Bijrijdster buiten laten rijden met paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Merel_Claire

Re: Bijrijdster buiten laten rijden met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:03

Hey Suus,

Leuk al die reacties. Zoals je weet mocht Daan de eerste periode niet met Merel naar buiten. Al snel had ik een heel goed gevoel van vertrouwen bij Daan en nu weten we eigenlijk niet beter. Daan rijdt Merel nu 2,5 jaar en ze bepaalt het nu zelf of ze buiten rijdt of in de bak rijdt. We stemmen dit wel altijd met elkaar af natuurlijk i.v.m. trainen in de bak. Wat schade etc. betreft heb ik me nooit zo in verdiept, dus volg ik dit even.

Groetjes en kus!

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:05

Ik mocht altijd alles doen.. Naar buiten, naar het strand enzo. Maar de eigenaresse heeft ook afgesproken met mijn ouders dat als er wat gebeurd zei niet de schuld krijgt. Het is mijn eigen schuld dan.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:40

Ik heb geen bijrijdster en wil ook geen bijrijdster, maar als ik op vakantie ben, zorgt een goede vriendin voor onze paarden en dan gaat zij ook wel eens met haar dochter op onze paarden naar buiten. Zij is zelf diverse malen Nederlands kampioene in het Z samengesteld geweest, dus haar niveau van rijden is beter dan het mijne. Bovendien is het een volwassen vrouw van 50 jaar, die verantwoordelijkheid kan nemen.
haar dochter rijdt ongeveer op hetzelfde niveau als ik.
Ik denk dat daar de kneep zit. Hoe is de ervaring van die persoon. Kan die de verantwoordelijkheid aan en is ze ervaren genoeg met rijden. wat is de leeftijd (bij een minderjarige zou ik toestemming van de ouders willen hebben en goede afspraken met heb maken) etc..
En hoe zit je zelf in elkaar. Ben je iemand die een ander ondanks voorzichtig en verantwoord handelen de schuld zal blijven geven, als er iets gebeurt, of kun je emoties en feiten van elkaar scheiden (dat is erg moeilijk en kan niet iedereen, dus dat moet je wel goed weten van jezelf).
Ik heb jaren op een handelsstal/fokkerij "gewerkt" in mijn vrije tijd. even korte uitleg: ik was daar al mijn tijd buiten school en later mijn echte baan om. Ik kreeg niet betaald in de zin dat ik op de loonlijst stond, maar kreeg betaald in "natura": kon alle paarden daar rijden, kreeg regelmatig spullen om te gebruiken (nieuw zadel, hoofstel, rijbroeken, nieuwe cap etc.). Werd een paard dat ik getraind had goed verkocht, dan kreeg ik een envelop met inhoud etc. Het was dus eigenlijk niet echt werk. Zijn fokkerij/handel was een uit de hand gelopen hobby en dat was het rijden van die paarden voor mij ook. Ik deed bovendien een schat aan ervaring op.
Wel hadden wij afspraken zwart op wit gezet:
Als ik in de problemen kwam in het bos en ik viel er af, dan hoefde ik niet mijn leven te wagen om het paard vast te houden, ging het niet...dan ging mijn veiligheid boven die van het paard.
Daarnaast hadden wij de afspraak dat hij zichzelf aansprakelijk stelde voor schade aan het paard en aan het harnachement als er iets zou gebeuren en dat ik het risico droeg als ik letsel had.
Hij had zoiets van: mijn paarden worden er beter door als je ze ook mee naar buiten neemt...dus daar zat voor hem voordeel in, dus wilde hij ook risico dragen. Ik had er plezier van, dus ik vond het normaal dat het voor mij een persoonlijk risico inhield en dat ik hem niet aansprakelijk zou stellen als ik mijn arm brak door een val van zijn paarden.
En zo hadden we onderling alles goed doorgesproken.
Er is ook wel eens iets gebeurd: ik stond een keer te wachten langs de weg en er reed een brommer over het fietspad. Het paard schrok van iets anders en sprong naar voren op de bromfietser. Er was alleen materiële schade aan de bromfiets, gelukkig. de WA verzekering van de eigenaar van het paard draaide op voor deze schade.
Dit is meer dan 20 jaar geleden, ik weet niet of dat nu nog zo is.
In ieder geval weet ik dat je een ruiter die je op je paard laat rijden aansprakelijk kunt stellen als er schade aan je paard ontstaat...maar dat je dan wel waterdicht bewijs moet hebben van onverantwoord gedrag en dat is erg moeilijk te bewijzen vaak.

Ik denk daarom dat je jezelf de volgende vragen moet stellen:
waarom zou je het goed vinden?
Waarom zou je het niet goed vinden?
Kun je de redenen voor het niet goedvinden afdekken in goede afspraken en ervaring en leeftijd van je bijrijder...zo ja...dan moet het kunnen.
Het is wel een beetje glad ijs waar je je op bevindt....want de normen die je er zelf aan stelt zijn vaak niet zwart of wit...maar grijs...
Succes er mee.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:16

Ik mag zelf met mijn bijrijd/verzorgpaard naar buiten. En dit is buiten zeker geen lieverdje. Er zijn eerlijk gezegd geen afspraken gemaakt over eventuele schade die ik maak tijdens een buitenrit, neem aan dat dit door de verzekeringen wordt geregeld.

Ik ben nu meerderjarig, maar toen ik met dit paard begon niet, en mocht eigenlijk gelijk al met hem naar buiten, op goed vertrouwen. Lachen
Maak ik zelf schade aan bijvoorbeeld harnachement vergoed ik dit uiteraard zelf (zoals laatst; peesbeschermer kwijt, nieuwe gekocht).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:18

Ik heb zelf geen bijrijder, maar als ik op vakantie ga dan heb ik wel iemand die met paardlief op stap gaat.

Degenen die op hem rijden gaan vooral naar het strand en dan nooit alleen, maar altijd in een groepje. Dan kan er niet zo gek veel gebeuren. Ik heb liever dat ze naar buiten gaan dan dat ze in de bak zitten te experimenteren.

Zelf hebben wij 1 vast bijrijdpaard en nog wat losse paarden in vakanties. Eigenlijk gaan wij ook altijd naar buiten (ook altijd in een groepje).

Eventuele risico's zijn verwaarloosbaar. Het gaat om paarden die veel op het strand komen en ruiters die ook weten hoe het werkt op het strand.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:34

Mijn verzorgster gaat met mijn haffie, wekelijks naar buiten, mede doordat we geen bak hebben, ze is wel volwassen , maar had lang niet gereden toen ze begon, toch vertrouwde ik haar. Even afkloppen, maar tot nog toe is het altijd goed gegaan. Als mijn paardje stuiterd ipv loopt dan stapt ze af en gaat terug, veiligheid voor alles. Heeft mijn paardje stilgestaan, dan begin ik eerst met rijden en zij pas na een week of 2.

Eerdere verzorgsters mochten echter nooit naar buiten ook niet samen met anderen(toen reden we wel nog in de bak), maar dat waren allemaal jongeren onder de 18 en die verantwoordelijkheid is mij te groot.

Ook heb heb ik een keer kort een verzorgster gehad die haar dagelijks reed, omdat ik in de kreukels lag, die heb ik ook direct alleen naar buiten laten gaan, maar dat kon ook niet anders, omdat ik amper kon lopen door een verschoven tussenwervelschijf. Wel bleef ik dan in de wei wachten en spraken we een route af van tevoren, zodat ik iets kon doen als ze niet op tijd terug was, zij vroeg erg veel van mijn paard en ik was blij dat ik het weer zelf kon doen, maar op dat moment was het de beste oplossing en mijn meissie mag niet in de bak gereden worden door haar artrose.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:56

In principe mag ik doen en laten wat ik wil, ik moet alleen even een sms-je sturen als ik verder ga dan de gebruikelijke rondjes Haha!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:12

Mijn bijrijder ging naar buiten zonder ik daar toestemming voor heb gegeven...Nu is het niet zo dat mijn pony niet braaf genoeg is..dat is hij zeker wel...
Maar ze reed hem nog niet zolang een week of drie en dat vond ik nog niet genoeg..nu heb ik geen bijrijder meer en zij is de zoveelste bijrijder die mijn vertrouwen beschaamt..

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 14:18

Leuk om zo al die verschillende reacties te lezen. Helaas ben ik er nog niet helemaal over uit het her nu precies zit met de verzekering als er iets gebeurt.

Ik ga ook maar even afspreken dat er even een smsje gestuurd moet worden als ze gaat buitenrijden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:25

Marcato schreef:
Leuk om zo al die verschillende reacties te lezen. Helaas ben ik er nog niet helemaal over uit het her nu precies zit met de verzekering als er iets gebeurt.

Ik ga ook maar even afspreken dat er even een smsje gestuurd moet worden als ze gaat buitenrijden.

Kijk bij FAQ, dat geeft waarschijnlijk al antwoord op je verzekeringsvraag.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 15:32

LDRD schreef:
Marcato schreef:

Kijk bij FAQ, dat geeft waarschijnlijk al antwoord op je verzekeringsvraag.

Thanks! Dat ga ik wel ff doen!

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:33

mijn bijrijdster gaat gewoon met ilona buitenrijden. Knipoog

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:37

Ik ga ook met mijn bijrijpaard naar buiten. De eerste paar keren ben ik samen met haar eigenaresse gegaan, en toen heb ik een heel tijd alleen in de bak gereden. Toen ik vond dat ik het paard goed genoeg kende mocht ik met haar naar buiten. Ik laat het haar wel altijd weten, en ik stuur ook meestal een mailtje hoe het gegaan is.
De eigenaresse weet ook wel dat ik voorzichtig ben en geen rare dingen doe. Hoewel er natuurlijk altijd wat kan gebeuren....

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:30

Als je je bijrijdster vertrouwt en je van je paard weet dat hij verkeersmak is, zou ik het wel toestaan denk ik. Lachen

Zelf heb ik een verzorgpony waar ik alleen maar mee buiten rijd, omdat ze al 10 jaar ofzo geen bak meer heeft gezien en nu toch al aan de oude kant begint te raken (25) dus wil ik het niet meer aandoen om te gaan dressuren in de bak.
Katinka (de pony) is wel 200% verkeersmak, schrikt nergens van (ook niet van loeiende ambulances, trekkers met aanhangers o.i.d) en is er in de 1,5 jaar dat ik haar rijd nog nooit vandoor gegaan + dat de keren dat ze ergens van weg is gesprongen, op 1 hand te tellen zijn.

Mijn vorige verzorgpaard Chuwaz ging ik eigenlijk nooit alleen mee naar buiten. Als de eigenares erbij was, ging ik wel eens maar ik zat nooit echt relaxt op zijn rug met een buitenrit, omdat hij vanalles eng vond en er vandoor ging.. Ik denk als ik zelf het vertrouwen had, dat ik dan wel alleen met hem naar buiten had gemogen, maar omdat ze van mij wist dat ik het niet zo zag zitten, had de eigenaresse het zelf ook liever niet.