E-rijbewijs

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Noppie

Re: E-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 07:53

Mijn man heeft gisteren net z'n E-rijbewijs gehaald, na 2 keer. Het jaar voordat hij z'n auto-rijbewijs haalde zat het er nog bij in, dus hij viste net achter het net Clown Hij heeft er maar één lesje voor gevolgd, maar moet wel zeggen dat hij redelijk vaak gewend was om met aanhangers etc te rijden. Dus het was hem niet vreemd.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:36

Citaat:
Maar wat ik me nou afvroeg.. is het echt zo streng? stel je rijdt de sterren van de hemel maar het keren gaat iets minder soepel. Laten ze je dan echt zakken? Eigenlijk slaat dat nergens op want hoe vaak kom je in situaties dat je op hele kleine stukken moet keren? En is het niet zo dat je dat door ervaring leert? het blijft een moment opname zo'n examen natuurlijk

ik vond het wel meevallen, in de lessen overdag ging het bochtje achteruit en alles helemaal goed, maar door de zenuwen ging het bij het examen helemaal niet zo goed, heb echt hele domme fouten gemaakt, kreeg de bus ook niet in 1 keer recht voor de aanhanger, vergat de handrem eraf te halen, enz enz maar toch geslaagd.....
die stomme zenuwen ook altijd, ik ga dan echt de domste dingen doen, alsof ik ergens blokkeer ofzo....

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:41

Tulandro schreef:
Ik wil eind mei mijn E rijbewijs gaan halen, na mijn verjaardag.Ik ben me nu aan het orienteren op prijzen maar ik kom zo rond de 500 a 600 euro uit. Weet iemand nog een goedkoper plekje rond noord-brabant/ zuid-holland?

Wil niet vervelend zijn maar vergis je er niet in dat het best lastig te halen is. Ik ben 2x gezakt (ja echt super balen) gewoon door de stress, omdat ik het best moeilijk vond en de eerste 2x een examinator had die niet van paarden hield Huilen . De 3e keer afrijden was ik geslaagd gelukkig! Wel 1200 euro lichter...echter wel iets voor het hele leven en ben blij dat ik het heb!!!!
Ik heb afgereden in Apeldoorn, maar vond het behoorlijk streng, als je een ding verkeerd deed met de bijzondere verrichtingen laten ze je al zakken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:42

Bij mijn examen (lang geleden) vroeg de examinator "Hoe zou je hier keren? Mijn antwoord: "Ik zou naar de rotonde daar verderop rijden" *LOL*
Zijn reactie: "Heel goed, maar steek 'm nu toch maar even achteruit deze straat in" Clown

Samengevat: het hoeft niet foutloos, als het maar praktisch en veilig is.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:45

MissStynk schreef:
Ik ben ook bezig!

In het begin stuurde ik veel te veel, maar dat wordt nu al beter gelukkig. Ben zo zenuwachtig voor mijn examen want ik heb nog wel veel hulp/ correctie nodig met div. punten zoals het goed voor de aanhanger zetten voordat je gaat aankoppelen bijvoorbeeld. genoeg!

Je instructeur mag je de laatste meter van het aankoppelen helpen door handgebaren naar links recht dichterbij enz. te maken hoor! Hij mag alleen niet praten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:52

ik begin ook over maandje, Auto heb ik in 2 keer gehaald, theorie in 1 keer, heb nu 6 jaar en tot nu toe ( klopt af) nog nooit iets meegemaakt. Ik rijd wekelijks met aanhanger, ook achteruit. Traile rheb ik ook al soms mee gereden ( ja, ik weet t, mag niet he) en ging ook vrij eenvoudig af. Ik ga ook eens informeren wat het kost, dnek eerlijk gezegt dat ik niet veel lessen nodig heb
weet iemand toevallig fijne rijschool in omgeving roermond?

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:14

Caatje1986 schreef:
MissStynk schreef:
Ik ben ook bezig!

In het begin stuurde ik veel te veel, maar dat wordt nu al beter gelukkig. Ben zo zenuwachtig voor mijn examen want ik heb nog wel veel hulp/ correctie nodig met div. punten zoals het goed voor de aanhanger zetten voordat je gaat aankoppelen bijvoorbeeld. genoeg!

Je instructeur mag je de laatste meter van het aankoppelen helpen door handgebaren naar links recht dichterbij enz. te maken hoor! Hij mag alleen niet praten

Oh, gelukkig!! zo doen we het nu ook dus dan is dat mooi meegenomen.

Hoeveel bijzondere verrichtingen moet je doen eigenlijk tijdens je examen?
krijg het idee dat het ook heel erg aan de examinator ligt. Eigenlijk oneerlijk he..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:30

ik heb net rondgebeld, maar snap iets niet, losse lessen kosten overal tussen 40 en 45 euro per uur en je kan ook een pakket nemen, pakketten kosten rond de 550- en zijn 8 lessen en het examen.
Als ik dus die losse lessen keer 8 doe, zit ik er een heel stuk onder. Hoeveel kost dat examen aanvragen dan?
Als ik op de site van het cbr kijk zie ik 4 bedragen staan, bij elkaar opgeteld zijn die ongeveer 189-
wat kan ik nu het beste doen dan???

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:10

Lynn_Nikita schreef:
ik heb net rondgebeld, maar snap iets niet, losse lessen kosten overal tussen 40 en 45 euro per uur en je kan ook een pakket nemen, pakketten kosten rond de 550- en zijn 8 lessen en het examen.
Als ik dus die losse lessen keer 8 doe, zit ik er een heel stuk onder. Hoeveel kost dat examen aanvragen dan?
Als ik op de site van het cbr kijk zie ik 4 bedragen staan, bij elkaar opgeteld zijn die ongeveer 189-
wat kan ik nu het beste doen dan???

Toevallig heb ik mijn les overeenkomst bij me..
ik betaal: 72,- per 1,5 uur les en het examen kost 214,20 heb nu 4 lessen gehad en ongeveer nog 4 nodig dus totaal betaal ik: 790,20. Bij mij is het zo gegaan dat ik eerst een intake les heb gehad van 1,5 uur. Daarna is bepaald hoeveel uur ik ongeveer nodig zou hebben en daarop is mijn lesovereenkomst gemaakt. Ik ga nu dus nog 3 x lessen + voor mijn examen nog en hopelijk ben ik dan klaar. Vind het echt belachelijk duur!! slaat helemaal nergens op als je het mij vraagt. Die rijscholen zijn gewoon een stel afzetters!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:16

ik vind ook belachelijk duur, vroeger kreeg je het er maar gratis bij
ik snap alleen de prijzen niet, ok 45 per uur les , redelijk, nog te doen...
maar hoe komen ze op zoveel examengeld, als ik site van cbr bekijk is het bedrag maar 189- (afgerond)

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:26

Lynn_Nikita schreef:
maar hoe komen ze op zoveel examengeld, als ik site van cbr bekijk is het bedrag maar 189- (afgerond)
Wat?? meen je niet? ga meteen ff checken.. begrijp dat ze er op moeten verdienen maar dat is wel heel erg veel!

Nou heb even gekeken.. en vind het echt belachelijk! Er staat wel bij excl kosten rijschool en dat verschilt per rijschool natuurlijk, maar ze verdienen er dan wel heel erg veel geld op. Ga het er morgen eens mooi over hebben op de rijschool.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:53

Ik mag gelukkig gewoon met b rijden met een trailer [zware auto + laag gewicht trailer] Vind het veel te duur hoor om te halen, en stel je zakt een paar keer pffffffffff.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:52

MissStynk schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Wat?? meen je niet? ga meteen ff checken.. begrijp dat ze er op moeten verdienen maar dat is wel heel erg veel!

Nou heb even gekeken.. en vind het echt belachelijk! Er staat wel bij excl kosten rijschool en dat verschilt per rijschool natuurlijk, maar ze verdienen er dan wel heel erg veel geld op. Ga het er morgen eens mooi over hebben op de rijschool.

ja maar die verdienen toch op de lessen per uur, waarom moeten ze extra geld tellen voor dat aanvragen??

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:54

Mijn vriend heeft het in 2 keer gehaald.
Hier is het wel duurder: 65€/uur (en 8u les genoemen)
het examen kostte 36€ + 130€ voor de examenbegeleiding van de rijschool.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:56

huur auto en aanhanger, huur instructeur, ongetwijfeld btw. Ik denk dat daar het verschil wel in zit.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:58

MissStynk schreef:

Ik denk dat het gebruik van de auto en aanhanger tijdens het examen bij dat bedrag inzit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-04-07 16:49, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:58

die huurbetaal je toch per les al, en met examen ben je minder tijd kwijt, en kost het ineens meer dan uurtje lessen normaal. dat vind ik zo gek

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 07:42

delerium schreef:
huur auto en aanhanger, huur instructeur, ongetwijfeld btw. Ik denk dat daar het verschil wel in zit.

Eh en alle werk dat de rijschool ermee heeft?? Een uur werk kost zeker 40 euro, dus als ze een half uurtje nodig hebben voor jouw examen-administratie, dan zijn ze al 20 euro kwijt, hebben ze er nog geen dubbeltje aan verdient!!! Als ze inderdaad 196 euro moeten betalen voor het examen en aan de leerling 214 vragen, dan zit daar dus 18 euro tusen. Daar moet die rijschoollhouder dus alles voor doen!!!!!!!

Ja, sorry, bedrijfskunde gedaan, ik weet te veel.....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:07

maar hun verdienen toch al flink op die lessen? 45 euro per uur, uurtje rondrijden met een diezel of op lpg, kost paar cent. Afbetaling auto, verzekring ed, houd ie nognet uurloon over hoor. Sommige rijscholen hebben 8 ur per dag lessers, of nog wel meer, reken eens uit!!
en welke examen administartie? Ze hoeven alleen jouw gegevens door te geven aan CBR en de rest moet ik zelf regelen hoor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:29

Lynn_Nikita schreef:
maar hun verdienen toch al flink op die lessen? 45 euro per uur, uurtje rondrijden met een diezel of op lpg, kost paar cent. Afbetaling auto, verzekring ed, houd ie nognet uurloon over hoor. Sommige rijscholen hebben 8 ur per dag lessers, of nog wel meer, reken eens uit!!
en welke examen administartie? Ze hoeven alleen jouw gegevens door te geven aan CBR en de rest moet ik zelf regelen hoor.

45 euro en daar kunnen ze ruim aan verdienen, denk jij?
Iemand die 10 euro bruto uurloon heeft, kost voor de werkgever 18 euro (sociale premies werkgever) enne, een rij-instructeur doet het niet voor een tientje per uur (=1700 euro BRUTO salaris per maand!! bij 40 uur werk).
Post opleiding en bijscholing 5 euro per uur
Post overheadkosten (gebouw, computers, baliemedewerker, schoonmaakjuffrouw enz.) 10 euro per uur.
Auo kopen aan 35.000 euro (inkl aanpassingen), afschrijven in 5 jaar, restwaarde 10.000 euro = 5000 euro per jaar. Uitgaand van 6 uur les per dag en 40 werkbare weken = 5 euro per uur!
Wegenbelasting hoeft een rijschoolhouder alleen over de eerste auto te betalen, maar 80 euro per maand is niks bijzonders. Verzekering is een forse post evenals onderhoud, schat eens 5 euro per uur.
dit is 25 euro per uur aan bedrijfskosten, blijft er 20 euro over voor salaris van je rij-instructeur en winst voor de rijschool..........

Als je geen idee hebt waar je over praat, roep dan geen dingen die je niet hard kunt maken......
Laatst bijgewerkt door ikke op 21-04-07 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:31

kennis van mij heeft rijschool, maar die doet helaas geen aanhangers.
Hij heeft geen kantoor, zijn vrouw doet gewoon thuis de administratie, en zijn auto word ook prive gebruikt. Dus kosten van belasting en zo, had hij ook als hij geen les gaf.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:34

Lynn_Nikita schreef:
kennis van mij heeft rijschool, maar die doet helaas geen aanhangers.
Hij heeft geen kantoor, zijn vrouw doet gewoon thuis de administratie, en zijn auto word ook prive gebruikt. Dus kosten van belasting en zo, had hij ook als hij geen les gaf.

Maar dan had hij ook een salaris en reiskostenvergoeding!!!!!!!!!!!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 15:20

@Lynn-Nikita: Ik vind dit ook wel een beetje gemakkelijk gedacht van je. Omdat de auto ook privé gebruikt wordt moet hij alle afschrijving etc. maar privé voor zijn rekening nemen? Dat vind ik niet. De lessers gebruiken de auto ook, dus een deel van de afschrijving wordt ook aan hen doorberekend. Dit geldt ook voor de belasting, de verzekering, het dieselverbruik, etc. Bovendien zal deze auto duurder zijn dan een auto waar hij normaal privé in rijdt. Een lesauto is immers helemaal aangepast? En de uren die zijn vrouw aan de administratie besteedt zullen ook in het lesgeld verrekend zitten. Lijkt me ook logisch. Die vrouw hoeft dat toch niet voor niets te doen?

Ik kan me voorstellen dat jij denkt: "zo, 8 x 45 euro is mooi even 360 euro per dag, dat is lekker verdiend!". Maar van die 360 euro per dag gaat nog zoveel kosten af, daar blijft echt geen riant salaris van over hoor!

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 15:39

Ikke, de meeste rijscholen leasen een auto.

Maar toch, alles word duurder, dus een rijschool ook! Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 15:42

dat bedoel ik helemaal niet , ik zeg niet dat de lessen per uur te duur zijn hoor

ik zeg alleen dat ik bij dat pakket voor examen heel veel bnetaal, en als je op site van cbr kijkt, dan zie je wat de kosten van het examen zijn, alleen exl de rijlessen, alleen het examengeld.
dan zit je op 189- examengeld, als je pakket neemt van 8 lessen ( die los 40 euro kosten) zit daar flink verschil in, als je dat opteld bij die 189-.