Wel of niet rijden als je ziek bent ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: Wel of niet rijden als je ziek bent ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:54

Misschien heeft het te maken met de instelling van de mensen die tegen het rijden tijdens ziekte zijn.
Ik zelf bijvoorbeeld ben het met ze eens.
Op mijn werk meld ik me pas ziek als ik van mijn stoel afval van beroerd zijn. Dat gaat gevolgd door het naar huis rijden en de paarden binnen zetten of voer klaar zetten. Nog even doorbijten. Dan zorgen dat ik of iemand anders ze binnen zet en dan linea recta mijn nest in met een dot pijnstillers.
Ik kan dan echt niet anders meer en voor de tv hangen met een dekentje....dat stadium ben ik dan al voorbij want dat zitten kan ik op mijn werk ook.
Paardrijden is er niet bij, dat vraagt nog meer van mijn lichaam terwijl ik juist moet herstellen om me weer op mijn werk te kunnen vertonen, dat werk zorgt voor mijn geld namelijk.
Vroeger thuis was het ook alles of niets, en nog steeds eigenlijk. Zo kijk ik ook tegen anderen aan en zo oordeel ik ook over wat ik hoor en lees.
Het is ook niet fatsoenlijk als je collega je vervolgens savonds op je paard langs de weg ziet rijden. Nee, dat kan je niet maken en dat is ook niet netjes naar je baas toe.

Ware het wel dat mijn standpunt is dat een dier elke dag buiten moet lopen in het daglicht en ben dan ook tegen hele dag op stal.
Beweging hebben mijn paarden dus altijd overdag en zo hoef ik geen beweging te regelen voor als ik ziek ben. Dat ene dagje niet rijden is dan ook geen ramp. School en werk zie ik als gelijk, school is de basis voor later en in die periode wordt je gevormd voor het bedrijfsleven voor later.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 22:25

Het lijkt wel of iedereen in dit topic wil bewijzen dat ze bijna dood zijn áls ze zich eens ziek melden en dat ze er verder altijd zijn. Statistisch gezien (percentage ziekteverzuim) is dit niet een afspiegeling van de werkelijkheid lijkt me. Ikzelf ben bijna nooit ziek, maar als ik me ziek meld dan ben ik dat ook en dan gaat verder niemand voor mij bepalen of ik dan 24 uur in mijn bed moet liggen. En dat ik dan misschien toch nog een keer een rondje om met de hond ga of het eten sta te koken of een wasje in de machine doe, dat belemmert mijn herstel niet en dat gebeurt dan ook zeker wel eens. Nee, inderdaad niet als ik met 40 graden koorts me als een dweil voel, maar wel als ik weer ietsje beter ben (maar nog niet koortsvrij). Mijn baas is gelukkig niet zo kinderachtig dat hij me niet de tijd gunt om uit te zieken en hij zou het denk ik niet fijn vinden als ik half uitgeziekt al weer op m'n werk ga zitten. Zoals al eerder gezegd: als ik me weer wat beter voel, werk ik ook wel thuis, maar niet de 7 uur per dag die ik normaal doe.

Ik vind de vergelijking school/baan voor kinderen eigenlijk niet opgaan. Voor je werk krijg je betaald; op school wordt je geacht per jaar een x hoeveelheid stof tot je te nemen. Zolang je goede cijfers haalt en overgaat zie ik het probleem niet dat je eens een dagje niet op school bent (als je dus ziek bent). Wat ik vreemd vind is dat de meesten er dus geen probleem mee hebben dat mijn dochter de paarden weer op stal zet, maar wél dat ze gaat rijden. Dus een verplicht iets mag wel als je ziek bent, maar voor je plezier (zo wordt het hier gesteld) dus niet ?? Ik zie het meer als een keuze die je maakt op een bepaald moment: 's avonds kun je je wel weer iets beter voelen en ervan uitgaan dat je de volgende dag weer naar school gaat, de volgende ochtend blijkt dat nog niet het geval te zijn: dan blijf je gewoon nog een dagje thuis....

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:32

als ik voor mezelf spreek, ik ben in mijn 10 jaar op de arbeidsmarkt 2 keer ziek thuis gebleven, de ene keer had ik een spier gescheurd in mijn kuit en kon ik niet autorijden, erg onhandig als chauffeuze....
de 2e keer was in oktober dit jaar, toen kreeg ik ischias (lage rugpijn) en zat ik aan de valium, ook niet bevorderlijk achter het stuur...

ik denk niet dat het hier gaat om wel of niet iets doen voor je plezier, of de vergelijking school werk.... alle mensen die ik ken die regelmatig ziek zijn, hebben dat van huis uit meegekregen.....
als wij vroeger thuis ziekwaren, moesten we het gewoon proberen op school, als het niet ging, kon je altijd nog naar huis.
en zo doe ik het nog steeds Ja

fifi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:38

niet rijden, als je ziek bent ben je ziek.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:41

Ik heb er zelf niets over te zeggen, ik mag van mijn ouders simpelweg niet rijden als ik ziek ben. Als ik te ziek ben om naar school te gaan, ben ik ook te ziek om te rijden, zo simpel is dat Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:11

zonder dat lesje voor die wedstrijd had ze misschien wel naar school gekund de volgende dag.
En je vraagt om een mening, degenen met bepaalde discipline reageren daar blijkbaar eerder op en in meerderheid Knipoog.
Als je ziek bent ben je ziek, dan doe je het hoogst noodzakelijke en ga je niet een lichamelijke les volgen voor je komend weekend.
Beweging hebben ze gehad dus het is niet noodzakelijk, als je het mij vraagt. Ik zou gigantisch op mijn donder krijgen als ik het in mijn hoofd zou halen toch te gaan rijden. Dan was het rijden en volgende dag naar school MET de temperatuursverhoging, eigen schuld en eigen consequentie dragen.
Ben er niet slechter om geworden hoor, ben een taaie en mijn baas waardeert dat erg.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:26

Netje schreef:
Ik vind de vergelijking school/baan voor kinderen eigenlijk niet opgaan.

En dat is nu het "verschil" - ik vind dat er in de opvoeding wel 1 lijn moet zitten en dan bedoel ik niet de lijn met wat het belangrijkste is voor de persoon zelf. Je heb de verantwoordelijkheid om naar school te gaan en de verantwoordelijkheid om naar je werk te gaan. De verantwoordelijkheid om je paard goed te verzorgen, maar het rijden als hobby zien.

Het is krom om te ziek (griepje ofzo) te zijn voor school of werk, maar wel je hobby (wat lichamelijk zwaar is) te kunnen uitvoeren.
Dat klopt niet.
Het is idd wat ik ook heb gezien is dat degene die makkelijk van school weg bleven, ook makkelijk verzuimen op hun werk.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:55

Netje schreef:
Mijn baas is gelukkig niet zo kinderachtig dat hij me niet de tijd gunt om uit te zieken en hij zou het denk ik niet fijn vinden als ik half uitgeziekt al weer op m'n werk ga zitten. Zoals al eerder gezegd: als ik me weer wat beter voel, werk ik ook wel thuis, maar niet de 7 uur per dag die ik normaal doe.

Even voor de duidelijkheid, en ik denk dat ik hier niet alleen in sta: Mijn baas is ook niet zo kinderachtig dat ik niet de kans krijg uit te zieken. Wel betaalt het bedrijf mijn loon, in ruil voor arbeid. Ziek zijn is geen probleem, maar ziek melden maar dan toch een priveles gaan rijden, dat zou zeker verkeerd vallen. Noodzakelijke verzorging geven is dan misschien wel wat anders, iemand met kinderen zal ook die kinderen moeten verzorgen, maar rijden of andere pleziertjes die energie kosten, als je dat kan ben je gewoon niet ziek genoeg om thuis te blijven.
En als je kind de ochtend na zo'n les weer zoveel zieker is, dan was het duidelijk nog niet aan die les toe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:58

Idd Miran
In de ziektewet gaan is het probleem niet, maar wel je hobbie uit voeren en daarbij ziek gemeld zijn Lachen
Idd noodzakelijke dingen moeten, maar rijden is imo niet noodzakelijk Lachen
Ook niet omdat er een wedstrijd aankomt, na een paar dagen rust is je paard echt zijn knopjes niet ineens kwijt in het weekend Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:04

ziek is ziek, maar de verantwoordelijkheid voor je dieren blijft. ik vergelijk het altijd maar met kinderen (tot grote frustratie van sommige ouders). als je als moeder ziek bent, heb je pech en moet je toch voor de kinderen zorgen omdat ze dat zelf niet kunnen. dat geldt voor jou als paardenhouder ook.
als ik dus ziek ben en er is niemand anders die mijn beest kan doen, ga ik toch echt zelf, ook als ik niet ben gaan werken.
ben zelfs een keer gecontroleerd door de arbo-arts en ik was niet thuis. netjes teruggebeld en eerlijk gezegd dat ik naar mijn paard was. situatie uitgelegd en er geen problemen mee gekregen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:08

runningkawa schreef:
Idd Miran
In de ziektewet gaan is het probleem niet, maar wel je hobbie uit voeren en daarbij ziek gemeld zijn Lachen
Idd noodzakelijke dingen moeten, maar rijden is imo niet noodzakelijk Lachen
Ook niet omdat er een wedstrijd aankomt, na een paar dagen rust is je paard echt zijn knopjes niet ineens kwijt in het weekend Lachen

joh, de mijne was zijn knoppen na een paar maand nog niet kwijt!!
(zelfs niet als je een 12 jarige op je Z paard laat jakkeren!!!
ik neem tenminste aan dat als je een paard degelijk hebt beleerd,
die niet na een week of zo, alles vergeten is!!!)
oke de fijntuning was ahum, niet echt subtiel... maar verder.....
knopjes deden het nog!!!

als ik ziek ben wordt er niet gereden!
en ik meld me pas ziek als ik echt ziek ben!
ben toen ik ziek was wel af en toe pony gaan kijken... zittend..
en liet ondertussen iemand mijn hond uitlaten!! want tja,
die wond 3 x per dag een tegen de boom hangende baas ook
niet echt sportief...

Als ik kan rijden, kan ik werken...
andersom, gaat niet altijd!!!!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:30

als ik kan rijden, kan ik werken zegt sjolvir. hier sluit ik me bij aan, maar de noodzakelijk dingen moeten wel gebeuren. poetsen kan ook geen kwaad als dat een paar dagen niet gebeurd, maar ik zal wel moeten mesten en voeren.

TalithaSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:40

Als ik ziek ben, krijgt de mijne vrij en vraag ik iemand anders om mijn stal uit te mesten. Als ik die dag les heb, verzet ik hem na een andere keer. Doen ze bij ons niet moeilijk over. Zit nu met mijn voet, enkelband gescheurd. En moet nu allemaal anderen vragen om me te helpen, vind ik wel vervelend.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:06

benangelique schreef:
ziek is ziek, maar de verantwoordelijkheid voor je dieren blijft. ik vergelijk het altijd maar met kinderen (tot grote frustratie van sommige ouders). als je als moeder ziek bent, heb je pech en moet je toch voor de kinderen zorgen omdat ze dat zelf niet kunnen. dat geldt voor jou als paardenhouder ook.
als ik dus ziek ben en er is niemand anders die mijn beest kan doen, ga ik toch echt zelf, ook als ik niet ben gaan werken.
ben zelfs een keer gecontroleerd door de arbo-arts en ik was niet thuis. netjes teruggebeld en eerlijk gezegd dat ik naar mijn paard was. situatie uitgelegd en er geen problemen mee gekregen.

En ook met je kinderen geldt: je geeft ze de basiszorg, maar gaat ook niet een middag op pad met ze naar de speeltuin ofzo terwijl je je ziek gemeldt hebt...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:31

idd Miran!
Ziek = ziek en als je niet lekker ben, moet je kiezen of je toch door gaat of "iets" te ziek bent en dus thuis blijft.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:41

Juist, zelfs als je kinderen hebt, geef je alleen de basiszorg en niet een dagje uit als je ziek bent en als je dat wel doet kun je een probleem met je baas krijgen. Als ik ziek ben, ga ik wel voeren en als het lukt mesten, maar verder niks. Rijden en dan vooral een priveles kost erg veel energie, alleen al voor het herstel van je dochter vindt ik dit een maffe actie. Maar misschien ben ik dan wel gek. Oke de hond moet uit als ik ziek ben en als er niemand anders is die dat doen kan dan loop ik even, maar dat betekend geen wandeling van een uur, maar poepen plassen en klaar.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:06

Ook hier geldt ziek=ziek, zo heb ik het vroeger al meegekregen.

Je kan het gewoon niet maken om niet naar school/werk te gaan, maar in de avond wel je intensieve hobby uit te oefenen.

Als kind heb je leerplicht en als volwassene wordt je betaald voor je werk. Ook als je een dag/week ziek bent.

Als de leerplichtambtenaar het kind controleerd en er achter komt dat het kind van alles heeft gedaan kan je een boete krijgen. Een werkgever kan het gaan zien als werkweigering en daarmee ontslag.

Het is maar net wat je dus wilt.

Overigens is verantwoordelijkheidsgevoel niet alleen voor je zelf en je eigen dingen hebben, maar ook voor je medemens en je werk/school.

Als je ziek bent (voor je werk) laat je andere dus jouw werk opknappen, zonder schuldgevoel, waarom kan dan niet iemand anders het paard binnen zetten? Het maakt een paard niets uit door wie deze binnengezet wordt. Het maakt je collega's wel uit als je ze belazerd.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 13:43

Mistic schreef:
Als de leerplichtambtenaar het kind controleerd en er achter komt dat het kind van alles heeft gedaan kan je een boete krijgen. Een werkgever kan het gaan zien als werkweigering en daarmee ontslag.

Als je ziek bent (voor je werk) laat je andere dus jouw werk opknappen, zonder schuldgevoel, waarom kan dan niet iemand anders het paard binnen zetten? Het maakt een paard niets uit door wie deze binnengezet wordt. Het maakt je collega's wel uit als je ze belazerd.

Als je ziek bent en je hebt dat gemeld, dan is het niet zo dat je 24 uur verplicht binnen moet blijven (zal geen enkele Arbo-dienst van je verlangen) en een baas krijgt z'n werknemer echt niet ontslagen omdat je je neus buiten de deur gestoken hebt (was het soms maar zo makkelijk).

Als ik ziek bent doet niemand anders mijn werk en blijft het gewoon liggen tot ik weer terug ben, ik zadel dus niemand op met mijn werk (hooguit mezelf). Ik heb gelukkig collega's die in dat soort zaken niet zo snel oordelen dat ik ze belazer Haha!

Ik ben dit topic gestart omdat ik benieuwd was hoe anderen daar tegenaan keken; het is me inmiddels wel duidelijk dat de algemene mening is: ziek is ziek. Oké, dan wijk ik dus af van de gemiddelde mening Haha! Haha!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:47

Als ik ziek ben ga ik wel altijd naar mijn pony. Ik ga dan meestal niet rijden, alleen als ze een tijdje stilgestaan heeft ofzo. Als ik niet naar mijn pony ga, wordt ik alleen maar zieker. Clown Mijn ouders vinden het ook wel goed dat ik dan toch nog even buitenkom Knipoog

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:50

als ik ziek ben. sleep ik me ook naar stal. rijden doen we niet. dan maar een dagje vrij. maar uitmesten buiten/binnen zetten en voeren moet toch gewoon gebeuren.

de was en boodschappen e.d. moet ik ook gewoon doen. maar daarna rol ik toch echt me bedje in.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:19

Mariekie, als ze al een tijd niet gereden hebt dan maakt die ene dag ook niet uit.
Sterker nog als ik zo ziek ben dat ik niet kan werken, KAN ik niet eens rijden...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:43

Netje schreef:
Als je ziek bent en je hebt dat gemeld, dan is het niet zo dat je 24 uur verplicht binnen moet blijven (zal geen enkele Arbo-dienst van je verlangen) en een baas krijgt z'n werknemer echt niet ontslagen omdat je je neus buiten de deur gestoken hebt (was het soms maar zo makkelijk).

Als ik ziek bent doet niemand anders mijn werk en blijft het gewoon liggen tot ik weer terug ben, ik zadel dus niemand op met mijn werk (hooguit mezelf). Ik heb gelukkig collega's die in dat soort zaken niet zo snel oordelen dat ik ze belazer Haha!

Haha! Haha!

Wat het eerste betreft, dit is afhankelijk van wat het bedrijf in zijn ziekteverzuimbeleid heeft staan. Daar kan heel goed staan dat iemand thuis moet zijn tot de eerste controle door bedrijfsarts, bedrijfsverpleegkundige of controleur. Wat het tweede betreft, als je dingen doet die je herstel belemmeren kan je werkgever je loon meteen stopzetten en kijken naar verdere sancties.Als je dingen doet doet die je niet zou kunnen vanwege je ziekte kan dit zeker tot ontslag leiden, want dat is gewoon oplichting.
Mensen leren tijdens hun kindertijd hoe om te gaan met ziekte en alle zaken daaromheen. Ik zie helaas te vaak, dat mensen daar maar weinig moraal in mee hebben gekregen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:20

Inderdaad Nikka, een werkgever kan eisen dat je thuis blijft tot de eerste controle en ook daarna in werktijd. Daarnaast mag je normaliter geen zaken uitvoeren die het herstel belemmeren.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:25

is toch ook gewoon heel logisch eigenlijk?...

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:45

mag niet rijden als ik ziek ben, en ook niet naar school gaat Lachen
als ik wel naar school ga ondanks dat ik ziek ben, ga ook gewoon rijden Lachen