gzond paard verkocht, binnen 1 dag kreupel, wat nu???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

roancka

Re: gzond paard verkocht, binnen 1 dag kreupel, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 11:12

PaulineDP schreef:
Misschien een beetje een rare vraag maar hebben ze al een diagnose waarom het paard kreupel is? als ze naar rechtbank willen, zullen ze toch ook een advies van een dierenarts nodig hebben? Zou het ook niet kunnen dat ze eigenlijk gewoon van dat paard af willen omdat bijvoorbeeld de relatie niet goed zat? Je kan wel eens ruzie hebben om een paard maar daarvoor verbreek je toch geen relatie (denk ik toch)

Na twee dagen is er een dierenarts bij geweest en die constateerde dat hij een schouderblessure heeft die er op lijkt wat paarden in de militry ook vaak hebben.
Hoe hij dat opgelopen zou hebben weet ik echt niet want ik heb hem nooit kreupel gezien en daar op stal is niks gebeurt, zeggen ze.

Dat het paard nu in de weg staat denk ik ook wel.
Ik vrees dat de man het paard voor de vrouw heeft gekocht en nu de relatie over is zit hij natuurlijk met dat paard waar hij geen verstand van heeft. Dit is niet wat ik zeker weet maar wat ik denk. Ik kan dat nog niet hard maken.
Verder weet ik ook niet of er inmiddels een dierenarts meer bij is geweest...

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 11:17

Tien schreef:
Heb je alweer contact gehad met de rechtsbijstand?

En dat daardoor hun relatie is verbroken?
Ik denk eerder dat het zijn persoonlijke frustratie is.

Nee, nog niet. Vorige maand wel dus maar zij gaven aan te wachten tot zij de eerste stap zouden zetten... En daar wachten we nu dus op.
Ik wil er niet om vechten maar gewoon goed laten uitzoeken... helaas denken zij er anders over...

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:28

Ik denk dat ze nu zowieso nog minder hebben om op te staan.
Omdat ze de 1e keer geen actie hebben ondernomen, dat is toch wel twijfelachtig te noemen.
Voor de rest is het dus nog afwachten, maar probeer voor jezelf wel alles op een rij te hebben.
Zodat mochten ze een rechtzaak aanspannen, je niet achter de feiten aan hoeft te lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:37

Balen zeg! Met de verkoop van je paard wil je toch een goed tehuis....

Nu hoop ik niet dat dat paard de dupe wordt.
Hopelijk is die vrouw wel gek op het paard en is die vent gefrustreerd.
Ik kan me goed voorstellen dat je 'm niet terug wil nemen. De kreupelheid kán gekomen zijn door hun. (onkundig handelen)

Ik denk ook dat jj heel sterk staat. Zeker nu ze al een maand niks hebben ondernomen tegen jou.
Enkel een D.A kan daar verandering aan brengen als hij zegt dat het een oude blessure is, wat jij had moeten weten en dat dus in de rechtzaal wil bevestigen.

sterkte!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:09

Even aan missmiekie (als ik het goed heb gezien), ze heeft dat paard niet zonder reden verkocht neem ik aan. Misschien heeft ze al een nieuw paard gekocht of zelfs iets anders. In ieder geval is zij dan haar verkoopbedrag weer kwijt, krijgt ze weer extra kosten voor het stallen en komen er misschien nog een zooitje DA rekeningen bovenop, al met al genoeg redenen om 'm niet terug te nemen. Ook al was ie gezond.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:57

Laat ze eerst maar eens aantonen dat die kreupelheid die ie nu heeft dezelfde is als op de dag van aflevering. En waar die kreupelheid nu vandaan komt d.m.v. gedegen kreupelheidsonderzoek op een goed bekend staande kliniek én een veterinaire verklaring van die kliniek dat het buiten kijf is dat die kreupelheid al aanwezig was ten tijde van de aflevering.

Pas dan hebben ze recht van spreken en zijn er enige bewijzen. Bovendien dienen ze in de periode tussen het ontstaan van de kreupelheid en nú ook nog eens voldoende veterinaire zorg aan het paard hebben geboden. Anders is een acuut probleem wellicht chronisch geworden, terwijl er in eerste instantie nog volop aan te doen zou kunnen zijn geweest.

Succes!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:23

Ik begrijp dat je de situatie heel vervelend vindt, dat zou ik ook vinden als ik jou was. 't Is gewoon niet leuk om onterecht ergens van beschuldigd te worden.

Als ik jou was zou ik geen contact meer met deze mensen zoeken/hebben maar gewoon maar afwachten of ze daadwerkelijk stappen richting jou gaan ondernemen. Als dat het geval is kun je de alsnog je rechtsbijstandverzekeraar inschakelen. Maar ik heb zo het gevoel dat de koper zelf ook wel door heeft dat hij te weinig heeft om de zaak te gaan winnen, anders had hij inmiddels wel serieuzer doorgezet. Ik heb het vermoeden dat hij maar wat probeert in de hoop dat jij maar toegeeft. Ik vermoed dus dat hij geen zaak tegen je gaat beginnen.

Als je zeker weet dat je een goed paard hebt verkocht zou ik daar gewoon op vertrouwen! Sterkte ermee, het lijkt me beslist geen leuke situatie voor je.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 07:21

Lastige situatie zeg..

Bel anders even de Jurofoon, zij geven gratis juridisch advies, weten exact hoe het zit met de wet en wie er in het gelijk staat.

Ik heb in ongeveer de zelfde situatie gezeten, deze mensen hebben mij super kunnen helpen Lachen

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:05

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe dit verhaal is afgelopen....
Is er nog een oplossing gekomen roancka???
Of heb je er niets meer van gehoord???

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 20:34

Ik heb 1 aangetekende brief gehad met de vraag of ik het paard terug wilde nemen.
Op advies van rechtsbijstand heb ik er niet op gereagerd omdat ik een gezond paard heb afgeleverd.
Sindsdien niets meer gehoord.

Erg vervelend, ik hoop maar dat het goed gaat met mijn paard...

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:25

Ik hoop ook dat het met je paard goed gaat!!

Heel vervelend hoe dit allemaal gelopen is, maar blijkbaar hebben ze het gewoon geprobeerd. Goed dat je er verder niet op gereageerd hebt, ik denk ook niet dat er verder nog iets zal gebeuren. Hun weten ook wel dat ze na zo'n lange tijd geen poot hebben om op te staan.

Lariek0ek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:02

Precies wat MontyRulezz zegt Bloos

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:59

missmiekie schreef:
Als de verkoper een particulier is, dan wordt de verkoper beschermd. Als de verkoper een handelaar is, dan wordt de nieuwe eigenaar beschermd.
Jij als oude eigenaar(tenzij je een handelaar bent, maar daar ga ik niet vanuit) wordt dus beschermd en de tegenpartij(nu dus de nieuwe eigenaar) moet dus aantonen dat hij het toen al had.
Aangezien de nieuwe eigenaren niet hebben voldaan aan de onderzoekplicht die ze hebben, sta jij heel erg sterk.

Mijn persoonlijke mening is alleen iets anders. Ik zou hem laten bekijken door mijn eigen dierenarts, op mijn kosten, die kan dan vervolgens zeggen of het er echt al langer zit, of niet.(Eventueel foto oid) en op basis daarvan zou ik verder gaan kijken of je er met die mensen uitkomt.

Even nog een reaktie,beter laat dan nooit.

De nieuwe eigenaar wordt net zo min beschermt....
Ik kocht een pony van de "handel" manege....(zit nog een klein verhaaltje achter) ik ben er na 3mnd achter gekomen dat deze pony ZWAAR dampig was. ( komt niet in 1 zomer opsteken dat weet iedereen). Rechtbijstand ingeschakelt ( want de oude eigenaar nam haar niet terug,die zei vlot dat ze dat bij mij had gekregen ,ahum)Maar ik heb de pony niet klinich laten keuren en kwam er defenitief achter toen ik haar precies 3mnd had. ( na vele dierenartskosten) Helaas voor mij maar die banketstaaf van VHZ-horses hoefde haar volgens "de wet" niet terug te nemen.(wat ze natuurlijk ook niet deden).

In dit geval...het paard was nog zo groen als gras (oke goed in de hand) nog niks mee gedaan als van de koppel gehaald gefadsoeneerd en te koop gezet....
En daarbij laat je een groot paard in de regel toch keuren..?!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:04

hoe is het afgelopen of mogen we dat niet weten ben benieuwd..

vind het heel naar dat het gebeurt is... Huilen

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 12:39

Ik heb 1 aangetekende brief gehad met de vraag of ik het paard terug wilde nemen.
Op advies van rechtsbijstand heb ik er niet op gereageerd omdat ik een gezond paard heb afgeleverd.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:44

Altijd je paard röntgenologisch en klinisch laten keuren. Ik heb zelf met de verkopende partijen de volgende afspraak gemaakt. Indien het paard wordt goedgekeurd zijn de kosten voor de koper. Indien het paard wordt afgekeurd zijn de kosten voor de verkopende partij en kan het paard vanaf de kliniek meteen mee terug met de eigenaar. Vorig jaar heb ik 3 paarden laten keuren, 2 ervan werden op foto afgekeurd ! De DA vertelde mij dat paarden met bosjes op foto worden afgekeurd terwijl ze wel door de klinische keuring heen waren. Uiteindelijk kost het je maar 1 keuring. En als de verkopende partij dit niet wil, dan hangt er waarschijnlijk een luchtje aan het paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:56

Uphill schreef:
En als de verkopende partij dit niet wil, dan hangt er waarschijnlijk een luchtje aan het paard.

Daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb niks met ront keuren.... Zou het dus niet graag laten doen.
Een afgekeurd paard is gelijk niks meer waard, terwijl het totaal niet zeker is of hij er ooit last van zal krijgen.
Net als dat je niet weet of hij ooit z'n been zal gaan breken...
Vaak is het enkel verhoogd risico als hij verschillende afwijkingenen heeft, die te samen een verhoogt risico maken, maar niet als 1 onderdeel afwijkend is.
kreupele kansen! http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html

Mijn ervaring is dat de meeste problemen komen door de ruiter, die niet goed rijdt of een verkeerd zadel op heeft gelegd etc etc etc

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 13:00

Eens, een paard loopt niet op foto's.
met goede foto's kan je paard kreupel zijn door pijnlijke pezen of banden...
met slechte foto's kan een paard blijven lopen.
Het is per sytuatie verschillend...

Maar in mijn geval heeft de koper nergens over gesproken.
Ze wilde mijn paard zo, zonder enkele keuing...

superwoman schreef:
Uphill schreef:
En als de verkopende partij dit niet wil, dan hangt er waarschijnlijk een luchtje aan het paard.

Daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb niks met ront keuren.... Zou het dus niet graag laten doen.
Een afgekeurd paard is gelijk niks meer waard, terwijl het totaal niet zeker is of hij er ooit last van zal krijgen.
Net als dat je niet weet of hij ooit z'n been zal gaan breken...
Vaak is het enkel verhoogd risico als hij verschillende afwijkingenen heeft, die te samen een verhoogt risico maken, maar niet als 1 onderdeel afwijkend is.
kreupele kansen! http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html

Mijn ervaring is dat de meeste problemen komen door de ruiter, die niet goed rijdt of een verkeerd zadel op heeft gelegd etc etc etc

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:13

Voor jou als verkopende partij had het mogelijk jouw positie versterkt, al denk ik persoonlijk dat je nu al sterk staat. Echter sta je wel eens verbaasd over de gedachtengang van de rechtelijke macht.

Verder vind ik het struisvogelpolitiek om bij aanschaf de eerste duidelijke gebreken middels röntgenfoto's helder te krijgen. Tuurlijk zullen er paarden in NL rondlopen met OCD en losse chippies die nergens last van hebben. Maar weten is meten je wilt toch niet ellende kopen voor duur geld. En met het keuringsrapport kan je hem ook direct verzekeren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:17

Uphill schreef:
Verder vind ik het struisvogelpolitiek om bij aanschaf de eerste duidelijke gebreken middels röntgenfoto's helder te krijgen. Tuurlijk zullen er paarden in NL rondlopen met OCD en losse chippies die nergens last van hebben. Maar weten is meten je wilt toch niet ellende kopen voor duur geld. En met het keuringsrapport kan je hem ook direct verzekeren.

Tuurlijk is er niks mis met rontgenfoto's!
Alleen waarop ze soms nu (moeten) worden afgekeurd, vind ik niet correct.

Daarbij kun je paarden tot 3000,- met enkel een klinische keuring verzekeren.

Een heel duur paard zou ik ook laten keuren....maar voor één bemerking (hangt er vanaf wat) zou ik 'm niet laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:25

roancka schreef:
Op advies van rechtsbijstand heb ik er niet op gereagerd omdat ik een gezond paard heb afgeleverd.

Hoe lang geleden heb je die brief dan gekregen? Heb je geen idee hoe het nu is dan?

Kan toch zijn dat hij zich heeft bezeerd in de stal die eerste dag? Niemand heeft toch gezien hoe hij de hele tijd was op stal?

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 16:56

nu alweer een hele poos geleden, enkele maanden ofzo. Geen idee hoe het nu is.

Dat dachten we ook, maar de nieuwe eigenaar beweerd dat daar in de eerste uren niets gebeurt is... Terwijl toen ik hem bracht we hem los hebben laten lopen en er niets te zien was... En dat hebben we allemaal gezien...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:20

hopelijk laten ze het erbij zitten...
en nog meer hoop ik dat "je" paard weer goed loopt Vork

ATRIX78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:27

Ik ken Ziyaro wel. Hij liep inderdaad vanaf de 1e dag erg kreupel. Dit heeft een lange tijd geduurd en als ze het werk weer oppakten, begon hij, als hij teveel belast werd, weer kreupel te lopen. Het viel mij op, dat Ziyaro altijd erg rustig was en nooit gek deed. Zij hebben een lange tijd bij ons op stal gestaan en zijn aan het begin van de zomer vertrokken, omdat het hun niet beviel bij ons op stal. Wat ik je ook kan vertellen, dat ze nog meer problemen hadden, want jouw hengst heeft maar 1 bal, dus dat probleem kwam er ook nog bij, dat ze hem moet laten opereren. Is dat jouw nooit opgevallen? Want je weet het toch als jouw paard, maar 1 volgroeide bal heeft?!

In ieder geval hoef je je geen zorgen te maken, dat de relatie door het paard verbroken is, mannen komen en gaan…….

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:33

Misschien rijden zij hem anders dan jij deed, maar dan zou je toch denken dat ze er een foto van hadden laten maken. Maar het is wel vervelend voor beide partijen, maar ook voor het paard.