Ik mag een pony/paard maar....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Re: Ik mag een pony/paard maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:37

MIJN god zeg. Ik wil ik wil ik wil en uiteindelijk ik mag maar heb geen geld. Meid waar begin je aan zegwortelen brood en appels en 2 / 3 handjes brok daar kan je pard niet op leven. Het hangt er allemaal aan af wat je wilt. En een pony club moet je ook contrebutie betalen en inschrijfgeld. Er zijn hier al topics genoeg over wat het allemaal kost. Ga eerst sparen. Als je al 16 bent kun je al voor een baantje bij de supermarkt gaan kijken dan verdien je meer dan een kranten wijkje.
Denk na. Dalijk moet je je paardje na 3 maande weer te koop zetten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:46

Ik snap t niet helemaal meer, want iedereen roept heel hard dat ze 't niet kan betalen? Maar ik heb toch een beetje het idee gehad dat Pappa 't gaat betalen?
Misschien moet dit eerst duidelijker worden voor de TS zélf, gaat je vader het betalen en 'spring jij bij' , of wil je vader niet het vangnet zijn?

Verder vind ik dat een hoop mensen overdrijven in de kosten, en dan heb ik 't niet over de koliek operatie bijvoorbeeld. Want dat is idd veel geld.
Maar wie zegt dat hij rondom op ijzers moet? Wie zegt dat een fjord die 24 per dag op een volle wei staat en een kwartiertje bereden wordt het niet red op 2/3 handjes brok( ik denk zelfs dat je dan nog moet opassen dat hij niet te vet wordt Clown) .

Als jij t wil meid én je vader staat garant, moet je het lekker doen!!

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:52

Ik wil ten eerste even zeggen dat ik begrijp hoe graag je een paard wil (ik kan erover meepraten, sinds mijn IJsco in juni hierstaat gaat het beter met me), maar ik wil er ook meteen bij zeggen dat een paard niet gelukkig maakt .. Een paard is iets dat je leven aanvult en misschien is het een extra steuntje in de rug, maar denk niet dat het meteen al je andere 'problemen' weghaald, want jij alleen kan jezelf gelukkig maken!

Daarnaast wil ik je er even op wijzen dat je ook een vast bedrag met je ouders kan afspreken dat je per maand moet betalen, zoals ik dat heb. Ik moet per maand 60 euro aan stalling betalen en van de aankoopprijs moest ik de helft betalen. Die 60 euro verdien ik niet met op mijn luie kont zitten hoor, de hele dag. Ik ben vijftien en een redelijk baantje vinden is moeilijk en daarom wil ik je erop wijzen dat die kranten van, 'maar 7 euro' nog niet eens zo slecht is. Ik loop twee krantenwijkjes in de week. Eentje op Woensdagmdidag en eentje op Zondagochtend. En nee, ik zou liever ook wat doen, maar soms moet je dingen doen die je nou eenmaal minder leuk vindt. Ik verdien er net genoeg geld mee om die 60 euro aan mijn ouders te betalen per maand.

Goed, daarnaast zou ik met je ouders afspreken dat zij de eventuele ziektenkosten ect. betalen. Je bent minderjarig en die kosten allemaal op jou verhalen is niet eerlijk, omdat het gewoon weg niet mogelijk is (zeker als je onder de 16 bent niet).

En als laatste (ja, je bent bijna van me af, hihi) vind ik dat ik je toch even moet vertellen dat een paard niet zomaar iets is. Ik weet dat het je droom is en dat je dolgelukkig bent nu, maar vergeet niet dat het beestje zeven dagen in de week van jóu afhankelijk is. Als jij een keer niet naar het weitje en je paard heeft zijn emmer water omgeschopt staat hij een dag en nacht zonder drinken. Bovendien komt er naast school/opleiding dus nog een baantje (of twee) bij en vriendinnen en je paard. Heb je daar allemaal tijd voor? Of nee, wil je daar net zoals ik tijd voor máken?

Goed, nu heb ik wel genoeg gezeurd denk ik zo. Mocht het allemaal toch doorgaan: Alvast gefeliciteerd Ja

Edit: Niet veranderd in net

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:54

Het gaat nu toch ook goed met je verzorgpaardjes? En daar hoef je niks voor te betalen, geen rare dingen voor te doen zoals je kamer iedere dag opruimen en altijd lief zijn en luisteren (wat dat dan voor een rare regel is weet ik niet.. Maar ja)..

En heb je er ook al aan gedacht dat je ook in de vrieskou naar je eigenpony zal moeten gaan of als je in de winter wat laat uit bent, moet gaan werken en dan nog in het donker in de regen ofzo naar je pony moet gaan. Dat is echt geen pretje hoor.. Als hij op een (warme) overdekte manege/pensionstal zou komen te staan, was het nog wel een beetje te doen in de kou en regen, maar op een weide..?

Ik wil je het plezier niet afnemen, maar ik wil je er óók nòg eens over na laten denken.

Ik had een half jaar geleden hetzelfde idee..
Ik zou een baantje nemen en een deel van de stalling/weide mee betalen, maar eerst mijn punten goed ophalen en laten zien dat het op school ook zonder gezeur en onvoldoende's kan..
Ik heb me nog een paar keer bedacht.. Maar toch maar besloten het niet te doen. Waarom? Het hele jaar door, in de vrieskou en verschrikkelijke hitte en mijn baantje doen en de pony doen.. Dan ook nog zonder manege of ponyclub in de buurt (er is wel wat in de buurt, maar dat is nh-western).. En als je je dan ook nog een grote pony neemt die je ook bijna iedere dag moet rijden, longeren of op een andere manier in beweging moet brengen. Nee, ik heb besloten het maar niet te doen en eens goed opzoek te gaan naar een verzorgpony waar ik kan kijken hoe het allemaal gaat (hele jaar door komen, met school en baantje(ik ben nu opzoek naar een baantje, niet om een pony ofzo te betalen, maar gewoon voor wat extra geld))

En indd zoals meer mensen zeggen, mocht het doorgaan en lukken: alvast proficiat:)

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:02

Als je graag een eigen paard wilt. En het wel aardig gaat lukken met betalen en je vader wilt mee betalen gewoon doen ! Knipoog
Als die ziek wordt, wilt je vader vast wel mee-betalen. Hij zal wel moeten als jij het niet kunt betalen.
Ik zou zeggen. Go for it girl ! Lachen

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:09

Als je aller er voor over hebt, lijkt het me dat die die punten wel na kan komen toch?!

Maargoed over het geld, je moet er rekening mee houden, dat als je paard ineens erg ziek word of rug problemen heeft -dat bv vaak de fisio moet komen- dat je het wel allemaal kan betalen, ik zeg niet dát het zo is, maar het is niet eerlijk voor het paard als er wat is en dat je het niet kan betalen.
Het wil niet zeggen dat het gebeurt, maar stel dát is het natuurlijk wel fijn om er op voorbereid te zijn!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:19

Ik zou het écht niet doen! Er komt zo ontzettend veel bij kijken...
Ik ben zo blij dat mijn ouders nooit naar mijn gezeur over een eigen paard hebben geluisterd!

Ik vind je nog veel te jong om een paard te onderhouden.

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:52

Dani62 schreef:
Ik zou het écht niet doen! Er komt zo ontzettend veel bij kijken...
Ik ben zo blij dat mijn ouders nooit naar mijn gezeur over een eigen paard hebben geluisterd!

Ik vind je nog veel te jong om een paard te onderhouden.

Leeftijd vind ik niet dat je daar naar moet kijken. Ik was 12 toen ik mijn eigen paard kreeg.
En dat paard was toen net geboren.
met de goede hulp lukt het super!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:54

als ik jouw was zou ik eerst voor een verzorgpaard gaan en daar veel van leren en vraag terzijnertijd wat voor kosten er nog meer bij komen, want bij een goedkope pony ben je er nog niet.

_LoutJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:04

Als ik jou was zou ik eerst gewoon nog een aantal jaartjes door gaan met je verzorgpony('s),Je kunt heel veel leren van hun, en je komt zo meerdere dingen te weten over paarden, dan kun je tegelijker tijd ook gaan sparen, voor je eigen pony, en eens goed uitzoeken hoe duur alles is, en wat je precies allemaal nodig hebt, want dan kun je (als je teminste genoeg geld hebt gespaard), dat leukere en iets duurdere paard nemen, in plaats van die andere, die je anders had 'moeten' kopen, omdat je zo graag een pony wou, en er minder plezier aan beleven.
Ik vind dat je gewoon nog een jaartje of 2/3(?) moet gaan sparen

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:10

Citaat:
Mijn vader wilt juist dat ikrtjuh_"]
bij verzorgpony's stop om me te richten op een eigen pony.
Het is inderdaad heel (veel ste Tong uitsteken ) slim van mijn vader.

Als je vader wil dat jij je op een eigen paard gaat richten moet je toch ook wel financieel onderhouden. Ik weet niet hoe oud je precies bent maar mijn is het pas op mijn 22 ste gelukt een eigen paard te betalen met een fulltime baan. En nog schrik me af en toe lam van de rekeningen voor een hoefsmidje hier, een extra dekentje daar, een zadel dat niet goed bleek te passen en vervangen moest worden door een (uiteraard) duurder zadel.....enz ....... enz........

Misschien je verzorgpaarden aan houden is geen slecht idee
Laatst bijgewerkt door Salsa op 03-01-08 12:15, in het totaal 2 keer bewerkt

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:13

het lijkt wel alsof je je vader af dwingt een pony te kopen/krijgen..
je zegt namelijk diverse malen dat het op school veel beter gaat als je een eigen pony hebt...
hoe zie je dat dan voor je?
je bent nu al geen ster op school,maar een eigen pony gaat ook heel veel tijd in zitten, hoe ga je dat combineren,

heb je daar over nagedacht..

en school veranderen kan misschien beter zijn ,maargoed daar moet je ook leren en proefwerken maken,

ik heb zelf op havo vwo gezeten en dat ging voor geen meter omdat ik dus meer bij de paarden zat dan in mn studieboeken ,uiteindelijk ook na een dierenhouderij opleiding gegaan,moet zeggen dat het huiswerk niet minder werdt ofzo,
de lessen boeide me misschien meer,maar dat wil niet automatish zeggen dat het allemaal wel goed gaat komen hoor..

als je vader toch besluit hier in mee te gaan koop dan een paard,daar heb je terminste dan wat aan...

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:17

Heee.
Ik zie dat je in Sint Joost woont, vlak bij manege op de berg. Daar rij ik ook, kom eens langs!! Kun je pony's leasen en huren, kun je ook mee op concour enzo!! Stuur me anders een pm!

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:17

Oh ik zie het al, jij bent het..

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:18

Die voorwaarden die je vader stelt (kamer netjes houden, school is belangrijk) vind ik vrij redelijk. Tenslotte mag jij een pony en daar mag best iets tegenover staan. Bovendien zijn het voorwaarden die je ouders sowieso wel kunnen stellen, zonder dat er een pony voor hoeft te komen.
Maar het financiele gedeelte is me wat onduidelijk. Hoe kun je nou ooit als je op de middelbare school zit (dat heb ik uit het verhaal opgemaakt, sorry als het anders is) een pony kopen, stalling, voer, training, ed. betalen???
Hoe zit dat nou precies? Wat moet je zelf betalen en wat betaalt je vader?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:21

Ik wil je nog meegeven dat je, voor je ook maar gaat kijken naar een eigen pony/paard, je eerst goed met je vader moet praten.
Misschien wil hij alleen maar van je gezeur (sorry dat ik het zo zeg, ik snap dat je heel enthousiast bent) af zijn, en heeft hij helemaal geen zin om veel geld uit te geven aan je pony/paard. Dan krijg je na aanschaf waarschijnlijk wel problemen, en dan is het te laat.
Mij lijkt het beter om, in ieder geval een jaar, een verzorgpony te onderhouden. Dan kun je ook nog sparen, en laten zien hoe serieus je het meent.
Hou ook rekening met je school; dat kost je veel tijd! Vooral als je een vervolgopleiding gaat doen, waarvoor je veel huiswerk hebt. Verder niet naar school gaan (na je leerplicht) en werken voor je paard klinkt misschien leuk, maar op de lange termijn heb je daar helemaal niets aan..

Denk er nog eens heel rustig over na, laat het even bezinken. Veel succes ermee!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:22

Ik snap hoe graag je een paard wil, maar als ik het zo lees is dat niet te betalen voor je.

Je moet wel in het redelijke blijven.
Kijk een paard aanschaffen is zo gepiept, maar een paard moet nieuwe schoentjes, of alleen bekappen.
Elke zoveel weken een wormenspuit. Dagelijks voer, hooi enz...
Oeiii dan wordt hij eens ziek en er komt een dierenarts aan te pas. Vergeet al die dingen niet.
Je bent er niet met alleen een paard kopen en zorgen dat de stalling erom heen.

Denk eraan, als jij een paard koopt moet je daar ook alles aan doen.
Een paard vraagd niet om gekocht te worden door jouw, hij/zij MOET onderhouden worden, Hij/zij kan niet voor zichzelf zorgen.

Hou het ajb lekker bij een verzorgpony.
Wel de lusten, maar niet de kosten.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:24

Wacht op zijn minst tot je 16e. Dan ben je meer uitgegroeid en weet je meer wat voor maat pony/paard je kunt nemen. Als je dan een bijbaantje zoekt, kun je rond de 180 euro per maand gaan verdienen (dat verdien ik en school leidt er totaal niet onder, zo veel werk ik niet eens, meestal 1 dag in het weekend en nog doordeweeks 's avonds 1 of 2 keer). Dan kun je al makkelijk stalling (rond 130? zoiets?) betalen. Dan heb je een groot deel van de vaste lasten al gehad.. De rest kun je dan sparen om een grote buffer achter de hand te hebben, paarden kunnen ook ziek worden..

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:30

ruitje schreef:
Ik snap t niet helemaal meer, want iedereen roept heel hard dat ze 't niet kan betalen? Maar ik heb toch een beetje het idee gehad dat Pappa 't gaat betalen?
Misschien moet dit eerst duidelijker worden voor de TS zélf, gaat je vader het betalen en 'spring jij bij' , of wil je vader niet het vangnet zijn?

Verder vind ik dat een hoop mensen overdrijven in de kosten, en dan heb ik 't niet over de koliek operatie bijvoorbeeld. Want dat is idd veel geld.
Maar wie zegt dat hij rondom op ijzers moet? Wie zegt dat een fjord die 24 per dag op een volle wei staat en een kwartiertje bereden wordt het niet red op 2/3 handjes brok( ik denk zelfs dat je dan nog moet opassen dat hij niet te vet wordt Clown) .

Als jij t wil meid én je vader staat garant, moet je het lekker doen!!

Zo zie ik het ook. Met 4 weides doe je al wat, mijn pony heeft me de hele zomer los van ijzers en ontworming) geen bal gekost. En ijzers hoeven idd ook niet eens. Ik gaf verder NIETS bij want anders werd ze al snel te dik en hoefbevangen.

Als die vader inspringt bij noodgevallen, wat is dan het probleem? Half Bokt schreeuwt: niet doen!! Maar hebben wel zelf bijna allemaal een paard/pony en zijn niet allemaal boven de 20.

Meid, als je zeker bent dat je vader je helpt, dan lekker gaan voor je droom!!

Succes!!

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 12:44

Ik ga dalijk met mijn vader praten om over de kosten een te komen , want hij zei gisteren dat hij als ik zijn regels nakwam wat geld voor erbij kreeg maar dat hij toch wel bij betaalde.
Daarna ga ik mee met mijn vriendin en haar verzorgpony waarbij de baas van de pony's ook aanwezig is zodat ik meer info kan krijgen erover.
Verder ga ik deze week ook voor werk kijken.
Ik ben eigenlijk ook wel zo'n iemand die als ze iets in haar hoofd heeft dat ze t ook gaat doen Haha!
Ik heb gisteravond nog eens goed nagedacht en ik weet dat het niet leuk gaat worden , maar ik krijg er wel genoeg voor terug vond ik zo.
Meschien is het ook maar goed dat ik er iets voor moet doen toch ?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:48

Je kunt ook een lijstje maken met alle kosten die je verwacht en dan dat lijstje met je vader bespreken en goede afspraken maken wie wat gaat betalen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:50

Vraag me af of dit goed gaat komen..

In ieder geval succes!! Een eigen paard is goud waard, maar hou wel in je achterhoofd dat het niet goedkoop is..

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 12:53

pearlie : Dat vind ik wel een goede tip , ga ik zeker doen!

@ Tallie_Ho Haha!at geloof ik dat t niet goedkoop is, maar ik vind t alleen maar goed om ervoor te werken , want dan krijg je denk ik meer verantwoordelijkheidsgevoel wat ook vanpas kan komen bij je eigen pony.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:56

Esther wat denk je wat voor kosten erbij komen en graag van jou antwoord

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 13:00

Voer (hooi en bijvoer)
Weidegang (krijg ik heel goedkoop omdat ik voor die mensen heel veel dingen heb gedaan)
Inentingen
Wormenkuren
Aanschafkosten
Hoefsmid
En ik wil nog doorsparen dat ik altijd wat achter de hand heb voor de dierenarts en extra spullen.
Mijn vader en ik dachten dat je eigenlijk de aanschafprijs van de pony betaalt per jaar aan onderhouding enzo.