en nu nog gaan vertellen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loez

Re: en nu nog gaan vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:14

Dat zeg je nu omdat je o zo graag een paard wil. Wordt alsjeblieft wakker en besef dat dit niet gaat werken. Lees het stukje van Mawaike eens! Dat is een ERG goed voorbeeld.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:15

Ik heb een salaris 1500 euro per maand he, en dan moet ik al me vaste lasten er nog af ed. Je moet het zelf weten.
Als je hem verzekerd of haar, let er wel op dat alles bij de prijs is inbegrepen.
Als je met een veulen begint hoef je nog geen materiaal aan te schaffen en kost misschien minder dan dat je een volwassen paard aanschaft..
En de rente wat alwien volgens mij bedoeld is als je iets op afkoop hebt.. Dan moet je 9 van de 10 keer wel rente betalen, niet aan de bank maar aan de gene van wie het paard is.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:16

ik weet het
en dat van net heb ik niet gezegt omdat ik nu een paard wil.
want ik haat stappen, en nieuwe kleding koop ik zelden

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:17

ik heb geen vaste lasten.
en ik blijf trouwens ook nog wel een groot aantal jaren bij mijn ouders wonen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:17

Dan zet alles wat je overhoudt op een rekening, maar koop nu geen eigen paard!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:17

Wat als jij nu uit je broek scheurt, heb je ook een nieuwe nodig. Of je het nu leuk vind om te stappen of om nieuwe kleding te kopen of juist niet leuk, dat kan, over een half jaar als je je paard hebt vind je dat opeens wel leuk en gaat het fout. Ik zou er ECHT mee wachten.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:18

wat zijn jullie allemaal hatelijk (in de goede zin van het woord) Toen ik 16 was werkte ik bij een supermarkt paar uurtjes in de week ik had een verzorgpony waar ik alles stukje bij beetje al voor had gekocht.
Ik verdiende zo'n 250 euro in de maand, en toch kon ik mijn pony prima onderhouden. Zonder medewerking van mijn ouders, die staan er nog steeds niet om te springen en heb toch echt al 5 jaar eigen paarden)
Mijn pony stond niet luxe maar wel tevreden

In pagina 1 staat een lijstje met prijzen wat diegene kwijt is. Vind sommige bedragen echt bizar hoog.

Als je 10000 % zeker weet dat je genoeg geld heb voor onverwachte omstandigheden (DA, HS bla bla bla) dan kan het toch?

Je hoeft toch niet op een manege te staan met 2 binnenbanen etc. Je kan je paardje verzekeren kost je een paar tientjes in de maand en het grootste gedeelte wordt vergoed.

Je kan ook een paard onderhouden die
op een gewone stal staat met normale bak
zonder kieffer hoofdstel
zonder duur merk zadel
zonder ijzers
en noem maar op

en over het algemeen zijn dravers erg hard (kunnen tegen een stootje) en sober in de verzorging

Maar das mijn mening, alleen je moet er wel zeker van zijn dat je het red

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:19

dan koop ik wel geen paard...
wat een gezeik.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:20

Ik ben niet hatelijk, ik probeer haar op een goede manier na te laten denken over het aanschaffen van een paard. Zoek dan gewoon een verzorgpaard, kun je ook alles voor kopen en doen alsof het je eigen is. Heb ik zelf ook vaak gehad. Je moet het doen met de dingen die je hebt.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:20

Tuurlijk, er zijn gevallen waar het kan, maar of het verantwoord is...

Natasja, mag ik vragen wat voor school je doet, en wat je daarna wilt gaan doen?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:22

Het is geen gezeik, het is reëel.

Ik heb op mijn 16e een paard gekocht. Ik ben superblij met hem, maar toch denk ik soms; had ik het maar niet gedaan..

Ik kan niet op kamers omdat mijn geld naar mijn paard gaat, en alles wat ik overhou gaat naar mijn spaarrekening zodat ik niet mijn ouders aan hoef te kijken als hem wat overkomt.

En ja, wat was ik graag al op kamers gegaan. Het zijn keuzes die je maakt, en ik hou teveel van mijn paard om hem te verkopen omdat ik toevallig op mijn 16e die keuze heb gemaakt. Vrienden verkoop je niet. Daarom moet je nu goed bedenken wat je doet, en de juiste keuze maken.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:23

Ladygiroc schreef:
wat zijn jullie allemaal hatelijk (in de goede zin van het woord) Toen ik 16 was werkte ik bij een supermarkt paar uurtjes in de week ik had een verzorgpony waar ik alles stukje bij beetje al voor had gekocht.
Ik verdiende zo'n 250 euro in de maand, en toch kon ik mijn pony prima onderhouden. Zonder medewerking van mijn ouders, die staan er nog steeds niet om te springen en heb toch echt al 5 jaar eigen paarden)

In pagina 1 staat een lijstje met prijzen wat diegene kwijt is. Vind sommige bedragen echt bizar hoog.

Als je 10000 % zeker weet dat je genoeg geld heb voor onverwachte omstandigheden (DA, HS bla bla bla) dan kan het toch?

Je hoeft toch niet op een manege te staan met 2 binnenbanen etc. Je kan je paardje verzekeren kost je een paar tientjes in de maand en het grootste gedeelte wordt vergoed.

zonder kieffer hoofdstel
zonder duur merk zadel
zonder ijzers
en noem maar op

en over het algemeen zijn dravers erg hard (kunnen tegen een stootje) en sober in de verzorging

dankjewel dat er ook iemand is die mijn kant van het verhaal ziet en begrijpt.
ik hoef geen hoofdstel van 100 euro en ook geen zadel van 1.000 en paard lekker op de wei(dat is veel beter dan een paard op stal, paard is op de wei gelukkiger en gezonder)

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:23

Wijfie, doe je zelf eens een plezier, en zet alle kosten die hier in dit topic zijn gegeven eens op een rijtje zetten..
Ik heb er zelf ook hard over na moeten denken of ik een eigen paard kan perimenteren..
Ik heb nu me eigen paardje, maar voor vervoer ben ik altijd van iemand afhankelijk. Ik heb de eerste stap gemaakt om een auto te kopen die een trailer kan trekken. En nu moet ik sparen voor een trailer.
Ik heb er jaren over gedaan hoor, Maak is een lijstje en zet is hier neer wijfie. Maak een begroting voor jezelf en ga met je ouders rond de tafel zitten. Bel eens rond en kijk of je bij een plaatselijke boer of iets dergelijks je paardje kan stallen.
Ik heb ook heel veel af moeten bellen om het beste voor uron te vinden. Ik had mooie stallen gevonden betaalde ik 375 euro voor. Ik heb een goed salaris maar daar het geld niet voor.
Ik wilde iets waar hij naar buiten kon. En op een manege kan die dat niet. Als je een keer geen tijd hebt, staat hij heel de tijd in zijn stal.
Zoek dan gewoon een weiland waar die 24 uur per dag naar buiten kan. Dan krijgt die in ieder geval zijn beweging. Is die maar wat smeriger als je gaat rijden. Maar hij heeft zijn beweging..
Denk daar eens over na, meestal ben je wel minder kwijt dan bij een manege...
Ik ben absoluut geen merk tutje, mag je best weten, ik heb geen enkel merk product op de dekens na dan....

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:24

ik wil voorlopig geen vervolgopleiding doen...
ik weet niet precies wat ik wil doen enzo... waarschijnlijk wel iets met paarden

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:25

Waar wil je hem neer gaan zetten dan????
zag ergens een manege voorbijkomen? dat zou ik dus niet doen.

je heb heus wel stallen in de buurt waar je voor 150 een stalletje hebt (woon in de randstad en is hier ook genoeg)

dan hou je nog ong 100 euro over daar kan je prima hoefjes van laten bekappen en een wormkuur. de rest stop je in een potje en kan je gebruiken voor andere dingen

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:28

Als je idd zo iets zoekt komt het vast wel goed.
We gunnen je het van harte meid echt waar. Ga nog eens met zo'n plan met je ouders rond de tafel zitten. Doe is voor de grapje zo'n stalletje zoeken, en doe met de eigenaar dan overleggen. En een plannetje maken en aan je ouders presenteren...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:28

natasja1991 schreef:
ik wil voorlopig geen vervolgopleiding doen...
ik weet niet precies wat ik wil doen enzo... waarschijnlijk wel iets met paarden

Als ik je een tip mag geven; doe het wel. Het is zó lastig om weer te beginnen met studeren als je er even uit bent geweest.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:29

kosten weide per maand: €100
kosten hoefsmid: €75 rondom beslaan (1x per 6-8 weken)
kosten wormenkuur: €15 (1x per 6 weken)
inenten: €30 ong.

eenmaligekosten:
tuig
zadeldekjes
dekens
klinische keuring €100,-
edit: sorry idd inenting vergeten
dit zijn de terugkomende kosten (van DA kan ik moeilijk prijsopgave maken)
maar dit is wat ik ongeveer heb berekend
Laatst bijgewerkt door natasja1991 op 19-10-07 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:30

Inentingen; bij mij 30 euro per keer.
Klinische keuring?
Tuig + eventuele regendeken?
En als er iets kapot gaat?

Niet om lúllig te doen, gewoon even om je te helpen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:30

Wat denk je van spullen voor je paard? Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:31

Ladygiroc schreef:

zonder kieffer hoofdstel
zonder duur merk zadel
zonder ijzers
en noem maar op

Afhankelijk waar in Nederland je woont, zijn die kosten verschillend voor stalling van een paard. In de randstad vind je heel moeilijk een boer die je paard voor een paar tientjes per maand op het land zet. Als je bij een boer staat, zijn de faciliteiten er doorgaans niet om je paard daar te rijden, dus moet je bij weer en wind langs de weg (ook heel veilig en fijn). Sta je met een paar paarden bij die boer, en gaat al je vrije tijd op aan werken en aan je paard, vereenzaam je wel. Je vriendenkring gaat er onder lijden, en je contacten die je normaal via de stal op zou doen, heb je dan ook niet.

Als je een paard net hebt gekocht, heb je begeleiding nodig, anders is de kans erg groot dat het alsnog misgaat. Begeleiding kost geld, en heb je daar geen geld voor, dan heb echt een probleem. Dan is dat paard waar je zo lang voor hebt gespaard en krom hebt gelegen (en nog doet) ineens een k*tknol, rotbok, en lopen de frustraties alleen maar nog meer op, omdat het niet wil, niet klikt, je paard dwars doet, je er om de haverklap afligt. Al die frustraties die je in het begin van het paardeneigenaarschap tegen kunt lopen, kunnen er voor zorgen dat je er al heel snel geen lol meer in hebt. En als je geen lol hebt, is het steeds moeilijker om er ook de middelen voor op te brengen.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:31

ja ergens in spijk... daar kan ik niet elke dag heen... vind ik voor mezelf wat gevaarlijk in het donker met die enge weggetjes en typetjes die op straat rondlopen... voordeel van bij de manege is dat ik op ieder moment kan komen(woon 3 min. lopen bij manege vandaan)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:34

Je woont in dezelfde provincie als ik zie ik. Volgens mij zijn daar toch echt wel genoeg boertjes waar je een paard kan stallen hoor.. Hier in het Westerkwartier is in ieder geval plek zat..

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:37

op een manege vind ik voor mezelf verstandiger(aangezien het mijn eerste paard dan wordt)
dan kan iemand mij helpen als ik ergens niet uitkom: en hoefsmid is aanwezig bij manege, en ik heb 2 binnenbakken en 2 buitenbakken tot beschikking.
voor mijn idee lijkt het niet handig om met je eerste paard bij een boer te staan, waar je eerst naar een bak moet stappen langs weggetjes, en dat je van niemand advies kan krijgen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:39

Zitten er daar geen particulieren die plaats hebben voor een paardje erbij? Zo ben ik ook aan mijn stalling gekomen. Advertentie op marktplaats bijvoorbeeld.