IS je paard verzekerd? Zoja; waarom niet of wel?En welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pops

Re: IS je paard verzekerd? Zoja; waarom niet of wel?En welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:46

Mijn paard is verzekerd Ja
Ik weet niet welke verzekering het precies is, tegen ongevallen, erge ziektekosten, koliek, ...
Niet tegen alles maar toch een hele boel...
Wij hebben dit gedaan omdat ze niet echt goedkoop was en mijn vorig paardje vaak koliek had enzo (nooit ernstig) maar je weet nooit... Mijn moeder en ik hadden toch liever dat ze verzekerd was en dit was op aanraden van de veearts ook.
Hij had zijn paard verzekerd is daarmee gestopt toen ze 13 was "want ze had toch nooit iets" het jaar erna kreeg ze zware koliek en hij kon de operatie helemaal zelf betalen, nu is ze te oud dus hij kan haar niet herverzekeren... Daarom staat hij ook volledig achter de beslissing verzekeren... Door zijn eigen ervaringen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:47

Een vriendin van mij heeft haar geld er dubbel en dwars uitgehaald bij haar verzekering, een ander ook, die had een kaqmikazepiloot...

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:51

detour schreef:
Een vriendin van mij heeft haar geld er dubbel en dwars uitgehaald bij haar verzekering, een ander ook, die had een kaqmikazepiloot...

natuurlijk hopen we dat dit nooit zal nodig zijn hé Clown
Maar koliek enzo, dat kan ieder paard overkomen Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:51

ik heb ze niet verzekert!
waarom niet? met 4 in een verzekering betaal je je scheel, en tot nu toe heb ik pas 1 keer de DA hoeven te bellen voor een koliekaanval en 1 keer voor een peesblessure! en dat verdeelt over 15 jaar Haha! als ik de premies bij elkaar op zou tellen en de rekeningen zou vergelijken zou ik wel schrikken van de premie denk ik Clown bij ergere dingen is een verzekering wel handig maar goed ik heb een spaarpotje voor de ergere dingen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:57

Wauw, Rianneke, je hebt wel heel veel geluk gehad, hoor, jemig! In jouw geval zou ik er ook niet aan denken...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:11

detour schreef:
Wauw, Rianneke, je hebt wel heel veel geluk gehad, hoor, jemig! In jouw geval zou ik er ook niet aan denken...

Hoezo?
20 jaar paard, drie keer koliek en een onschuldige kreupelheid. Oh ja ook een keer baarmoederontsteking.
Dat laatste toen ze ergens ver in de twintig was en als ze verzekerd zou zijn geweest er allang uitgeknikkert omdat het risico op doodgaan wel erg groot wordt boven de twintig.
Daarnaast ga ik niet eindeloos dokteren. Er zitten grenzen aan mijn bereidheid een paard te helpen, omdat je naar mijn mening een paard er veelal helemaal niet mee helpt door maar eindeloos te blijven dokteren.
Koliekoperatie? Bedenk dat de overlevingskans <40% is. Ik krab me dus echt wel drie keer achter mijn oor of ik dat wel zal doen. Ik ken er ondertussen te veel die èn het geld èn hun paard kwijt zijn........

Bedenk dat verzekeringen niet meer uitkeren dan de verzekerde waarde van het paard. Een beetje koliekoperatie kost meer dan de aanschaf van mijn paard, dus de kosten zouden niet eens geheel vergoed worden, als ze al vergoed worden en de verzekering er niet met allerlei voorwaarden zich er met een jantje-van-Leiden vanaf maakt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 09:35

ikke schreef:
detour schreef:

Hoezo?
20 jaar paard, drie keer koliek en een onschuldige kreupelheid. Oh ja ook een keer baarmoederontsteking.
Dat laatste toen ze ergens ver in de twintig was en als ze verzekerd zou zijn geweest er allang uitgeknikkert omdat het risico op doodgaan wel erg groot wordt boven de twintig.
Daarnaast ga ik niet eindeloos dokteren. Er zitten grenzen aan mijn bereidheid een paard te helpen, omdat je naar mijn mening een paard er veelal helemaal niet mee helpt door maar eindeloos te blijven dokteren.
Koliekoperatie? Bedenk dat de overlevingskans <40% is. Ik krab me dus echt wel drie keer achter mijn oor of ik dat wel zal doen. Ik ken er ondertussen te veel die èn het geld èn hun paard kwijt zijn........

Bedenk dat verzekeringen niet meer uitkeren dan de verzekerde waarde van het paard. Een beetje koliekoperatie kost meer dan de aanschaf van mijn paard, dus de kosten zouden niet eens geheel vergoed worden, als ze al vergoed worden en de verzekering er niet met allerlei voorwaarden zich er met een jantje-van-Leiden vanaf maakt.

Ook dit vind ik in 20 jaar weinig, hoor, ik zal wel extreem veel pech hebben gehad. Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 09:46

detour schreef:
ikke schreef:
Hoezo?

Ook dit vind ik in 20 jaar weinig, hoor, ik zal wel extreem veel pech hebben gehad. Knipoog

Ik ben geen uitzondering hoor. Sterker nog, het overgrote deel van mijn kennissenkring doet mij dit moeiteloos na.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 09:53

Mijne is nog niet verzekerd, maar zodra ik wedstrijden ga rijden met haar wil ik haar wel laten verzekeren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 11:27

ikke, dat schiet me een beetje in het verkeerde keelgat; het klinkt alsof het van de eigenaar afhangt hoeveel letstel er ontstaat in de tijd dat je paarden houdt; helaas kun je enorm veel pech hebben. Mensen die zoveel geluk hebben als jij mogen er best bij stil staan dat het een zegen is als het zo goed gaat.

Mocht je het niet zo bedoelen dan hoor ik het graag.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:29

Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen, en het blijft wel een struikelblok qua "terugkopen" mocht ze afgekeurd worden door een of andere reden. Maar, in mijn ogen is het veel eerlijker als ze wel die operaties kan krijgen die ze misschien ooit mogelijk nodig heeft, en ik dan niet zonder geld wil zitten. Ik moet me alleen even heel goed verdiepen welke verzekering wat betaald, en hoeveel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 11:33

Splash_ schreef:
Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen, en het blijft wel een struikelblok qua "terugkopen" mocht ze afgekeurd worden door een of andere reden. Maar, in mijn ogen is het veel eerlijker als ze wel die operaties kan krijgen die ze misschien ooit mogelijk nodig heeft, en ik dan niet zonder geld wil zitten. Ik moet me alleen even heel goed verdiepen welke verzekering wat betaald, en hoeveel.

Hoi, misschien kun je de EFO bellen maandag? En nog andere verzekeringen? Dan dezelfde vragen stellen, naast elkaar leggen en een keuze maken..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:55

detour schreef:
ikke, dat schiet me een beetje in het verkeerde keelgat; het klinkt alsof het van de eigenaar afhangt hoeveel letstel er ontstaat in de tijd dat je paarden houdt; helaas kun je enorm veel pech hebben. Mensen die zoveel geluk hebben als jij mogen er best bij stil staan dat het een zegen is als het zo goed gaat.

Niet bedoeld als aanval, maar als punt van overweging: een behoorlijk deel van het welzijn van het paard hangt inderdaad af van de eigenaar. En ja, je kunt wel eens pech hebben, maar heel veel (medische) problemen kun je voorkomen door goed management en correcte training.
Kijk, zo'n stunt als dat paard dat zich openhaalt aan die weidepaal, dat is pech hebben, maar dingen als koliek is 9 van de 10 keer management. Heel veel kreupelheden komen voort uit fouten in de training en zo zijn er wel meer voorbeelden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:18

detour schreef:

Stik er dan niet in, dat is het niet waard Haha!
Het klinkt niet alleen alsof het van de eigenaar afhangt; het hangt voor een belangrijk deel af van de eigenaar. Of iets breder gezien: het hangt voor een belangrijk deel af van het management rondom het paard. Hoe ga je ermee om, wat doe je ermee, hoe doordacht doe je dat, hoe scherp is de pensionhouder op z'n klanten (de paarden). Dat zijn allemaal beïnvloedbare factoren. Tel daarbij zaken als afgestemde voeding, voldoende vrije beweging en onderlinge sociale contacten en je hebt een aardig pakket waar je als eigenaar iets mee kunt.
Wat je in sommige gevallen ook niet uit het oog mag verliezen is gebrek aan kennis en daaruit voortvloeiende onzekerheid. Indien je dan geen informatiebronnen om je heen hebt anders dan je dierenarts, dan loop je een behoorlijk risico om "uitgemolken" te worden. Deels omdat sommige dierenartsen het zien als een simpele, goede bron van inkomsten, deels omdat je als dierenarts niet het risico wilt lopen iets over het hoofd te zien wat je als wanprestatie kan worden nagedragen.
Juist in dit enorme grijze gebied worden gigantische bedragen uitgegeven aan dingen waarvan je je af kunt vragen hoe zinvol ze zijn. Er staat teveel op het spel, denken sommigen; zie niet in de laatste plaats je eigen onderschrift.

Begrijp me niet verkeerd, ik verwijt je niks persoonlijk. Ik geef je dit mee ter overweging.
Ik heb geen imago, ik hoef me nergens voor te bewijzen, ik kijk om me heen en zie wat er gebeurt. Ik erger me niet, ik verbaas me enkel...........

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 15:53

Hey, het is wrang, maar ik beleef het juist anders; het lijkt alsof het met de naieve en slordige eigenaren vaak juist goed gaat met de paarden (dat je soms je hart vasthoudt, zo erg) en bij mensen die voorzichtig zijn (lees: niet TE) de dingen fout gaan. Ik durf van mezelf te zeggen dat ik de paarden supergoed verzorg en onderhoud, buitenboxen, elke dag beweging, het liefste 24/7, 2 jaar medische ervaring heb opgedaan qu studie, op een renstal heb gewerkt, en toch kan je paard uitglijden, been breken en het is over. Een paard verstuikt zijn been buiten en hoppa, distorsie. Ander paard legt zich vast in de box, komt met geweld omhoog, beschadigt het hielbeen en twee pezen.

Stomme dingen, maar het kan een ieder gebeuren. Daarom vind ik het niet zo vanzelfsprekend als het steeds goed gaat. Ohja , deze dingen gebeurden bij mij in een tijdstrekking van 13 maanden. verder idd blessureleed als wondjes e.d., maar peesblessures en echte koliek ken ik dan weer niet in de zin van verkeerde fourage of te weinig, of teveel van je paard te hebben gevraagd. paarden zijn erg kwetsbaar en een ongeluk zit in een klein hoekje...

Ohja, ben niet gestikt, hoor! Knipoog

anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:58

Zo is het een ongelukje zit in een klein hoekje en je hebt het niet altijd in de hand.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:00

ongelukjes zitten ook in een klein hoekje!

en soms heb je ook van die gevoelige paardjes die altijd en eeuwig wat mankeren...
ik vind ook dat ik/mijn paarden het heel aardig doe(n) in vergelijking met wat anderen voor pech hebben Ach gut
maar goed ik doe volgens mij niks anders als anderen Knipoog

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:38

Ik heb die van mij ook niet verzekerd. Ik vind het gewoon te duur en heelveel dingen vergoeden ze ook niet. Ik leg liever de premie van de verzekering zelf apart en zodra ik een DA nodig heb, gebruik ik dat potje wel.

xenalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:51

tallechie schreef:
Ik heb die van mij ook niet verzekerd. Ik vind het gewoon te duur en heelveel dingen vergoeden ze ook niet. Ik leg liever de premie van de verzekering zelf apart en zodra ik een DA nodig heb, gebruik ik dat potje wel.

tjsa mischien gaat dat bij jou op maar bij mij dus niet
1 ik heb geen potje
2 ik betaal 80 euro in de drie maanden
me laatste rekening was 300 euro door antibio spuiten
dus doen ik t toch best goed lijkt mij zonder me potje Knipoog

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:54

detour schreef:
Hey, het is wrang, maar ik beleef het juist anders; het lijkt alsof het met de naieve en slordige eigenaren vaak juist goed gaat met de paarden (dat je soms je hart vasthoudt, zo erg) en bij mensen die voorzichtig zijn (lees: niet TE) de dingen fout gaan. Ik durf van mezelf te zeggen dat ik de paarden supergoed verzorg en onderhoud, buitenboxen, elke dag beweging, het liefste 24/7, 2 jaar medische ervaring heb opgedaan qu studie, op een renstal heb gewerkt, en toch kan je paard uitglijden, been breken en het is over. Een paard verstuikt zijn been buiten en hoppa, distorsie. Ander paard legt zich vast in de box, komt met geweld omhoog, beschadigt het hielbeen en twee pezen.

Stomme dingen, maar het kan een ieder gebeuren. Daarom vind ik het niet zo vanzelfsprekend als het steeds goed gaat. Ohja , deze dingen gebeurden bij mij in een tijdstrekking van 13 maanden. verder idd blessureleed als wondjes e.d., maar peesblessures en echte koliek ken ik dan weer niet in de zin van verkeerde fourage of te weinig, of teveel van je paard te hebben gevraagd. paarden zijn erg kwetsbaar en een ongeluk zit in een klein hoekje...

Ohja, ben niet gestikt, hoor! Knipoog

Voila!! En ik versta precies wat je bedoelt!
Ik ga met enorm veel zorg om met mijn paard. Mijn eerste paardje heeft nooit iets gehad, ze zag er erg fijn uit enzo maar zo'n sterke merrie dat ze was!
Nu heb ik opnieuw een merrie, maar hoe ze het doet, iedere keer is er wel weer iets... Nu zijn het wel kleine dingetjes maar toch...
Ik had haar één maand, madame doet zich pijn op stal, ontstoken sesamschede (kon evengoed erger zijt zoals jij juist vertelde), even later, madame doet zich zeer op de weide een héle schel van haar kroonrand...
Alles weer in orde, een tijdje zonder leed, hup ze heeft een verkoudheid (en nee er liggen niet te weinig dekens op)
Verkoudheid over, ze doet zich weer zeer op de weide, gevolg -> dik been... (met als gevolg dat ze nu rondom beschermd de weide zal opmoeten want dit kan niet meer...) En nu heeft ze wééér een verkoudheid Rolleyes (niets ernstigs)

Je ziet... Het zijn iedere keer kleine dingetjes... Maar er is altijd toch wat... terwijl mijn vorig paard juist nooit wat had...
Achja..
(oja ik heb haar nu een maand of 8? Tong uitsteken )

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:33

Vroeger hadden we de sportpaarden in de verzekering, de sportpony's niet.
Later met de welsh cobs had ik alleen mijn dekhengst in de verzekering omdat hij ook natuurlijk dekte en dan is het risico op een klap toch wat groter.
De merries en het jonge spul zaten niet in de verzekering.
Met zoveel dieren is een verzekering ook niet meer haalbaar, alleen al qua premie zou ik per jaar 3 dieren kunnen afschrijven en hoewel er heus wel eens wat mis gaat, 3 per jaar is mij nog niet overkomen (klopt het af... Nagelbijten / Gniffelen ).
Al was 2006 voor mijn DA een goed jaar, de maandelijkse rekeningen bleven zelden onder de €250. Ik geloof dat ik in de bijna 20 jaar dat ik in de paarden zit, niet eerder zo'n slecht jaar heb gehad...

Sinds vorig jaar ben ik over gegaan op mini paarden, deze zitten volledig in de verzekering.
Het zijn Amerikaanse imports en doen qua prijs niet onder voor een talentvol sportpaard en op dit moment kan ik de uitval van 1 mini niet zomaar even financieel opvangen.
Als het er straks door aanfok meer zijn geworden, gaan ze wellicht uit de verzekering of iig minder uitgebreid omdat ik dan het risico kan spreiden.
Op dit moment heb ik zelfs de ongeboren veulens in de verzekering zitten.
Hoewel geld het emotionele verlies nooit kan vergoeden, kan het wel weer een start van een nieuwe aankoop zijn.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:45

De mijne word binnekort wel verzekerd, waar en hoe weet ik niet, dat regelt mijn vader Clown

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:27

Mijn paard is verzekerd bij EFO, deze verzekering kon ik overnemen, hij was daar dus al verzekerd. Ik heb hem niet voor het volledige aankoop bedrag verzekerd, maar voor 4000 euro, daar kan je aardig wat dierenartskosten voor maken.

Mijn vorige paard had ik ook voor dit bedrag verzekerd, en dit heb ik er dubbel en dwars uitgehaald, aangezien hij shockwave therapie gehad heeft , en een scintigrafie, en nog vele andere behandelingen. Uiteindelijk heeft dit allemaal niet mogen helpen, want hij bleek aangeboren afwijkingen te hebben (botwoekeringen in rug en achterbenen). Ik heb van de verzekering, toen nog interpolis het volledige aankoopbedrag terug gekregen, en had dus weer een aardig opstapje voor een nieuw paard.

Met mijn huidige paard, nu een jaar in mijn bezit heb ik gelukkig nog niet veel kosten gehad,
1 keer lichte koliek, en een trap van een ander paard.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 08:54

Waratje schreef:
nickynicole schreef:
Volgens mij houdt een verzekering in dat je voor jan l*ul betaald als je niets hebt maar uitkeerd als er wel wat aan de hand is. Dat is toch ook met je ziektekostenverzekering of autoverzekering. Als er niets gebeurd betaal je toch ook voor niets. Maar owee als er wel iets aan de hand is en je niet verzekerd bent?! En ja je kan natuurlijk ook zelf het geld sparen en zo een potje maken. Hoe ga je dat doen als je paard ieder jaar iets heeft, of meerdere keren per jaar? Niemand kan in de toekomst kijken en ik koop de risico's (vooral financieel) liever af doormiddel van een verzekering. Dit is dan ook zeker gebaseerd op ervaringen uit het verleden. En ja er zijn verzekeringen die met kleine lettertjes rommelen. Gelukkig heb ik zelf een verzekeringsagent aan de haak geslagen dus over verzekeringen maak ik me allang niet meer druk.

Als mijn paard elk jaar en dan ook nog meermaals per jaar iets zou hebben, ga ik me afvragen wat ik fout doe. Het valt me wel op dat paarden van mensen met een verzekering veel meer mankeren dan paarden van mensen zonder verzekering, hoe zou dat komen?

Ik lees deze reactie nu pas. Vind het echt belachelijk om zo iets te plaatsen. Bij het kleinste wondje heeft mijn paard namelijk bloedvergiftiging. Daarnaast heb ik nog nooit een paard meegemaakt dat zich zo vaak zelf aantikt in de wei of tijdens losgooien. Ze staat daarom in de bandages buiten zellfs dan krijgt ze het voor elkaar. De schiefels zitten overal. Ik ben een van de weinige die nooit haar paard koud in de bak gooit, altijd min. 10 minuten warm stappen. Dit zelfde geldt ook voor het werk in de bak.
En denk je dat ik het leuk vind om zo vaak de vee-arts te laten komen? Dit is het eerste jaar zonder en ik hang dus de vlag uit!

Achteraf vraag ik me af waarom ik mezelf aan het verdedigen ben. Ben het ook eens met de uitspraak:
Mensen die minder omkijken naar hun paard hebben nooit iets.

En ach, ik heb in totaal 5 paarden, de oudste is 32. www.paardenrusthuisamon.nl

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 10:25

Nickynicole, helemaal waar, het is een erg domme onnozele reactie, duidelijk van iemand die amper weet wat paardenlees inhoudt...

Juist door alle ellende ben ik ze gaan verzekeren; anders had ik het niet meer aangedurfd.

Heb tot nu toe veel baat bij de E.F.O. qua serviceverlening en het geeft me een rustig gevoel, ookal is mijn veulen duidelijk minder zelfdestructief dan haar moeder..