Waar moet ik een slachtpaard vandaan halen voor het redden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waar moet ik een slachtpaard vandaan halen voor het redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:44

Lips are sealed ik ken wel iemand die ze doorverkoopt Lips are sealed ................

Zimbwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:01

Misschien kun je eens bij de bereden politie informeren. Vaak krijg je de toestemming om een gepensioneerd politiepaard gewoon te mogen hebben voor niets op de voorwaarde dat je ze goed verzorgt en alle kosten (stalling, hoefsmid, voer,...) zelf betaald.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:00

Niet alle paarden op de markt ,zijn uiteindelijk bestemd voor de slacht hoor .....
Maar ze verdienen wel vaak een goed ( blijvend ) tehuisje.
Mijne komt er ook vandaan en is een engeltje ... En gezond !!!

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:07

Denk ook dat TS bedoeld dat ze paardjes wil redden die gewoon naar de slacht gaan omdat ze in de weg staan of iets in die trand ,en dat ze die wil redden toch TS om nog een goed tehuisje te geven Knipoog
En als je t met zo,n denkwijze doet dan vind ik dat je goed bezig bent hoor OK dan!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:48

dan moet je nu bij die boer zijn in Marrum denk ik.. dat zijn voor het grootste deel slachtpaarden, en er staan echt leuke dieren bij!

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 08:46

Of dat nu voor het grootste deel slachtpaarden waren Marigold, heb ik zo sterk mijn twijfels bij hoor. Er kwam heel wat aan kapitaal dat water uitlopen (Friezen), dat zijn volgens mij echt geen paardjes voor de slacht, daar kan hij bij verkoop heel wat meer aan verdienen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:46

ja dat is zo, maar er wordt van verschillende kanten bevestigd dat een deel vd paarden voor de slacht bestemd is.
en ik denk dat je daar best een leuk paardje kan vinden, en daarmee redden!

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:06

ja natuurlijk dat spreek ik zeker niet tegen hoor. misschien dat het hem koud laat watvoor paarden hij naar de slager brengt, als je er toch meer dan 100 (of in totaal 300?) hebt..komt het geld toch wel binnen..

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:51

ieder maandag ochtend staan er gemiddeld 100 slachtpaarden in utrecht
op de markt,tuurlijk staan er paarden tussen die echt zeg maar aan het eind zijn(echt oud afwijkingen aan rug benen enz).maar er staan ook veel dravers die gezond zijn en haflingers.
er staan ook veel oude paarden die gezond zijn,maar omdat niemand ze meer wil hebben vanwege hun leefttijd gaan ze naar de slager terwijl ze nog jaren mee kunnen hoor.
ow en gebroken benen vind je daar niet want een paard met een botbreuk,
of ander letsel waardoor hij heel erg kreupel is,mogen niet verkocht worden op de markt.
een aantal mensen denken dat er paarden met ernstig letsel zoal been breuken enz,op het slachthuis staan,maar dat is niet waar,een paard met breuken en ander ernstig letsel word terplaatse afgemaakt en dan pas naar het slachthuis vervoerd,daar staat een wet voor dat een ernstig gewond paard niet vervoert mag worden.

Mitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:50

Ik ben het volledig met Toverpaardje en Marigold eens Ja ga daar eens heen, wie weet vindt je daar wat... vast wel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:59

knooopje schreef:
ieder maandag ochtend staan er gemiddeld 100 slachtpaarden in utrecht
op de markt,tuurlijk staan er paarden tussen die echt zeg maar aan het eind zijn(echt oud afwijkingen aan rug benen enz).maar er staan ook veel dravers die gezond zijn en haflingers.
er staan ook veel oude paarden die gezond zijn,maar omdat niemand ze meer wil hebben vanwege hun leefttijd gaan ze naar de slager terwijl ze nog jaren mee kunnen hoor.
ow en gebroken benen vind je daar niet want een paard met een botbreuk,
of ander letsel waardoor hij heel erg kreupel is,mogen niet verkocht worden op de markt.
een aantal mensen denken dat er paarden met ernstig letsel zoal been breuken enz,op het slachthuis staan,maar dat is niet waar,een paard met breuken en ander ernstig letsel word terplaatse afgemaakt en dan pas naar het slachthuis vervoerd,daar staat een wet voor dat een ernstig gewond paard niet vervoert mag worden.

Jij hebt het alleen over zichtbare verwondingen. Een beenbreuk ziet iedere gek hopelijk...
Maar er staan daar misschien ook paarden die van binnen helemaal op en kapot zijn.

Ik denk dat de TS het niet verdiend om met dit nobele streven een paard te kopen wat dan over een half jaar uiteindelijk nog naar de slacht moet omdat het pijn lijd.

De meeste dravereigenaren zoeken trouwens wel heel lang door voor een goed tehuis. De dravers die daar voor de slacht staan, staan er meestal niet voor niets.
Zoek dan voor hetzelfde geld een draver uit die niet bij de slager staat, maar nog bij de eigenaar thuis.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:46

hallo.
snap dat je de draver verdedigt.
maar ik ben opgegroeid met dravers
dus ik weet dat de meeste via de achterdeur weg gaan.
dat gebeurde bij ons thuis ook en dat waren draver niet van onszelf maar bij ons training,somige gingen vanaf de koers niet eens mee naar huis,
maar zo bij een handelaar op de auto
tuurlijk zijn er uitzonderingen gelukkig.
zo af en toe hoor ik het verhaal van een paard wat 15 jaar geleden bij ons heeft gestaan en nu nog dienst doet als rijpaard
en ook op dit forum zijn er mensen met een draver.en er gaan veel voor de fok en als embrio merrie.
ik werk momenteel nog op een handelstal,en daar komen ook iedere week een aantal paarden voor de slacht en gister kwamen er weer 3 en ra ra
2 daarvan dravers zien er super uit fit en glimmend,en zo gaat het iedere week.en er staan op utrecht, en ook op de stal waar ik werk.
paarden binnen die erg oud zijn en van binnen zeker niet gezond.
en die staan ook op utrecht,oud en mager en ook ik vind dat een erg slechte zaak.want voor ze bij het slachthuis staan hebben ze al een menig rondje handelaar gehad,wat ik dus nooit begrijp want die paarden komen ook bij een paticulier weg.kan zat voorbeelden noemen van paarden die niet gezond zijn,maar meer verhalen van paarden die gewoon nog jaren mee kunnen,en die gaan iedere maandag naar utrecht haflingers bereden en betuigt komen allemaal uit oost duitsland want daar kun je ze voor weinig geld kopen en ja sorry gezonde dravers

Binckydenice

Re: war moet ik een slachtpaard weghalen voor het redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:51

0mandy0 schreef:
sorry maar paarden die ECHT voor de slacht zijn hebben meestal iets onder de leden en gaan dus ook niet voor niets Boos!

Nee, mensen er zijn een heleboel gezonde paarden die naar de slager gaan.....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:20

knoopje, zo hee wat een verhaal, schrik er gewoon van, dat dat echt zo gaat?
ik voel me zo machteloos door dat soort dingen, je wil wel wat doen maar je kan er misschien 1 'redden' en dan houd het op.
wat ik echt triest vind als als dravers na de koers niet mee naar huis gaan maar met de handelaar mee...
wat triest voor zo'n paard, van de beste verzorging naar zoiets Verdrietig
stank voor dank ja toch..
zo'n paard doet zn uiterste best toch of niet..

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:49

ja is ook zielig.
maar het zijn niet alleen dravers
hoeveel manege paarden gaan na jaren trouwe dienst.
weet je wat het een beetje is.
op ieder paardenbedrijf zijn er paarden die niet goed genoeg zijn,
bv,een springpaard wat niet hoog genoeg springt of een dressuurpaard die niet goed genoeg kan lopen om een goed sportpaard te zijn.
die paarden gaan weg.want een dresuur of springruiter heeft niks aan dat paard die het net niet kan.
en waar gaan ze dan heen....
het dressuur of spring paard word gewoon verkocht als dressuur paard voor een amateur of als recreatie paard,en mischien word het dressuur paard wel een springpaard,en het springpaard een dressuur paard.
er zijn voor dat soort paarden mensen zat.
en dan nu de volbloeden en dravers.
veel mensen zeggen over een draver:die kunnen niks ze zijn allemaal klein,ze kunnen niet galopeeren dus wat moet ik er mee.
over een volbloed zeggen ze het volgende:volbloeden nee die zijn allemaal gek,gaan alleen maar aan de kletter.
er zijn veel mensen die er NIET zo over denken hoor,maar het merendeel denkt er zo over.dus in de handel willen ze ze niet hebben want daar is zeg maar geen markt voor.
mensen hebben al een vooroordeel over bepaalde paarden,
terwijl ze niet eens weten waar ze het over hebben.
dus ja zo belanden ze bij de slager.en niet omdat de eigenaar of trainer harteloos is.die hebben hart voor het paard en de sport maar kunnen niet alle paarden houden,net als de spring en dressuur ruiters die ambitie hebben.
maar omdat een handelaar ze moeilijk kwijt kan,omdat veel mensen geen draver willen.
typ maar eens in op marktplaats,draver en ook aanklikken bij omschrijving.
zijn veel mensen die een leuk paard zoeken om buitenritjes te maken enzo
ze willen een super braaf paard en het mag niet te duur zijn
en duidelijk in de adv zetten geen draver.
terwijl de meeste nog nooit een buitenrit of wat dan ook op een draver hebben gemaakt.dus het ligt niet aan de drafsport,dat is namenlijk een hele mooie sport,het ligt aan de mensen die vooroordelen hebben en denken dat ze er verstand van hebben
maar eigenlijk weten ze er niks van ze roepen maar wat
en daardoor belanden veel hele leuke paarden onnodig bij de slager

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:16

hier een klein voorbeeld
staat nu op marktplaats en dit is een voorbeeld van vele adv
haflingers willen ze ook vaak niet.
kortom de kleur geslacht mag wat aan mankeren,
dat maakt ze allemaal niks uit,zolang het maar niet een draver is.
dus ja waarom er toch veel gezonde leuke paardjes naar de slager gaan
dat moeten we allemaal bij ons zelf zoeken denk ik

Hallo,
Ik ben opzoek naar een recreatiepaard.
Geslacht, kleur enz maakt niet uit.
Mag een schoonheidsfoutje hebben of een bemerking op de foto, het paard is namelijk niet bedoeld voor de wedstrijd sport.
Geen draver!

Stal en weidegang aan huis.

Heeft u een leuk paard bel dan naar

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:31

Ik heb nu bijna een jaar een draver, nou ik heb nog nooit zo`n veelzijdig, lief en rustig paard gekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:49

Op onze manege staan ook een paar dravers. Het zijn echt schatten van paarden en zullen op buitenritten ook echt nooit iets fout doen. Ze lopen ook gewoon mee in de dresuurlessen en kunnen dit makkelijk aan.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:18

ik wil d'r ook 1 te redden die gaat zondag weg. naar de handelaar en die heeft ene heel slecht leve gehad(ingewikkeld verhaal. die vrouw heeft hem van de manege geruild oddat ze hem wou redden ookal heeft ie nu een nog slechter leven..). Dat is ook een probleempaard. ik heb dus tot zondag de tijd en nog ervoor te zorgen dat hij van mij word. :/

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:44

succes arans...

zo heb ik dus pica buitenzorg in duindigt via de achterdeur mee na huis genomen, ze was afgedankt, klaar, basta..
ik heb haar nu een maand, en als je kijkt wat een scheetje het is, hoe graag ze wilt.. hoe goed ze haar best doet op een eerlijke 2e kans..
ik hoop snel een blijvend "thuis" voor haar te hebben..
zo niet, dan blijft ze nog wat langer bij me

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:51

Koop liever een lief paardje dat hoognodig bij iemand weg moet voor niet al te veel geld. Vandaag de dag gaan paarden niet meer naar de slager (iig niet in nederland) omdat ze onberijdbaar zijn ofzo, de meeste (bijna alle) gaan in nederland naar de slager omdat ze ongeneselijk kreupel zijn en veel pijn hebben bijvoorbeeld. Of ze hebben een andere nare aandoening die niet te genezen is en waar ze alleen maar onnodig door lijden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 08:55

ik blijf het erg vinden klnooopje..
ik vind dravers juist echt heel mooi, qua karakter hoor ik niks dan goede dingen, uitstraling vind ik top, enz.
wij hadden bijna een gratis draver merrie gekregen maar omwille van de kids was een oudere fjordenmerrie toch verstandiger.
die draver had al een thuis hoor, dus.
ik denk nog wel eens: "wat als ik toch die draver had" Knipoog

Arans, succes, ik hoop dat het je lukt!!
en stalnijnegen, wat super dat je dat paard de kans geeft en een thuis voor haar zoekt! Lachen
zulke mensen zouden we meer moeten hebben!
zou ze niet iets zijn voor TS?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:41

Hier mijn super draver in aktie met m`n bijrijdster.
Afbeelding

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:42

zijn dravers eigenlijk winterhard (te maken)?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:43

Ja hoor!
Voor meer info over dravers kijk op www.dravers.nl
Ook een heel gezellig forum.