stalling niet betaald en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_K

Re: stalling niet betaald en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:12

Ik zou gewoon langs gaan. Je hebt toch gewoon recht op je geld! Aso's, moeten ze maar niet zomaar weggaan toch!?
Als ze dan niet opendoen o.i.d. dan zou ik aangifte gaan doen.
Ik weet niet of het geld was voor de afgelopen maand. Als dit het geval is laat het dan een wijze les zijn:
Laat mensen vooruit betalen, desnoods 2 maanden. Is bij ons op stal ook zo en volgens mij werkt dat wel

Edit: weet je ook niet waarom ze zij weggegaan (of heb ik hier overheen gelezen?)

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 20:23

nee weet inderdaad niet waarom ze zijn weggegaan ze waren ineens weg. Het is ook de bedoeling dat ze vooraf betalen, maar bij sommige mensen is er altijd wel weer een ander smoesje.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:27

Kun je niet de stallen van de omgeving eens opbellen of ze daar staan, ze zullen hun pony's niet kilometers verderop stallen lijtk mij, dus zal we in de buurt zijn toch?

Henk001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 01:21

chantal1982 schreef:
Nee we doen dit gewoon "wit" staat ook al ergens eerder vermeld. Mijn vader staat netjes ingeschreven bij de Kvk en heeft een eigen BTW nummer. Ik heb mijn papieren om een stal te runnen en draai de "praktische" kant van de stal. Verder doen we het puur voor de lol en om mensen toch een goede stalling te geven zonder de hoofdprijzen die sommige stallen ervoor vragen. Het stond ook al eerder in dit topic vermeld

Heb dit forum al een tijdje gevolgd.
Ook een mondelinge overeenkomst is bindend, punt uit.
Je hebt waarschijnlijk andere mensen die kunnen getuigen dat het paard van die wanbetalers in jullie stal heeft gestaan. Dit is belangrijk bewijsmateriaal.
Je kan het via een incassobureau of deurwaarder doen. Je kan ze ook zelf schriftelijk een fatale termijn stellen waarbinnen ze moeten betalen. Indien ze niet hebben betaald dan zijn ze in "verzuim" en dan kan je ze dagvaarden voor de kantonrechter van hun woonplaats. Dit moet je ook melden in jouw brief.

Mijn ervaring is dat dit heel vaak prima werkt. Zoniet, dan gewoon dagvaarden. Je hebt voor de kantonrechter geen advocaat nodig, dus je kan alles zelf doen. (nou ja, is voor de eerste keer niet echt eenvoudig, ik weet het). Laat dit soort dingen in ieder geval niet over zijn kant gaan. Als ze verliezen dan zijn de kosten van het geding voor hun (althans, dat vraag je aan de kantonrechter. Dit wordt heel vaak door de rechter gehonoreerd)

Zelf ben ik jurist, en heb dit soort dingen ook wel meegemaakt. Gewoon juridisch aanpakken en doorzetten.

Succes !

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 19:32

Henk001 schreef:
chantal1982 schreef:
Nee we doen dit gewoon "wit" staat ook al ergens eerder vermeld. Mijn vader staat netjes ingeschreven bij de Kvk en heeft een eigen BTW nummer. Ik heb mijn papieren om een stal te runnen en draai de "praktische" kant van de stal. Verder doen we het puur voor de lol en om mensen toch een goede stalling te geven zonder de hoofdprijzen die sommige stallen ervoor vragen. Het stond ook al eerder in dit topic vermeld

Heb dit forum al een tijdje gevolgd.
Ook een mondelinge overeenkomst is bindend, punt uit.
Je hebt waarschijnlijk andere mensen die kunnen getuigen dat het paard van die wanbetalers in jullie stal heeft gestaan. Dit is belangrijk bewijsmateriaal.
Je kan het via een incassobureau of deurwaarder doen. Je kan ze ook zelf schriftelijk een fatale termijn stellen waarbinnen ze moeten betalen. Indien ze niet hebben betaald dan zijn ze in "verzuim" en dan kan je ze dagvaarden voor de kantonrechter van hun woonplaats. Dit moet je ook melden in jouw brief.

Mijn ervaring is dat dit heel vaak prima werkt. Zoniet, dan gewoon dagvaarden. Je hebt voor de kantonrechter geen advocaat nodig, dus je kan alles zelf doen. (nou ja, is voor de eerste keer niet echt eenvoudig, ik weet het). Laat dit soort dingen in ieder geval niet over zijn kant gaan. Als ze verliezen dan zijn de kosten van het geding voor hun (althans, dat vraag je aan de kantonrechter. Dit wordt heel vaak door de rechter gehonoreerd)

Zelf ben ik jurist, en heb dit soort dingen ook wel meegemaakt. Gewoon juridisch aanpakken en doorzetten.

Succes !

Ik heb inmiddels contact gehad met een incassobureau. ZIj zeggen dat je geen poot om op te staan hebt zonder contracten. Het enige wat ik nog kan doen is aangifte doen bij de politie of heel misschien mijn rechtsbijstand erachter zetten. Ik heb nog niet nagevraagd hoe zij dit aanpakken. Ik heb nu dus ook al contracten opgesteld, zodat het in de toekomst in ieder geval niet meer kan gebeuren en ik er gewoon een incassobureau achter kan zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:30

Stel je doet aangifte bij de politie en je doet een kopie van je aangifte bij hun in de brievenbus met een briefje erbij als ze per omgaande betalen, je de aangifte intrekt?

Hoogst waarschijnlijk komt de aangifte niet tot vervolging en wordt hij geseponeerd ivm bewijslast, maar dat hoeven zij niet te weten, misschien krijgen ze het zuur en betalen ze je.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 08:35

ik ga eerst ook nog even contact opnemen met mijn rechtsbijstandverzekering, hoe ik dit het beste kan aanpakken en ik wil ook aangifte gaan doen bij de politie. Ze kunnen zowiezo nog een factuur verwachten en als ze dan niet betalen stuur ik het door. Henk001 zegt ook dat een mondelinge afspraak bindend is dus dat ik het evt wel juridisch kan uitvechten. Dat gaan we dan ook doen. Ik ben echt boos en laat dit niet over mijn kant gaan.

wel wil ik bij deze alle bokkers bedanken die tot dusver met mij hebben meegedacht. Ik vind het super.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:52

Helaas kan je fluiten naar je geld, zonder contract sta je nergens.Ik hoor het vaker dat mensen weg gaan zonder te betalen.Voor elke staleigenaar,laat het stalgeld vooraf betaald worden,zo ben je er bijna zeker van dat je je geld ontvangt.Een mondelinge afspraak is dan wel geldig,maar het is hun Nee tegen jou Ja.Zie maar eens te bewijzen dat jou Ja de waarheid is.Je kan tegenwoordig heel weinig winnen in deze kromme wetgeving.Ik hoop echt dat je je geld alsnog kan krijgen,maar geef je weinig kans.Wat een onbeschofte en brutale mensen zeg.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:57

Ik heb niet helemaal alles gelezen maar heb dit pas geleden zelf meegemaakt. Ik was in dit geval degene die weg ging zonder te betalen Vork Bloos . Waarom? Omdat ik vond dat de gezondheid van mijn paard ernstig te lijden had onder de verzorging van de stal en ik hem geen dag langer durfde te laten staan nadat ik had opgezegd. Ik heb nog een regeling getroffen met de stalhouder maar er zijn meerder mensen stel op sprong weggegaan zonder te betalen. Wij hadden ook een 'mondelinge' overeenkomst van 2 maanden opzegtermijn. In principe is het zo dat ook een mondelinge overeenkomst bindend is (dat verwachtte tenminste ook mijn vader die jurist is), alleen als puntje bij paaltje komt, heb je geen poot om op te staan, er is nooit iets ondertekend, geen contract. Wij hebben dezelfde stappen ondernomen als jij alleen dan in tegenovergestelde richting (politie, rechtsbijstand, advocaten, bedrijfsverzekering etc) en overal was het antwoord hetzelfde: niet betalen, ze kunnen je niks maken!

Toch wens ik je veel succes want dit is natuurlijk wel een hele vervelende situatie.

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:20

chantal1982 schreef:
ik ga eerst ook nog even contact opnemen met mijn rechtsbijstandverzekering, hoe ik dit het beste kan aanpakken en ik wil ook aangifte gaan doen bij de politie. Ze kunnen zowiezo nog een factuur verwachten en als ze dan niet betalen stuur ik het door. Henk001 zegt ook dat een mondelinge afspraak bindend is dus dat ik het evt wel juridisch kan uitvechten. Dat gaan we dan ook doen. Ik ben echt boos en laat dit niet over mijn kant gaan.

wel wil ik bij deze alle bokkers bedanken die tot dusver met mij hebben meegedacht. Ik vind het super.

Succes ermee

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:23

Aangifte doen bij de politie heb totaal geen nut,je krijgt altijd een briefje dat ze verder nix meer kunnen doen.Hier tenminste wel hoor,hier kan je met heel veel moeite eindelijk een aangifte doen,na lang aandringen.Ik hoop dat het incasso bureau wat voor je kan doen en dat ze [die wanbetalers] flink wat extra kosten krijgen.Misschien leren ze hier dan wat van?

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 11:33

gohya schreef:
Aangifte doen bij de politie heb totaal geen nut,je krijgt altijd een briefje dat ze verder nix meer kunnen doen.Hier tenminste wel hoor,hier kan je met heel veel moeite eindelijk een aangifte doen,na lang aandringen.Ik hoop dat het incasso bureau wat voor je kan doen en dat ze [die wanbetalers] flink wat extra kosten krijgen.Misschien leren ze hier dan wat van?

Bij die aangifte komt in ieder geval ook nog bedreiging bij. Ik had een adv. op marktplaats geplaatst dat ik op zoek ben naar deze twee vrouwen ( VERDER GEEN NAMEN GEPLAATST OFZO) en kreeg deze week een sms dat als ik die advertentie niet snel zou verwijderen, dat het dan "goed fout zou aflopen" om ze even te quoten.
EDIT: het moet niet gekker worden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:47

Wat een stel schorem zeg! Ik zou aangifte doen van diefstal en dan een kopie van de aangifte in de bus gooien!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:39

chantal1982 dan wist je zeker gelijk wie dat waren of niet

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 22:51

MSQuincyTE schreef:
chantal1982 dan wist je zeker gelijk wie dat waren of niet

hoe bedoel je dit ik begrijp hem niet helemaal. Is het qua advertentie ofzo

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:32

Ja dat van die advertentie

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:42

Ik weet niet hoe het bij de TS is, maar vaak wordt er cash betaald. Die mensen zijn per de 1e van de maand weggegaan en als ze voor juni betaald hebben, heb je geen poot om op te staan. Je hebt geen contract dus geen schriftelijke opzegtermijn. Als ze voor juni niet betaald hebben ligt dat ook wel aan jezelf.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 10:27

MSQuincyTE schreef:
Ja dat van die advertentie

Nee valt op zich wel mee. Advertentie was ongeveer zo:
Ik zoek twee vrouwen met een b pony en een c pony die zondag 17 juni bij ons op de stalling in Dongen zijn weggegaan zonder te betalen. Wie kan me helpen?
Maar de kans bestaat natuurlijk dat ze hier wel op zijn aangesproken en dat is ook precies mijn bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:28

Eigenlijk in het vervolg een maand borg vragen. Kunnen ze gaan zonder iets te zeggen, heel onbeschoft, maar dan ben jij niet gedupeerd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:45

chantal1982 ook aangifte van bedreiging doen ze nix mee.Ik heb het zelf allemaal mee gemaakt,werd zelfs met de dood bedreigd.Zeggen ze doodleuk we kunnen er nix tegen doen,als ze je dood rijden zijn we toch al te laat.Ik zweer je dat ze dit tegen me zeiden.Ze hebben de aangifte wel uit getypt,maar verder nooit meer wat over gehoord.Maar laat je niet bang maken met hun dreigen hoor,ga gewoon door om je geld te krijgen.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 10:55

flicka schreef:
Ik weet niet hoe het bij de TS is, maar vaak wordt er cash betaald. Die mensen zijn per de 1e van de maand weggegaan en als ze voor juni betaald hebben, heb je geen poot om op te staan. Je hebt geen contract dus geen schriftelijke opzegtermijn. Als ze voor juni niet betaald hebben ligt dat ook wel aan jezelf.

Bij ons werd er inderdaad cash betaald( nu per bank), wij hebben verder geen opzegtermijn, maar ze zijn pas de 17 de vertrokken. Ik heb meerdere keren om mijn geld gevraagd, maar elke keer weer iets anders. Ik heb het inderdaad niet het slimste aangepakt, maar had ook niet verwacht dat ze weg zouden gaan. Ik vind niet dat de fout bij mij ligt, maar dat hun gewoon ............. zijn ( ik zal het hier niet voluit schrijven)

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 10:58

russel schreef:
Eigenlijk in het vervolg een maand borg vragen. Kunnen ze gaan zonder iets te zeggen, heel onbeschoft, maar dan ben jij niet gedupeerd.

Ik heb nu gewoon contracten opgesteld die iedereen tekent voor aanvang van de huur en een bankrekening geopend, waar het bedrag de eerste van de maand op moet staan.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:03

Natuurlijk een heel vervelende situatie. Moeilijk om je vingers achter te krijgen. Meermalen heb ik gezien dat er aangifte doen wordt aangeraden. AANGIFTE DOEN? VAN WAT????????? Het zijn hun eigen paarden!!!
Je kunt hooguit aangifte doen van gemiste inkomsten door wanbetaling.
Zolang je niet hard kunt bewijzen dat die paarden van die mensen (foto's) daar bij jullie op stal hebben gestaan, kan je helaas naar je geld fluiten. Hebben ze ooit eenmaal per bank betaald dan heb je al genoeg bewijs in handen. M.i. De rechter neemt dan aan dat ze langer bij jou op stal hebben gestaan dus tot wanneer jij zegt dat er betaald is. Je gaat immers niet voor niets iemand voor de rechter trekken.
Laat je het op een rechtzaak aankomen dan zal je met sterk bewijs moeten komen. Alle bewijs dat je verzamelen kunt.

Wanneer je daartoe niet besluit, kan je ze hooguit gaan bezoeken, niet thuis, maar ze achterna gaan bij hun volgende stal en ze daar vragen om hun stalgeld. Lukt dat niet dan kan je altijd nog een rel schoppen. Heb je in ieder geval de genoegdoening dat de volgende stalhouder zich achter de oren krabt van wat ie nu weer op stal heeft toegelaten. Misschien dat ie ze kort gaat houden en beter op zijn tellen gaat passen.

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:08

hmm inderdaad... ik heb ook zo;n akkefietje gehad. ik hou dit even in de gaten! maar dat was ook deels mijn eigen schuld. maar toch fatsoen is tegenwoordig ver te zoeken!

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 11:49

ietepiet schreef:
hmm inderdaad... ik heb ook zo;n akkefietje gehad. ik hou dit even in de gaten! maar dat was ook deels mijn eigen schuld. maar toch fatsoen is tegenwoordig ver te zoeken!

Absoluut mee eens fatsoen is bij sommigen echt ver te zoeken.