Wat komt er kijken bij een eigen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natasja1991

Re: Wat komt er kijken bij een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 18:05

klopt, tandarts ben ik vergeten weet iemand hoe duur dat ongeveer is, en hoefsmid is aanwezig daar op manege (mijn rij-instructeur.)dat zit bij de stalling in en voor een zadel wordt al gespaard

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 18:06

oowja en hoe duur kost een verzekering ongeveer.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:11

Hoefsmid zit er bij in? Stel nou dat blijkt dat jouw paardje persé rondom op ijzers moet, dan komt er snel iedere 8 weken een bedrag van 85 euro bij. Dat zal je instructeur echt niet gratis doen. Ook denk ik dat je bij goed ontwormen aan 60 euro per jaar niet genoeg hebt. Ook zie ik dat je geen rekening hebt gehouden met alle "kleine" extra dingen die je in de loop van het jaar nodig hebt zoals vervangen van beschadigd tuig, vliegenbestrijdingsmiddelen, wondverzorgingsmiddelen enz. enz. Al die kleinigheden kosten je op jaarbasis ook een behoorlijk bedrag.

Ik vind je opmerking "ik zie het allemaal wel" een beetje nonchalant. Voor een paard zorgen kost tijd, aandacht en geld. Dat kun je niet aan het toeval overlaten!

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 18:18

ja want ik heb al eerder gezegt dat er al gespaard word voor onverwachte kosten en alles, dus ik verander mijn berekening nog even i.v.m hoefijzers

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 19:41

ongeveer op een gemiddelde van 230 per maand

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 20:06

nog een vraag ik ben maar 1.64 en wordt waarschijnlijk niet veel groter(5cm langer ofzo) en ik ben aan het sparen voor een paard zou ik met mijn lengte ook een grote e-pony kunnen kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:07

Ja, makkelijk.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 09:22

thnx

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:13

Ik zou lekker gaan sparen voor intensieve privelessen en daarna verder gaan kijken.
Dan kun je samen met je instructrice op zoek naar het juiste paard Lachen

Overigens klopt je berekening niet. Je berekent nu het gemiddelde uit maar in de wintermaanden moet je de volle 240 betalen hoor (Ik zag dat de prijs voor pony's iets goedkoper was)

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 10:16

ik heb alle kosten van alles opgeteld en dat gedeeld door 12 maanden zo kom ik op een gemiddelde

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:55

ik zag in 1 van je posts staan dat je je kinderbijslag en zakgeld er ook insteekt. Waar ga je de rest van je leven van betalen. Als je alles uitgeeft aan je paard heb je verder niks meer. Je zult toch ook nog andere kosten hebben/ krijgen.

En zorg er inderdaad voor dat je geld voor onvoorziene kosten hebt. Laat maar eens een veearts komen in het weekend. Van die rekeningen word je echt niet blij

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:58

ik wil je niet ontmoedigen hoor maar mijn paard heeft mij in 6 uur tijd een dikke 5000 gekost Lachen Lachen

je moet het maar op de bank hebben staan

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 17:30

ik had net een ander topic gelezen en daar staat dus ongeveer dat je voor €1.500,- wel een mooi paardje kan kopen

ik heb trouwens mijn prijskaartje beetje verhoogd tot ongeveer €1.500,- / €2.100,-
jullie zeggen wel als je niet zoveel kunt uitgeven aan een paard moet je er niet aan beginnen, ik heb er heus wel over nagedacht en besproken wat er allemaal bij komt kijken, ben ook op de hoogte van de kosten ed

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 15:01

heb een goede afspraak gemaakt met mijn ouders,, ik ga een jaar lang sparen en dan kijken we hoeveel geld ik heb gespaard, dan gaan we kijken naar een leuk paardje en de rest betalen mijn ouders erbij, stalkosten doen we ook samen en de spulletjes zijn voor mij

Anoniem

Re: info a.u.b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:01

natasja1991 schreef:
thnx voor alle advies, maar hier in delfzijl heb je geen boerderijen of andere stallen de enige plaats is de manege en daar kost het per maand 240 euro is dat duur

Ik kan eens kijken of hier nog een box voor je vrij is? Zomers weidegang en de prijzen liggen lang niet zo hoog als manege Biessum. Wat kan je maximaal besteden per maand aan stalling, incl zaagsel en voordroog? Nadeel, je zult een stukje moeten fietsen (Holwierde).

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:09

natasja1991 schreef:
oowja en hoe duur kost een verzekering ongeveer.

is net hoe duur je paard is ik heb mijn fries voor 4500 verz [anders moet je klini keuren wil je voor meer] dat kost 58 euro in de maand

paardenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:01

Heb ook even dit topic gevolgd, wil namelijk ook dolgraag een eigen paard maar zit nog telkens tegen die kosten aan te hikken, nu is mn verkering weer een poosje uit na 4 jaar dus tijd zat Knipoog en ik hoef niet perse een wedstrijdpaard maar het staat hier wel duidelijk aangegeven de kosten enzo... Kan ik ook wel wat mee thanks Knipoog

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:28

paardenfan2 schreef:
Heb ook even dit topic gevolgd, wil namelijk ook dolgraag een eigen paard maar zit nog telkens tegen die kosten aan te hikken, nu is mn verkering weer een poosje uit na 4 jaar dus tijd zat Knipoog en ik hoef niet perse een wedstrijdpaard maar het staat hier wel duidelijk aangegeven de kosten enzo... Kan ik ook wel wat mee thanks Knipoog

geen dank en sucses met aan koop maar hou er wel rek mee dat als je wel weer een vriend krijgt dat je dan ook je paard /pony heb en die dan niet weer zomaar weg doet

natasja1991

Re: info a.u.b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 10:46

berk schreef:
natasja1991 schreef:
thnx voor alle advies, maar hier in delfzijl heb je geen boerderijen of andere stallen de enige plaats is de manege en daar kost het per maand 240 euro is dat duur

Ik kan eens kijken of hier nog een box voor je vrij is? Zomers weidegang en de prijzen liggen lang niet zo hoog als manege Biessum. Wat kan je maximaal besteden per maand aan stalling, incl zaagsel en voordroog? Nadeel, je zult een stukje moeten fietsen (Holwierde).

maakt niet uit als het maar goedkoper is dan €240

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:58

Ik heb ooit daar eens een lijst voor gemaakt:

Wat je voor een pony wilt uitgeven is aan jezelf natuurlijk.... dat kan verschillen tussen de 500 en 15.000 euries.

Stalling buitenbox 265.00 p/m

Zadel.. gekocht bij Interhyppique 350.00 omdat hij nog groeit heb ik merkloos goed passend zadel gekocht. Ik had al een VZ voor 100 euro gekocht maar die schoof naar voren.
Dus nu aan het sparen voor een duur zadel voor als hij is uitgegroeit.
Hoofdstel.. 40.00 (x2)
Bitje.. 20.00 (x2)
Halster (s)..
Dekje(s) ... van HH zijn ze 19.95 maarja dan zie je weer een andere leuke a 29.95
Poetskist.. 15.00 (ongeveer)
Borsels enz enz 15.00
Zweepje.. 7.00
Winterdeken 80.00 / zomerdeken ? / Fleecedeken 40.00
Uitrijdeken 30.00
Longeerlijn 10.00
Longeerzweep 10.00
Passoa 40.00
Elastiek 10.00
Bijzetteugels 16.00

EHBO kist... 40.00 of meer
Shampoo & Mane & Tail 20.00
Peeskapjes 20.00 (x2) voor als er eentje nat is

Lichtgevende deken voor de avondritten (doen wij 2x p/week) 39.95
verdere refelecterende onderdelen 30.00
heb je ook nodig al je ook maar 3 min naar de manege moet rijden in de winter voor lessen.

Lessen... privelessen 14.00
Peentje 2.60 p/week
Muesli 12.00 p/3 maanden ongeveer
Bix 8.00 p/3 maanden
Appeltje
Likblok

Hoefsmit 80.00
Wormenkuur 14.00
Enten... 22.50

DA kosten... extra potje voor maken
Ow ja de verzekering a 300.00 p/jaar.
Tandarts 60.00
Kast laten maken door mijn ventje aan hout ongeveer 80.00 euries kwijt

En natuurlijk de stalling iedere maand... verschilt per regio.

Dan zijn we wel een eind denk ik.... enne... vergeet jezelf niet....

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:37

Mando schreef:
Ik heb ooit daar eens een lijst voor gemaakt:

Wat je voor een pony wilt uitgeven is aan jezelf natuurlijk.... dat kan verschillen tussen de 500 en 15.000 euries.

Stalling buitenbox 265.00 p/m

Zadel.. gekocht bij Interhyppique 350.00 omdat hij nog groeit heb ik merkloos goed passend zadel gekocht. Ik had al een VZ voor 100 euro gekocht maar die schoof naar voren.
Dus nu aan het sparen voor een duur zadel voor als hij is uitgegroeit.
Hoofdstel.. 40.00 (x2)
Bitje.. 20.00 (x2)
Halster (s)..
Dekje(s) ... van HH zijn ze 19.95 maarja dan zie je weer een andere leuke a 29.95
Poetskist.. 15.00 (ongeveer)
Borsels enz enz 15.00
Zweepje.. 7.00
Winterdeken 80.00 / zomerdeken ? / Fleecedeken 40.00
Uitrijdeken 30.00
Longeerlijn 10.00
Longeerzweep 10.00
Passoa 40.00
Elastiek 10.00
Bijzetteugels 16.00

EHBO kist... 40.00 of meer
Shampoo & Mane & Tail 20.00
Peeskapjes 20.00 (x2) voor als er eentje nat is

Lichtgevende deken voor de avondritten (doen wij 2x p/week) 39.95
verdere refelecterende onderdelen 30.00
heb je ook nodig al je ook maar 3 min naar de manege moet rijden in de winter voor lessen.

Lessen... privelessen 14.00
Peentje 2.60 p/week
Muesli 12.00 p/3 maanden ongeveer
Bix 8.00 p/3 maanden
Appeltje
Likblok

Hoefsmit 80.00
Wormenkuur 14.00
Enten... 22.50

DA kosten... extra potje voor maken
Ow ja de verzekering a 300.00 p/jaar.
Tandarts 60.00
Kast laten maken door mijn ventje aan hout ongeveer 80.00 euries kwijt

En natuurlijk de stalling iedere maand... verschilt per regio.

Dan zijn we wel een eind denk ik.... enne... vergeet jezelf niet....

hmm...
aparte pijzen?
ik vind het knap als je bijv. 8 euro per 3 maanden aan biks kwijt bent.
als je kijkt, hier ( rotterdam) betaal je ongeveer 7-8-9 euro voor een zak biks, van 25kg
stel je paard krijgt 3 kg per dag. doe je ongeveer 8-9 dagen met een zak.
dus je bent per maand al 3x 8 euro kwijt aan biks Clown
om maar even een VB te geven.

maar back on topic...

als ik jou was.. zou ik je paardje idd op een stal zetten als het je eerste is.
dan heb je veel hulp en advies nodig Knipoog

ook kan je je erg vergissen in de prijzen hoor ,
want zoals hier idd al erens gezegd werd, kan je als je paardje opeens ziek wordt, bijv. een koliek ofzo,
en een spoedoperatie nodig heeft.. opeens wel een groot bedrag neer moeten leggen.. Verdrietig

paarden blijven gewoon een dure hobby Knipoog

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:41

Op stal is bix inbegrepen maar voeren ze sportbrok, aangezien die van mij dat niet mag omdat hij momenteel ivm blessure niet werkt geef ik hem 3 handjes basisbrok en handje muesli 2x per dag daarom staat die erbij.....

Aangezien ik een Haf heb voor ik hem toch niet veel bixs maar dat is een ieder voor zich er zijn paarden die 2/3 kilo per dag krijgen....

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:51

Volgens mij moet t zo best goedkomen toch...
Je stalt hem/haar op de manege, hebt uitgerekend wat het ongeveer gaat kosten EN legt geld achteruit...
Ik zie het probleem niet zo?
Je moet toch ergens beginnen met een eigen paard!
Ik wens je in ieder geval veel succes Lachen

duikertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:58

Ik betaal zo'n 225 euro voor een stal. De hoefsmit moet bij mijn paard om de 8 weken de hoeven bekappen en opnieuw ijzers aanbrengen. Dit kost bij mijn paard ongeveer 90 euro. Eten zit bij de prijs van de manege inbegrepen evenals de vlas die in haar stal komt te liggen. Wel zelf uitmestten. Nou dan krijg je nog de kosten van het hele paardrijden. Kosten rijles indien je dat moet betalen, zadel, teugels, hoofdstel, paardrijlaarzen, rijkleding, chabrak,etc. Dus tel uit je winst. Wat de aankleding van jezelf en je paard kan je het natuurlijk zo gek maken als jezelf wil. Wat voor eisen stel je eraan. Wil je proffesioneel aan de gang of is het meer een hobby. Daar zou ik ook rekening mee houden. Ga je wedstrijden rijden, dan moet je ook aan verschillende zaken rekening houden. Ook qua vervoer etc.

geen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:08

Hoi
Als ik jou was zou ik een paard nemen die al wel wat dingen kan minstens een jaar of 6. De stal moet toch al gauw 3,5 bij 3m zijn. Maar wat ik me afvraag als jij je paard achter je huis neerzet, een paard is een kudde dier en wil niet graag alleen staan dan zou je er alweer een shetlander bij moeten hebben en die moet ook voer en die heeft ook mest. Ik zou dan dus ook voor een pensionstal kiezen of gewoon bij mensen thuis die zelf wat paarden hebben en nog een stal over hebben. Dan hoef je ook niet zelf voor het onderhoud van het weiland te zorgen. Wij betalen 230 in de maand voor een paardenbox er wordt uigemest en er zit eten bij in. Ook zitten er 2 groepslessen per week gratis bij in. Je moet toch rekening houden dan je nog wel 100 euro per maand kwijt bent aan je paard voor andere dingen bijv. hoefsmid en dierenartskosten