Zeer eigenwijs paard wil niet op de trailer..lees eerst!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

01_Mexxlover

Re: Zeer eigenwijs paard wil niet op de trailer..lees eerst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:15

mijn pony is dus niet de enige met zulke kuren ik heb al die dingen die jij ook hebt genoemd geprobeert de laatste die ertussen staat lijn om de buik tussen de been door en door het halster heen die hefet altijd gewerkt maar nu dus niet meer!.
ik heb ook niet zo veel geduld als mijn pony. mijn pony loopt er met die lijn wel in uit alles maar zodra hij merkt dat we weg moeten dan vertikt ie het gewoon. ik hoop dat je snel de gouden tip vind en dat je hem dan door wilt sturen naar mij Haha! zou ik erg fijn vinden.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:45

heeft ze dit probleem enkel met het opladen thuis? of gaat ook het opladen op de club moeilijk? Als ze het enkel thuis doet, dan merkt ze op een of andere manier dat ze naar de club gaat en dat er moet gewerkt worden. Gewoon een aantal keren leuke dingen met haar gaan doen maar op dezelfde manier laden als dat je zou doen als je naar de club zou gaan. Met op dezelfde manier laden bedoel ik dus wel alles: tijdstip van de dag, kledij, mensen die er bij zijn, voorbereidingen die je doet,...

Als ze het ook op de club heeft, zou ik eens proberen haar op een vrachtwagen te laden. Ik heb zelf een paardje gehad dat een doodse angst had voor trailers maar in een keer een vrachtwagen op ging. Kan zijn dat ze de ruimte te klein vind om er op te gaan. Als die van mij op de trailer stond, had ze ook geen schrik meer van de ruimte. Het was enkel in het er op gaan dat ze het beangstigend vond.
veel succes en veel geduld toegewenst

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:49

Hey, ik heb zelf ook dit probleem gehad met mijn paard, ze was ook heel erg moeilijk te laden, maar ik heb een tijdje geleden met haar geoefend en toen ging het heel erg soepeltjes. Nu was het bij haar geen onwil, maar meer angst, maar op zich hoeft dat niet heel veel uit te maken.

Door middel van grondwerk ben ik uiteindelijk zover gekomen dat ze al heel wat angsten heeft overwonnen. Dus dat is toch hetgene wat ik je zou willen aanraden, ik heb zelf goede ervaringen met Parelli (7 games). Wat die join-up betreft, dat kun je echt alleen doen als je daar ervaren in bent, je moet daar dus echt niet zelf mee gaan pielen .

Je zult toch aan je geduld moeten gaan werken, want je zult het niet meteen voor elkaar krijgen, het kan soms zelfs wel maanden duren, maar het loont de moeite. Ga dus eerst aan de gang met grondwerk, gewoon elke dag (hoeft geen uren) en ga dan na een week na het grondwerk eens gewoon bij de trailer staan, ze hoeft er niet in, gewoon een beetje blijven staan, snuffelen, wat dan ook. Als dat goed gaat dan stop je ermee, de volgende dag kun je het dan weer proberen, kijken wat ze doet als je haar vraagt om een stapje op de laadklep te zetten (heel belangrijk: Geen enkele dwang!), als ze het niet doet is het jammer en ga je weer verder met enkel grondwerk, en als ze het wel doet dan uitgebreid belonen en stoppen. Zo kun je het elke dag een klein beetje opschroeven.

In dit topic staat een filmpje van het trailerladen van mijn paard. Let wel, ik ben met haar al een paar maanden bezig geweest met grondwerk voordat ik überhaupt ben begonnen met het oefenen met de trailer. Onze basis was dus al gelegd en daarom ging het eigenlijk al heel snel goed, maar je moet er rekening mee houden dat het leggen van die basis gewoon een hoop tijd kost.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=832167

Mijn paard doet ondertussen al een heleboel dingen die ze een jaar geleden absoluut niet durfde (zoals water uit een emmer drinken, jaja), puur omdat ze me voor de volle 100% vertrouwt, maar dat vertrouwen moet je verdienen.

Als ze uiteindelijk zonder problemen de trailer inloopt en je gaat op pad, zorg er dan voor dat je dus inderdaad wel iets leuks met haar gaat doen, positieve associatie is heel belangrijk.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:46

hyppolyte schreef:
Wat die join-up betreft, dat kun je echt alleen doen als je daar ervaren in bent, je moet daar dus echt niet zelf mee gaan pielen .

Daar kan ik jou geen gelijk in geven. Iedereen met een eigen paard die kan longeren kan dit ook. En het lijkt mij dat de TS wel kan longeren e.d.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:49

Riss schreef:
hyppolyte schreef:
Wat die join-up betreft, dat kun je echt alleen doen als je daar ervaren in bent, je moet daar dus echt niet zelf mee gaan pielen .

Daar kan ik jou geen gelijk in geven. Iedereen met een eigen paard die kan longeren kan dit ook. En het lijkt mij dat de TS wel kan longeren e.d.

Pardon Verward ??? Longeren is iets heel anders dan een join up, hoor. Bij een join up is het handig als je bijv. wat meer weet over paardengedrag, hun psyche en ik ken zat mensen die longeren, maar die daar echt geen kaas van gegeten hebben. Gestoord
Longeren en een goede join up uitvoeren zijn twee totaal verschillende zaken!!!

Kijk, en zo gaat het nou fout met paarden waar je mensen een join up mee laat doen, die totaal niet weten waar ze het over hebben.... No Cheer

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:18

Yup, vandaar dat ik je dus ook afraad, het is geen kwestie van het paard rondjes laten lopen, bij een join-up gaat het om het vaststellen van de onderlinge relatie en leiderschap, als je dat verkeerd doet, dan krijg je ongelukken. Dus niet iedereen kan een join-up GOED uitvoeren!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 18:22

b485 schreef:
heeft ze dit probleem enkel met het opladen thuis? of gaat ook het opladen op de club moeilijk? Als ze het enkel thuis doet, dan merkt ze op een of andere manier dat ze naar de club gaat en dat er moet gewerkt worden. Gewoon een aantal keren leuke dingen met haar gaan doen maar op dezelfde manier laden als dat je zou doen als je naar de club zou gaan. Met op dezelfde manier laden bedoel ik dus wel alles: tijdstip van de dag, kledij, mensen die er bij zijn, voorbereidingen die je doet,...

Als ze het ook op de club heeft, zou ik eens proberen haar op een vrachtwagen te laden. Ik heb zelf een paardje gehad dat een doodse angst had voor trailers maar in een keer een vrachtwagen op ging. Kan zijn dat ze de ruimte te klein vind om er op te gaan. Als die van mij op de trailer stond, had ze ook geen schrik meer van de ruimte. Het was enkel in het er op gaan dat ze het beangstigend vond.
veel succes en veel geduld toegewenst

Hoi, ze doet het overal.
Thuis gaat het iets beter dan ergens anders....
Helaas kan ik niet aan een vrachtwagen komen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:23

Precies, Hyppolyte. Ja
Hoe verzint iemand het om longeren en het doen van een join up met elkaar te vergelijken???? Gestoord

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:26

Bij mij is de eerder genoemde Wendy Misran op stal geweest. Mijn jonge paard kan ik nu overal in zetten maakt hem niets meer uit. Mijn schimmel is een dominante joekel van 1.80m. Vroeger laadde ik hem met 2 longes en bijgezet. Nu kan ik op mijn eigen terrein laden aan een halster en een touw. Buiten mijn terrein ging het nog niet zo soepeltjes maar ik heb de training nooit af kunnen maken ivm een blessure. Nu moet ik hier binnenkort weer mee aan de slag omdat hij weer goed is.
Laatst bijgewerkt door Nikka op 09-01-08 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:27

Dat vraag ik me ook zeer regelmatig af, jammer genoeg verdiepen mensen zich niet vaak genoeg in dat soort dingen ...

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:30

Nadya schreef:
Pardon Verward ??? Longeren is iets heel anders dan een join up, hoor. Bij een join up is het handig als je bijv. wat meer weet over paardengedrag, hun psyche en ik ken zat mensen die longeren, maar die daar echt geen kaas van gegeten hebben. Gestoord
Longeren en een goede join up uitvoeren zijn twee totaal verschillende zaken!!!

Kijk, en zo gaat het nou fout met paarden waar je mensen een join up mee laat doen, die totaal niet weten waar ze het over hebben.... No Cheer

Nee nou vat je mijn opmerking verkeerd op.
ik zeg bij wijze van spreken dat iemand die fatsoenlijk zou kunnen longeren ook wel een join-up zou kunnen doen.
Ik weet niet of je het ooit gedaan hebt, maar wat een drama kunnen mensen er van maken zeg.
Zoals ik het in het verhaal heb omschreven valt het prima te doen,
en zelfs een onervaren mens persoon zou het met die informatie gewoon fatsoenlijk kunnen doen.
nou vind ik dat jij dan wel heel erg aanvallend er op reageerd, terwijl je er zelf ook wel een big deal van maakt zeg. Scheve mond

Maffieioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:35

Ondanks dat je een nieuwe trailer hebt, zou ik er zelf eens in gaan staan zonder paard natuurlijk en een rondje rijden. Een vriendin had ook een paard die niet in de trailer wou, tot ze zelf in de trailer ging staan, toen hoorde ze dat de laadklep geluid maakte, nu heeft ze daar wat tussen gedaan en maakt hij geen herrie meer en is het geen probleem meer, en loopt het paard er zo op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:37

Trailer met klep in gangpad maar voor de rest buiten, deuren naar stal gesloten, door gangpad recht er op af evt een brul van achter oid. Uitbreken naar zijkanten is dan uitgesloten. Direct klep dicht (desnoods stang pas later).

Alleen doen met paarden die ECHT niet bang zijn maar gewoon enorm lopen te klooien.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:44

mijn merrie was ook geen echte trailer fan .
ze moest er altijd mnimaal een keer hard langs rennen .
maar nu ik geen wedstrijden meer rijd en alleen nog maar leuke dingen ga doen gaat ze er zo op .
we gaan vaak ergens heen waar ze nog niet is geweest en lekker genieten van de natuur .
Het is dus altijd een verassing waar we uitkomen .
En ze gaat nu met veel plezier mee .
Ookal is het ergens naar toe voor training ze blijft enthousiast .
Voorheen was het altijd hetzelfde en ging ze klieren .
Nu is het afwisseling en verassing en gaat ze graag mee zelfs nadat ze keer door fout van motorrijder dr eigen goed bezeerd had op de trailer stapt ze nog steeds vrolijk in .

Ik weet niet of je er iets mee kan maar veel succes met je paardje

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:52

Bij het lezen van jouw verhaal heb ik een beetje het idee dat het onbewust bij jou vandaan komt...
Jij hebt al meerdere paarden meegemaakt die niet goed laadden, dit paard laadde eerst wel en vervolgens niet meer, zonder dat ze er angstig voor is...
Ga eens goed bij jezelf na... heb jij niet onbewust een keer twijfels gehad tijdens het laden, waardoor zij jouw twijfel aanvoelde...
Een paard heeft een duidelijke leider nodig, maar als die leider een keer twijfelt zal het paard het niet vanzelf doen...

Ik raad je aan eens een zeker persoon in de arm te nemen, niet met voer gaan kloten of wat dan ook, gewoon het voordeurtje openzetten en de zekere persoon met paard de trailer in laten lopen alsof hij er aan de andere kant weer uit gaat lopen. de zekerheid die die leider op dat moment heeft zal zich uitwerken op het paard.
Ik doe het zelf ook altijd op deze manier. Paard vastpakken, niet omkijken en gewoon doorlopen, vaak zijn ze erdoor overdonderd en lopen ze zo achter je aan...

Veel suc6!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 19:17

jarrah schreef:
Bij het lezen van jouw verhaal heb ik een beetje het idee dat het onbewust bij jou vandaan komt...
Jij hebt al meerdere paarden meegemaakt die niet goed laadden, dit paard laadde eerst wel en vervolgens niet meer, zonder dat ze er angstig voor is...
Ga eens goed bij jezelf na... heb jij niet onbewust een keer twijfels gehad tijdens het laden, waardoor zij jouw twijfel aanvoelde...
Een paard heeft een duidelijke leider nodig, maar als die leider een keer twijfelt zal het paard het niet vanzelf doen...

Ik raad je aan eens een zeker persoon in de arm te nemen, niet met voer gaan stinkmodder of wat dan ook, gewoon het voordeurtje openzetten en de zekere persoon met paard de trailer in laten lopen alsof hij er aan de andere kant weer uit gaat lopen. de zekerheid die die leider op dat moment heeft zal zich uitwerken op het paard.
Ik doe het zelf ook altijd op deze manier. Paard vastpakken, niet omkijken en gewoon doorlopen, vaak zijn ze erdoor overdonderd en lopen ze zo achter je aan...

Veel suc6!

Meerdere paardenmensen, met nog meer ervaring als ik, het paard zo op de trailer proberen te zetten..Echter bij de klep is het over. Geloof me, ik heb nog nooit zo'n braaf paard gehad.
Ik ben heel zeker van mijn zaak en ze gaat er ook in hoor...ook al duurt het 10 uur.
Ik heb meer mensen zien schrijven dat ik wellicht twijvel en misschien niet genoeg leider ben
maar ik denk niet dat dat het is. Zelfs mijn vader, de rust zelve en zo;n giga goede leider, krijgt haar er niet in.... Dus kom een keer langs als je in de buurt ben.. wellicht lukt het jou wel, Dan krijg jij de zak paardensnoepjes...

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:21

Als je paard niet bang is maar gewoon loopt te klieren, kun je proberen het er voor haar zo nieuwsgierig mogelijk te maken. vaak overwint de nieuwsgierigheid het wel om toch overstag te gaan en die trailer in te lopen.
Zet eens een paar dagen de trailer bij het paard in de wei ( wel hopen dat ze hem niet sloopt) zodat ze er aan kan snuffelen enz..
Probeer haar een paar dagen erna eens zonder dwingen de trailer in te krijgen, al staat ze maar met haar voorbenen op de laadklep.
Beloon je paard als ze in jouw ogen al een paar dingen goed doet.
Belonen helpt immers meer dan straffen.
Het feit dat hij al op de goede weg is is prima, ook al gaat het met kleine stapjes.
Zelf wil je ook niet tot dingen gedwongen worden lijkt me?
Maar goed, zo ga je dus steeds verder tot ze in de trailer staat.
Wat ook vaak helpt is om (als je dat hebt) om het deurtje voor in de trailer open te zetten, zodat er meer licht in de trailer is.
Na een paar dagen, als je paard in de trailer loopt, kun je haar eens een poetbeurt in de trailer geven en haar daar voeren.
Zo laat je haar gewoon weten dat er niks mis is om je tegen te verzetten om die trailer in te gaan en dat de trailer ook een leuke plek is om in te staan.

Ze hoeft dus niet persé bang te zijn om haar op deze manier de trailer in te krijgen.
Aan dwingen heeft het paard ook niks, uiteindelijk zal ze zelf wel beseffen dat er geen andere keus is dan die trailer oplopen en zal ze dat ook doen.
Wat ook geen zin heeft, en dat heb ik zelf gemerkt, is om het paard erin te gaan trekken.
Dit is ook weer dwang en dan zal ze zich verzetten.
Naast haar lopen en beetje druk op het touw geven helpt meestal wel.
Ze moet gewoon voelen dat er een persoon de baas is en dat ben jij op dat moment, net als met longeren e.d.
Tip voor jou: zelfverzekerd zijn en dat ook laten merken als het paard op de trailer moet, want als je gaat denken : onee ze gaat de trailer weer niet in daar krijgen we het weer, merkt je paard dat en maakt ze er misbruik van, ze gaat je dus klieren.
een paard heeft leiderschap nodig, net als in een kudde en ook het paard zal zich zelfverzekerd voelen als jij dat ook bent.
Zorg dus dat je paard op jou let en er met de aandacht bij is..
Succes !

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:36

Susy_Q schreef:
Meerdere paardenmensen, met nog meer ervaring als ik, het paard zo op de trailer proberen te zetten..Echter bij de klep is het over. Geloof me, ik heb nog nooit zo'n braaf paard gehad.
Ik ben heel zeker van mijn zaak en ze gaat er ook in hoor...ook al duurt het 10 uur.
Ik heb meer mensen zien schrijven dat ik wellicht twijvel en misschien niet genoeg leider ben
maar ik denk niet dat dat het is. Zelfs mijn vader, de rust zelve en zo;n giga goede leider, krijgt haar er niet in.... Dus kom een keer langs als je in de buurt ben.. wellicht lukt het jou wel, Dan krijg jij de zak paardensnoepjes...

Met alle respect: op alle tips en trucks geef je het antwoord dat je het al eens geprobeerd hebt en dat het bij jouw paard niet werkt. Wat weerhoud je dan om een professional in te schakelen?

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 19:54

Prrrr schreef:
Susy_Q schreef:

Met alle respect: op alle tips en trucks geef je het antwoord dat je het al eens geprobeerd hebt en dat het bij jouw paard niet werkt. Wat weerhoud je dan om een professional in te schakelen?

Heb net een mail gedaan naar wendymisran1..
Wellicht dat die iets weet. Maar ik heb zo vaak de beste stuurlui aan wal zien staan
dat ik het liever zelf uit zoek. En heb ook gezien dat idd professionals het paard er zo inzetten
maar zodra de eigenaar aan de beurt is, het weer over is. Het is mijn eigen paard, heb haar zelf zadelmak gemaakt, dan wil ik dit zelf ook oplossen. Als ik het nu uit handen geef dan leer ik het zelf toch ook niet. Geld speelt geen rol (niet dat ik er zat van heb..) maar tijd wel weer.
WErk ook gewoon 38 uur onregelmatig in de week en dan kan je niet altijd maar even afspraken maken met profesionals die vaak weer niet in de buurt wonen.
Maar heb inmiddels 2 adviezen gekregen (via de pm) waar ik mee bezig ga..
Die kende ik nog niet dus even afwachten hoe dat gaat...
(zit nu bijna 15 jaar in de paarden van 0 tot 15 jaar en heb nog nooit een buitenstaander ergens voor ingeschakeld, dan is het best vervelend als iets je zelf niet lukt..)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:59

Goeie stap... niet altijd makkelijk om te erkennen dat je er zelf op deze manier niet uitkomt, maar je kan er alleen maar meer van leren.

Mocht je uiteindelijk met Wendy in zee gaan: die houdt er niet mee op voordat je het zelf kunt Haha!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:00

hoi, ik heb niet het hele topic gelezen, dus weet ik ook niet of het al gezegt is..

Mijn paard wou de trailer ook niet op, toen ben ik op het idee gekomen om eens het tussenschot scheef te zetten. (als je een 2paards trailer hebt).

Daarna liep die er zo in.

joycekuif

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:10

heeeii allemaal

een vriendin van mij heeft ook een paard wat er niet in wou. haar moeder had bedacht om de trailer in het weiland te zetten zonder dat ze ergens heen moest. ze zouden dan kijken wat het paard ging doen. toen deed die niets. Later hebben ze nog een keer hetzelfde gedaan maar dan wat hooi en stro in de trailer gelegt zodat al zou ze honger krijgen ze tog de trailer in moest. toen ze eindelijk een keer de trailer in ging voor eten liep ze er ook gelijk weer uit. toen ging ze tog nog maar een keer en is toen ook in de trailer blijven staan.

nu doen ze elke keer al moeten ze weg een beetje hooi en stro in de trailer en lopen er dan zo in! Haha!

dus gewoon een keer de trailer in de bak/weiland zetten met wat eten er in en dan kijken of ze wel de trailer in gaat.

groetjes joyce!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:13

Susy_Q schreef:
Jennyxx schreef:
Mijn paard is ook zo'n eigenwijze niet-in-trailer-willen. Ze is niet bang met laden. Raakt ook niet in paniek. Maar WIL er gewoon niet in Nagelbijten / Gniffelen Boos worden ed werkt ook bij haar niet. Dan wordt ze woest en kun je het helemaal wel vergeten. Ook de Monty Roberts manier werkt niet. De laatste keer ben ik 3 uur bezig geweest eerst met worteltjes en later met naar de klep lopen en dan achterwaarts ed. Nee hoor, mevrouw stopt precies op de klep.

Het enige dat helpt is de zijkanten afzetten en haar met een longeerlijn en een paar sterke mensen er in duwen. Of haar met de trekker (waar ze niet bang voor is) haar er zo langzaam inschuiven. Ze gaat dan echt met haar kont tegen de trekker aanzitten, zo van IK WIL NIET. Maar moet dan uiteindelijk wel. Dit is natuurlijk niet de manier. Het enige dat ik kan hopen is dat ze op een gegeven moment weet dat ze er hoe dan ook toch in moet en dat ze dan besluit er wat eerder in te gaan. Of ik kan hopen op de gouden tip hier Haha!

Overigens snap ik mijn pony wel Bloos Zo'n trailer is lawaaierig en hobbelig en er komt ook nog eens van alles langs razen..

Ik vind het vervelend voor jou maar het is fijn om te weten dat ik niet de enige eigenwijze heb hier..
Van die trekker vind ik ook wel wat hahahaha...
jij ook succes en wellicht zit hier ook jou tip bij!!

Susy_Q schreef:
...Maar heb inmiddels 2 adviezen gekregen (via de pm) waar ik mee bezig ga..
Die kende ik nog niet dus even afwachten hoe dat gaat...

Zou je die 2 tips ook met mij willen delen? Evt via pb?

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:37

Nikka schreef:
Bij mij is de eerder genoemde Wendy Misran op stal geweest. Mijn jonge paard kan ik nu overal in zetten maakt hem niets meer uit. Mijn schimmel is een dominante joekel van 1.80m. Vroeger laadde ik hem met 2 longes en bijgezet. Nu kan ik op mijn eigen terrein laden aan een halster en een touw. Buiten mijn terrein ging het nog niet zo soepeltjes maar ik heb de training nooit af kunnen maken ivm een blessure. Nu moet ik hier binnenkort weer mee aan de slag omdat hij weer goed is.

heb haar ge pm-t...
dus even afwachten of ze tijd voor mij heeft. of goede tips.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:41

lucifertje schreef:
hoi, ik heb niet het hele topic gelezen, dus weet ik ook niet of het al gezegt is..

Mijn paard wou de trailer ook niet op, toen ben ik op het idee gekomen om eens het tussenschot scheef te zetten. (als je een 2paards trailer hebt).

Daarna liep die er zo in.

heb 1,5 paards trailer dus geen schot.
WEl veeellll ruimte