ruiterbewijs en verzekering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ruiterbewijs en verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:40

Het verschil met een auto en een paard is nog wel altijd dat een paard zelf dingen kan doen.
Bij een auto zit de rem en gas altijd op dezelfde plek en reageert ook nog als je er op duwt.

Bij een paard wat braaf is en nergens van schrikt is een bewijs makkelijk gehaald...maar als je dan daarna op een zeikerd zit?

Verder moet je gewoon flink wat uurtjes op verschillende paarden hebben meegedraait om in te kunnen gaan schatten, van te voren, wat een paard gaat doen/kan gaan doen.
Maar wie heeft die kans op die ervaring op te doen?
Want dat zou gewoon veel ongelukken kunnen voorkomen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:49

ikke schreef:
Hhmm, wat dan als kinders gaan "joy-riden" met je paard? Sowieso, als ze zonder toestemming en buiten jouw weten om in de wei komen en ongelukken maken?

Volgens mij vergoed onze WA (of hoe het nu ook heet) schade die optreed bij normale omgang met het paard. Dus m'n paard uit de box trekken, halster erom en ermee over de snelweg gaan rijden (ik noem maar iets belachelijks) wordt niet vergoed, dan is het op eigen risico. Maar als ik een vriendin vraag ermee een rustig buitenritje te maken in het park en ze krijgt vliegles en het loopt slecht met haar af, valt dat wel onder de verzekering Lachen
Ik zou alleen geen idee hebben of op een wildvreemde pony in de wei gaan zitten onder die eerste regeling valt, ik zou ergens zeggen van wel want het valt niet onder normale omgang..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:39

ikke schreef:
LDRD schreef:
En kinderen onder de 14 jaar hoef je de 'eigen schuld' discussie niet op los te laten want dat wordt eigenlijk niet aangenomen bij kinderen onder deze leeftijd. Ja, bij opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid, maar denk daar maar eens over na wanneer dat dan zou kunnen zijn...juist niet dus. Knipoog

Hhmm, wat dan als kinders gaan "joy-riden" met je paard? Sowieso, als ze zonder toestemming en buiten jouw weten om in de wei komen en ongelukken maken?

Tsja, zal nog enigszins van de leeftijd afhangen, maar ga er in principe maar vanuit dat het pech voor jou is.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 14:35

LDRD schreef:
Zazoo schreef:
Ik zou zelf denken:
gebroken arm: mijn ziektekostenverzekering
schade aan de auto: WA-verzekering van de eigenaar
wond paard: niet gedekt met en ook niet gedekt zonder ruiterbewijs. Alleen misschien gedekt als er een paardenverzekering is afgesloten.
kapot tuig: niet gedekt met en niet zonder ruiterbewijs

Klopt dit?

Ja, klopt, met de nuancering dat wanneer jij meer schade oploopt dan alleen de ziekenhuiskosten je de eigenaar daarvoor aansprakelijk kan stellen (voorop gesteld dat je gevallen bent door een eigen gedraging van het paard).

Meer schade, bijvoorbeeld een kapotte cap? En ik kan dan de eigenaar aansprakelijk stellen omdat het niet mijn eigen paard is? Vergoedt zijn verzekering dat dan of moet hij dat zelf betalen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:03

Zijn AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) betaalt dat, tenzij hij bedrijfsmatig paarden houdt, dan zal hij een AVB (aanspr. voor bedrijven) hebben.
En ja, jij kan behoorlijk wat meer schade hebben en niet alleen je cap. Denk maar eens aan het feit dat je niet kan werken, huishoudelijke hulp nodig hebt o.a.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 16:04

en dat valt weer onder een evrzekering van hem? of is dat niet gedekt?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:13

Ja hoor, valt daar gewoon onder.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:33

PP -> TAO