slimmerik schreef:Niemand laat zijn paard expres niet keuren. Het heeft altijd en alleen met geld te maken. Men heeft het er niet voor over. Vooral omdat er vaak prijzen voor die paarden worden betaald die nog lager zijn dan de keuring kost.
Hmmm, dat vind ik nogal gemakkelijk gezegd. Er zijn altijd mensen die niet weten dat het eigenlijk zo hoort... eerst keuren, dan kopen.
Inderdaad als de keurprijs bijna even hoog ligt als de aankoopprijs bij bv een shetlander dan neem je iemand mee die er genoeg van kent. Een veulen kopen is ook nog anders dan een tweejaar of driejaar. Met een ouder paard weet je dat je risico loopt. Ieder moet voor zichzelf maar besluiten wat best/haalbaar is.
Hierbij denk ik ook aan mijn eigen eerste paard. Ik reed er al drie jaar mee en heb hem gekocht zonder keuren, simpelweg omdat ik toen een beginnend ruiter was en er niets van wist. Achteraf besef je wat voor risico je neemt. Maar goed, heb hem al meer dan 10 jaar en heeft nog nooit iets gemankeerd.
Besloot wel heel wijselijk dit nooit meer te doen, kopen zonder klinische keuring. Vorig jaar kocht ik echter een paardje bij. Een engels volbloedje zonder papieren en in een lage prijsklasse. Ze is niet gekeurd omdat mijn veearts de vorige eigenaar kende en daar niet op den hof wou komen. En van een keuring bij ons na aankoop wou de eigenaar niet weten. Zahntje moest ook dringend weg en heb het risico maar genomen. Wel achteraf nog eens op foto laten zetten omdat ze mankte achter maar helemaal clean
Bleek te komen doordat ze graag es tegen de muur slaagt met haar achterbenen en dit verzeert. Andere stal, geen problemen meer.