'Slechte' eigenaar/eigenaresse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladymagic

Re: 'Slechte' eigenaar/eigenaresse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:05

Muzefee schreef:
Oei wat kunnen sommige mensen zich hier druk maken om het feit dat iemand het niet kan begrijpen dat er zoveel betaald moet worden voor een verzorg/bijrijdpaard. Rolleyes

Ik kan er van beide kanten bij, maar moet wel zeggen dat ik WinBinChes een beetje overdreven vind doen. Ik heb een hele stal Welshponies te verzorgen, nee dan geen kleintjes, GROTEN. Lachen Ik kom er dagelijks en help op met alle rompslomp er omheen. Bovendien; Ik betaal er NIET voor. Sterker nog; Als bedankje voor alle hulp heb ik een pony gekregen.

Zo kan het ook !

Bijrijders/verzorgers helpen toch óók in en om de stal ? Jij koopt toch zelf een paard om er zelf iets mee te doen. Als je niet genoeg tijd hebt voor het paard is het misschien ook niet de juiste keus geweest om een paard te nemen. Je hebt ook ZELF de verantwoording voor alle kosten op je genomen en je weet wat het allemaal kost. Die kosten zijn niet weg als er een verzorger/bijrijder komt en die zullen ook niet veel meer of minder worden.

Mijn bijrijdster helpt dus niet in en om de stal. Die doet helemaal niks behalve rijden, poetsen, wandelen en longeren. Als mijn pony ziek is, komt zij niet een keertje extra om medicijnen te geven of wat dan ook. Dit vind ik absoluut niet vervelend, ik heb zelf deze regeling gewild, maar in ruil moet ze dus wel betalen. Dat vind ik heel anders dan wat jij zegt, jij helpt je een slag in de rondte op stal, en daar mag inderdaad best wat tegen over staan.
Ik vraag geen geld omdat ik anders niet rond kom, als zij plots stopt is er op financieel gebied geen vuiltje aan de lucht.
En over tijdgebrek,
Dat ik mijn pony kocht had ik tijd genoeg, maar nu onverwachts en tijdelijk niet meer, moet ik hem dan maar verkopen?
Ik vind dat de meesten hier het heel zwart wit bekijken.....

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:07

Meetje22 schreef:
Maar dan vraag ik me door bovenstaande reactie af wat jullie doen als het paard kreupel is.
Want dan kan de bijrijdster niet rijden en dat is tenslotte wel waar ze voor betaald.
Dus betaling stopzetten tot er weer met het paard te rijden valt of is dat het risico" van het vak" en moet ze gewoon doorbetalen?
Heb er eigenlijk nooit eerder over nagedacht maar ik zou voor stopzetten van betaling kiezen.

Ik had toen trouwens vooruit betaald. M'n oma vond het onzin dat ik betaalde terwijl ik niet kon rijden. Maar eigenlijk zijn we allebei van mening dat het onzin is om te betalen als bijrijder. Zij (of hij) kan niet en heeft iemand nodig!

Maarja. Hier in Den Haag is het so wieso moeilijk iets te vinden... (op een normale manege)

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:09

Meetje22 schreef:
Maar dan vraag ik me door bovenstaande reactie af wat jullie doen als het paard kreupel is.
Want dan kan de bijrijdster niet rijden en dat is tenslotte wel waar ze voor betaald.
Dus betaling stopzetten tot er weer met het paard te rijden valt of is dat het risico" van het vak" en moet ze gewoon doorbetalen?
Heb er eigenlijk nooit eerder over nagedacht maar ik zou voor stopzetten van betaling kiezen.

Dat ligt er aan. Heb je een bijrijdpaard alleen voor het rijden, dan misschien wel.

Maar ik niet. Ik heb een bijrijd/verzorgpaard omadat het mijn maatje, vriendje is.
Omdat ik graag voor hem zorg, aandacht geef. Rijden staat pas ergens onderaan voor het rijden.
Zodra mijn bij-paard kreupel is of iets anders waardoor hij niet kan lopen, dan zal ik er net zo vaak, misschien zelfs meer bij hem zijn dan normaal. Lekker wandelen, ook prima. Dan betaal ik gewoon door Ja

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:11

Ik ben zelf tot mijn 21 ste bijrijder geweest, dus ik weet hoe het is om geen paard te hebben...
En wat een luxe het is om er wel een te hebben...
Want sinds 4,5 jaar ben ik in het trotse bezit van een lieve ruin.

Inmiddels heb ik al drie bijrijders gehad en dus ook het nodige meegemaakt
Naar mijn eigen idee ben ik een redelijke eigenaar
Wel heb ik altijd veel moeite gehad mijn paard 'los te laten'.
Het liefst doe ik het gewoon allemaal zelf en na een paar wat mindere ervaringen ( mensen die er opeens mee ophielden , of er een slechte communicatie met mij op na hielden of gewoon maar overstaptten op een ander paard van stal waar ze meer mee mochten) was ik er eigenlijk klaar mee.

Nu heb ik sinds een jaar of 1,5/2 weer een bijrijder
Ook heb ik geleerd mijn paard meer los te laten ( gezien ik een ongeluk heb gehad waarbij ik een half jaar moest revalideren) mijn paard is toen naar familie gegaan
En toen moest ik de zorg dus wel uit handen geven

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:17

Meetje22 schreef:

Dat hangt er van af, als hij een week mankt en er daarna weer gereden kan worden zie ik niet zo'n probleem,
als hij echt een maand (of langer) kreupel staat hoeft het van mij niet, maar dan verwacht ik wel dat ze komt om te helpen stappen, afspuiten etc.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:21

Ik ben geloof ik zo ongeveer mijn hele leven al bijrijder. Haha!
Heb nog nooit voor een paard betaald en voor sommige paarden kreeg ik zelfs betaald.
Hoef verder niet uit te mesten o.i.d. en rij 4 a 5 keer per week.
Heb op het moment 2 paarden waar ik mee kan doen wat ik wil.
Breng de paarden wel uit op wedstrijden omdat ik dat zelf leuk vind en betaal de startkaart en het inschrijfgeld dan ook zelf.
Het paard wat ik op dit moment uitbreng wordt ook alleen door mij gereden (lastig geval Knipoog)
Neem wel wekelijks priveles en dit neem ik ook voor mijn rekening!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:27

Dan heb je het wel prima voor elkaar zeg
Ik persoonlijk zou niet voor een bijrijder betalen.
Als ik zie wat mijn paard mij in de maand al kost Clown
Ze mogen op mijn paard rijden en mijn spullen gebruiken.
Nee, daar ga ik geen geld op toeleggen Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:33

@meetje: ja dat is een lastige vraag.... want ja de staleigenaar zal ook niet zeggen "stop maar met betalen want je kan niet rijden" dus waarom zou jij dat wel doen dan???

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:36

Op de pony's waar ik rij zijn de mensen BLIJ dat ik kom, en als ik er voor moet betalen zoeken ze maar lekker iemand anders, ik bewijs hun een dienst en zij mij, dan staan we toch kiet?

Edit: bij 1 pony doe ik ook de stal en het weiland uitmesten, bij een ander veeg ik alleen en als de stallen nog niet gedaan zijn, meestal zijn ze al gedaan
Laatst bijgewerkt door Ilsje_ op 27-06-07 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:42

Ik heb ook paardjes van andere gereden terwijl ik der zelf had. En het is toch wel niet zo simpel.
Bij men eigen dieren beslis ik wanneer ik ga enzo en wat ik doe. Toen ik der andere reed was het altijd wel iets, als je een paar min te laat was bv( werk voor school),... Dan is er soms toch wel wrevel of hij loopt niet zoals hij moet dan ontstaan er al snel discussies.

Dus ben ik daar volledig mee gestopt buiten dat ik nu 1 paard van mijn vriend rijd maarja hij rijdt de mijne ook dus dat is anders. Hoewel soms,... Duivel maar van hem kan je het verdragen maar bij vreemde mensen is dit niet altijd zo simpel.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:01

ravellie schreef:

maar als jouw paard er beter van wordt....

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:03

dan is het wat anders

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:16

Meetje22 schreef:

Niet betalen lijkt mij, of op zoek gaan naar een ander paard

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:27

Mijn verzorgster had het wel fijn denk ik.
Ik had dan wel een shetlander maar kon ze alles mee.
Ze mocht zo ongeveer iedere dag komen als ze wou, mocht altijd rijden, wandelen of wat ze ook wou.
Ook springen/buiten rijden.
Hoefde niks te betalen enz.

Ik heb wel ooit een verzorgdpaardje gehad, daar betaalde k de helft van de stalling maar mocht wel bijna elke dag komen, eigenlijk altijd rijden. Helaas wel alleen binnen maar dat was ook wel leuk. Verder geen kosten ofzo.

Maarja na een eigen wei aangeboden te hebben gekregen ben ik daarmee gestopt omdat een eigen paard voor mij net zo duur was als een verzorgpaard.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:31

Ik vraag me af waarom er hier zoveel problemen gemaakt worden. Het belangrijkste is toch dat het paard het goed heeft. Heb je er geen lol in ga je verder. Dat geldt zowel voor bijrijder als voor de eigenaar.

Een paard kost nou eenmaal veel geld. Kan jij veel leuke dingen doen met je bijrijdpaard vind ik het niet meer dan normaal om wat bij te dragen.

Voor mij zou het absoluut geen noodzaak zijn om een bijrijder te hebben. Echter zou ik 2 dagen in de week mijn tijd ook echt anders kunnen invullen. Maar na zoveel arrogante reacties heb ik het opgegeven. Mensen die mn paard meteen mee willen nemen voor ritten naar d andere kant van t land, het over 'hun' paard gaan hebben en eisen gaan stellen watn ze willen wel een leerpaard met topaccomodatie maar wel gratis Clown Daarbij krijg je mooie verhalen dat er zo goed gereden wordt, ervaring met moeilijke paarden en dan staan ze na 2 minuten weer naast t paard. T klikt niet Clown

Het moet van beide kanten komen. Ik was op zoek naar iemand die het vooral leuk vond en ook leuk met mijn paard omging. Enige eis was om op eigen kosten les te nemen.

Gelukkig zie ik nu ook dat het anders kan, door sommige 'bijrijders' op stal. Mocht je het dus goed kunnen regelen dan heb je er alledrie plezier van.

Maar goed.. na een stuk of honderd topics hierover zal nog steeds niet iedereen het met elkaar eens zijn. De eigenaren vinden het normaal om wat geld te vragen, de bijrijders niet. Het is alleen jammer dat je dan meteen zo slecht over elkaar moet spreken. Daar wordt het vast beter van, achter elkaars rug om lopen katten. Clown

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:32

superpluisje schreef:
ravellie schreef:

maar als jouw paard er beter van wordt....

Dan kan ik het wel begrijpen ja.
Maar het zou mijn persoonlijke keuze echt niet zijn.
Bovendien les ik als eigenaar zelf met mijn paard, om samen verder te groeien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:33

ladymagic schreef:
dus dan voer je 37,5 kg per week?
Vind ik persoonlijk alsnog heel veel....

Volgens mij zijn de zakken 20 kg. Is dus 3 kg per dag en als het basisbrok is, is dat een normale hoeveelheid.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:34

russel schreef:
ladymagic schreef:
dus dan voer je 37,5 kg per week?
Vind ik persoonlijk alsnog heel veel....

Volgens mij zijn de zakken 20 kg. Is dus 3 kg per dag en als het basisbrok is, is dat een normale hoeveelheid.

Indd, kan best kloppen. Hier gaan 2 tot 3 zakken basisbrok erdoor in 1 dag. Lachen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 16:57

@Meetje22...

Citaat:
Ik zeg niet dat mijn spul sneller verslijt maar als ze het sloopt ben ik degene die ervoor op mag draaien.
En als ik mijn paard kreupel rij is dat pech en mijn schuld en moet ik dokken maar hallo!!! het is MIJN paard.
Als zij em kreupel rijd moet ik ook voor de kosten opdraaien.
Jij denkt volgens mij echt dat de zon voor niets opgaat he?
Heb je uberhaupt zelf een paard?

Het is inderdaad JOUW paard, jouw aankoop! Zorg er dan voor dat je ervoor kán zorgen, dan heb je geen bijrijder nodig... Ik weet heus wel wat de kosten zijn van een eigen paard, waarom zou ik dat niet weten?

Edit: ik weet niet of je het gemerkt hebt, maar de zon die kómt voor niets op, vandaar het spreekwoord, voor niets komt de zon op... misschien even over nadenken volgende keer, want dat was niet wat jij bedoelde.
Laatst bijgewerkt door DeniseES op 27-06-07 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:59

sandr0 schreef:
Ik ben eigenaar en heb geenidee hoe mijn bijrijdster( vind t zo'n stom woord Haha! ) hier tegenover staat... Ze leest vast mee dus.......

Nou ik heb geen klagen hoor Haha!
Eigenlijk met mn vorige verzorgpaarden ging het ook gewoon goed gelukkig.

Maar het is inderdaad niet overal zo, vroeger op de stal waar ik eerst kwam waren dr een hoop die je liever niet alleen met je paard laat. Maar niet alleen rare verzorgsters ook sommige eigenaren zijn vreemd. De ene keer mag iets wel de andere keer niet, ineens een andere verzorgster gevonden etc etc

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:47

Meetje22 schreef:
Nou ik begin wel.
Ik vind dat ik mijn bijrijdster goed behandel.
Ze betaald 50 euro per maand en rijd 2 dagen per week.
Er word gemest en gevoerd op onze stal dus daar is geen omkijken naar.
We hebben 3 binnenbakken en twee buitenbakken dus keuze zat Haha!
Ik koop altijd het nieuwste van het nieuwste tuig e.d. dus ze heeft ook kwaliteit.
En als ze een keer niet kan op een bepaalde dag mag ze altijd verzetten en soms mag ze ook vaker rijden per week.
Ik heb het geld ook niet nodig om de stalling te kunnen betalen dus koop er elke maand een extra ankydekje van ( waar zij ook weer mee rijd)
Maar ja,ik ben de eigenaar en zij kijkt er misschien anders tegenaan als ik Knipoog

Wow, je bijrijdster heeft geluk met jou hoor! Ik rij ook 2 keer per week, maar ik moet veel meer betalen hoor en een tijdje geleden kreeg ik dan ook nog te horen dat ze haar wouden laten dekken (wat nu dus al gebeurd is) waardoor ik haar een tijd niet ga kunnen rijden/verzorgen Verdrietig .

Nescia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:52

in mijn ogen is er een verschil tussen bijrijder en verzorgster.
een bijrijder, rijd alleen op je paard en hoeft niets te doen als stallen uitmesten, voeren, enz. ze heeft dus alleen de fun. ik vind dat je hiervoor wel een bijdrage kan vragen.
een verzorgster daarin tegen, doet wel dingen als uitmesten, voeren, enz. ze doet dus niet alleen de leuke dingen maar ook de minder leuke, ik vind dat ze dan geen geld hoeft te betalen.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:01

DeniseES schreef:
@Meetje22...

Citaat:
Ik zeg niet dat mijn spul sneller verslijt maar als ze het sloopt ben ik degene die ervoor op mag draaien.
En als ik mijn paard kreupel rij is dat pech en mijn schuld en moet ik dokken maar hallo!!! het is MIJN paard.
Als zij em kreupel rijd moet ik ook voor de kosten opdraaien.
Jij denkt volgens mij echt dat de zon voor niets opgaat he?
Heb je uberhaupt zelf een paard?

Het is inderdaad JOUW paard, jouw aankoop! Zorg er dan voor dat je ervoor kán zorgen, dan heb je geen bijrijder nodig... Ik weet heus wel wat de kosten zijn van een eigen paard, waarom zou ik dat niet weten?

Edit: ik weet niet of je het gemerkt hebt, maar de zon die kómt voor niets op, vandaar het spreekwoord, voor niets komt de zon op... misschien even over nadenken volgende keer, want dat was niet wat jij bedoelde.

Pardon?
Als iemand geen geld van een ander nodig heeft ben ik het wel Nagelbijten / Gniffelen
En aangezien jij geen eigen paard hebt vind ik ook niet dat je kan meebepalen over de kosten en hoe of wat.
Je begrijpt het gewoonweg niet,het is mijn paard en ik bepaal hoe of wat en ik betaal ook alles.
En een bijrijdster is geen eigenaresse,sterker nog ze heeft niks te bepalen,ze huurt het paard alleen maar.

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:03

Ik hoef bij alle3 niks te betalen. Maar 1 ding waarom ga je geld vragen aan je bijrijdsters?

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:06

Jullie moeten mijn vraag niet verkeerd opvatten he het is alleen maar een vraagje.