Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
imker schreef:De nieuwe trailers hebben een stalen frame met daartussen een buigzaam rubberen schot. De paarden hebben dus alleen de mogelijkheid om aan de bovenzijde van het schot steun te zoeken, met hun voeten komen ze niet tegen het rubber aan (waar ze dus overigens toch geen steun aan kunnen vinden ivm meeveren).
Dus idd, steun zoeken met de voeten is onmogelijk, met bovenlijf wel, maar dan gaat waarschijnlijk je trailer ernstig op en neer, doordat ze flink moeten gaan hangen met hun gewicht.
missmiekie schreef:@Imker/Meryl: nu hebben jij en ik misschien wel een nieuwe trailer, maar er zullen nog genoeg mensen zijn die geen nieuwe trailer heeft. Een oude trailer heeft vaak een houten schot, die buigen ze zo door. Daarnaast, als een paard steun zoekt aan het schot, dan maakt het niet veel uit of het schot meebuigt of niet, als hij niet meebuigt krijgt hij namelijk gewoon allemaal open plekken, trapt ijzers eraf, gaat hangen, laat zich gewoon vallen tegen het schot. Etc!(en ja, helaas echt ervaring..)
Steun zoeken met voeten is inderdaad onmogelijk, met bovenlijf doen sommige het echt en dat levert gevaarlijke situaties op.
Als je het schot schuin zet bij een jong paard, krijg je nog gevaarlijkere taferelen, dan zitten ze voor voor hun gevoel opgesloten, dat heeft dus het tegenovergestelde effect. Schot eruit, stang erachter en gewoon rijden, ze zoeken dan vanzelf hun balans, ze laten zich echt niet zomaar vallen hoor.. En een stapje heen en weer zetten, tja, daar kan ik me niet druk om maken, alles liever dan dat ze zich tegen het schot laten vallen, dat kun je van mij aannemen.
Schuin schot levensgevaarlijk: dan zitten ze juist minder opgesloten en hebben ze meer ruimte bij de achterbenen om wijdbeens te staan. Ik snap je onderbouwing niet. Wat is daar precies gevaarlijk aan? imker schreef:Ik ben van mening dat dit een discussie zonder einde wordt...
Men leest alleen wat in zijn/haar straatje past en leest en luistert niet naar de objectieve inzichten van anderen.
Ik heb, mijns inziens, duidelijk mijn standpunten verklaard, waarom ik e.e.a. op mijn manier zou doen en ik heb de werking van het moderne tussenschot uitgelegd PLUS daarvan de gevaren gewezen.
Van een houten tussenschot moet men het zelf maar uitzoeken, ik vind nog het nog steeds levensgevaarlijk om een groen paard mét tussenschot te laden.
Wat TS en anderen daarmee doen, laat ik aan hen over.
Ik wil TS veel succes wensen met de aankoop en het vervoer en meng me hier verder maar niet meer in. Scheelt mij iig een hoop ergernis.

cissy schreef:Persoonlijk zou ik dit 'project' niet zelf aanpakken en ik ben best wel wat gewend.
Paard kent niks, heeft geen basisopvoeding gehad, weet niet wat wijken voor druk is. Kan een heel fijn paard zijn maar hij kan ook flink gaan ontploffen.
Moet wel een héél leuk paard zijn en zelf moet je al heel wat ervaring hebben om aan zo'n groen paard te beginnen. Ik hoop voor je dat het meevalt en dat ie braaf is en ik wens je veel succes.
muppetmayo schreef:Stomme vraag misschien, kun je je trailer achter afsluiten met een zeiltje of klep?
Ik wil je absoluut niet bang maken ofzo, maar ik ben vorige week een bijna 2 jarige haflinger op wezen halen, en die heeft zich los weten te trekken (ketting en een halstertouw kapot), zich om weten te draaien in een 2 paards trailer waar een schot in zat, en over de trailerklep heen weten te springen. Met een dichte trailer had dit laatste in ieder geval niet kunnen gebeuren
sandra1977 schreef:Ik heb een 3 jarig groen paard gekocht die, mits hij wordt goedgekeurd, vervoerd zal moeten worden...
Nu kent hij nog niet zo veel, dus vast staan en de trailer ook niet![]()
Nu maak ik mij enigszins bezorgd over het vervoeren, hoe kan ik dit het beste aanpakken??
los in de trailer, sederen zodat hij rustiger blijft etc....alle tips en trucs zijn zeer welkom!!
superwoman schreef:dan zou ik een shetje mee nemen als ik jou was.
Dan hoeft ie niet alleen.