E-rijbewijs afgeschaft??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:06

Urielle schreef:
RUBYWHITE schreef:
Veel mensen willen vaak bezuinigen op de verkeerde dingen Bloos Zolang je ze niet hoort gaat het goed maar owee als je een keer wat hebt...dan lijkt 450 euro voor een deugdelijk rijbewijs ineens zo duur niet meer Bloos

450 Euro is niet zo erg. Het goedkoopste wat ik nu gevonden kreeg was 800 Euro en dat vind ik toch best een flink bedrag. Ben wel aan het sparen maar ondertussen oefen ik maar goed met mijn trailer want anders is het wel erg duur. Recht achteruit rijden krijg ik maar steeds niet goed voor elkaar.

Urielle, dan moet je binnenkort maar een keer een weekendje friesland plannen Tong uitsteken De autorijschool hier vraagt 450 euro voor een dagopleiding. Je kan gewoon eerst 1 proefuur rijden en aan de hand daarvan wordt gekeken hoeveel lesuren je nodig hebt. Gezien je ervaring zal dat wel goedkomen Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:05

danamuts schreef:
Achteruitrijden gaat vaak verkeerd doordat je te heftig met je stuur meedraait. Max een kwartslag en dat in een heel rustig tempo, helemaal makkelijk als je breedtelichtjes op de trailer hebt, kun je makkelijk kijken. Ben je ze links kwijt, stuur kwartslag naar links, komt ie weer terug, stuur weer terug! succes

Ik snap nog steeds niet goed: volgens mij als de banden van je auto en de banden van je trailer recht staan, zou je met je stuur recht gewoon recht achteruit moeten kunnen rijden toch? Zegt mijn gevoel voor logica. Mijne heeft een afwijking naar links, dus ik blijf corrigeren en dat mag niet op je examen bij mijn weten (ken in elk geval iemand die erop gezakt is dat ze bijstuurde). Ik kan dus wel achteruit rijden maar ik moet teveel corrigeren imo.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:07

RUBYWHITE schreef:
Urielle, dan moet je binnenkort maar een keer een weekendje friesland plannen Tong uitsteken De autorijschool hier vraagt 450 euro voor een dagopleiding. Je kan gewoon eerst 1 proefuur rijden en aan de hand daarvan wordt gekeken hoeveel lesuren je nodig hebt. Gezien je ervaring zal dat wel goedkomen Knipoog

Ik zou wel willen, maar ik heb pas mijn rijbewijs (B dus) om laten zetten naar een Belgisch omdat dat onbeperkt geldig is. Dus als iemand nog een goedkope Belgische rijschool weet?!! Vork

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:08

@Ikke: ik rij uiteraard nu wel met een combinatie waar ik mee MAG rijden Knipoog Maar een E-rijbewijs zou toch fijn zijn.
Zeker als het verplicht gaat worden kan ik er beter voordien bij zijn want dan gaan de lesprijzen natuurlijk weer enorm omhoog.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:23

Ik wacht nu al een jaar op duidelijkheid, maar heb besloten nu maar gewoon examen te gaan doen Haha! Anders komt het er nooit van Tong uitsteken

Wat moet je allemaal kunnen op het examen? Achteruit rijden las ik al, fileparkeren ofzo?

Ik kan me overigens niet voorstellen dat al die mensen die hier met B rijden met de trailer legaal bezig zijn: ik heb het eens heel goed uitgezocht (weet het nu echt niet meer Bloos ) voor mezelf, maar je moet wel een hele bijzondere combinatie hebben wil het mogen dacht ik Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:27

Nee, fileparkeren goddank niet. Wel bochtje achteruit en recht achteruit met de aanhanger.

Overigens zijn er best veel auto's waarmee je gewoon met je B plus trailer mag rijden hoor. Ik heb een simpele stationwagon. Okay, een 4x4 rijdt vast veel comfortabeler.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:30

Nagelbijten / Gniffelen zou wel lachen zijn, achteruit inparkeren met trailer

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:35

Ik ben al niet zo blij als ik het met de auto moet doen Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:35

Ik zag trouwens 1 bijzondere verrichting die ik kan: aan- en afkoppelen Vork

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:42

Urielle schreef:
danamuts schreef:
Achteruitrijden gaat vaak verkeerd doordat je te heftig met je stuur meedraait. Max een kwartslag en dat in een heel rustig tempo, helemaal makkelijk als je breedtelichtjes op de trailer hebt, kun je makkelijk kijken. Ben je ze links kwijt, stuur kwartslag naar links, komt ie weer terug, stuur weer terug! succes

Ik snap nog steeds niet goed: volgens mij als de banden van je auto en de banden van je trailer recht staan, zou je met je stuur recht gewoon recht achteruit moeten kunnen rijden toch? Zegt mijn gevoel voor logica. Mijne heeft een afwijking naar links, dus ik blijf corrigeren en dat mag niet op je examen bij mijn weten (ken in elk geval iemand die erop gezakt is dat ze bijstuurde). Ik kan dus wel achteruit rijden maar ik moet teveel corrigeren imo.

Haha nee dat lijkt logisch, maar je heb altijd een afwijking. Dat komt omdat het gewicht aan de ene kant hoger is dan aan de andere kant. Gewoon rustig proberen, en bijsturen mag altijd. zo laat je immers zien, wat je moet doen als je trailer afwijkt! daar kun je niet op zakken. Maar ik moet zeggen dat fileparkeren een stuk makkelijker is met een trailer, dan het recht achteruitrijden (dat vind ik in ieder geval, maarja wie ben ik Knipoog )

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:43

Lijkt raar, fileparkeren, maar met een gewone aanhanger zou je toch best eens in de situatie terecht kunnen komen waarbij het handig zou zijn om te kunnen Tong uitsteken Met een trailer wordt het wat lastig je paard uitladen als je klem hebt gefileparkeerd Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:16

RUBYWHITE schreef:
Nagelbijten / Gniffelen zou wel lachen zijn, achteruit inparkeren met trailer

Het is verrekte handig als je dat kan. Zeker als je nog weleens wat versleept met een aanhanger in de stad in smalle straten. Maarja, dat zou ik volgens de "kenners" hier niet moeten kunnen; ik heb geen E. Toch raar dat als we met een zware aanhanger rijden mijn man (die E erbij heeft gekregen) bij de bijzondere verrichtingen het stuur overlaat aan zijn vrouw zonder E die vervolgens alles in 1x op de plek zet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:29

danamuts schreef:
Haha nee dat lijkt logisch, maar je heb altijd een afwijking. Dat komt omdat het gewicht aan de ene kant hoger is dan aan de andere kant. Gewoon rustig proberen, en bijsturen mag altijd. zo laat je immers zien, wat je moet doen als je trailer afwijkt! daar kun je niet op zakken. Maar ik moet zeggen dat fileparkeren een stuk makkelijker is met een trailer, dan het recht achteruitrijden (dat vind ik in ieder geval, maarja wie ben ik Knipoog )

Oh gelukkig. Dan kan ik redelijk achteruit rijden *LOL*

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 07:19

Hier in belgie kost het 650 euro.
Krijg je eerst 6 lesueren en dan nog één uur oefenen en je examen zit allemaal in de prijs.
Vond het redelijk van prijs.
Ik had nog nooit met een aanhangwagen gereden.
En door mijn goede instructeurs,was ik van de eerste maal geslaagt.Heb er dus drie dagen over gedaan om rijbewijs te hebben.
Was dus wel super.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 08:46

JoyRider schreef:

Wat moet je allemaal kunnen op het examen? Achteruit rijden las ik al, fileparkeren ofzo?

ik moest ook de hellingproef doen

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:29

Hellingproef is wel goed in mijn geval: de stal ligt onderaan een megastijle dijk Cool Met de auto alleen heb ik al moeite om weg te komen Tong uitsteken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:04

ik had ook straatje keren!! en de examinator stapte uit en ging lekker met mn instructeur staan l*llen op het kruispuntje dus ik mocht zelf eea oplossen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:05

gabyfedde schreef:
Ik dacht juist dat het zo zou veranderen dat je voor elke aanhanger een E rijbewijs nodig hebt....
Maar weet dat ook niet zeker.

Dat heb je goed want dat is zo!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:09

Even van Autorijschool Twin gejat: Op CBR staat het ook zo vermeld maar dit is imo iets duidelijker.

Citaat:
1. Weegt de aanhangwagen incl. het laadvermogen meer dan 750 kg?
Ja zie vraag 2
Nee Rijbewijs B volstaat
2. Weegt de aanhangwagen incl. het laadvermogen meer dan het trekkend voertuig?
Ja Voor deze combinatie heeft u uw BE rijbewijs nodig
Nee Zie vraag 3
3. Weegt de totale combinatie meer dan 3500 kg?
Ja Voor deze combinatie heeft u uw BE rijbewijs nodig
Nee Rijbewijs B volstaat

* (let op ! Het laadvermogen staat op het kentekenbewijs van uw aanhangwagen. Ga niet uit van het gewicht dat u op dat moment vervoert)

Uitzondering:

Een auto met een gewicht van 3490 kg. ( o.a. busjes en kleine B-categorie vrachtwagens) mogen wel een aanhanger tot 750 kg. trekken zonder dat hiervoor een E-rijbewijs is vereist terwijl het gezamenlijke gewicht incl. laadvermogen toch boven de 3500 kg. uitkomt.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:10

Aanvulling:

Mijn auto weeg 1285 Kg
Trailer ledig gewicht en laadvermogen 1100 Kg
Samen 2385 Kg

Conclusie, ik mag deze combinatie hoe dan ook rijden met een B rijbewijs.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:15

Ik snap werkelijkwaar niet wat voor moeite het is om dat E rijbewijs te halen Rolleyes

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:50

Ludora schreef:
Aanvulling:

Mijn auto weeg 1285 Kg
Samen 2385 Kg

Je moet niet kijken naar het ledig gewicht, je moet kijken naar de MTM van de trailer. Dus ledig gewicht + laadvermogen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:53

Charos schreef:
Ludora schreef:
Aanvulling:

Mijn auto weeg 1285 Kg
Samen 2385 Kg

Je moet niet kijken naar het ledig gewicht, je moet kijken naar de MTM van de trailer. Dus ledig gewicht + laadvermogen.

Nee, dat staat er wel, hoewel 1100kg MTM niet echt de zee aan laadvermogen laat. Wat Ludora WEL vergeet is het laadvermogen van de auto, al verwacht ik niet dat die 1115kg bedraagt; Auto's die hun eigen gewicht aan laadvermogen hebben, hebben meestal rond de 8 ton eigen gewicht.......

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:20

Om dit te voorkomen is het E rijbewijs toch wel erg makkelijk Vork

psvub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:23

denk niet dat het afgeschaft zou worden, maar zou wel fijn zijn Tong uitsteken
terwijl ik nu met mijn opel frontera gewoon de trailer mag trekken met een B rijbewijs, want de auto is zwaarder(ledig gewicht) dan trailer met paard.