Mensen komen gekocht paard niet halen...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zelke

Re: Mensen komen gekocht paard niet halen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:24

kijk, het gaat niet om het voeren of wat dan ook. ze vind een veulen gewoon te jong voor je? je zoekt een ouder paard? is dat het? zeg het gewoon, hoeven we allemaal niet moeilijk over te doen. voor mij geen punt, alleen jammer.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:24

Als ik het goed begrijp. Is er dus een medische reden waarom het veulen niet bij de moeder kan blijven. Tja daar kan de TS ook niks aan doen. Dat is eenmaal zo.
TS ik zou lekker op zoek gaan naar iemand die je veulen dol graag wil hebben. En je zeker weet dat ze er blij mee zijn.
Ik heb het idee dat de kopende partij het veulen niet meer wil hebben en zo onder het koopcontract probeert uit te komen.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:26

Ik vraag me af waarom daantje een aanbetaling heeft gedaan? Als ze het veulentje uiteindelijk te jong vond. Ze wist toch hoe oud het veulentje was toen zij een aanbetaling deed?

Dus ik denk dat er een andere reden is?

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:26

de koper deed contract breuk. niet ik! laten we dat duidelijk stellen. ik heb een mail gekregen waarin staat dat ze er vanaf willen zien.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:27

ik vind alsnog, dat je dan op het moment van eten , de merrie apart moet zetten, en het veulen ook,
zorgen dat beide voldoende binnenkrijgen, en toch de sociale opvoedindg aan de merie overlaten,
en ik ben ook maar een meisje,van 33, dat toevallig bij fokkers geboren is. Knipoog

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:27

Zelke, al die informatie gaf je toch niet in het begin van de topic? Dan moet je zelf wat duidelijker zijn. De tijd van het jaar is alleen niet zo heel gunstig om een veulen vroeg af te spenen. Als alles waar is wat je zegt dan kan de koper misschien de da bellen voor advies? Heb je de koper wel verteld dat je op advies van de dierenarts het veulen eraf moet halen? Al vraag ik mij nu wel af of de koper over twee weken het veulen wel had willen hebben. Die drie maanden waren toch bij de koop al afgesproken?

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:28

ze wisten wanneer het veulen geboren is. en ze hebben aanbetaling gedaan, heb ik gevraagd zodat ik zeker wist dat ze hem kwamen halen en ik hem voor hun zou houden. toen is 15 dec afgesproken, dan is het veulen 3 maand oud, maar omdat de merrie het niet meer trekt, heb ik gevraagd (advies da) of ze hem 1 dec, 2 weken eerder konden komen halen. maar toen hebben ze er dus vanaf gezien, ze vonden het zielig. daar kan ik weinig aan veranderen... helaas.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:30

dan speen je het ding af, en zet hem klaar met een grote strik om zijn hals op 15 december.

Desnoods breng je het dier bij mij voor die twee weken

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:30

ja was allemaal afgesproken. ik heb die info niet gegeven omdat ik niet wist dat het topic zou lopen zo. de tijd van het jaar, ja mijn merrie is vorig jaar met ongeluk gedekt, niet gepland niks, dus weinig aan te doen allemaal. en merrie krijgt genoeg binnen wel, maar neemt het gewoonweg niet op...

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:31

Hallo denk eens na een veulen met 2,5 maanden bij zijn moeder weghalen,hij heeft zijn moeder nog zo hard nodig wegens de voeding Boos!
En dan nog moet je dat toch beter afspreken,lijkt mij hoor.en krijgt die moeder wel genoeg voeding als ze zo veel afvalt,dat ze afvallen is wel logisch,maar met nog geen 3 jaar oude veulen vind ik toch wel erg snel..

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:32

sorry 3 maanden oude veulen..

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:33

die 2 weken waren geen punt. anders had die hier op een aparte stal gestaan, maar dat is wat ze niet willen, weg van de moeder. maar kan ik niks aan veranderen. hadden ze hem niet 1 dec, komen halen, was ie apart van de moeder gegaan en hier in een aparte stal of wei gezet met vriendjes tot de 15e. maar ze willen hem niet. goed helaas, maar is niet anders... ik zoek verder voor een nieuw huisje voor hem.

troelala: merrie is gedekt zonder dat ik het wist! niet gepland he!
en het is allemaal goed afgesproken... maar ze willen het gewoonweg niet meer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:34

afvallen is heel logisch in deze tijd van het jaar, en zeker deze najaar.

de merrie heeft al heel veel nodig ivm verharen ed........ en dan ook nog een veulen aan de voet???

natuurlijk gaat dit niet goedkomen.

dus troela, eerst lezen dan reageren

speen het dier dan gewoon af, zeg dat ze het de 15de kan komen halen, en als ze dat niet wil....... tja haar probleem.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:36

ze hebben gezegd dat ze hem niet meer willen, ze vinden hem te jong dus. dat is duidelijk. hun gaan opzoek naar een ander paard/veulen, en ik naar een nieuw baasje!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:37

and so be it Lachen

beide partijen veel succes gewenst

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:39

Ik zelf zou al geen veulen van drie maanden oud kopen. Zelf hebben we in mei een veulen van een week gekocht, maar mochten haar moeder erbij lenen. Einde van het jaar gaat de merrie terug naar de eigenaar en ik heb nu een beer van een veulen. We wilden graag het veulen zo jong mogelijk om het zelf op te kunnen voeden. Als we het niet zo geregeld hadden, dan had ik hem toch nog bij de eigenaar laten staan. Zelf denk ik dat de koper het hele veulen niet meer zo zag zitten. Persoonlijk had ik als verkoper gewoon het veulen nog twee weken gehouden, desnoods van de moeder af als het echt niet meer ging en dan op 15 december op laten halen. Maar ja, daar heb je nu weinig aan. Ik weet ook niet of de koper aan de ts gevraagd heeft om het veulen toch nog twee weken langer bij de moeder te laten. Als dat niet zo is, dan denk ik dat ze om andere redenen van de koop af ziet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:41

goed lezen, veulen kan bij de verkoper blijven staan Lachen Lachen

en het veulen gaat om medische redenen van de moeder af

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:41

En weer krijgt t verhaal 2 kanten. Zelke had de info meteen even erin gezet dan was het wat duidelijker want zoals het er stond gaf ik daantje gelijk omdat ik echt dacht dat je gewoonweg niet bijvoerde maar dat doe je dus wel Da heb je er ook bijgehad dat was eerder in de topic ook niet duidelijk vandaar mijn eerdere reaktie. In dit geval daantje op zoek naar een andere pony en zelke zoek een goede eigenaar voor t veulentje.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:43

Vreemd .......

Er was een afspraak gemaakt dat koper hem 15 dec komt halen !
Prima geen probleem !!

Ts vraagt aan koper : Kunnen jullie hem 2 weken eerder ophalen, op
advies van DA , veulen is sterk genoeg !!
Koper knapt af ...???

Vervolgens zegt de TS : Nou goed , ik laat hem hier tot de 15e ,
de gewone afgesproken datum , wat GEEN probleem was!!
En zelfs dat is niet meer goed !!

Kijk dat je hem met 2 1/2 maand te jong vind kan ik begrijpen,
maar je had [koper] zelf afgesproken dat je hem de 15e zou halen !
Als hij 3 maanden oud was !!

Misschien heb je een ander paard op het oog , of wil je wat anders ??
Zeg het gewoon eerlijk en ga geen mensen belazeren en voor lopen liegen Hamer Doei, doei

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:44

@daantjuh,
Ik snap dat een veulen soms niet bij zn moeder kan opgroeien en dat dat echt niet optimaal is. Nu gaat het slechts om 2 weken eerder afspenen, dus wat doe je... Als je twijfelt over de gezondheid van het veulen dan snap ik dat best zou ik ook doen, maar was 1 februari ophalen dan niet een logischer afspraak geweest bij de koop? (tja en als ze dan nu al afspenen!!!)
Zijn die 2 weken de enige reden om van de koop af te zien?
Nou ja, het is in ieder geval je goed recht om van de koop af te zien, bij twijfel 'niet doen'! Geen van de partijen hoeft hier te klagen toch, gewoon een kwestie van jammer dan?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:48

KiWiKo, ik heb wel goed gelezen, maar je hebt mijn reactie denk ik niet goed begrepen. Ik bedoel dat ik helemaal niet gevraagd zou hebben of ze hem eerder kwamen halen, maar had gewoon tot 15 december gewacht. En ik bedoelde met de vraag van de koper of ze aan de ts hebben gevraagd of het veulen toch nog twee weken bij zijn moeder kon blijven. Als ze dat sowieso niet gevraagd hebben, dan blijkt daaruit al dat ze het veulen helemaal niet meer wilden hebben.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:48

``````````Ìk vind het een vreemd bverhaal.
Ik heb het idee dat die medische redenen van die merrie de TS in de mond gelegd zijn, en dat ze daar maar al te graag op in gaat.
In extreme gevallen zal een veulen wel met 2 maanden afgespeend kunnen worden, maar ik vind het zelf echt te jong.
Kan me voorstellen dat Daantje dr twijfels heeft.
Ik bedoel, kinderen kunnen ook met 16 op kamers, maar is dat en ideale situatie?

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:53

nou billy, dan denk je hetzelfde als mij,
nergens staat het eerder beschreven van de da, totdat er en aantal mensen over beginnen.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:56

nee hoor, kan in dit geval niet langer. maar goed keuze van daantje dat ze hem niet meer willen. daar verandere we niks aan, aan het hele verhaal niks, ja toch?
moet ik dan van tevoren eerst een heel levensverhaal van me paard vertellen? het verhaal is gewoon zo en kan ik niks aan veranderen. het was alleen de vraag of hun hem 2 weken eerder konden halen dan afgesproken, maar hun wilden hem toen niet meer, ja kan ik ook niks aan doen...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:57

De waarheid zal wel in het midden liggen. Zelf zou ik in ieder geval geen veulen van 2,5 maand die al van zijn moeder af is, willen hebben. Ik weet ook niet zeker of ts er een da bij heeft gehaald, dat kunnen we niet controleren. Net zo min weten we of de koper het veulen anders wel had opgehaald. Koper is in ieder geval de aanbetaling kwijt, dat is duidelijk. Daarvoor is een aanbetaling. De rest van het verhaal doet er dan eigenlijk niet zoveel meer toe.