paard verliest evenwicht in de trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: paard verliest evenwicht in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:39

tinkert_tje schreef:
edit ik had net mijn berichtje aangepast

maar dacht je nu echt dat het door rijstijl komt
ik rijd heel nederland door en ja ze had het eerder niet en er is niks veranderd dus dat is de vraag waar komt dit door
maar ik ga er verder niet op in ik word er alleen maar pissig van als jij denkt dat ik niet kan rijden jou idee
ik zoek naar een oorzaak en oplossing

Met een teil water zelfs over een bospad zonder morsen, met een vreemde auto en trailer! (proefondervindelijk vastgesteld)
Ik kom ook door heel NL, met paarden, al 20 jaar en wat ik in die tijd aan stunts door collega-paardenvervoerders heb gezien, dat wil jij helemaal niet weten. Ik had een open verbinding in de vrachtwagen, waarbij ik de paarden kon horen en zien staan; ik weet dus vrij precies wat ze allemaal uitspoken onderweg en wat de invloed van mijn rijstijl daarop is.

Blijft staan wat jij anders bent gaan doen als het eerder geen probleem was. Verandering van gedrag komt niet uit de lucht vallen, daar is ALTIJD een reden voor, die ook ALTIJD van ons afkomstig is!
Andere banden onder de trailer (niet gebalanseerd bijvoorbeeld)?
Andere auto, die een onprettige combi met de trailer vormt?
Andere trailer, die oncomfortabel is?

SnovjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:49

tinkert_tje schreef:
ze had het eerder ook niet dus hoe kan dat dan ????
we reden heel nederland door
We hebben ook een paard gehad die dit van de ene op de andere dag is gaan doen. Tussenschot scheef of eruit is toch meestal de oplossing.
Vind het schot in de trailer overigens niet erg stabiel overkomen.[/quote]

dat schot is super stevig gelukkig kan hij veel hebben
maar als je er met 500 kilo vol op gaat hangen krijg je dit effect
je moet het schot normaal helemaal overal los halen uit de ankers om heb in beweging te krijgen
tussenschot eruit is geen optie ik vervoer altijd 2 paarden en ik wil graag mijn paard ook veilig vervoeren[/quote]

Oke dat snap ik. Maar misschien een idee om wel uit te proberen al is het maar voor een keer . Dan kunje zeg maar dingen wel en niet uitsluiten. En ja gaat het dan wel goed dan weet je wat je moet doen...

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:02

quinoa schreef:
Ik denk dat het helemaal niks met rijstijl of aanbinden of wat dan ook te maken heeft. Ik denk dat je moet zoeken in de psyche van het paard en Annemarie kan daar goed bij helpen denk ik.

dat denk ik dus ook

en nee geen andere auto ,geen andere trailer en banden helemaal niks van dat
en dan daarbij kan jij met je benen VOOR elkaar knap blijven staan ?? in een bochtje ook al rijdt je stapvoets
want dat doet ze dus ze zet haar achterbenen voor elkaar dan kan je onmogelijk je evenwicht bewaren
maar goed genoeg hierover ik wil eerst wel eens weten wat annemarie hier voor oplossing voor heeft dan kom ik er wel op terug

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:07

ik denk ook zeker dat het met het paard zelf te maken heeft. het kan goed zo zijn dat door het rijden ze heel instabiel zijn. hebben mensen ook. misschien een soort wagenziekte. misschien zijn er simpele oplossingen voor, zoals genoeg te eten bv hooi, licht aan in de trailer zodat ze alles goed zien, steviger vastzetten zodat ze niet op kunnen vallen, iets kalmerend geven op kruiden basis want als je normaal rijd ligt ook de trailer rustig achter elke wagen.
misschien is een andere bodem in je trailer een oplossing een bodem die iets meer trillingen opvangt zodat ze rustiger staan ik noem maar iets.
veel succes ermee. hoop dat je iets aan mijn ideeén hebt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:18

Ik heb een keer goed zicht gehad bij een trailerrit met een ervaren paard en een onervaren paard op de wagen. Het ervaren paard stond veel rustiger op die trailer dan jouw rechter paard, dus ik zou toch zeggen dat je combi niet comfortabel reist voor paarden. En ik kreeg een beetje de indruk dat je bij dat stukje waar je paard extra capriolen uithaalt je een bocht nogal fors omgaat.
Het onervaren paard in mijn voorbeeld stond zelfs nog wat rustiger dan jouw rechter paard, dus ik vraag mij sterk af wat er bij jullie combi zoveel onrust levert. Gezien dat stukje met die bocht, vrees ik toch het rijgedrag van de chauffeur. Nou kun je vreselijk de verdediging gaan inschieten dat je een topchauffeur bent, zal mij worst wezen, maar het is verstandiger om voor jezelf eens uit te testen hoe het zit en inderdaad eens met die emmer water in de trailer een proefritje te maken. (Meerijden in de trailer mag ik natuurlijk niet adviseren, dat is volstrekt illegaal Schijnheilig )

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 14:39

hoe kom je er bij dat het een onervaren en ervaren paard in de trailer staan
waar haal je die wijsheid vandaan
mijn paard staat wel degelijk rustig
alleen die reageerd op wat er naast hem allemaal gebeurd
lijkt me logisch
maar ik ga er verder niet op in
voor de nieuwsgierige onderons ik heb dus net de emmertest gedaan en nee het water zat er nog allemaal in ik ga nu niet meer in de verdediging
het overleg met annemarie van toorn zal het uitwijzen denk ik
ik heb 1 ding geleerd zet zulke dingen niet op bokt
want er zijn er weer genoeg die denken dat je blond bent met nog 4 chauffeurs erbij die al 30 jaar rijden met paarden en het met dit paard dus ook niet lukt
ik lees hier dus ook niet meer want ik word er een beetje naar van
ik zou zeggen geloof je het niet kom lekker naar texel en bewijs dat jij de ultieme chauffeur bent die met dit paard kan rijden
dan hou ik verder mijn mond
ik heb geen zin in een weleens niet eens spelletje want daar draait het nu op uit

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:55

tinkert_tje schreef:
hoe kom je er bij dat het een onervaren en ervaren paard in de trailer staan
waar haal je die wijsheid vandaan

Effe lezen: IK heb gekeken bij een combi ervaren/onervaren paard, ik zeg niet dat jij dat hebt. Voorbeeldje gegeven, snap je wel?

tinkert_tje schreef:
mijn paard staat wel degelijk rustig
alleen die reageerd op wat er naast hem allemaal gebeurd
lijkt me logisch

In het filmpje staat dat paard er vrij onrustig bij. Dat kan inderdaad komen door het buurpaard, maar het paard staat echt niet rustig op de wagen. Mag je verder je eigen ideeen over hebben, maakt mij verder niets uit.

tinkert_tje schreef:
voor de nieuwsgierige onderons ik heb dus net de emmertest gedaan en nee het water zat er nog allemaal in ik ga nu niet meer in de verdediging
het overleg met annemarie van toorn zal het uitwijzen denk ik

Nou, dat is dan toch mooi? En wie weet wat Annemarie van Toorn er aan kan doen, ze heeft voor zover ik weet redelijk goed verstand van zaken. Enne, vergeet bij die les van Annemarie niet ook het rijden gewoon mee te nemen. Ik hoop voor je dat je er een oplossing voor vindt, want het is inderdaad niet fijn om een paard op deze manier te vervoeren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:25

tinkert_tje schreef:
want er zijn er weer genoeg die denken dat je blond bent met nog 4 chauffeurs erbij die al 30 jaar rijden met paarden en het met dit paard dus ook niet lukt
ik lees hier dus ook niet meer want ik word er een beetje naar van
ik zou zeggen geloof je het niet kom lekker naar texel en bewijs dat jij de ultieme chauffeur bent die met dit paard kan rijden
dan hou ik verder mijn mond
ik heb geen zin in een weleens niet eens spelletje want daar draait het nu op uit

Doe me een adres; heb ik eindelijk weer eens een goede reden om naar Texel te gaan. Ik kom je graag bewijzen waar het probleem zit. Ik BEN namelijk niet alleen die ultieme chauffeur ik ben ook techneut met de nodige kennis en ervaring, dus ik neem je uitdaging graag aan en ja, dit meen ik serieus!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 18:31

jij neemt volgens aan dat er niet goed naar is gekeken
zoals ik al eerder zei er is door meerdere naar gekeken ook kwa trailer laden enz en mensen met grote kennis
ik heb hier meerdere vertrouwde mensen die al meer dan 30 jaar rijden met paarden enz dat zijn echt niet de eerste jan boeren fluitjes
en dan daarbij dit is niet mijn paard dus ik ga daar verder niet over
als de eigenaar het nodig vind dan mag je van mij komen hoor
maar mijn trailer komt ze niet meer in
maar zoals ik al zei ik en eigenaar willen eerst het oordeel en oplossing van annemarie van toorn afwachten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:39

tinkert_tje schreef:
jij neemt volgens aan dat er niet goed naar is gekeken
zoals ik al eerder zei er is door meerdere naar gekeken ook kwa trailer laden enz en mensen met grote kennis
ik heb hier meerdere vertrouwde mensen die al meer dan 30 jaar rijden met paarden enz dat zijn echt niet de eerste jan boeren fluitjes
en dan daarbij dit is niet mijn paard dus ik ga daar verder niet over
als de eigenaar het nodig vind dan mag je van mij komen hoor
maar mijn trailer komt ze niet meer in
maar zoals ik al zei ik en eigenaar willen eerst het oordeel en oplossing van annemarie van toorn afwachten

Ik neem niks aan. JIJ daagt uit en die uitdaging neem ik aan. Als jij (of de eigenaar) daar (nog) niet op in willen gaan is dan een volgend punt.
Ik heb 20 jaar en 1.000.000km ervaring, als je zo graag met cijfertjes gooit. Daarbij heb ik paarden overal achter en op gehad, van illegaal klein tot iets te overdreven groot.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 18:43

leg me dan 1 ding uit waarom kon ik eerder met mijn rijstijl dan wel moeiteloos met haar rijden
terwijl er niks is veranderd ? helemaal niks
ik ga er verder niet meer op in verder want de toon gaat een beetje de verkeerde kant op
ik vind het goed zo
ik wacht geduldig af

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:38

Er wordt zoveel over geschreven dat ik toch maar even reageer.

De oorzaak van dit probleem is balans. Het gaat wat ver om alles uit te leggen, maar het paard heeft een systeem wat wij noemen "Into Pressure". Emiel Voest noemt dit tegengestelde reflex. Vanuit zijn natuurlijke gedrag zal het paard eerder tegen druk in gaan, dan van druk af. Denk aan een jong paard, vraag je hem voor de eerste keer naar rechts met de teugel, valt hij over zijn buitenschouder naar links. Ook zie je het bij de hoefsmid, het paard gaat leunen tegen de hoefsmid in.
Paarden die bovenstaand gedrag vertonen hebben een keer in de bocht hun evenwicht verloren en zijn uit balans geraakt. Het aparte wat er gebeurt is dat het paard niet weg gaat van de zijkant of het tussenschot als hij dit gedrag vertoond, maar hij gaat er juist tegen in hangen, of hij gaat bijvoorbeeld onderuit. Ook zie je ze heel erg slaan met de benen. Vorig jaar op Horse Event had Machteld van Dierendonck en mooi filmpje over dit gedrag. Het kan maar hoeft zeker niet aan het rijgedrag te liggen. Vaak is de oorzaak een samenloop van omstandigheden. Vandaag heb ik toevallig met zo'n paard gewerkt en het is goed op te lossen. Het paard moet leren om zijn balans weer te vinden. Dit kun je doen door hem in een hele grote trailer (3 of 4-paards) of vrachtwagen de eerste keer te vervoeren. Met niets er in. Geen tussenschot, niets. Het gaat te ver en is te paard afhankelijk om exact uit te leggen hoe het verder gaat wat betreft manier van rijden, tijdsduur opbouw etc, maar meestal in 2 -3 sessies kunnen de paarden weer vervoerd worden op hun eigen trailer.
Met groeten,

Annemarie van der Toorn

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 20:00

dank je wel annemarie voor je uitleg
ik kan me hier wel in vinden
zodra de eigenaar terug is zal ze je bellen voor nadere uitleg
dan moeten we dus wel opzoek naar een vrachtwagentje om dit te proberen
heel erg bedankt tot zover

groetjes petruska

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:05

Je hoeft niets te regeln, want ik heb daar een trailer voor. Geen probleem. Mocht je referenties willen van mensen waar ik paarden heb geholpen met hetzelfde probleem, gewoon vragen. Het is wel een paard en ik kan me voorstellen dat je daar voorzichtig mee bent. Groeten, Annemarie

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 20:11

oke maar we zitten wel op een eiland dus hij moet het water over en dat is een kostbaar plaatje
als je dan een paar keer moet komen
maar het klinkt wel erg aannemelijk dit
ik heb al een paar pm gehad van mensen die door jou zijn geholpen Pling en die erg blij zijn dat ze hun paard weer kunnen vervoeren

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:34

Bel me even op, dan kunnen we samen even overleggen. Een weekend weg in mijn drukke bestaan is niet altijd slecht... Ik ben tot Horse Event nog erg druk, maar daarna god te bereiken via mijn kantoor.
groeten!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:52

Annemariev komt zoals gewoonlijk weer over als een supermens. OK dan!

TS: erg jammer dat je zo reageert. Iedereen komt met goedbedoelde adviezen en zelfs als die niet in je straatje passen is er imo geen enkele reden om zo te reageren.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:59

Ik zie het filmpje niet? Kan ze haar hoofd genoeg bewegen om haar evenwicht te zoeken? Heb ooit eens gelezen dat paarden dit doen om dat het makkelijker is al liggend te reizen.
Misschien kun je ze er andersom inzetten? Met een Ifor Williams kan dit makkelijk.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 21:02

oke dank je wel
ik heb net telefonisch contact met de eigenaar gehad gehad en ze is hier super blij mee ze probeerd je maandag te bellen
thanks alvast

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 21:13

Katja schreef:
Annemariev komt zoals gewoonlijk weer over als een supermens. OK dan!

TS: erg jammer dat je zo reageert. Iedereen komt met goedbedoelde adviezen en zelfs als die niet in je straatje passen is er imo geen enkele reden om zo te reageren.

ja ik snap ook wel dat mensen het goed bedoelen en ik ben de laatste die zijn mond open trekt
maar ik al zovaak heb uitgelegd wat er allemaal al is geprobeerd
kijk annemarie reageerd normaal en legt het teminste uit
zonder met haar vinger te wijzen
daar kan ik me in vinden

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:29

Niet iedereen is zo communicatief vaardig Petroes Knipoog
Het is echt goed bedoeld van de posters hier, adem in adem uit, niet boos worden das slecht voor het hart meis Knipoog

Jullie komen er vast wel uit met Annemarie Ja

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 21:47

thanks nicole Pling
maar ik voelde me echt effe flink aangevallen Verdrietig
rijvaardig dit rijvaardig dat
net of ik ineens anders ben gaan rijden
zulke dingen kan ik niet tegen
sorry dat ik dan even pissig word Bloos ik ben ook mens
ik maak me gewoon zorgen om het paard
ik rijd minimaal 3 keer in de week met de trailer met d-jee (mijn paard) en een ander ernaast nooit problemen ik voel ze geeneens achterin staan super rustig geen gewiebel niks
ik heb alleen met haar problemen
gek dat ik me zorgen maak
zo nu weer ademen en slapen en dan gezond weer op Pling thanks voor de wijze woorden nicole xxx

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:11

Hoi Petrus(K)

Fijn dat Annemarie je wil helpen.
En fijn dat je open staat voor haar adviezen. Misschien heb je af en toe te snel gereageerd op reacties hier. Soms staat het er wel goed, maar door te snel lezen mis je dan net de juiste KLEMtoon.
Annemarie begint ook, als ik het goed lees, met heel veel ruimte. Dus het paard alleen op de wagen, liefst een vrachtwagen, maar anders een 2paardstrailer zonder tussenschot. Dat advies is door een aantal personen gegeven, maar toen wilde je er nog niet van horen, omdat ze altijd met 2'n tweëen vervoerd werden, en ook weer vervoerd moeten worden. Maar het is echt in veel gevallen goed om een paar stappen terug te doen, en dan stap voor stap weer op te bouwen. Nou ja, je hebt het in ieder geval druk gehad met je topic, maar zoals het nu lijkt, is de oplossing nabij. Ik duim voor je, dan kunnen jullie straks weer lekker ontspannen samen op pad.

groetjes, Margriet.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 01:36

hey hey margiet Haha!
nee hoor die adviezen om haar te vervoeren zonder tussenschot heb ik ook gelezen maar dat ga ik dus echt niet doen dat heb ik al vaker gezegt dat ik dat niet waag
als ze omvalt dan is de ellende niet te overzien Verdrietig
ik ga zulke risico's niet nemen voor het paard niet en mijn trailer niet
zoals annemarie al zegt je moet een grote trailer hebben 3 of 4 paards of een vrachtwagentje en niet een 2 paardstrailer
dus we wachten het overleg met eigenaar en annemarie af
ik heb er goede hoop op

groetjes petroes Cool

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 06:00

Als het tussenschot weg is zet ze haar benen verder uit elkaar.en heeft dan veel meet steun en balans.
Met het tussenschot staat ze krapper,en valt eerder/makkelijker om.
Geloof me,zonder schot gaat ze misschien wel even stampen en evenwicht zoeken,maar het vallen is waarschijnlijk over.

Kan je niet met haar een kort rondje over het erf doen zonder schot,om even te testen?

Ik durf mijn eigen paard ook niet meer samen met een andere te vervoeren hoor,maar mocht ik ooit de kans krijgen dat iemand zegt: kom,we proberen het in een tweepaards zonder schot zeg ik meteen ja!
(ik heb zelf geen trailer,geen trailerrijbewijs,en geen trekhaak)