerold in stal, tja... daar was de eigenaresse ook verre van blij mee, maar ik heb geen cent meebetaald.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:38

moet zeggen dat ik met die laatste opmerking als eigenaar ook niet zo blij zou zijn. De keren dat mijn 'verzorgpaard' iets sloopte onder mijn toezicht heb ik dat toch echt vervangen.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:42

Klinkt allemaal zo leuk, maar goede afspraken zijn belangrijk, en dan wel van te voren maken. Het is ontzettend lastig om dit pas te gaan bespreken als er al iets gebeurd is.
Verder, je kiest voor een bijrijder, ongelukken zitten in een klein hoekje.
Dit realiseren mensen zich denk ik vaak niet voldoende als ze een bijrijder zoeken.
Dit meisje heeft verstandige ouders, maar voor ongelukjes is er ook de verzekering. Ten slotte; als je erg zuinig bent op hele dure spullen dan laat je die niet door anderen gebruiken, kies dan voor een door de weeks, goedkoop alternatief, of laat de bijrijder eigen spullen gebruiken (even voor de duidelijkheid; ik zou hier nooit voor kiezen, als ik iemand mijn paard laat rijden aanvaard ik ook de risico's).

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:47

Mijn zusje reed eerst mijn paard bij en met haar had ik altijd de afspraken:
- raakt zij iets van mij kwijt, zijn de kosten voor haar
- maakt zij (al dan niet in combi met mijn paard) iets stuk, dan delen we de kosten Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:54

ik zou ook afwegen wat haar financiele situatie was en de mijne,ik zou in mijn geval zeggen,laat maar,er vanuit gaand dat ze deze fout niet een tweede keer maakt.
Als het verder het enige voorvalletje is,en ze is ook nog eerlijk geweest ook,dat vind ik ook wat waard.
Het zou anders zijn als het een bijrijder was die alles sloopt en slordig is(bestaan die?)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:02

Mij lijkt het het eerlijkste om de kosten te delen, maar goed, ik zou gewoon eens met haar (evt. haar ouders) overleggen.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:37

geerke schreef:
ik zou ook afwegen wat haar financiele situatie was en de mijne,ik zou in mijn geval zeggen,laat maar,er vanuit gaand dat ze deze fout niet een tweede keer maakt.
Als het verder het enige voorvalletje is,en ze is ook nog eerlijk geweest ook,dat vind ik ook wat waard.
Het zou anders zijn als het een bijrijder was die alles sloopt en slordig is(bestaan die?)

Ja hoor die bestaan! Ik had er zo een namelijk Boos! .

Ondanks ontelbare waarschuwingen, haalde ze toch steeds weer stommiteiten uit; ging op (1 1/2 jarige) pony van een van mijn huurders zitten zonder toestemming, liet mijn zadel op de grond liggen als ze ging afzadelen, zette mijn paard vast als ze ging poetsen of opzadelen... Allemaal dingen waarvan toch heel duidelijk was dat het niet mocht.

Uiteindelijk heeft ze (tijdens mijn vakantie) mijn paard weer eens vast gezet. Paard is ergens van geschrokken (ze stond met een zweep te zwaaien Boos! ) en heeft toen een duur leren halster kapot getrokken. Ik heb toen tijdens mijn vakantie meteen een nieuw leren halster gekocht en dit heeft mijn bijrijdster (uiteindelijk) volledig betaald! Wie niet horen wil, moet maar voelen!

Vrij snel na bovengenoemd voorval haalde ze de stommiteit uit dat ze op een 1 1/2 jarige shet/welsh ging zitten van een van mijn huurders (ze woog ruim 60 kg!) en dat was voor haar het einde als mijn bijrijdster...

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:55

je kunt blij zijn dat die bijrijder je paard voor je rijd! je kunt blij zijn dat ze zo eerlijk tegen je is! dat kind is 15, verdient misschien net 2.25 per uur met dr bijbaantje met een beetje geluk en dan wil je haar laten bijbetalen????

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:36

Die bijrijdster mag blij zijn dat ze het paard mag rijden en de mooie spullen van eigenaresse mag lenen/gebruiken.
Als jij iets leent en het gaat kapot, geef je het dan ook terug met de mededeling: bedankt voor het lenen, helaas is het nu kapot, succes ermee?

Er zijn zat mensen die je je eigen spullen laten kopen als je hun paardmag rijden. Als het dan kapot gaat moet je toch ook zelf je reparatiekosten betalen. Ik vind het niet meer dan logsisch, en opvoedkundig verantwoord, dat als je iets kapot maakt (ookal is het per ongeluk) dat je zorgt het het weer gemaakt wordt of dat je de kosten vergoedt. Als je dit niet leert aan je kinderen, leer je ze niet dat dingen consequenties hebben en dat het geld kost als iets stuk gaat of kwijt raakt. Dan creeer je kinderen die makkelijk worden met huneigen en andermansspullen...

Dus ook al gaat het per ongeluk, het hoort erbij om de schade weer netjes te herstellen.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:42

Ik zie het ook als een ongelukje.
Het vergelijkbare is mij overkomen...
Mijn instructrice ging op mijn paard rijden, en het hoofdstel is dus ook achter een haak blijven hangen. (nieuwe kieffer van ca. 120,-)
Ze heeft het niet expres gedaan, dus lijkt mij niet dat zij het moet vergoeden.
Dat is gewoon een risico die zich met zich meebrengt wanneer je er aan begint om anderen op je paard te laten rijden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:55

Er zijn altijd meerdere manieren om dit op te lossen.
Ten eerste vind ik dat je vantevoren goede afspraken moet maken over dit soort dingen.
Ten tweede vind ik dat de eigenaar ervoor kiest om een hoofdstel te kopen van 150,-. De bijrijder heeft daar niet voor gekozen. Daarom kan je haar niet verplichten om 150,- te vergoeden, ongeacht haar leeftijd. Ik vind het passend om iets vergelijkbaars te vergoeden. Er zijn ook goede (merkloze) hoofdstellen te koop van 50,-.

Het is het belangrijkst dat zowel de eigenaar als de bijrijder zich goed voelen bij de oplossing. Dat zowel het 'knagende' gevoel bij de eigenaar weg is en dat de bijrijder zich niet meer schuldig voelt over het voorval. Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:55

Ik zou wel willen antwoorden, maar eigenlijk is het mij niet helemaal duidelijk wat er gebeurd is?

Er hing ergens een haak en daar is het paard met het hoofdstel achter blijven haken? Als dit alles is, zie ik dit niet anders dan een ongelukkige samenloop van omstandigheden waar niemand voor aansprakelijk is (geen eigen gedraging van het paard, geen verwijtbaarheid bij de bijrijdster). Gewoon een gevalletje pech voor jou Tong uitsteken .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:32

tita schreef:
Kun je het ver gaan opzoeken...wie zet dat paard dan vlak bij zo'n haak neer dan Rolleyes

Ik kan uit het verhaal ook niet opmaken waar die haak hing.
Op diverse stallen zijn er bijv. bij de poetsplaatsen haken, tja, dan zal er ongetwijfeld wel eens een paard zijn die loopt te dreinen bij het hoofdstel aandoen of probeert te schuren bij het afdoen en dan kan er wel eens een paard blijven haken. Dat is een heel ander verhaal dan een paard dat haastig ergens is vastgezet waar hij niet hoort te staan.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:14

Ik begrijp uit het verhaal dat de bijrijdster een zorvuldig meisje is dat zoiets nooit expres zou doen. Het kan ons allemaal wel overkomen dat een paard in paniek raakt en materiaal kapot maakt.

Ik veronderstel dat de TS volwassen is en een inkomen heeft.

Ik zou het dan ook niet eerlijk vinden als zij een 15-jarige een nieuw hoofdstel laat kopen. Zelfs de reparatiekosten lijken mij niet helemaal eerlijk. Het is jouw materiaal en dat meisje heeft het zeker niet expres gedaan. Pas als je in alle eerlijkheid kan zeggen dat zoiets jou helemaal NOOIT zou overkomen mag je stellen dat de bijrijdster iets verkeerd gedaan heeft en moet betalen. Alle andere gevallen zijn gewoon voorbeelden van 'oliebol happens' en voor jouw portemonnee

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:15

TS heeft al lang een - heel redelijke - oplossing gevonden Knipoog

Linda29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:20

Opgelost! Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:24

Daarom, daarom.... het is alweer helemaal naar tevredenheid opgelost!

ps: ik vind het wel jammer dat mensen direct roepen dat het meisje sowieso het geld mag ophoesten omdat ze 'allang bij mag zijn dat ze het paard mag rijden'. Nou, dat valt te bezien. Er zijn hier namelijk meer mensen die een bijrijder zoeken, dan dat er bijrijders voorhanden zijn.... mensen springen dus een gat in de lucht wanneer zich eindelijk iemand aandient.
In mijn bescheiden mening kun je hooguit de kosten van 'ongelukjes' delen. Zowel de eigenaar als de bijrijder zijn geholpen met het feit dat ze samen zorg dragen voor het paard... daarin moet de bijrijder zich verantwoordelijk opstellen, maar hoeft niet nederig dankbaar te zijn natuurlijk.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:26

Toch nog even een reactie. Hoe veel mensen zijn er wel niet die iets verhalen op de verzekering? Zelfs autoschade. Iemand rijd een deuk in jou auto, en jij wilt die schade vergoed hebben. Dan is het toch ook niet "Ach, ik had er zelf ook een deuk in kunnen rijden, laat maar zitten joh " toch? Ik vind dat echt nergens op slaan. De verzekering is er niet voor niets en zoiets is echt geen schande.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:30

Maar zoals de TS de situatie schetst zal de verzekeraar niet betalen omdat er niemand aansprakelijk is Knipoog .

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:32

Dat is imo dus niet duidelijk Clown Want: Hoorde het paard daar te staan of niet? Had de bijrijder dit redelijkerwijs kunnen voorkomen? Staat het paard daar altijd, dan vind ik het idd ook voor de TS eigen rekening. Knipoog

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:34

dit is toch allemaal al opgelost???