Het lijkt mij dat jij volledig in je recht staat! Ook als stal zijnde wil je je inderdaad toch coulant opstellen naar je klanten toe, en daar hebben zij blijkbaar echt geen kaas van gegeten! Het kan natuurlijk zijn dat zij er totaal niets van af wisten. Dit heb ik zelf namelijk ook meegemaakt. IK heb vorig jaar mijn toen net 3 jarige pony verkocht omdat hij voor mij te klein was gebleven. De nieuwe eigenaren erg enthousiast etc. en ik blij met hen als nieuwe eigenaar. Heb de pony zelf gebracht. Na een paar dagen belden ze me op dat hij daar stond te schuren en dat ze een DA erbij hadden gehad die aangaf dat het eczeem was. Ik wist hier zelf niets van: bij ons stond hij on de wei achter stroom en had dus geen kans om te schuren. Bij hen kwam hij op stal te staan en kon hij dus wel gaan schuren. Tja zij balen dat de pony weer weg moest maar aangezien zij hier niets van afwisten tijdens de koop wilden zij hier niets mee te maken hebben (altijd maar afwachten hoe erg de eczeem is bij een beginnend eczeem paard, dus risico was in hun ogen -terecht- te groot). Ik balen omdat ik de pony weer terugkreeg terwijl ik er nu eigenlijk ook geen plek meer voor had omdat ik al een grotere pony voor mezelf had gekocht en balen voor de pony dat hij eczeem had. Ze mochten echter de pony van mij meteen terug komen brengen en dat is dus ook gebeurd.
Vervolgens heb ik de pony enkele maanden later weer verkocht, er netjes bij gezegd dat hij eczeem had(ook behandelingsadvies en spullen meegegeven), eczeemdeken meegegeven waardoor hij erg weinig last van jeuk had etc. Belt ook die vrouw mij een week later op met de boodschap dat de pony vals is, zijn eczeem onhoudbaar en weet ik veel wat voor onzin nog meer! Mijn schoonmoeder is juriste en zij vertelde mij dat ik de pony wettelijk gezien wel terug moest nemen. Deze mensen spoorden blijkbaar niet (pony zou trappen bijen en steigeren terwijl hij al die dingen nog nooit heeft gedaan in zijn hele leven!) en ook al was ik het dus niet verplicht had ik hem alsnog teruggenomen uit angst dat hij anders slecht terecht zou komen. Ik had de pony naar ze toegebracht maar ik wilde wel dat zij hem zelf terugbrachten want het was overduidelijk allemaal gelogen en dan wilde ik er geen rooie cent meer aan kwijt zijn! Heb zijn spullen en de pony (leek haast wel getraumatiseerd zoals ik hem terugkreeg!) teruggekregen.
Zo blijkt maar dat je wel degelijk wettelijk verplichtingen hebt t.a.v terugnemen bij veborgen gebreken (hoewel daar in mijn 2e verkoop totaal geen sprake van was!), ik meen dat je zelfs als particulier zijnde tot 6maanden dit kunt aangeven. Het lijkt mij dat jij zelf voldoende hebt gedaan om aan jouw onderzoeksplicht te hebben voldaan en jij genoeg hebt om een zaak ervan te maken! Veel succes ermee meid!
(voor de geinteresseerden: de pony ga ik never nooit niet meer verkopen; na deze laatste slechte ervaring blijft hij toch zijn verdere leven bij mij. Heb hem nu ergens anders staan en wordt door twee meiden super gereden. Heeft dit jaar zelfs zonder eczeemdeken gestaan zo weinig last heeft hij ervan)
Ik vind de reiskosten ook wel heeel erg hoog, dit is toch niet normaal rijden ze in een auto die op goud rijd ipv benzine enz. dit kan toch niet. Mijn paard werd gewoon gebracht van Friesland naar Vianen toch zo'n 2 uur rijden met de trailer en ik hoefde er niks voor te betalen. Begrijp heus wel dat je soms reiskosten moet betalen maar dit is echt niet normaal. Vind het oplichterij hoor, en dan nog zo met de klanten omgaan. Ik zou daar zowiezo geen paard meer kopen als ik jullie was. Een paard met zomerexceem is wel vervelend maar ik zou hem er niet meer voor wegdoen, maar die van mij heeft het pas later gekregen, zo'n 2-3 jaar geleden, en ik hem al 7 jaar. Het schijnt ook wel zo te zijn dat als je paard zeg maar waar de mijne staat er wel last van heeft, maar als ik dicht bij het strand zou gaan wonen dat het dan gewoon weg zou kunnen blijven, vanwege de zoute lucht door zee, maar weet niet of dat ook werkelijk zo is. Hoop dat er snel een oplossing gevonden word, want het is ook zeer vervelend voor de pony zelf natuurlijk, hij kan er tenslotte ook helemaal niks aan doen.
het is helemaal geen tijd om nu nog manen en staart te schuren, ik heb zelf twee eczeem paarden, staan dag en nacht buiten en schuren beide niet nu !
het komt vaak voor dat handelsstallen met veel in en uitloop van paarden, ziektes als schimmel of luizen hebben. laat dit eerst eens kijken.
vind de transportkosten heel erg hoog.veel handelsstallen hebben dit bij de prijs inbegrepen zitten. en dat ze zo moeilijk doen doet hun naam niet goed, hadden ze al een goede naam ...
hij schuurt nu ook niet veel meer, maar toen ie kwam wel, de staleigenaar en ik zijn exceempaarden ook gewend, [naam] heeft het ook, en het is precies rymk die er staat. rechtsbijstand is bang dat we er ook niet uitkomen met onze dierenarts erbij, dus we nemen een andere pony, als die er op dit moment zijn iig..
laat het me maar weten als je een auto met chauffeur nodig hebt...... ik heb het wel druk, maar kan vast wel tijd maken waar zou ik dan heenmoeten Dees?
het is wel heel ver weg Dana, denk dat je er wel een dag voor uit moet trekken, het is in langerak dat is vlakbij Den Bosch.. dus een aardig eindje weg.. datum maakt ons niet zoveel uit, als jij tijd hebt vind het al super dat je dit wil doen (als je er tijd voor hebt natuurlijk )
Langerak ligt toch bij Utrecht? De pony die je nu nog thuis hebt, is dus officieel niet meer van jullie. Daarvoor is wellicht een vergoeding op zijn plaats. 10 euro per dag is wel een gangbare prijs, toch? na 1 maand is dat 300 euro, is dat niet net het bedrag dat je voor die andere pony bij moet leggen? komt dat mooi uit
er is nog niets getekend dat die pony niet meer van ons is, en we hebben die ander nog niet bij betaald, dus eigenlijk is hij nog wel van ons.. wij dachten, we zeggen gewoon dat er onderweg een trailer opgepikt is, en dan halen ze midas zelf maar op, maar als die andere hier is, kunnen ze idd wel stalgeld gaan betalen als hun moeilijk doen, dan hebben wij ook zo iets, zie maar hoe je die pony hier weg krijgt..
Ik ken deze stal van naam, heb er zelf geen ervaringen mee. Een paar mensen van mijn stal rijden er ook regelmatig, en ik ken wat mensen die daar zelf staan. Het is allemaal erg chique en had dan ook niet zoiets als dit van hun verwacht. Ik pb even iemand, die heeft daar stage gelopen, misschien dat zij je nog wat kan vertellen.
Even voor de mensen die €200 belachelijk veel vinden......als wij naar Groningen/Friesland rijden met onze vrachtwagen (die 1 op 4 loopt) zijn verbruiken we 125 liter diesel. Dit is toch €125. Het is een bedrijf, tel hier ook de uren bij op. Van Langerak naar Drachten zou dit rond de €100 aan diesel kunnen zijn (bij een schadelijke auto/vrachtwagen) en de urenvergoeding. €20 per uur is niks, en je bent vlot 5 uur kwijt.
die 200 euro is op zich ook niet veel, maar in deze situatie konden ze mij de boom in, als handelsstal moet je wel reeel blijven ik heb mijn merrie ooit ook laten brengen, dat kosste me 100 euro, een rit van dik 2,5 uur heen en terug... mijn eigen paarden die ik verkocht heb, zijn zonder kosten gebracht, in de buurt, maar ook 1 van een vriend naar belgie, daar hebben we puur de diesel kosten voor gerekend, en we zijn toch echt van 'smorgens 7 tot 's avonds 11 weggeweest en hebben er 125 euro voor gerekend..... je moet er wat voor over hebben vind ik,een goed tehuis is minstens zoveel waard
deesdaan, hoe ben je helemaal in langerak terechtgekomen? in Friesland zijn toch ook leuke haflingers te koop? maakt nu natuurlijk niets meer uit, maar ik vroeg het me zo af.
het is niet mijn pony he ik weet het niet precies, ze vond midas een leuke pony, en ja idd hier zijn ook leuke haflingers, maar denk dat ze viel voor midas, en hoe hij liep (hij loopt heel netjes onder het zadel, was nog nooit naar buiten geweest, samen met [naam] deed hij het super) en ze zocht een jonge talentvolle haflinger, ik heb me er verder niet echt mee bemoeid in het begin, zal haar es vragen hoe ze er kwam
joyce B
heey! Jaa midas was echt dé pony waar ik naar zocht.. Jong en je kan er zeker veel verder mee komen. Ook onder het zadel zou hij niks doen! Verder is er nog niet veel bekend! Groetjes
Oh en over de box.. Ze doen Midas gelijk naar de slager!
Wauw ook leuk verkoopargument waar ze iedere nieuwe eigenaar mee confronteren zodat hij het paard maar houdt.
Ik vind het maar een raar gedoe hoe ze daar met klanten en paarden omgaan.
Echter zou ik Midas nog een kans geven, voor hetzelfde geld is hij allergies voor iets in zn voer en is zn schuurprobleem opgelost als je hem ander voer geeft. Mijn paard bleek allergisch voor knoflook, dacht ook zat ze exceem had maar bleek dus allergisch. Knoflook uit het voer gehaald en probleem opgelost.
Hoop dat je eruit komt met je rechtsbijstand en de verkoper.
Overigens is 200 euro reiskosten nog vrij normaal voor zulke afstanden, dat zouden wij ook rekenen bij vervoer van een paard (en als je enigszins weet wat de benzineprijzen doen en wat een transport opzich kost is dat heel redelijk).
we kunnen Rocky nog steeds ruilen tegen Midas (de 8 jarige ruin zonder papieren) ik weet niet wat Chantal wil, maar dat hoor ik binnenkort wel, en anders zet ze het hier zelf neer