Informatie over jeeps gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Informatie over jeeps gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 20:33

Indd, en mijn keuze is een terreinwagen Knipoog
En het laden is geen probleem hoor. Heb er al ervaring mee Ja

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:43

Ik heb de oplossing voor je!

Ik rij nl ook endurance en had tot mei van dit jaar een bus (Toyota hi ace)
Perfect ding, trok de trailer met gemak, veel ruimte enz.
Nadeel was alleen de omvang en dus heb ik m ingeruild voor een Land Rover Freelander.
Ik wilde ook persé een 4x4, (na al die keren vast te hebben gestaan op die weilanden enz tijdens endurancewedstrijden Knipoog ) hij moest betaalbaar zijn, en tegelijk niet te oud, met het oog op de slijtage / onderhoudskosten (dus oude en nieuwere Patrol's en vergelijkbaar vielen al af) redelijk in t verbruik (dus een heeeeele hoop 'echte' terreinwagens vielen al af Knipoog ) en voor een 4x4 een beetje comfortabel rijden.. (ook niet eenvoudig te vinden Knipoog )

Mijn Freelander rijdt als een trein zonder en met trailer, mag 2000kg trekken, heeft weliswaar minder laadruimte dan de bus maar toch genoeg voor m'n zooi, was redelijk betaalbaar en met een gemiddeld verbruik van 1 op 11 hoor je mij niet klagen!
Hij zal in de modder misschien niet zo ver komen als een Defender maar daar heb ik m ook niet voor. En toch schijnen ze t helemaal niet slecht te doen in het ruwe terrein, als ik de ervaringen van andere Freelander-rijders hoor/lees.

Succes!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 21:04

Heb je wat meer technische gegevens zo bij de hand? Anders zoek ik ze morgen wel op Knipoog
Diesel, grijs kenteken, gewicht, onderhoudskosten ivm engels, etc etc...

Defender zoek ik ook niet. Leuke terreinwagen, maar dan heb je ook alles gehad Haha!
Thanx voor je info!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:09

Volgens mij weegt ie nét geen 1700kg (ik dacht 1650), 't is inderdaad een diesel, zit een 2 liter turbo motor in van BMW, dus niks mis mee.
En onderhoudskosten tot nu toe; niks.
Moet er wel bijzeggen dat je niet de eerste modellen moet hebben, zit een andere motor in en schijnen soms nog wel wat mankementen te hebben.
De mijne is van '03.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 21:11

Van welk jaar zijn de eerste modellen? Want 2003 zal helaas niet in mijn prijsklasse zitten Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 21:12

Ik had trouwens al wel bij landrover gekeken maar niet heel serieus omdat ik dacht dat engelse onderdelen behoorlijk prijzig zijn. Nu zijn die van Rocky ook van landrover omdat de rocky's niet meer gemaakt worden, dus dat maakt in princiepe ook niets meer uit dan Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:14

Ik denk dat Ikke dat beter weet. ik dacht ergens rond 2000? ofzo.
Tja, met een oudere terreinwagen heb je toch al gauwer kans op meer onderhoud(skosten) benik bang.
En ik vond de prijs erg meevallen hoor. (kijk maar eens op autotrader enz en vergelijk met de eerder genoemde merken / modellen van t zelfde bouwjaar)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:59

Waarom moet het water in je auto?
Ik heb 2 grote tonnen voor water die kan ik in de 2-paardstrailer zetten. Paard aan de ene kant, water aan de andere kant.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:14

Freelanders neem je van na okt 2000 ('98 en '99 laten staan) en met een td4 (Diesel) of V6 (benzine) Automaat heeft lichte voorkeur (steptronic).

Autotrader maakt van een driedeurs td4 ES (topspec, automaat, altijd doen!) het volgende:
massa leeg: 1555 kg
max. toelaatbare massa: 2080 kg
laadvermogen: 525 kg
aanhanger geremd: 2000 kg
aanhanger ongeremd: 750 kg
kogeldruk: 75 kg

max. vermogen 82 kW (112 pk) bij 4000tpm
max. koppel 260 Nm bij 1750tpm

verbruik binnen beb. kom 11,2 l/100km
verbruik buiten beb. kom 7,1 l/100km
verbruik gecombineerd 8,6 l/100km

De Freelander is een degelijke, door BMW gebouwde wagen, waar weinig hororverhalen bijhoren.
Feitelijk zijn er twee "foute" zaken aan de Freelander:
1) de 4x4-unit (RDT-unit) bij de eerste modellen (tot 2000)
2) de koppakking van de 4 cilinder benzinemotor (de Rover K-serie)

Voor de rest is het gewoon een goede 4x4, vergelijkbaar met willekeurig welke andere 4x4, zonder tussenbak. Ook een Freelander heeft onderhoud nodig en dààr zit 'm de kneep, dat wordt nogal eens verzaakt en dat geeft problemen. Bezuinig niet op onderhoud, olie is goedkoper dan ijzer, ook al gaat er 10 liter in een Freelander.

Edith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:26

ikke schreef:
Edith schreef:
Ik heb een Daihatsu Terios 4x4 ,heb ik hier nog niemand over gehoord. Mag een 1,5 paards trailer trekken (max 1400 kg geremd). Gaat perfect! Heb er een 1,5 paard trailer bij gekocht in september en nu heb ik mijn eigen combinatie waar ik mee op pad kan!! Ik heb wel mijn BE rijbewijs.

Ik kan ze alleen maar vinden die 1350kg aan de haak mogen hebben.
Die van voor 2006 hebben cijfers die ik nooit iemand zal aanbevelen en de nieuwste versie is nauwelijks beter; met 140Nm bij 4400 toeren en 105pk bij 6000 toeren zijn dat geen cijfers waar ik een trailer achter zou willen knopen.
De kogeldruk is met 55kg gewoonweg te laag. Een trailer geeft 75-100kg kogeldruk en een te hoge kogeldruk wordt beboet als overbelading; het is maar een weet.........
Enne, wat zuipt ie met een trailer aan de haak?

Weet ik niet precies, rijdt namelijk geen honderden kilometers met de trailer maar kleine stukjes. En ben erg blij hiermee!! Kan nu tenminste mezelf redden, zonder de hele tijd maar af hoeven te wachten of ik de auto van mn vader mee kom nemen etc..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 10:30

KarinvdM schreef:
Waarom moet het water in je auto?
Ik heb 2 grote tonnen voor water die kan ik in de 2-paardstrailer zetten. Paard aan de ene kant, water aan de andere kant.

Omdat ik het niet kwijt kan in een 1,5 prds trailer Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 10:32

Dank je voor je info Ikke...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:31

Mo, ik zou een Ferrozaatje nemen als ik jou was, mogen veel trekken en zijn niet zo heel groot.
Ik rij tegenwoordig zelf in een Pajero, die bevalt ook echt heel goed hoor, behalve de draaikolk in mijn benzine tank dan haha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:16

barbaras schreef:
Mo, ik zou een Ferrozaatje nemen als ik jou was, mogen veel trekken en zijn niet zo heel groot.

De Feroza, volgens autotrader:
cilinderinhoud 1589 cm3
max. vermogen 70 kW (95 pk) bij 5700tpm
max. koppel 128 Nm bij 4800tpm

massa leeg 1220 kg
max. toelaatbare massa 1650 kg
laadvermogen 430 kg
aanhanger geremd 1500 kg
aanhanger ongeremd 500 kg

verbruik gecombineerd 10,0 l/100km

Dit is het laatste type, gemaakt t/m 1998. Je kunt hier leuk een paard mee van A naar b rijden, maar dan houdt het echt op, ook volgens de bezitters ervan.........
Die Freelander gaat echt goedkoper zijn, ook al kost ie wat meer in aanschaf.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:54

een feroza is echt geen aanrader hoor! ik heb er zelf 1 en dat is leuk als je 10 km moet rijden met de trailer er achter Clown zo snel je meer en vaker weg gaat zul je merken dat het ding stukken minder trekkracht heeft als een andere goede 4X4 en dat je van tankstation naar tankstation kunt rijden Ach gut
ook denk ik dat de ts al haar spullen niet goed kwijt zal kunnen want zo groot is ie niet...

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:54

Feroza is denk ik ook te klein. Maar een freelander is ook zeker niet groot. En je zegt zelf dat je veel ruimte moet hebben. Handig stapelen kan wel, maar als je een keer moet remmen ligt dan niet alles in je nek? Want een tussenschot hebben ze volgens mij niet.
Freelander moet je, zoals gezegd word, pas vanaf bouwjaar 2002 of 2003 (meen ik uit mijn hoofd) nemen. Omdat vanaf die leeftijd pas een BMW motor is ingegaan anders heb je een bagger engelse bak. (heeft collega van mij gezegd, die rijd er ook een).

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:47

mag ik mijn kia Sportage ook hier aanbieden? 2500,00 euro, 1996 130.000 km en hij trekt de trailer verdraaid netjes!

Ik ben geen Jeep gek en heb me laten overhalen om deze te kopen, niks voor een oud wijf... doe mij maar een Mondeo met alles erop en eraan!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 19:48

ikke schreef:
barbaras schreef:

De Feroza, volgens autotrader:
cilinderinhoud 1589 cm3
max. vermogen 70 kW (95 pk) bij 5700tpm
max. koppel 128 Nm bij 4800tpm

massa leeg 1220 kg
max. toelaatbare massa 1650 kg
laadvermogen 430 kg
aanhanger geremd 1500 kg
aanhanger ongeremd 500 kg

verbruik gecombineerd 10,0 l/100km

Dit is het laatste type, gemaakt t/m 1998. Je kunt hier leuk een paard mee van A naar b rijden, maar dan houdt het echt op, ook volgens de bezitters ervan.........
Die Freelander gaat echt goedkoper zijn, ook al kost ie wat meer in aanschaf.

Feroza was zo wie zo niet mijn ding, ook al omdat ze er niet in diesel zijn