Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
djodjodjo schreef:Wat gaaf om zo een avontuur te hebben! Waarom ging jij eigenlijk mee als ik vragen mag? (verzorgde je de paarden al, of had je iets met de verkoop te maken?)
bijoekimmie schreef:Ik liet de fotoos net aan mn man zien en die werkt ook in de haven en die heeft het weleens meegemaakt dat ie op een boot moest werken met allemaal koeien die naar zuid-afrika gingen.
Had hij totaal niet verwacht die beesten daar aan te treffen en schrok zich dood toen ze begonnen te loeien
paars schreef:Jeetje wat een expeditie! Gelukkig is alles goed gegaan. Had het zelf nooit aangedurfd. Dure grap voor de nieuwe eigenaren, als alles moet worden ingevlogen! Hoe zijn ze van het vliegveld in Suriname verder vervoerd? En kwamen ze niet superstijf de box uit? Ik zou m'n hart vasthouden voor maandagziekte en zo....Jij dus liever dan ik mee op die trip hoor. Fijn dat het zo goed gaat de paarden.
Andjena schreef:Wat een geweldige ervaring. Ik weet nu dat wij onze paarden wel met het vliegtuig vervoeren en niet met de boot. We hadden er wel van gehoord dat het met de boot kon maar we vonden dit ook wel wat te lang duren. Helaas gaat er niet rechtstreeks een cargovlucht naar Suriname voor de paarden dus dan maar via Frans Guyana en dan vanaf daar zal het wel met de vrachtwagen moeten denk ik.
Wij gaan zelf emigreren en willen absoluut onze paarden meenemen, alleen wanneer is nog maar de vraag hopelijk dit jaar nog.
elske_ schreef:Wat een reis zeg! Wel fijn dat ze goed zijn aangekomen, 10 dagen in een box op zee lijkt me toch niet heel erg bevordelijk voor de paardenDie schommelingen kosten zo'n paard ook enorm veel energie, neem aan dat ze daarvoor ook extra voer kregen? Of werd er alleen hooi gevoerd?
Equinecoach schreef:Hey Knoopje!
Ik heb gisteravond dit topic even laten zien aan m,n pa. Hij voer vanaf zijn 14e al op de koopvaardij en heeft heel wat paarden 'gegroomed' tijdens zee reizenDit was vroeger (50 jaar geleden) de enige manier om paarden te vervoeren. Ze gingen niet in containers maar stonden in het ruim. Hij ging ze zelfs stappen op het dek als het rustig weer was! Hij vertelde me dat sommige paarden inderdaad en soort zeeziekte konden krijgen. De eerste paar dagen stonden ze dan in een hoekje met slijm uit hun mond. Uitmesten deed hij ook! Stront in de emmer en huppakee, over de muur!
![]()
De paarden werden bij aankomst 'gewoon' over de loopplank op de kade gebracht en gingen dan de vrachtwagen in.
Hij heeft één keer meegemaakt dat een jong paard volledig flipte. Heeft toen een zak over z,n hoofd gedaan totdat het weer rustig werd. Begeleiding van de koper of verkoper ging bijna nooit mee, daar was de bemanning van het schip voor.
M,n pa is 68 jaar en door jouw topic kwamen er verhalen die ik hij nog nooit had verteld! Die ouwe knorpot moet af en toe even getriggerd wordenMaar goed, z,n hele leven gevaren en zó veel meegemaakt...
Hij vond dit dus fantastisch om te zien en vind jouw een dappere dame!!