Gekocht paard blijkt lucht te zuigen, wat nu?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jacqp

Re: Gekocht paard blijkt lucht te zuigen, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:27

Ik denk niet dat de da dat vast hoeft te leggen voor je wat je er allemaal aan kan doen, op bokt is er heel info over te vinden en in je eigen topic staan ook al heel veel tips.
Succes ermee en laat je paardje lekker veel buiten lopen!

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 20:29

runningkawa schreef:
KiWiKo schreef:
feitenlijk heb je een m2 paard van 14 gekocht voor een kleine 500 euries.......... zou niet teveel te klagen hebben

Zowel, breng maar hier heen Lachen
Koop hem wel over voor 500 euro Lachen

Hoor je mij ergens zeggen dat ze weg gaat ofzo Huilen van het lachen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:31

suuzepuus schreef:
misschien zou je m ook 24/7 ergens buiten kunnnen stallen?? ben je van het probleem af!

nou dan gaat die van mij geheid weer luchtzuigen...
als ik haar dag en nacht op weide zet.... Haha!

zo simpel is het dus ook weer niet....suuzepuus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:32

Nee, maar wat heb je dan aan een topic hierover?
Dan pas het denk ik beter in het centrale topic.
Hier apart over zou je denken dat je wilt weten, of wilde weten, of je hem terug kon brengen oid Lachen

En dat ligt aan het paard
Ik ken paarden die het buiten nooit doen, ook niet op een weidepaaltje.
Die zijn dan erg gebaat om buiten te staan Ja

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:37

Caroowtje schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 7 januarie een 14 jarige KWPN merrie gekocht, die m2 startgerechtigd was en ik heb 2500,= betaald voor haar incl. dressuurzadel twv 1900,-, hoofdstel, dekens, dekjes, beenbescherming etc.
3 dagen later blijkt ze lucht te zuigen.
Dit paard is niet gekeurd, en dus vroeg ik me af: Of een DA kan zien bij een keuring of dit paard lucht zuigt?
Stel ik laat haar alsnog keuren en de DA kan idd aantonen dat dit paard lucht zuigt, kan ik dan geld terug vragen etc ?

we zijn nu precies een maand verder, en stel dat ik haar nu alsnog wil laten keuren? En ze blijkt afgekeurd te zijn is de eigenaaresse dan verplicht het paard terug te nemen?

Ik hoor het graag!

Groetjes,
Caroline

Een DA kan lang niet altijd zien bij een aankoopkeuring of het een luchtzuiger is. Tanden kunnen wel afgesleten zijn na jaren kribbebijten, maar het kan ook heel recent ontstaan zijn of het paard zuigt lucht zonder te kribbebijten. Alleen als je het dier ervan verdenkt, zet je hem op stal en observeer je hem. maar dat is geen onderdeel van de standaard klinische keuring.

Allereerst is het een koopvernietigend gebrek. Deze stalondeugd dient altijd door de verkoper te worden gemeld; deze kan zich dus niet beroepen op de onderzoeksplicht van de koper.
Anderzijds kan een paard op elk moment beginnen met luchtzuigen. Daarom is de antedateringstermijn bij luchtzuigen kort; over het algemeen wordt 14 dagen gehanteerd. Met andere woorden: als binnen 14 dagen na de aankoop luchtzuigen wordt gehanteerd, mag je ervan uitgaan dat het paard het voor de verkoop ook al deed.
Je had een DA meteen op de eerste dag dat hij het deed, moeten laten komen om het formeel te laten vaststellen. In dat geval had je inderdaad de koop ongedaan kunnen maken.
Nu ben je simpelweg te laat. Er is slechts 1 mogelijkheid: als je kunt bewijzen dat het paard het ook al deed voor de verkoop (bijv. dmv getuigenverklaringen) en dat de verkoper het niet heeft gemeld. (Als ik een paard koop, laat ik de verkoper in het koopcontract verklaren dat het dier geen stalgebreken heeft)

Ik denk dat je je verlies maar moet nemen en hopen dat ze verder geen gekke dingen blijkt te hebben.

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 20:52

In elk geval bedankt voor de tips, de meningen zijn over dit onderwerp aardig verdeelt.
Ik zelf heb besloten, wel de eigenaarresse te laten weten dat ik het niet zomaar pik. Want ik kan er dan niet tegen als ze meteen komt vragen of ze mag langs komen etc. Want ik ben er natuurlijk nog wel witheet over.
Verder gaat zij niet weg of iets dergelijks want in het opzicht van het paard vind ik dat niet helemaal eerlijk. Elk paard zou opeens kunnen gaan luchtzuigen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:57

TornadoLover schreef:
meggiemeg schreef:
Als je niets is verteld bij de verkoop kan je het aanmerken als een verborgen gebrek.
Is je niets opgevallen toen je naar het paard ging kijken/proef rijden? Kan je niet aan de haren zien bij de keel dat ze een een band om heeft gehad?

een band is overigens de slechtste manier om zoiets op te lossen Scheve mond

Ik zeg niet dat ze een band om moet doen, vaak hebben luchtzuigers een band om gehad en kan je het aan de haren wel zien!!!

Wat ook wel eens wil helpen bij luchtzuigers is Maagcompositum van Groene Os.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:11

Verplaatst MD --> TAO.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:42

Caroowtje schreef:
Ik ben super blij met haar, maar het gaat me er gewoon om dat de één zegt dat ik geen luchtzuig band om moet doen omdat dit slecht is (en ik heb zelf ook gemerkt dat ze dan tijdens het werk gaat hoesten en dat rare bewegingen staat te maken tijdens het poetsen) de ander zegt dat het lucht zuigen erg slecht is voor een paard dus dat ik wel een band om moet doen. En de ander begint over het feit dat ie bang is dat zijn/haar paard het gaat over nemen.
Dus ik zit nu met een groot dilemma, bovendien is haar hele huid kapot!

Wij hebben twee luchtzuigers opstal, en die laten we lekker luchtzuigen, een band helpt niet,
de ene staat wel los, maarja dan gaat ze op een boom staan zuigen, en de andere staat op stal (hengst) Alle paardjes staan altijd als een grote groep bij elkaar, als zo'n 5 jaar lang, en niemand heeft het overgenomen...

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:10

Luchtzuigen is verder geen probleem. Het is alleen een irritant gezicht. Lees ook het centrale topic eens, zou ik zeggen Lachen

Oorzaken van luchtzuigen: stress en/of het proberen te verlichten van de pijn van maagzweren
Nemen andere paarden het over? Nee, alleen de manier van houden kan zorgen dat meerdere paarden op dezelfde stal het gaan doen.
Verhoogde kans op koliek? Ja en nee. Het luchtzuigen zorgt niet voor koliek, want de lucht wordt niet ingeslikt maar weer uitgeblazen. Als het paard maagzweren heeft, zorgt de geirriteerde maag wel voor een vergrote koliekkans. Oorzaak aanpakken dus (maagcompositum)
Band om? Nee, is symptoombestrijding en bovendien nog gevaarlijk (meerdere paarden met littekenweefsel op strottehoofd). Oorzaak aanpakken: maagcompositum en stressvermindering.
Manier van houden? Veel buiten, gezelschap, stro in de stal, veel ruwvoer weinig hardvoer, hooi ipv kuil, muesli ipv brok en oorzaak van stress wegnemen (kan verveling zijn maar ook invloeden van buitenaf)

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 10:41

Ik weet genoeg & de zaak is opgelost.
Graag een slotje! Knipoog

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:24

Gelukkig!
Ik hoop dat beide partijen, of in ieder geval jij, zich er goed in kunnen vinden. Succes verder.