ooit paard gekocht en expres geen keuring gedaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nieke

Re: ooit paard gekocht en expres geen keuring gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:05

slimmerik schreef:
Niemand laat zijn paard expres niet keuren. Het heeft altijd en alleen met geld te maken. Men heeft het er niet voor over. Vooral omdat er vaak prijzen voor die paarden worden betaald die nog lager zijn dan de keuring kost.

Hmmm, dat vind ik nogal gemakkelijk gezegd. Er zijn altijd mensen die niet weten dat het eigenlijk zo hoort... eerst keuren, dan kopen.
Inderdaad als de keurprijs bijna even hoog ligt als de aankoopprijs bij bv een shetlander dan neem je iemand mee die er genoeg van kent. Een veulen kopen is ook nog anders dan een tweejaar of driejaar. Met een ouder paard weet je dat je risico loopt. Ieder moet voor zichzelf maar besluiten wat best/haalbaar is.
Hierbij denk ik ook aan mijn eigen eerste paard. Ik reed er al drie jaar mee en heb hem gekocht zonder keuren, simpelweg omdat ik toen een beginnend ruiter was en er niets van wist. Achteraf besef je wat voor risico je neemt. Maar goed, heb hem al meer dan 10 jaar en heeft nog nooit iets gemankeerd.

Besloot wel heel wijselijk dit nooit meer te doen, kopen zonder klinische keuring. Vorig jaar kocht ik echter een paardje bij. Een engels volbloedje zonder papieren en in een lage prijsklasse. Ze is niet gekeurd omdat mijn veearts de vorige eigenaar kende en daar niet op den hof wou komen. En van een keuring bij ons na aankoop wou de eigenaar niet weten. Zahntje moest ook dringend weg en heb het risico maar genomen. Wel achteraf nog eens op foto laten zetten omdat ze mankte achter maar helemaal clean Knipoog Bleek te komen doordat ze graag es tegen de muur slaagt met haar achterbenen en dit verzeert. Andere stal, geen problemen meer.

McCoyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:39

Blingh was al gekeurd door de vorige eigenaar.

Ik zou hem sowieso klinisch laten keuren..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:03

slimmerik schreef:
Niemand laat zijn paard expres niet keuren. Het heeft altijd en alleen met geld te maken. Men heeft het er niet voor over. Vooral omdat er vaak prijzen voor die paarden worden betaald die nog lager zijn dan de keuring kost.

Oja joh? Laten wij nou een paard gekocht hebben en het met opzet niet hebben laten keuren Duivel
En nee, hij was niet vreselijk goedkoop.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:06

ik heb mijn paard ook niet laten keuren, ik heb hem dik een jaar gereden voor de eigenaar........ en ik weet dat de eigenaar hem binnenstebuiten heeft laten halen voordat zij hem kocht.......

en de keuring had nog geen 2% van de aankoop gekost, dus daar had het niet aan gelegen.............

Ik had het paard toch gekocht, ook al zou hij afgekeurd zijn

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:07

Ik heb een pony gekocht (aankomende zaterdag gaan we haar halen)
En heb gekozen om haar niet te keuren Lachen

Mijn paard had ik 7 jaar terug wel laten keuren toen we haar kochten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:18

ik heb niet alles doorgelezen dus mis ik iets,sorry Haha!
ik heb paarden en ponys zowel niet als wel gekeurd gekocht.
mijn mening? het maakt geen bal uit! [uitzonderingen daar]
ik had een groen paard gekocht en compleet laten keuren,ik geloof alleen al 12 fotos van het beenwerk.
goedgekeurd en grote ellende mee gehad.
paard op de gok gekocht,nooit wat mee gehad.
en zo zitten er nog eenpaar tussenin.
het blijft toch gokken Knipoog

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:23

Mijn merrie heb ik expres niet laten keuren. En ik kende haar niet lang, heb haar 1 keer een kwartier gezien.
Keuze om niet te laten keuren was heel bewust. Ze had altijd alleen maar op land gestaan en was onbenaderbaar. Stond wel al een weekje in een box, maar dan ook alleen maar in de box. Had verschrikkelijk veel stress als je haar benaderde en ze kon ook niet meer gevangen toen ze in de bak liep. Ze kon niet aangeraakt worden, geen voetjes geven, helemaal niets.
Een keuring zou betekenen dat ze voetjes moest geven en meelopen aan het halster. Dat kon ze niet. Ik wilde dat haar graag leren, maar ze stond vrij ver weg. En ik wilde haar niet meer hebben als die mensen waar ze stond haar eenmaal die dingen hadden 'aangeleerd' (lees: afgedwongen, met straf en harde hand). Wilde op een natural horsemanship met haar aan de gang en nu driekwart jaar later is ze braaf bij de smid, maken we fijne wandelingen, waarbij ik er af en toe opzit, is ze verkeersmak en doet ze het super.
Binnenkort wil ik haar in de verzekering doen, een keuring kan nu makkelijk. En als er dan wat mis is, so be it. Dat is het risico wat ik heb genomen. De consequenties draag ik dan ook.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 00:30

slimmerik schreef:

Gewoon het geduld niet opgebracht om even door te sparen.

onzin , ik had het geld er voor liggen en toch heb ik gekozen om geen keuring te laten uitvoeren
tot zover je theorie
waarom zou ik een keuring laten uitvoeren door een DA als er geen buigproeven gedaan worden (paard was toendertijd drie en kwam vers van het land en was gewoon niet toe aan getrek aan de benen)
en ik zelf prima in staat ben om een algehele gezondheidscheck te doen (als in de standaard dingen kwa bouw, skelet en beweging en de ademhaling controleren en hartslag+bijgeluiden controleren ) ?
en paard zelf was toch aardig wat duurder dan dat die keuring gekost zou hebben

beetje kort door de bocht om het altijd gelijk op geduld en geen geld hebben of willen uitgeven te gooien

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:30

ja mn eerste paard gekocht zonder keuring, wel daarna laten keuren en volgens dierenarts niks mis mee.
Toen werd t paardje kreupel aan een voorbeen en heb haar verkocht,(was ook al 18-20 jaar oud) de volgende eigenaar liet haar keuren en ze was goedgekeurd, nou vraaaaag ik je... :S
Vork

Ik ben vorige week voor een paardje gaan kijken, super beest, liep ook lekker, maar bij de buigproef zo kreupel als wat, koop ging dus niet door.
Stom want tijdens het rijden merkte je er niks van.
Zo zie je maar dat zo een keuring toch wel belangrijk is he?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:27

Ons eerste paardje verzorgden we eerst, daarna mogelijkheid tot koop. We hadden zelfs toen nog nooit van en keuring gehoord en een verzekering was toen niet mogelijk, omdat hij een draver is.
Veel zorgen om gehad, zowel emotioneel als financieel en nog steeds.
Mijn ijslander heb ik dus wel laten keuren, was ook heel streng voor mezelf, als zij afgekeurd zou worden dan zou de koop niet doorgaan. Kan mij niet nogmaals al die financiele ellende permiteren. Zij zit nu in de verzekering en heb hem al diverse malen nodig gehad.
Mn andere ijslander was jaarling en 'verwaarloosd', hem hebben we als mascotte meegenomen bij iemand anders vandaan, om hem op te knappen en fijn huise te bieden. Paar maanden bezig geweest om hem beter te laten worden en daarna alsnog laten keuren in hoeverre dat mogelijk is voor een jaarling, gezondheidsverklaring. Hem heb ik nu ook verzekerd, wegens dezelfde redenen.

Mn draver hebben we dus niet laten keuren, puur omdat we niet beter wisten en we hem al geruime tijd verzorgden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:31

ik weet van het probleem van mijn paard en heb daar de rapporten van de da van gekregen. heb hem dus niet laten keuren omdat ik weet wat er mis is.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:33

Ik heb mijn Haflinger gekocht zonder keuring. Hij is eerst mijn vz pony geweest, en de band die wij hebben kan door geen keuring vebroken worden. Dus gewoon gekocht zonder keuring.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:34

Als ik mijn eerste paard had laten keuren, zou ze zijn afgekeurd. Ik verzorgde haar al een paar jaar en de eigenaar wilde haar naar de slacht brengen. Paard viel zomaar om, vacht zag er niet uit, ze was al 18, etc. Keuren had dus weinig zin.
Mijn ouders en ik hadden besloten om haar in ieder geval nog een leuke laatste tijd te geven, voor hoelang dat nog mogelijk was. Dierenarts erbij gehaald, die kon er niks meer mee en adviseerde ons om haar in te laten slapen. Homeopatisch dierenarts erbij en die heeft haar in een paar maanden tijd helemaal opgeknapt! Ze heeft hierna nog 7 jaar geleefd en eigenlijk nooit echt wat gemankeerd!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:39

Nou idd Supertammy, zo was dat bij ons ook, hij was afgekeurd geweest op zn benen en ook hij stond klaar voor de slager..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:00

slimmerik schreef:

Goh, je gaat dus voor het gemak maar voorbij aan mensen die WEL een zinnige inschatting kunnen maken over de staat van een paard.
Ik heb er bewust voor gekozen om een zeker niet goedkoop paard toch niet te keuren. Dat ie afgekeurd zou worden, had ik geen dierenarts voor nodig, dat kon ik zelf ook wel zien. Als karakter belangrijker is dan gezondheidstoestand, dan maak je andere overwegingen. Dan is een dierenarts betalen voor een afkeuring zonde van het geld, over de balk smijten kan ik altijd nog wel doen, maar dan wil ik daarwel meer lol voor terug.........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:36

ikke schreef:
slimmerik schreef:

Goh, je gaat dus voor het gemak maar voorbij aan mensen die WEL een zinnige inschatting kunnen maken over de staat van een paard.
Ik heb er bewust voor gekozen om een zeker niet goedkoop paard toch niet te keuren. Dat ie afgekeurd zou worden, had ik geen dierenarts voor nodig, dat kon ik zelf ook wel zien. Als karakter belangrijker is dan gezondheidstoestand, dan maak je andere overwegingen. Dan is een dierenarts betalen voor een afkeuring zonde van het geld, over de balk smijten kan ik altijd nog wel doen, maar dan wil ik daarwel meer lol voor terug.........

Ik heb mijn 'goedkope' paard niet laten keuren, maar dat had werkelijk helemaal niets met 'doorsparen' te maken:D. Ik had gewoon de 'arrogantie' om overtuigd te zijn dat ik wel kon zien dat hij gezond is. Ok, de binnenkant was een gok, maar de buitenkant kon ik zelf wel inschatten. Hij is trouwens kerngezond, hoor.

Overigens, ik ben in principe wel voor een keuring, maar vond het bij mijn Sam gewoon niet nodig, toen ik hem had gezien. Knipoog
Zo zwart/wit als jij het stelt, nee, dat is onzin, Slimmerik. Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:41

Ik heb Kawa niet laten keuren
Als 3,5 jarige is hij gekeurd. Klinisch en Rontgen
Daarna ben ik de enige geweest die hem heeft gereden.
Als 4,5 jarige heb ik hem gekocht.
Vond het toen dus overbodig.

Een vreemde zou ik altijd laten keuren...een goedkope minimaal klinisch

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:42

ik heb mijn merrie niet laten keuren en dat was de grootste fout die ik ooit gemaakt heb. mijn volgende paard wordt zeker weten gekeurd.
ik heb het niet laten doen omdat ik er niet veel van af wist, ik was helemaal niet gewend dat mensen paarden lieten keuren (verzorg/bijrijdpaarden gehad) en deed het zelf dus ook automatisch niet.
plus dat het een hals-over-de-kop-koop was. ik wou haar veel te graag, was helemaal verkocht en voelde direct een band. ik wist dat er iets mis met haar was, dat was ook de reden van verkoop. ik was ook niet opzoek naar een top paard maar naar een maatje. en geloofde en vertrouwde de verkopers op hun woord. (zij hadden het over heel erg overbouwd van achteren, bleek uiteindelijk wel wat erger te zijn dan dat) ik was gewoon blind van verliefdheid. dacht niet meer rustig na en wou haar liever die dag dan 1 dag later.
heeft uiteindelijk heel erg verkeerd uit gepakt. in mijn geval echt een eigen-schuld-dikke-bult kwestie.
nu kan ik heel rustig kijken naar paarden zonder direct toe te happen, of hem/haar meteen te willen. ik laat mn toekomstige maatje absoluut keuren, wat de kosten er ook van zijn. dierenarts kosten zijn altijd hoger!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:45

die van ons zijn alle 3 niet gekeurd geweest.

Mijn eigen pony wilde ik gewoon hebben om wie ze was, vraagprijs was bijna lager dan een degelijke (rontgelogische) keuring.
Mijn moeders paard, wisten we al dat ze spat had, maar haar kende we ook al een jaar, kon prima bereden worden alleen geen wedstrijd meer, Paard was gratis, dus ja, waarom keuren dan. Mijn moeder kan prima beginnersniveau met dit dier rijden en ik kan er afentoe nog wat dressuurmatig mee doen, zolang ik maar geen uren achter elkaar pirouttes ga vragen is alles prima.

En het 3e paard hebben we als veulen gekocht, ja die laat je niet echt keuren.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:50

Ik heb mijn pony ook niet laten keuren.
Ze kwam bij een fokker vandaan die gezien zijn leeftijd wilde inkrimpen.
Pony was drie jaar en onbeleerd en het voelde gewoon goed.
Het geld voor een keuring was er wel, ik had hier bij de aankoop wel rekening mee gehouden.
Meestal is het bij afkeuring zo dat de kosten voor de verkopende partij zijn.

Een vriendin had een leuk paard gezien en wilde deze voor aankoop ook laten keuren de verkopende partij deed hier moeilijk over en ze heeft om die reden ook van de koop afgezien.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:51

Ik heb hem ook niet laten keuren: wist toch al dat hij afgekeurd zou worden. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:52

Ik ken trouwens ook wel wat paarden die de standaard keuring gehad hadden en waar achteraf toch wel het e.e.a. mee mis was....... Dat lijkt me helemaal vervelend, als dat je overkomt. Scheve mond

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:56

Ik heb mijn paard ook niet laten keuren. En in de tijd vanaf dat ik haar kreeg, was de enige teleurstelling dat ze Zomereczeem had..maar verder echt een superbeestje hoor.

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:21

ik heb maar een paardje zelf en die is niet gekeurd voordat ik haar kocht.
ik heb een buurvrouw meegenomen die verstand heeft van paarden en die heeft hem wel plaatselijk onderzocht.
verder niet.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:29

Nadya schreef:
Ik ken trouwens ook wel wat paarden die de standaard keuring gehad hadden en waar achteraf toch wel het e.e.a. mee mis was....... Dat lijkt me helemaal vervelend, als dat je overkomt. Scheve mond

yep,heb ik ervaring mee,zelfs 1 met rondom 12 ! fotos Bloos
ik vind het een moment opname,je moet geluk hebben Knipoog