Ben ik aansprakelijk als iemand van mijn paard valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbaie

Re: Ben ik aansprakelijk als iemand van mijn paard valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:24

Ik hoorde van iemand die op een advocatenkantoor werkt, dat het uitmaakt als je een vergoeding vraagt aan je verzorger. Aangezien men de verzorger dan vaak ziet als mede bezitter.

Weet iemand of dit waar is?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:30

als je een vergoeding vraagt bied je een dienst aan en ben je zo goed als ten alle tijde aanprakelijk heb ik begrepen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:31

karoliena schreef:
Hmm oke, zal ik even nakijken dan, kwa het rijden en doen ben ik gewoon hobbymatig kwa het hengstengebeuren zie ik het zelf ook al hobbymatig, ik verdiend er niks mee verder.

Je wil niet weten hoeveel bedrijven negatief draaien Haha! .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:32

Kimbaie schreef:
Ik hoorde van iemand die op een advocatenkantoor werkt, dat het uitmaakt als je een vergoeding vraagt aan je verzorger. Aangezien men de verzorger dan vaak ziet als mede bezitter.

Weet iemand of dit waar is?

Nee.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:33

LDRD schreef:

Ja is ook zo maar bij bedrijven zie ik toch altijd voor me dat alles officieel geregeld is zeg maar.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:35

LDRD: er schiet me net iets binnen waar jij wel antwoord op weet (hoop ik). Wanneer ben je hobbymatig bezig? Is het aantal paarden daarvoor belangrijk (ik meende tot 7 ben je hobbymatig bezig maar dat zal wel fout zijn) Wij hebben nu 5 paarden thuis staan waarbij we grotendeels mee fokken. Daarnaast nog wat schapen ed. Wij zijn hobbyboeren dus zien de paarden ook als hobby. Zoals ik al zei ben ik afgestapt van het idee om een bijrijdster te vragen maar moeten wij nu ook ons extra verzekeren?

Ik hoop dat je het snapt....ik moet nu even heel snel.....

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:38

Als je er nou niks van weet, kan je beter niet reageren, want je schept zo alleen maar heel veel verwarring!
[/quote]

niks van af weet? wij hebben het toch zelf allemaal laten uitzoeken? kom op zeg!! kijk naar je zelf.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:41

LDRD schreef:
Van dit onderwerp zou eens een sticky gemaakt moeten worden, want dit is al zó vaak aan de orde geweest en de meest waanzinnige antwoorden passeren steeds de revue!

Helemaal mee eens... maar dan bij voorkeur wel een sticky zonder de onzinnige reacties... ik heb ook totaal geen kaas gegeten van dit onderwerp, maar daarom reageer ik inhoudelijk dan ook niet Haha! . Zou jij evt. een beknopte uitleg kunnen geven waarin je vermeldt hoe de bezitter iig verzekerd dient te zijn en of er verzekeringstechnisch eigenlijk ook bepaalde eisen worden gesteld aan zowel bezitter als berijder (ik denk aan rijden met cap, buiten rijden alleen met ruiterbewijs -wat mer er aan doet denken dat mijn vroegere bijrijdster had begrepen dat ze via haar ruiterbewijs ook extra verzekerd was voor evt. ongelukken met paarden). En is er nog verschil tussen een "hobby" bezitter en een manege zeg maar? En maakt het voor een evt. situatie ook nog uit of de "bijrijder" het paard van de bezitter hobby-matig berijdt of dat de "bijrijder" een "prof" is die betaald krijgt voor deze dienst... Ik kan me voorstellen dat de laatste zelf wellicht ook al aanvullend verzekerd moet zijn... Hmmm, ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik je heel brutaal zoveel vragen stel in deze post... Nagelbijten / Gniffelen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:47

karoliena schreef:
LDRD schreef:

Ja is ook zo maar bij bedrijven zie ik toch altijd voor me dat alles officieel geregeld is zeg maar.

Nee, dat is niet nodig, het gaat erom of er een bedrijfsmatig tintje aan zit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:48

famkeY schreef:
LDRD: er schiet me net iets binnen waar jij wel antwoord op weet (hoop ik). Wanneer ben je hobbymatig bezig? Is het aantal paarden daarvoor belangrijk (ik meende tot 7 ben je hobbymatig bezig maar dat zal wel fout zijn) Wij hebben nu 5 paarden thuis staan waarbij we grotendeels mee fokken. Daarnaast nog wat schapen ed. Wij zijn hobbyboeren dus zien de paarden ook als hobby. Zoals ik al zei ben ik afgestapt van het idee om een bijrijdster te vragen maar moeten wij nu ook ons extra verzekeren?

Ik hoop dat je het snapt....ik moet nu even heel snel.....

Grensgevalletje. Aantal paarden is van belang natuurlijk, maar als je fokt verkoop je ook wel eens wat neem ik aan.
Overleg met je maatschappij en laat het vastleggen!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:50

vikki schreef:
LDRD schreef:
Van dit onderwerp zou eens een sticky gemaakt moeten worden, want dit is al zó vaak aan de orde geweest en de meest waanzinnige antwoorden passeren steeds de revue!

Helemaal mee eens... maar dan bij voorkeur wel een sticky zonder de onzinnige reacties... ik heb ook totaal geen kaas gegeten van dit onderwerp, maar daarom reageer ik inhoudelijk dan ook niet Haha! . Zou jij evt. een beknopte uitleg kunnen geven waarin je vermeldt hoe de bezitter iig verzekerd dient te zijn en of er verzekeringstechnisch eigenlijk ook bepaalde eisen worden gesteld aan zowel bezitter als berijder (ik denk aan rijden met cap, buiten rijden alleen met ruiterbewijs -wat mer er aan doet denken dat mijn vroegere bijrijdster had begrepen dat ze via haar ruiterbewijs ook extra verzekerd was voor evt. ongelukken met paarden). En is er nog verschil tussen een "hobby" bezitter en een manege zeg maar? En maakt het voor een evt. situatie ook nog uit of de "bijrijder" het paard van de bezitter hobby-matig berijdt of dat de "bijrijder" een "prof" is die betaald krijgt voor deze dienst... Ik kan me voorstellen dat de laatste zelf wellicht ook al aanvullend verzekerd moet zijn... Hmmm, ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik je heel brutaal zoveel vragen stel in deze post... Nagelbijten / Gniffelen

Als er een sticky gemaakt wordt, wil ik met alle plezier er eens goed voor gaan zitten. Je stelt namelijk wel heel veel vragen in 1 keer die niet zomaar even te beantwoorden zijn Knipoog .

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:58

Citaat:
Als je er nou niks van weet, kan je beter niet reageren, want je schept zo alleen maar heel veel verwarring!

niks van af weet? wij hebben het toch zelf allemaal laten uitzoeken? kom op zeg!! kijk naar je zelf.
[/quote]

Je zegt ergens anders in dit topic:
winia4ever schreef:
en als je 18 bent is het weer anders, als jullie op een pension stalling staan is die verwantoordelijk( tot 18 jaar)

Het is echt complete onzin om te stellen dat als iemand jonger dan 18 een paard in pensionstalling zet de pensionhouder verantwoordelijk is. Ik kan me de reactie van LDRD dan ook wel voorstellen. Er worden in dit topic een heleboel dingen geroepen die volstrekt onzinnig zijn en dat wekt heel veel verwarring bij mensen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:04

Ik heb ook wel eens uitspraken gehoord van mensen die denken door geen vergoeding te vragen, ook niet aansprakelijk gesteld te kunnen worden door bijrijder/ verzorger. Maar dat maakt dus helemaal niet suit begrijp ik..

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:45

LDRD schreef:
vikki schreef:
*Heel veel vragen*

Als er een sticky gemaakt wordt, wil ik met alle plezier er eens goed voor gaan zitten. Je stelt namelijk wel heel veel vragen in 1 keer die niet zomaar even te beantwoorden zijn Knipoog .

Ik ga pleiten voor een sticky... Ja Even de juiste mod zoeken...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:46

Ik wacht af Haha! .

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:49

PB is gestuurd naar Maya...

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:41

even een domme vraag Blond , ik zit hier niet zo lang....wat is een sticky? (Ik ken alleen een sticky die je kunt roken)

even off-topic

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:43

STicky is een topic waarin vragen worden beantwoord, zodat je daar eerst kan kijken of je vraag en het antwoord daarop erbij staat. Scheelt hele discussies.
Leg ik het zo goed uit?

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:46

Dat is snel....dank je wel. Wel heel handig idd.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:50

LDRD schreef:
STicky is een topic waarin vragen worden beantwoord, zodat je daar eerst kan kijken of je vraag en het antwoord daarop erbij staat. Scheelt hele discussies.
Leg ik het zo goed uit?

en een sticky staat altijd bovenaan op de 1e pagina van een forum Lachen

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:59

Waarom gaan er van die wilde verhalen rond, nou dat heeft als reden dat het aansprakelijkheidsrecht niet zwart wit is.

Er zijn zoveel zaken die van belang zijn voordat je kunt zeggen waar de aansprakelijkheid ligt.

Ik werk op een verzekeringsbedrijf en heb veel te malen met dit soort schades, iedere zaak/gebeurtenis is anders.

Ik zelf heb jaren meer dan 7 paarden gehad en nee dan val je verzekeringstechnisch niet onder de particuliere dekking.

Een sticky lijkt mij ook verstandig, het onderwerp is mijn inziens belangrijk genoeg.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:13

krackertje schreef:
Waarom gaan er van die wilde verhalen rond, nou dat heeft als reden dat het aansprakelijkheidsrecht niet zwart wit is.

Haha! Klopt, het is grijs...donkergrijs Clown .

Bovendien vergelijkt men al snel appels met peren en dat maakt het er ook niet eenvoudiger op.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:15

Misschien is het handig als ik een voorbeeldje geef (die hoop ik voor meer mensen opgaat)

Ik heb nog een paardje die deze maand onder het zadel gaat. Ik heb zelf helaas niet zoveel tijd dus vraag ik iemand anders. Deze maakt een rare klap waardoor de ruiter flink in de kreukels ligt.(laat ik het maar makkelijk houden..... en mijn paardje heeft niets). Kan haar verzekering dit weigeren en geeft als rede dat ik aansprakelijk ben als bezitter van het betreffend paard. Betaald dan mijn verzekering haar ziektekosten of moet ik daar ook weer appart voor zijn verzekerd. Ik ga er even vanuit dat ik niet bedrijfsmatig bezig ben.

Als het niet handig is om een voorbeeld te geven kunnen jullie dit als niet verzonden beschouwen. Bloos

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:21

mijn verzekering heeft zelfs op mijn AVP polisblad gezet dat ze op de hoogte zijn dat ik 2 paarden hobbymatig heb...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:22

Nee, haar ziektekostenverzekeraar moet gewoon betalen.
Die komt daarna wel bij jou Knipoog . Dat wil nog wel eens de nodige tijd duren, maar uiteindelijk komen ze vaak toch wel. Twee jaar na de ongevalsdatum is geen uitzondering.