Hoeveel vragen aan een bijrijd(st)er ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moa

Re: Hoeveel vragen aan een bijrijd(st)er ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:13

Maanling schreef:
Ik vind van niet, maar volgens mij zijn wij ver in de minderheid Knipoog

zou je mij dan willen uitleggen waarom niet?

jij bent niet degene die verzorgingsspullen, het harnachement en aankoop van het paard hebt betaald.
als jij hoe dan ook iets kapot maakt, draait de eigenaar daar voor op.
zodra jij gebruikt maakt van iemands spullen worden die afgeschreven.
als onder jouw verantwoording er een ongeluk gebeurd, draait de eigenaar daar voor op.

en tuurlijk als je zelf het voer of de hoefsmid betaald of zelf de spulletjes voor je verzorgshetje bij elkaar weet te krijgen en in een drassig weilandje de oefeningetjes moet gaan doen en elke dag moet voeren en de stal uitmesten, dan hoor je mij niet, maar zodra jij een leuk paard(waar jezelf ook wat van kan leren),goede accomodatie, en kwalitatief goede spullen krijgt aangereikt en ook nog eens veel vrijheid geniet met een gezellige sfeer zonder verplichte klusjes dan vind ik het niet meer dan netjes om wat voor de eigenaar terug te doen.
Want ja, ik help iemand uit de brand door ff te rijden vind ik wel een heel slap excuus.
net wat er eerder gezegd wordt, paardrijden doe je omdat je het leuk vind, niet om iemand anders een plezier te doen

Als geld geen rol speelde zorgde ik wel dat er een professioneel iemand mijn paard zou trainen tegen betaling van mijn kant, dan dat ik een 15 jarige meisje erop laat knutselen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:47

Hallo Moa lees eens even een paar reakties terug. Ik ben juist een van de VOORstanders van het vragen van een vergoeding.

Ik reageerde met mijn vorige reaktie op jouw laatste vraag:

Citaat:
maar is het echt zo’n schande om vanwege die redenen wel een financiële bijdrage te vragen?

Nee, ik vind dus dat het GEEN schande is om een financiele bijdrage te vragen.

Snappie?

moa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:51

oww whoopsie Tong uitsteken quotes erbij zetten is wel iets duidelijker Bloos excuses

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:54

ik vind een bijdrage tegenwoordig normaal

gaat het om een paard dat lastig is, en een goede bijrijder vereist die m goed kan corrigeren, dan vind ik het eigenlijk een ander verhaal.

ik vraag mijn evt bijrijders niets, maar dat is ieder voor zich,
als je een dure stalling hebt kan ik het me goed voorstellen Ja

maar heb je echt een lastige knol, sja dan zou ik daar als bijrijder niet voor willen betalen, want als de bijrijder meer kan en durft als de eigenaar, ben je alleen maar geholpen als eigenaar zijnde

eerlijk is eerlijk, ik krijg betaald voor de paarden die ik voor anderen rijd, dus ik mag niet klagen ,...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:10

Citaat:
oww whoopsie quotes erbij zetten is wel iets duidelijker excuses

Ja je hebt ook gelijk, had ik beter even kunnen doen. Cool

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:23

Ik heb meerdere paarden bijgereden in mijn leven, betaald en onbetaald. Ik ben van mening dat geld nooit de overheersende factor mag zijn, het gaat om de zorg voor het paard. Maar ook, als ik betaal voor een paard dan vind ik wel dat ik voor dat bedrag een evenredige zeggenschap mag hebben over het paard. Als ik de helft van de stalling betaal bijvoorbeeld, dan wil ik meebeslissen in wat er gebeurd, een soort shared ownership. Als ik 50 euro betaal dan verwacht ik dat ik op de hoogte gehouden wordt en mijn mening mag geven over bepaalde dingen. Als ik een symbolisch bedrag betaal of niets, dan houdt het in dat ik goed voor het paard zorg en de zorg lever die de eigenaar verwacht dat ik op die dagen lever.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:25

Overigens vind ik het heel normaal dat ik als bijrijder zaken die ik verlies of perongeluk kapot maak, vervang. En dat als ik merk dat het tuig aan een poetsbeurt toe is, dan plan ik dat gewoon in. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je naast de zorgen voor het paard, ook de zorgen voor alle attributen op je neemt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:30

Ik heb nu sinds kort een bijrijdster. Maar meer dan wortels en appels wil ik niet van haar zien. Ik vind het fijn dat zij in de bak rijd met Pablo, kan ik lekker buiten rijden, mennen etc. (en ook wel in de bak oefenen) Maar dan loopt ie wat meer in de bak.
Voorheen had ik een bijrijdpaard voor 3 dagen in de week daar betaalde ik 90 euro voor. Het moet net klikken, dan is het zijn geld dubbel en dwars waard.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:51

kjoetie schreef:
Laura24 schreef:
Jawel. Als jij een motor huurt, moet je daarvoor ook betalen. Als jij gaat bowlen en je draagt bowlingschoenen, moet je die ook betalen.

Vind dit een vergelijking van niets... Als jij een motor huurt, of bowlingschoenen, doe je dat niet om de eigenaar hiervan uit de brand te helpen, maar enkel en alleen voor je eigen plezier. Als je een paard bijrijdt, heb je daar natuurlijk wel plezier aan, maar je zorgt er ook voor dat je wat werk uit handen van de eigenaar neemt, zodat deze bijvoorbeeld 2 avonden in de week niet hoeft te komen. De eigenaar bespaart dus tijd, energie, en met de nodige mazzel ook nog eens benzinekosten...

Alsjeblieft zeg, je gaat een paard bijrijden omdat je dat leuk vind, niet omdat je als een soort moeder theresa een rotklus op je neemt om de eigenaar maar werk uit handen te nemen... tuurlijk is het een wederdienst, maar voor wat hoort wat. Maar zoals ik al eerder zei, het hangt qua bijdrage er gewoon heel erg vanaf of je het paard verbetert of het paard jou wat leert.. tenminste imo wel Lachen

Als je goed leest wat er staat, zie je ook dat ik het zeker ook leuk vind om een paard bij te rijden, zeg alleen dat ik de vergelijking niet vind kloppen. Je neemt zeker geen rotklus op je, maar veel eigenaren nemen niet een bijrijder om die maar te laten genieten van het hebben van een paard, maar om bijvoorbeeld wat vrije tijd te winnen.

Overigens, als je mijn andere posts leest, zie je ook dat ik zeker niet tegen een bijdrage ben, ik vind echter wel dat die passend moet zijn voor wat je daarvoor terug krijgt. Iemand hierboven beschrijft een ideale situatie, waarbij je geen enkel "rotklusje" hoeft te doen, alles met het paard mag doen wat je maar wilt, en de faciliteiten zijn goed (2 binnenbakken is natuurlijk best fijn als je niet graag natregent Knipoog ) Ik vind best dat je daar een vergoeding voor mag vragen, een bijrijder kan dan zelf beslissen of ze het het geld waard vind. Ikzelf hecht niet zo erg aan luxe en heb het geld er ook niet voor, dus zou ik er niet snel voor gaan. Vind het dan ook erg jammer om te zien dat veel mensen met veel minder mogelijkheden en faciliteiten, toch algauw tussen de 70 en 100 euro vragen van een bijrijder. Je hebt dan bijvoorbeeld alleen een weiland rijden, mag niet naar buiten, niet springen, paard kan ook niet zoveel dus je leert er wel wat van, maar niet enorm veel... Dat vind ik jammer, omdat het dan voor de minder rijke mensen onder ons erg moeilijk wordt om zoiets leuks te doen als een paardje verzorgen en bijrijden, en de manege als enige optie overblijft.

Daarnaast liggen de verzorgpaarden hier in de omgeving niet voor het oprapen, heb al vele advertenties geplaatst en op een enkele gereageerd, maar nog steeds niets gevonden...

Morgen ga ik kijken bij een mogelijk verzorgpaardje. zo'n 30 km rijden en 50 euro in de maand, dus ook dat wordt redelijk slikken, maar van wat ik tot nu toe begrepen heb, mag ik daar wel vanalles mee doen, wordt verder niet veel mee gedaan. Ook is er een goede buitenbak, en de mogelijkheid om les te volgen (redelijk goedkoop en schijnt een goede instructeur te zijn). Wel is het nog een jong, licht aangereden paard, en ze is drachtig, dus over een tijdje zal ik weer af moeten bouwen. Ook is het een tinker, die liggen me meestal niet zo, maar ik ga toch kijken, omdat ik dit zoooo ontzettend graag wil... Dus, duim mee dat het een geweldige klik blijkt te zijn Haha!

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:29

Citaat:
paljoeka schreef:

Citaat:
Omdat het ook begrijpelijk is dat jij als bijrijder (reagerende vanuit jouw eigen straatje) liever geen geld betaald en dat dan 'onzin' vindt Jij geeft jouw mening, ik de mijne

ik betaal idd geen geld aan de eigenaar omdat ik wel andere kosten heb, wedstrijden, vereniging, les etc. ik vind dat je die als bijrijders zelf moet betalen, maar de stallings en voerkosten etc zijn gewoon voor de eigenaar.

en ja ik heb niet helemaal een eigen paard, maar dat verandert niks aan mijn reactie.

Jawel, dat verandert wel degelijk de insteek van jouw reactie
mijn insteek zal misschien iets anders zijn, maar ik ben me wel degelijk van de kosten bewust,
het zijn vaak de jongere mensen die een vergoeding willen voor het bijrijden van hun paard.
als je bij iemand van 40, 50 jaar komt, hoef je vaak niet te betalen maar staat het schoonhouden van de box en materiaal er tegen over.

mijn buurman heeft een paard voor mij gekocht, maar ik heb zelf het zadel, hoofdstel etc betaald, hij betaald het voer, da en hoefsmid.

Dus je hebt idd een bijrijdpaard, waarvan jij de spullen hebt gekocht (omdat jij ook de enige bent die ermee rijdt zoals ik dit begrijp).
ik ben de enige die ermee rijdt,

dat wat je noemt van jouw paard, jouw spullen, slijtage etc, waarom moet je daar een vergoeding voor vragen, dat is er toch ook als je geen bijrijder hebt maar zelf je paard rijdt, lijkt mij dus geen reden om geld te vragen.

Jawel. Als jij een motor huurt, moet je daarvoor ook betalen. Als jij gaat bowlen en je draagt bowlingschoenen, moet je die ook betalen. De eigenaar van het paard draagt veruit de meeste kosten (en zo hoort het ook, is immers zijn/haar paard), maar als jij gebruik maakt van paard én dure spullen, mag je daar ook best iets aan bijdragen. Half stalgeld vind ik overdreven, maar een bijdrage in de kosten niet meer dan normaal.
ik blijf bij mijn standpunt, overigens is dit een vergelijking van niets..

Citaat:

Nee dat wil ik niet, lezen is kennelijk moeilijk Zoals je ziet zeg IK maar WEINIG gevallen te kennen van bijrijders die het paard heel veel leren (ergo: ik ken wel gevallen waarbij dat het geval is). Heb zelf ook wel paarden gereden waar de eigenaar niet meer opwilde/durfde, daar betaalde ik ook niet voor omdat het paard er duidelijk beter van werd, maar in de gevallen dat ik duidelijk minder reed dan de eigenaar (want ik ben ook echt geen Anky) betaalde ik gewoon, danwel in geld, danwel in natura (mesten etc.). Maar in een aantal gevallen wil ik dat geen bijrijder meer noemen maar het uitbrengen van andermans paarden, is ook weer een verschil

er zijn genoeg bijrijders die vroeger wel een eigen paard hebben gehad, dus ook genoeg die wel goed kunnen rijden.dat van het uitbrengen doe je pas als het paard op de wedstrijden hebt lopen, dus dat heeft niet echt iets te maken met bijrijden

Zeg ik ook niet, dat insinueer jij Natuurlijk zijn er ook hordes slechtrijdende eigenaren maar als een eigenaar-ruiter zijn paard verprutst is dat zijn eigen pakkie-an, haar eigen paard, maar als een bijrijder dat doet vernaggel je een dier dat niet eens van jou is. Heb ook dat vaak genoeg gezien, paard opeens scheef, en dan is de bijrijder opeens nergens meer te bekennen. Ik zeg nergens dat bijrijders allemaal niet kunnen sturen , incl. jij, dat maak jij er zelf van en zegt meer over jou dan over mij Ken gelukkig ook voorbeelden van bijrijders die wél netjes met paard en spullen omgingen, dan hoef je je toch niet aangesproken te voelen??

ik voel me wat dit betreft ook niet aangesproken hoor.
ik weet wel dat dit alleen over mij gaat, maar wat ik hiermee wil zeggen, is dat er wel degelijk goede bijrijders te vinden zijn, je moet alleen even zoeken.

Dat laatste ben ik zeker met je eens, ik heb zelf ook jaren bijgereden en was een zeer betrouwbare verzorger, heb meer dan eens de kous op de kop gehad

als je zelf ook bijrijder geweest bent, zou je je toch ook in ons als bijrijder kunnen verplaatsen?

Citaat:
ik heb wel het idee dat de mentaliteit onder jonge meiden tegenwoordig anders is dan toen ik 14 was ofzo (en dat is pas 10 jaar geleden ). Ik fietste vroeger 20 min heen en 20 min terug, door weer, wind en sneeuwstormen, meldde me netjes af als ik niet kon en voelde me gewoon hartstikke verantwoordelijk voor mijn verzorgpaardjes. Tegenwoordig lijkt het wel of alles teveel moeite is, incl. het zich houden aan afspraken. Gelukkig ken ik ook wel een aantal gevallen waarbij het wel prima functioneert hoor, maar het valt me wel op dat voor veel mensen (NIET ALLE , voor de mensen die niet kunnen lezen) dingen al snel teveel moeite zijn. En dat is gewoon jammer. Ik denk dat een goede combinatie eigenaar-paard-bijrijder gewoon ontzettend leuk en waardevol kan zijn, maar dat het erg moeilijk is om zo'n combinatie te vinden en nog moeilijker: te behouden is.

ik heb dus een ''eigen bijrijdpaard'' ik sta 7 dagen per week voor het dier klaar. ik train ook elke dag, danwel longeren of een buitenrit.
ik mag alles met het paard doen, dressuur, springen, buitenrijden etc.
ik hoef er niets voor te betalen om het paard te rijden, maar ik heb wel de verenigingskosten, wedstrijdkosten etc, ik vind het ook niet meer dan normaal dat die voor mij zijn.
ik voel mij eigenlijk voor alles wat met het paard gedaan wordt, verantwoordelijk, als zijnde de eigenaar van het paard.
er staat tegenover dat ik enkele boxen schoonhoudt.

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:50

tegenwoordig lijkt het wel of overal geld tussen staat...
wanneer worden we nou eens met z'n allen wakker??
op deze manier is het al zo duur en dat zal alleen maar erger worden.

als je een bijrijdtpaard hebt, is het wel logisch dat daar wat tegenover staat, maar dat kan toch ook in natura?
eigenlijk zou al dat betalen voor een bijrijdtpaard moeten stoppen, je helpt iemand met het in conditie houden van hun paard, en als het goed is werpt dat zijn vruchten af.
als er zou moeten worden betaald omdat de bijrijder slechter rijdt dan de eigenaar, zoek dan een betere....
ik zal dan vanuit mijn eigen straatje reageren, maar ik hoop toch dat velen het met mij eens zijn.
je moet gewoon een bijrijder hebben die er 110% voor gaat, dan hoeft er ook geen geld tussen te staan, en zijn beide partijen blij Knipoog , of niet dan??

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:43

Ik heb een bijrijdpaardje en ben met mijn neus in de boter gevallen (najah, gelukkig niet letterlijk want ik vind boter in mijn neus niet zo lekker Knipoog). Ik kan vrijwel altijd komen wanneer ik wil (behalve als er een zeer enkele keer iets anders gepland is of wanneer ze een week(end)je weggaat) en ik mag ook alles. Ik volg lessen op eigen kosten (iets wat ik persoonlijk bij een eigen paard ook zou 'eisen', de hoeveelheid les afhankelijk van het aantal keren dat de bijrijdster rijdt en ook in overleg natuurlijk. ik les (privé ca 45 minuten) ongeveer 1x per 2 a 3 weken en rijdt ongeveer 4x per week, de lessen werken in het voordeel van de bijrijdster en de samenwerking tussen de bijrijdster en het paard wat weer beter is voor het paard).
Verder vind ik het vragen van een bijdrage inderdaad afhangen van de reden waarom je een bijrijdster zoekt, zoek je een bijrijdster om je paard wat meer te leren dan je zelf kan vind ik een bijdrage niet kunnen.
Zoek je echter een bijrijdster omdat je anderen de kans gunt en/of zelf de vrije tijd die vrijkomt wel fijn vind vind ik dat er best een bijdrage tegenover mag staan.. Het ligt er ook aan wat het paard kan, is het een paard waar alle 'knopjes' opzitten zou ik daar meer voor over hebben dan wanneer het paard zelf ook nog veel moet leren.

In principe begrijp ik ook het standpunt dat de bijrijdster de ruiter helpt door het paard te rijden en de ruiter de bijrijdster helpt door haar op het paard te laten rijden, toch vind ik een kleine bijdrage best redelijk. Aan de andere kant, ik heb op mijn bijrijdpaardje 100x meer geleerd in een paar maanden dan op maneges waar ik gereden heb (en dat lag niet aan de maneges maar gewoon aan het vaker hetzelfde paard rijden en nog even een kwartiertje kunnen 'doorpakken' etc). Daar mag best een (kleine) bijdrage tegenover staan.

Het blijft dus een moeilijk punt, ik zou het gewoon wel aangeven als bespreekpunt maar er niet teveel op blind varen want een goede en betrouwbare bijrijdster is belangrijker dan het geld!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 00:53

Citaat:
Ik vind 25 à 30 euro voor 2 keer in de week rijden nog wel redelijk, ook gezien de locatie. Bedragen van 75-100 euro voor maar 2 keer p.w. bijrijden vind ik ronduit bezopen eigenlijk, voor dat geld kun je haast je eigen paard hebben staan (uiteraard afhankelijk van de omgeving).

Dat betekend dat je dan zo´n 3 á 3,75 € per keer kwijt bent en dat zou ik persoonlijk veels te weinig vinden als ik geld van een bijrijdster zou verlangen Lachen .
De pensionsstallingen kosten hier allemaal zo tussen de 270 - 320 € per maand (afhankelijk van of je dicht bij de stad zit -320 €- of meer landelijk -270 €-.
Tel daar ong. 30 € p.m. voor de smid bij, 10 € ontwormen/injecties en 20 € die je apart legt voor noodgevallen. Dan kom je op een bedrag tussen de 330- 380 € p.m.! Je ziet dat je dan met een bedrag van 75 - 100 € in de maand niet ver komt om je een eigen paard te kunnen permiteren Knipoog .
Nu heb ik toevallig bijrijdsters die geen cent betalen Knipoog . Ik heb 9 jaar lang mijn paarden zelf verzorgd (7 jaar op zelfverzorger-stallen gestaan, afgelopen 2 jaar eigen stal gehad, vanaf morgen gaan ze naar een pensionsstal Clown ) en voor mij was het heerlijk dat ik mensen had (heb!!) waar ik tijdens vakanties e.d. voor 100 % op aan kon en die het mij mogelijk maakten, om 1 dag in de week niet (de hele dag) aanwezig te hoeven zijn voor mijn paarden. Op de andere dagen dat ze komen, tuttelen we gezellig samen Lachen .
Op de dagen dat de dames rijden, mesten ze de boxen, maken de paddock schoon enz. enz.
Ik ga over 14 dagen verhuizen en ik zal die dagen hard nodig hebben, om alles in te pakken en op orde te krijgen. Dat betekend helaas ook, dat ik erg weinig tijd zal hebben voor mijn paarden Verdrietig , maar .... gelukkig zijn daar mijn "meiden", zodat ik weet dat het mijn paarden niet aan aandacht en beweging zal ontbreken Lachen . Mijn meiden hebben idd het geluk dat ze verder kunnen rijden zoals ze altijd hebben gedaan, met dát verschil dat ze nu behalve rijden en tuttelen, "niks" meer hoeven te doen.
Ik vind dit verder absoluut geen probleem, want ze zijn nooit te beroerd om bijv. eens een leuk dekje mee te nemen (de volwassene van die twee, met een inkomen) of een grote zak wortels te kopen (de jongste van die twee, die nog op school zit en zakgeld krijgt).
Was dit niet het geval geweest, zou ik het eerlijk gezegd ook okay vinden om een bedrag te verlangen.
Als ik een bedrag zou verlangen, zou ik tussen 50 á 75 € p.m. redelijk vinden, bij 2 á 3 x rijden p.w.
Mijn vriendin heeft overgens ooit eens een bijrijder gehad (oudere heer) die (god-zei-dank!) ook betaalde om te rijden. Hij reed meestal in de bak, maar ging ook regelmatig met het paard naar buiten.
Nu was haar paard in die tijd opvallend vaak kreupel Scheve mond en had mijn vriendin (regelmatig) flinke DA kosten.
Ik ben een keer met hem naar buiten geweest en toen was me wel duidelijk waar die kreupelheid vandaan kwam: meneer reed het paard niet even lekker warm, begon vaak na de eerste bocht al met draven, galoppeerde ook op paden waar boeren keien hadden gestort Lips are sealed of waar het zó modderig was, dat d´r benen onder d´r kont vandaan gleden enz. enz.
Toen ik het mijn vriendin vertelde, kon ze het eerst niet geloven, maar nadat ze zelf op mijn paard met hem een rit was gaan maken en hem had laten rijden zoals ´ie altijd deed, was het snel voorbij met de bijrijder.
Door zijn bijdrage werd tenminste nog een deel van de DA-kosten gedekt Knipoog .
maaikemuis schreef:
... Maar ook, als ik betaal voor een paard dan vind ik wel dat ik voor dat bedrag een evenredige zeggenschap mag hebben over het paard. Als ik de helft van de stalling betaal bijvoorbeeld, dan wil ik meebeslissen in wat er gebeurd, een soort shared ownership. Als ik 50 euro betaal dan verwacht ik dat ik op de hoogte gehouden wordt en mijn mening mag geven over bepaalde dingen.

Dat mijn bijrijdsters op de hoogte gehouden worden, is voor mij absoluut vanzelfsprekend, eveneens dat ze hun mening over bepaalde dingen kunnen uitspreken en ik daar ook zeer zeker naar zal luisteren. Echter: de uiteindelijke beslissing ligt nog altijd bij mij, als eigenaar zijnde Knipoog en daar moeten mijn bijrijdsters zich echt bij neerleggen Lachen .
Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe stel je je zo´n shared ownership voor? Koop je het paard dan ook voor de helft, betaal je de helft van smid, wormkuren, ostheopatische behandelingen, dure koliekoperaties enz. enz.?
Als dit het geval is, zou je bij mij idd net zoveel zeggenschap hebben als ik.
Is dit niet het geval, dan geldt voor mij hetzelfde als wat ik hierboven ook al schreef: de uiteindelijke beslissing ligt dan bij mij, als eigenaar zijnde Lachen .
Dit is trouwens niet lüllig bedoeld ofzo; ben gwoon erg benieuwd hoe jij je eea voorsteld Lachen !
Citaat:
Ik ben van mening dat geld nooit de overheersende factor mag zijn, het gaat om de zorg voor het paard.

Daar ben ik het idd volledig mee eens Lachen .
Laatst bijgewerkt door Sterre op 28-07-07 01:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 00:57

Als ik zou moeten gaan betalen voor bijrijden,
zou ik lekker op zoek gaan naar iets anders Lachen
Er zijn nog genoeg leuke 'gratis' paardjes in de buurt,
en eigenaren die blij zijn met een verantwoordelijke bijrijder.

Daisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 01:04

runningkawa schreef:
Niets
jij wilt hulp omdat je eens tijd voor jezelf wilt
Bijrijder geeft je die hulp

Helemaal mee eens..
als je eenmaal iemand hebt waar mee het klikt tussen jou én je paard, en het is maar voor 2 dagen zou ik er niets voor vragen idd..
want zodra die gene betaald wil zei ook het een en ander, begrijpelijk lijkt mij!

Als je toch geld wil vragen moet je er ook rekening mee houden wat die gene dan verdient per maand.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:01

Citaat:
paljoeka schreef:

Citaat

ik betaal idd geen geld aan de eigenaar omdat ik wel andere kosten heb, wedstrijden, vereniging, les etc. ik vind dat je die als bijrijders zelf moet betalen, maar de stallings en voerkosten etc zijn gewoon voor de eigenaar.

Dat ben ik ook met je eens, het zou een min of meer symbolische bijdrage moeten zijn, als je de helft van het stalgeld betaald vind ik dat je als bijrijder ook veel meer te vertellen hebt, dan is er bijna geen sprake meer van een bijrijd- maar een leasesituatie.

mijn insteek zal misschien iets anders zijn, maar ik ben me wel degelijk van de kosten bewust,
het zijn vaak de jongere mensen die een vergoeding willen voor het bijrijden van hun paard.
als je bij iemand van 40, 50 jaar komt, hoef je vaak niet te betalen maar staat het schoonhouden van de box en materiaal er tegen over.

Hmm ik denk dat dat heel erg ligt aan de omgeving, het aanbod, de accomodatie etc. etc. Weet niet of dat persé met leeftijd te maken heeft.

Dus je hebt idd een bijrijdpaard, waarvan jij de spullen hebt gekocht (omdat jij ook de enige bent die ermee rijdt zoals ik dit begrijp).
ik ben de enige die ermee rijdt,

dat wat je noemt van jouw paard, jouw spullen, slijtage etc, waarom moet je daar een vergoeding voor vragen, dat is er toch ook als je geen bijrijder hebt maar zelf je paard rijdt, lijkt mij dus geen reden om geld te vragen.

Jawel. Als jij een motor huurt, moet je daarvoor ook betalen. Als jij gaat bowlen en je draagt bowlingschoenen, moet je die ook betalen. De eigenaar van het paard draagt veruit de meeste kosten (en zo hoort het ook, is immers zijn/haar paard), maar als jij gebruik maakt van paard én dure spullen, mag je daar ook best iets aan bijdragen. Half stalgeld vind ik overdreven, maar een bijdrage in de kosten niet meer dan normaal.
ik blijf bij mijn standpunt, overigens is dit een vergelijking van niets..

En ik vind dit dus een reactie van niets, je weerlegt niets Haha! Als je zegt "ik vind dit omdat ik dit vind en ik blijf erbij", dan valt er weinig te discussieren Haha!

Citaat:

er zijn genoeg bijrijders die vroeger wel een eigen paard hebben gehad, dus ook genoeg die wel goed kunnen rijden.dat van het uitbrengen doe je pas als het paard op de wedstrijden hebt lopen, dus dat heeft niet echt iets te maken met bijrijden

Ja maar zoals ik al zei, ik ken die gevallen ook Lachen Maar ken helaas ook de andere kant van de medaille, en dan vind ik het extra bezwaarlijk dat -->

Natuurlijk zijn er ook hordes slechtrijdende eigenaren maar als een eigenaar-ruiter zijn paard verprutst is dat zijn eigen pakkie-an, haar eigen paard, maar als een bijrijder dat doet vernaggel je een dier dat niet eens van jou is. Heb ook dat vaak genoeg gezien, paard opeens scheef, en dan is de bijrijder opeens nergens meer te bekennen. Ik zeg nergens dat bijrijders allemaal niet kunnen sturen , incl. jij, dat maak jij er zelf van en zegt meer over jou dan over mij Ken gelukkig ook voorbeelden van bijrijders die wél netjes met paard en spullen omgingen, dan hoef je je toch niet aangesproken te voelen??

ik voel me wat dit betreft ook niet aangesproken hoor. ik weet wel dat dit alleen over mij gaat, maar wat ik hiermee wil zeggen, is dat er wel degelijk goede bijrijders te vinden zijn, je moet alleen even zoeken.

Ik heb helaas het idee dat ook dat erg regioafhankelijk is, en een goede combi van mensen en paard vinden is nog niet zo eenvoudig, kijk alleen al maar eens naar alle topics hierover op bokt.

als je zelf ook bijrijder geweest bent, zou je je toch ook in ons als bijrijder kunnen verplaatsen?

Ja maar weet je, ik heb nu zelf een paardje, en ik kan nu vanuit beide standpunten redeneren Lachen Ik heb pas een paar maanden een paard, van tevoren echt jaaaren bijgereden. Soms heb ik wat betaald, vaak ook niet. Daarom snap ik ook heel goed waar je vandaan komt en waarom je dat vind, maar ik ken ook de andere kant. Of en wat er voor bijdrage gevraagd wordt is imo geheel afhankelijk van niveau paard, niveau ruiter, en of je klusjes doet en alleen in de bak mag hobbelen of alleen hoeft te poetsen/rijden en alles mag doen.

Citaat:
ik heb wel het idee dat de mentaliteit onder jonge meiden tegenwoordig anders is dan toen ik 14 was ofzo (en dat is pas 10 jaar geleden ). Ik fietste vroeger 20 min heen en 20 min terug, door weer, wind en sneeuwstormen, meldde me netjes af als ik niet kon en voelde me gewoon hartstikke verantwoordelijk voor mijn verzorgpaardjes. Tegenwoordig lijkt het wel of alles teveel moeite is, incl. het zich houden aan afspraken. Gelukkig ken ik ook wel een aantal gevallen waarbij het wel prima functioneert hoor, maar het valt me wel op dat voor veel mensen (NIET ALLE , voor de mensen die niet kunnen lezen) dingen al snel teveel moeite zijn. En dat is gewoon jammer. Ik denk dat een goede combinatie eigenaar-paard-bijrijder gewoon ontzettend leuk en waardevol kan zijn, maar dat het erg moeilijk is om zo'n combinatie te vinden en nog moeilijker: te behouden is.

ik heb dus een ''eigen bijrijdpaard'' ik sta 7 dagen per week voor het dier klaar. ik train ook elke dag, danwel longeren of een buitenrit.
ik mag alles met het paard doen, dressuur, springen, buitenrijden etc.
ik hoef er niets voor te betalen om het paard te rijden, maar ik heb wel de verenigingskosten, wedstrijdkosten etc, ik vind het ook niet meer dan normaal dat die voor mij zijn.
ik voel mij eigenlijk voor alles wat met het paard gedaan wordt, verantwoordelijk, als zijnde de eigenaar van het paard.
er staat tegenover dat ik enkele boxen schoonhoudt.

Dan heb je het goed geregeld!!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:27

@ sterre; Op het moment dat iemand een paard koopt en mij daarbij vraagt om de helft van de onderhoudskosten de delen, dan verwacht ik wel degelijk dat het paard voor de helft ook van mij is. Het feit dat er financieel aan het paard zelf niets van mij bij is, betekent dat als er een breuk komt tussen eigenaar en bijrijder dat het paard dan op papier van de eigenaar is.

Op het moment dat ik de helft van alleen de stalling betaal, dan vind ik dat ik nog wel degelijk mee mag beslissen in bepaalde zaken. Anders zou het betekenen dat ik 3 keer in de week een paard mag rijden en daar 150 euro in de maand voor mag betalen. Ik ben wel goed, maar niet gek. Dan kan ik beter een leuk leasepaard nemen op de manege en voor dat bedrag 3 keer in de week een les rijden.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 16:31

toch denk ik dat degene die het paard aanschaft de rechten heeft om beslissingen te nemen over het paard, en niet degene die meebetaald aan bv stalling..
ik zou het niet leuk vinden als mijn bijrijdster opeens dingen voor mijn paard zou gaan beslissen; kijk als ze voorstellen heeft.. ideeen zijn altijd welkom, maar beslissingen gebeuren in overleg of van mijn kant uit hoor
nu betaald mijn bijrijdster niet, dus dit is mss geen goede vergelijking, maar toch denk ik er zo over, ook al zou ze betalen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:28

maaikemuis schreef:
@ sterre; Op het moment dat iemand een paard koopt en mij daarbij vraagt om de helft van de onderhoudskosten de delen, dan verwacht ik wel degelijk dat het paard voor de helft ook van mij is. Het feit dat er financieel aan het paard zelf niets van mij bij is, betekent dat als er een breuk komt tussen eigenaar en bijrijder dat het paard dan op papier van de eigenaar is.

Op het moment dat ik de helft van alleen de stalling betaal, dan vind ik dat ik nog wel degelijk mee mag beslissen in bepaalde zaken. Anders zou het betekenen dat ik 3 keer in de week een paard mag rijden en daar 150 euro in de maand voor mag betalen. Ik ben wel goed, maar niet gek. Dan kan ik beter een leuk leasepaard nemen op de manege en voor dat bedrag 3 keer in de week een les rijden.

Mede-eigenaar worden van een paard omdat je de helft aan stalling betaald...hmmm nee dat gaat er bij mij niet in.
Meebeslissen over bepaalde zaken....er kunnen over veel dingen gesproken worden en zo kun je samen tot een oplossing komen,maar ervan uitgaan dat je ook beslissingen kunt nemen zonder overleg met de eigenaar...nee dat gaat er bij mij niet in.
Ik bepraat van alles met mijn (niet)betalende bijrijder,hij zorgt goed voor mijn paard en we nemen dan ook genoeg dingen door.De uiteindelijke beslissing ligt wel bij bij....mijn paard dus ook mijn verantwoording.

Over de slijtage van het gebruik van de spullen...tsja er ligt een geweldig zadel op wat mijn bijrijder ook helemaal het einde vind maar om hem daar nu wat voor te gaan vragen...eh nee.Ik ben al lang blij dat hij het lekker vind zitten,komt ie tenminste lekker vaak Haha!

Het allerbelangrijkste is dat je een goede bijrijder hebt die trouw is,verantwoordelijk,verstand heeft van paarden en die je dus niet alles hoeft voor te kauwen.Mijn bijrijder is in het bezit van dit alles,kan ook goed rijden en zorgt voor mijn beide boys als ik er niet ben.Er moet ook uitgemest worden en allerlei hand en span diensten worden vericht dus een bijdrage vind ik in mijn geval absoluut niet nodig.
Finaciële bijdragen zijn iid ook niet altijd een garantie dat het goedgaat.
Goede afspraken moeten er van beide kanten komen en als die van een kant niet nageleefd worden dan moet een van de 2 op zoek gaan naar een ander,of er nu wel of niet betaald wordt Knipoog

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:32

Ik heb sinds kort ook een bijrijdster (zie profiel), maar ze hoeft niets te betalen van mij. Ik was degene die een bijrijdster zocht, dus wil ik niet dat ze ervoor gaat betalen. Ik vind het al geweldig om te zien hoe goed ze met mijn merrie overweg kan en dat het met rijden ook helemaal geweldig gaat. Ze mag van mij ook rijden wanneer zij kan of wil. Af en toe rijd ik nog, maar zij rijdt nu het meest. Zo zijn we allemaal tevreden Haha! .

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:38

runningkawa schreef:
Niets
jij wilt hulp omdat je eens tijd voor jezelf wilt
Bijrijder geeft je die hulp

Mee eens. Mijn bijrijdster komt 3 dagen in de week. Behalve rijden moet er ook uitgemest worden en ze doet alles en niet alleen het paard dat ze kan rijden maar ook mijn andere paarden. Ik ben haar hier al dankbaar genoeg voor! Zo heb ik zelf wat meer tijd voor mezelf en voor de jonkies die ik heb. Geen haar op me hoofd die er aan denk geld aan te vragen, en veelste blij met haar alleen al voor de dingen die ze doet! Omdat de merrie deze zomer bevallen is kon ze niet rijden helemaal niks en toch bleef ze die 3 dagen voor de paarden zorgen. Petje af hoor! Dit doen de meeste al niet eens

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 08:47

Als ik het heb over de onderhoudskosten, dan bedoel ik daarmee alle onderhoudskosten, dus naast stalling ook hoefsmid en veeartskosten. Als de eigenaar bij wijze van spreken het paard rondom op ijzers wil hebben en ik zie daar het nut niet van in, dan betaal ik daar zeker niet aan mee. Om maar even wat te noemen. De hoeveelheid zeggenschap hangt af van de hoeveelheid geld die ik meebetaal aan het paard.

Mocht ik ook in de gelegenheid zijn een eigen paard te kopen (hetgeen gaat komen) dan weet ik nu al dat ik een bijrijder voor 1 of 2 dagen nodig zal hebben. Deze bijrijder zal ik dat geval niets hoeven te betalen. Zij helpt mij uit de brand (geeft mij een beetje vrije tijd) en het is MIJN paard.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:12

Ik heb zelf een tijdje een paardje bijgereden en heb nu een eigen paard waar ik beslist geen bijrijder voor zou willen (egoïsme, wil hem gewoon niet delen, red het qua tijd en vind het veel te leuk om zelf met hem bezig te zijn).
Voor mijn verzorgpaard betaalde ik voor 2x per week rijden €50,- per maand. De eis die de eigenaresse stelde was dat ik haar wel zoveel mogelijk op dezelfde wijze reed als haar en dus dat ik een aantal keer les nam bij haar instructrice. Verder na het rijden voeren en voer klaar zetten omdat ze ander voer kreeg dan de andere paarden in de stal. Daarvoor kreeg ik dus terug dat ik 2x per week een paard had waarmee ik lekker aan de slag kon, die stond op een stal waar de beschikking was over een binnen- en buitenbak en prima buitenrijgelegenheid. De eerste keer zijn we samen naar buiten gegaan en toen ze zag dat het vertrouwd was mocht ik gaan als ik zin had.
Ik vond het betalen prima, zeker als ik de situatie op de stal zie waar mijn eigen paard nu staat. De staleigenaar heeft diverse paarden staan die gereden moeten worden. Op het moment een aantal merries met veulens nog niet. Hij zoekt dus ruiters en vraagt daar geen geld voor. Enige is dat ze betrouwbaar zijn en regelmatig komen rijden en dat ze af en toe meehelpen met klusjes op stal (uitmesten, zadels poetsen, etc.). Hiervoor mogen ze dus naar hartelust rijden en zijn er een binnen- en buitenbak beschikbaar. De staleigenaar stelt dus helemaal geen achtelijke eisen, maar in een half jaar tijd heb ik 3 meiden zien langskomen die na korte tijd al afhaakten. M.i. omdat ze blijkbaar geen verplichting voelen om te komen ondanks de afspraak. Een kleine financiële bijdrage zou daar m.i. dus wel degelijk verschil in maken. Als je ervoor betaalt komen de meeste mensen ineens wel opdagen.
Kortom, als ik ooit wel iemand zoek die mijn paard zou rijden omdat ik krap in mijn tijd zit , dan vraag ik in het begin zeker wel een bedragje. Als blijkt dat iemand trouw komt kan dat altijd nog worden afgeschaft. Tijd is voor mij overigens de enige reden om een bijrijder te zoeken. Wil ik mijn paard beter hebben, dan betaal ik mijn instructrice wel om hem voor mij te rijden en kost de stalling mij te veel dan zoek ik een andere stal met minder faciliteiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:16

Lab_iris schreef:
je kkan ook doen de helft van het stallings geld betalen..

Krijg ik als bijrijder dan ook de helft van het zeggenschap over het paard? Haha!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:38

WildWings schreef:
Lab_iris schreef:
je kkan ook doen de helft van het stallings geld betalen..

Krijg ik als bijrijder dan ook de helft van het zeggenschap over het paard? Haha!

En daarom dus geen bijrijder voor mij en mijn paard! Knipoog