Siria schreef:hmm ik vind dit wel een beetje overdreven
1 je leert er veel van als je een eigen paard hebt, en 10 jaar wachten lijkt me nogal lang..
Gut, ik heb ruim 14 jaar moeten wachten, stond er toen nog steeds achter dat ik een eigen paard wilde en ben er trots op dat ik het helemaal zelf heb kunnen betalen en regelen!
Citaat:
2 je moet inderdaad wel genoeg van paarden weten (en anders een cursus bij bv knhs volgen of ruiterbewijs etc) zeker als je moeder geen/ weinig verstand van paarden heeft (dit was toch zo? of vergis ik me) een eigen paard is geen speelgoed en op een manege leer je niet altijd goed hoe je een paard moet verzorgen
Van een cursus leer je ook niet hoe je een paard moet houden, dat leer je in de praktijk, het is dus heel verstandig om je eerste paard/pony op een pensionstal te zetten waar je veel kan leren van andere mensen. Weet nog dat ik erg in paniek was de eerste keer dat mijn paard wat kreupelde, wat was ik blij dat er iemand was die mij met beide benen op de grond kon zetten. En ik had voor de tijd toch veel gelezen, lang op de manege gereden en zelfs een verzorgpaard gehad.
Citaat:
3 het kan wel op zich als je zelf bv een baantje neemt(zoals al eerder genoemd geloof ik) en een goedkoop paard, je hoeft echt niet elke maand nieuwe dekens en dekjes en setjes etc te kopen een startset hoeft niet perse duur te zijn en stalling ook niet, desnoods koop je een steviger paard (zou ik doen) welke niet perse op stal hoeft te staan, zodat je ook weidegang kan zoeken of een wei (is een stuk goedkoper) met bv schuilstal. in zo een geval moet je er wel elke dag zijn voor je paard, het is niet zo dat ie dan eten krijgt van anderen, maar als je dat er voor over hebt wil het wel zeggen dat je het echt wilt.(op mij komt ik wil een arabier in een pensionstal waar ze hem 3x per dag voeren en waar alle faciliteiten zijn en een heleboel gezellige mensen een beetje over als verwend en een beetje onwetend, maar ik kan me vergissen

)
Ook een goedkoop stevig paard kan wat gaan mankeren of ziek worden en duur worden aan veeartskosten. Dan hoef je nog niet eens iedere week een nieuw setje te kopen om toch veel geld kwijt te zijn. En een pensionstal is nuttig als je aan je eerste paard begint en je ouders er de ballen verstand van hebben.
Citaat:
4 ook wedstrijden hoeft niet perse direct je kan ook gewoon een paar wedstrijden bij een manege ed doen.
Wie heeft het over wedstrijden gehad?? Er zijn meer dan voldoende mensen die niet eens de drang hebben om wedstrijden te willen rijden. Scheelt idd wel veel geld!
Citaat:
tsja voor de rest jij en je moeder moeten zelf bepalen of zoiets haalbaar is voor jullie lijkt mij.
o ja over beginkosten van een paard aanschaffen, er zijn veel mensen met paarden en die hebben lang niet allemaal een extreem hoog inkomen, dat is dus wel mogelijk en als je later stopt (zou kunnen) kun je het paard altijd nog verkopen.
Laat het idd maar aan de ouders over of het haalbaar is of niet.
Het lijkt me nog steeds het beste als ze zelf gaat sparen, geduld oefent en begint met een verzorgpaard zodat ze kan ruiken aan wat het is om een eigen paard te hebben. Ik vind het nl. nogal een verantwoordelijkheid, het is niet alleen in de goede dagen maar ook in de slechte die ongetwijfeld komen gaan bij ieder paard!