d pony gekocht blikt nu e pony te zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniej_

Re: d pony gekocht blikt nu e pony te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:49

Ik neem aan dat je dochter na een half jaar wel gek op dat beest is. Beetje zonde om het dan weer weg te doen.
En ja ik geef de verkoper gelijk dat hij het paard niet terug neemt, want je had het idd ook zelf moeten meten.
Maar het blijft jou beslissing ,ik heb alleen zelf het idee dat het iets is wat jij wilt zien hoe ver je dochter komt en het niet uitmaakt of je dochter om die pony geeft ja of nee..
Maar dat is nu mijn denkbeeld en die kan harstikke verkeerd zijn ,maar zo komt het wel over.

Succes er mee

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:50

Betreft nog steeds geen verborgen gebrek en verkoper is te goede trouw geweest die mocht nl van het paspoort uitgaan, koper dient dit vanuit zijn of haar positie na te gaan of dat het gegeven juist is dus onderzoeksplicht.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:52

Het gaat hier over 4 cm verschil. Nou als je van een D valt of een 4 cm grotere val je even hard hoor imo. Zou liever een E hebben dan een D maar dat is mijn voorkeur. Ken een meisje van 5 en die rijd op een paard van haar moeder. Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:53

Er is idd geen enkele reden om de pony terug te brengen want je had hem gewoon moeten laten meten als de maat zo belangrijk is.
Beetje goede contacten opdoen dan wordt hij wel weer D gemeten maar ik vrees dat het wel strenger gaat worden in de komende jaren.
NL is wat dat betreft weer het braafste jongetje van de klas want als je ziet wat voor maten er in het buitenland rondlopen. Wow!

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:00

Voor onze dochter van toen 11 jaar hebben wij bewust een e-pony gekocht. Die 90 cm komt wel door rustig en met vertrouwen te gaan oefenen. Zij is ook gewoon begonnen met 40 cm. Juist omdat ze deze pony heeft, hebben we de tijd om alles rustig op te bouwen. Wat belangrijk is op deze leeftijd is dat ze een maatje hebben waar ze alles mee kunnen doen, boscrossen/tuttelen/uren om z'n nek hangen maar vooral veel plezier hebben met elkaar. Bovendien kunnen ze met 11 jaar nog erg wispelturig zijn. Onze dochter wou persé een dressuurpony, nu gaat ze springen wel erg leuk vinden. Terwijl ze dat eerder doodeng vond. Give it time.
Over twee jaar kan het kind zelf wel 30/40 cm gegroeid zijn (kan hard gaan op die leeftijd). Dan kan ze nog lekker even doortuffen op deze.
Ik mis in je verhaal eigenlijk wel de reaktie van het dochtertje.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:08

Je praat hier over een paard, niet over een voorwerp. Is een eventuele internationale "carrière" zo belangrijk om een paard er zomaar voor in te ruilen, terwijl je hem al een half jaar hebt? Daar kan ik echt niet bij, dat je een paard terug wilt brengen vanwege die paar cm. Maar goed, dat is eigenlijk een discussie die nogal off-topic is.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:11

andrea37 schreef:
dit heb ik al eerder verteld ik ben van het paspoort uitgegaan
daar stond 147,9 in en een pony van 7 dacht ik,die is wel uitgegroeid vandaar.

Als je perse een D pony wilt hebben, is het volgens mij niet zon goede keus om een pony te kopen die 147.9 meet....Bij 1.48 worden het E pony's....

Vind het onverstandig van je, en nu het toch een E pony blijkt te zijn een enorm probleem voor je.... Ach gut

Als je echt een kleiner pony wilt zit er niets anders op dan te verkopen, hoe triest dat dan ook weer is ... Snap echt niet dat je niet verder hebt gekeken dan je neus lang is, alleen van een paspoort uitgaan, terwijl het zo belangrijk voor je was dat het GEEN E pony zou zijn, en dan toch een pony kopen van 147.9!!!!!

DUs goede leer voor de volgende keer... eerst meten, dan zeker weten!

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:15

Je kan het paard toch niet terug brengen want je hebt niet aan je onderzoeksplicht voldaan. Je kan beter niet zomaar van iets uitgan omdat dat er staat of omdat ze dat zouden zeggen. Heb zelf een lange juridische strijd gehad....is geen pretje.... ik denk dat je geen goeie argumenten hebt om hem terug te doen(volgens een rechter of iets)Zodra je zelf een foutje maakt lukt het niet meer. En ik ben het met een aantal eens dat het niet zomaar een voorwerp is wat je "even" terugdoet. Zelf toen je hem gekocht had kon hij gegroeid zijn. gaat soms best hard.
Is het trouwens bij een handelaar of particulier gekocht? Bij eenparticulier heb je n.l minder lang de tijd om evt een paard terug te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:17

EA GZ DI --> TAO.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:27

Misschien een hele domme vraag van mij maar leg mij alsjeblieft even precies uit waarom je niet internationaal kan starten met een E-pony?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:28

MissyPalonie schreef:
Je kan het paard toch niet terug brengen want je hebt niet aan je onderzoeksplicht voldaan. Je kan beter niet zomaar van iets uitgan omdat dat er staat of omdat ze dat zouden zeggen. Heb zelf een lange juridische strijd gehad....is geen pretje.... ik denk dat je geen goeie argumenten hebt om hem terug te doen(volgens een rechter of iets)Zodra je zelf een foutje maakt lukt het niet meer. En ik ben het met een aantal eens dat het niet zomaar een voorwerp is wat je "even" terugdoet. Zelf toen je hem gekocht had kon hij gegroeid zijn. gaat soms best hard.
Is het trouwens bij een handelaar of particulier gekocht? Bij eenparticulier heb je n.l minder lang de tijd om evt een paard terug te doen.

Bij een particulier minder lang de tijd maar ook meer onderzoeksplicht als koper, bij een handelaar dan verwacht de rechter dat de handelaar deskundiger zal zijn dan de particulier koper dus meer kans op terugdraaien van de aankoop of schadeloosstelling.

Ik heb me de afgelopen tijd aardig bij laten spijkeren op dit gebied door mijn buurman die afgestudeert advocaat is en leraar op een universiteit en natuurlijk mijn collega-juristen op Contractueel recht, grappig wat je al doende meepikt en kunt gebruiken in allerhande zaken Haha! Haha!
Haha!

Oh ja mondeling is ook bindend mits ondersteund door relevante stukken en getuigen.

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:32

eline_di schreef:
Misschien een hele domme vraag van mij maar leg mij alsjeblieft even precies uit waarom je niet internationaal kan starten met een E-pony?

Je kan wel internationaal starten, maar niet tussen de pony's.
Nederland is het enige land dat de E-maat kent.
In alle andere landen is een E-pony een paard en moet je internationaal bij de paarden starten.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:40

Ik heb even terug gekeken maar voor de aankoop wilde je nog weten waar de grens zat tussen de D en de E-maat. Het enige probleem met de E-maat is dus dat de instructeur alleen combinaties wilt verder helpen die in de toekomst mogelijk internationaal kunnen starten. Is in dat half jaar het nivo van deze combinatie al zo hoog dat het buitenland in het zicht is? Laat ze anders lekker rijden, gaat het inderdaad zo voorspoedig dan is het altijd nog vroeg genoeg om een ervaren D-pony te kopen en deze in te ruilen. Maar tegen die tijd is je dochter vast zoveel gegroeid dat de D-maat te klein wordt.
Trouwens nog een vraagje, heeft de toekomstige instructeur geen advies uitgebracht. Want hij/zij heeft dus gezegt dat het alleen een D mag zijn. Maar moet ook weten dat paarden tot hun 8e groeien en daarbij dat een pony die net 1mm onder de max grens zit, in werkelijk groter is. Daar is alle moeite voor gedaan om die in de D-maat te houden juist voor die ouders die grote toekomsten zien in hun kroost.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:42

wat ik wel een nadeel vind..voor de pony...dat ze met korte pootjes wel de grotere afstanden tussen de hindernissen moeten overbruggen Clown ....maar ja of dat van die paar cm moet afhangen Knipoog
heb zelf "omgekeerd" probleem, ik heb grote d, maar ben zelf te oud om bij de ponies te starten...blijkt het een springkanon te zijn...hoop dat over een paar jaar mijn kids haar dan maar ooit gaan uitbrengen....toch wel jammer dat ze niet iets groter is Knipoog ..

maar goed vervelend dus, ben wel met velen hierboven eens, ook nationaal en recreatief valt een hoop lol te beleven,zeker voor nog zo'n jonge meid. Misschien bijsturen van ideaal?? alhoewel dat misschien de verstandhouding met je pony ook niet ten goede komt....wie weet is er dan als er echt geen oplossing is uiteindelijk iemand die je er wel erg blij mee kan maken...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:29

Wat ik alleen niet snap. Je zoekt een D omdat je een E te groot vind. Maar toch koop je uiteindelijk een E. (ookal dacht je een D te kopen) Blijkbaar viel de hoogte je toen ook niet op en pastte het best. Dus waarom er nu ineens gezegd wordt dat je een E te groot vind voor het kind... Verward

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:34

ik snap de commotie op zich wel
een d-pony is nu eenmaal duurder als een e-pony .

als je er veel geld voor betaald hebt, als zijnde d-pony dan snap ik dat je je ernstig genaait voelt.

helaas is het je eigen "schuld"

als je een pony koopt voor de int sport,
dan neem ik ook aan dat je m laat keuren door een dierenarts
deze dierenarts behoort m dan ook te meten, en dan had je meteen geweten dat ie te groot was.

ik denk dat je dus geen poot hebt om op te staan

en dan ook,als je dochter gek op m is en er plezier aan heeft, dan zou ik er niet zo'n moeite voor doen m weer weg te doen

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:36

Ik had de pony zowiezo bij de aankoopkeuring laten meten door een dierenarts.
Daarnaast kunnen pony's groeien tot hun 8e jaar dus was het een risico.
Meestal als een pony op 147,9 staan zijn ze vaak al ingemeten maar dat weet ik uit eigen ervaring.
Je hebt dus 2 opties. Gewoon doorrijden naar de ZZ en de internationale ambities loslaten of pony verkopen en een D pony weer kopen.
inmeten is geen optie als je internationaal wilt starten want bij de meeste wedstrijden meten ze tegenwoordig de pony en dan kun je niet starten als ze te groot zijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:46

dit is mijn ogen heel simpel.....

jij hebt gewoon niet voldaan aan je onderzoeksplicht bij de koop... Je hebt de pony bij de keuring niet laten meten, terwijl juist die hoogte voor jou een cruciaal punt was.
In het paspoort staat een hoogte van 147,9 dus de koper heeft pony gewoon als D verkocht, dat is zijn goed recht... zo hoog was de pony immers gemeten...
Aan de andere kant, als de hoogte van de pony zo een cruciaal punt was bij de koop, dan hadden er geen alarmbellen, maar gigantische kerkklokken moeten gaan luiden bij jou toen je die hoogte van 147,9 in het paspoort zag.....

Pas een half jaar later laat jij de pony opnieuw meten begrijp ik? dan heb je helemaal niets meer van doen met de verkoper.... die paar cm kunnen gewone groei zijn, maar ook spieren en vet bijvoorbeeld.. of de stand van de pony.. het moment waarop hij gemeten is... de houding etc....

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:48

Het meisje is elf, ik zou haar laten beginnen met springen op deze pony, die nu eenmaal gegroeid is en nu een e- maat heeft.
De B begint tot een hoogte van 1.00 meter, als ze begeleid word zou ze met een d- pony toch ook al snel een meter springen lijkt mij, dus die hoogte moet het probleem niet zijn
Tegen de tijd dat ze internationaal zou kunnen gaan springen, is ze misschien al weer wat jaartjes ouder en is het uitbrengen tussen de paarden geen probleem meer.
Als je nu al zegt dat je het kind veilig wilt laten springen, en 1.00 meter te hoog vind denk ik dat dat geen goede instelling is om aan de spring sport te beginnen,
Leerlingen springen in de training vaak hoger en breder dan op de wedstrijd gevraagd word.
Je hebt een hoop lef nodig en doorzettings vermogen, dat geld ook voor diegene die aan de kant staat.
Je brengt anders je angst over op het kind en dat is ook niet goed.
Als je nu 1.00 meter al een probleem vind denk ik niet dat je al toe bent om te denken aan een internationale spring carriere! of het nu met een e-pony of d-pony is

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:57

tommie6600 schreef:
Ik had de pony zowiezo bij de aankoopkeuring laten meten door een dierenarts.
Daarnaast kunnen pony's groeien tot hun 8e jaar dus was het een risico.
Meestal als een pony op 147,9 staan zijn ze vaak al ingemeten maar dat weet ik uit eigen ervaring.
Je hebt dus 2 opties. Gewoon doorrijden naar de ZZ en de internationale ambities loslaten of pony verkopen en een D pony weer kopen.
inmeten is geen optie als je internationaal wilt starten want bij de meeste wedstrijden meten ze tegenwoordig de pony en dan kun je niet starten als ze te groot zijn.

Precies!
Je kunt er vanuit gaan dat je pony ( uit 2000 ) nog doorgroeit tot 2008/2009.
Als je goed uitgekeken had, had je geen pony gekocht van 147.9cm omdat ze nog groeien en dan uit de maat zijn.
Ik vind dat de oude eigenaar in zijn recht staat, om de pony niet terug te nemen. Het is gewoon jullie eigen fout.
Had je maar wat beter over de toekomst na moeten denken, en naar een goede dierenarts moeten gaan, die de pony exact gemeten had. Dan kon je weten voor dat je de pony kocht dat de pony waarschijnlijk te groot zou worden.
Die arme pony kan er ook niets aan doen dat hij gegroeid is...???!!!
Ik snap het wel dat je internationale ambities nu niet door kunnen gaan met deze pony, maar dat ligt aan je zelf vind ik.

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:57

Heb het zelf ook gehad, ze zeiden dat het een e pony was maar hij is 1,57 nog wat dus net een paard ,maar om hem daarvoor te verkopen je hebt hem al een half jaar, heb je er geen band mee ofzo? Ja, je moet dan mischien wel 10 cm hoger springen mischien een uitdaging. en snap de verkopers ook best hun gaan ook gewoon van het paspoort uit. Als ik een paard/pony verkoop of wat dan ook denk maar niet dat ik hem dan speciaal zou laten meten dat is aan de kopers als die het exact willen weten.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:15

krackertje schreef:
MissyPalonie schreef:

Bij een particulier minder lang de tijd maar ook meer onderzoeksplicht als koper, bij een handelaar dan verwacht de rechter dat de handelaar deskundiger zal zijn dan de particulier koper dus meer kans op terugdraaien van de aankoop of schadeloosstelling.

Ik heb me de afgelopen tijd aardig bij laten spijkeren op dit gebied door mijn buurman die afgestudeert advocaat is en leraar op een universiteit en natuurlijk mijn collega-juristen op Contractueel recht, grappig wat je al doende meepikt en kunt gebruiken in allerhande zaken Haha! Haha!
Haha!

Oh ja mondeling is ook bindend mits ondersteund door relevante stukken en getuigen.

Ik heb het bij de handelaar binnen 6 mnd gemeld maar die was toch echt niet zo meewerkend en uiteindelijk vond de rechter dat er te weinig bewijs was.:S
Bij particulier heb je 6 weken de tijd en bij een handelaar een 6 mnd.
Ik heb 2 jr met een advocaat te maken gehad.... geen pretje.....

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:25

Beetje vreemd.

Ik zat net even je berichten na te lezen, en daarin stond in een ander topic: "ik heb net een pony gekocht, hij meet 1.48, ik dacht dat het nog een D pony zou zijn"

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:31

MissyPalonie, te weinig bewijs is natuurlijk ook niet handig in een rechtzaak.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:34

krackertje schreef:
MissyPalonie, te weinig bewijs is natuurlijk ook niet handig in een rechtzaak.

Neej klopt maar we hadden veel bewijs! ook nog van de fokkers! Mja..... kweet et ook niet en heb ook geen zin meer om erover te denken krijg er me paard helaas tog niet mee terug Verdrietig