paard gekocht, aanbetaling gedaan paard weg hoe zit dit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PienZ

Re: paard gekocht, aanbetaling gedaan paard weg hoe zit dit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 13:59

het liefst had mijn vriendin het paard zo opgehaald dit omdat het paard ook nog is in onze woonplaats staat en ze het paard van de week met het nieuwe meisje heeft zien lopen wat erg pijnlijk voor haar was maar als ze dit doet is het diefstal voor haar

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:10

griebels schreef:
Ludora schreef:
Even dan voor jullie juristen Tong uitsteken

Er staat dus op papier, verkoper en koper, de prijs en de specifike afspraak, met zelfs daarin dat de kosten van de DA aangaande de dracht (tenminste zo begrijp ik het) voor de kosten van de verkoper komen.

Verkoper heeft getekend, koper een aanbetaling gedaan. Overdacht is nog niet mogelijk, zie de getekende koopovereenkomst. Verkoper verkoopt het paard opnieuw aan een 3de. Maar technisch is verkoper niet meer eigenaar, dus hij heeft het dier niet kunnen verkopen dan, iig niet rechtsgeldig. Dus dan heeft doe 3de geen poot op om te staan.....

Zo simpel zou het toch moeten zijn !!!!!!!!

Zou wel moeten vind ik zelf...
Helaas is technisch gezien die man nog steeds eigenaar. Pas na levering van het goed is het paard van TS haar vriendin.

Overigens vind ik persoonlijk dus dat een koopovereenkomst c.q. een koopcontract dus eigenlijk niets meer voorsteld! Je kunt er toch geen rechten aan ontlenen!

Leken weten vaak niet dat een eigendomsoverdracht pas geldig is als er voldaan is aan die drie vereisten, en dus ook levering. Men denkt altijd dat het om betaling gaat, wat dus niet zo is. Als je dat in je achterhoofd houdt, is het allemaal niet meer zo vreemd.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:18

Chip2 schreef:
Omdat dat dus niet gaat net wat er al eerder gezegd word de nieuwe eigenaars worden beschermt door de wet in goede trouwe dus helaas

heb je mijn bericht nu wel of niet gelezen???
Probeer er eerst achter te komen of de nieuwe eigenaren mee willen werken!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:21

Tulandro schreef:
Leken weten vaak niet dat een eigendomsoverdracht pas geldig is als er voldaan is aan die drie vereisten, en dus ook levering. Men denkt altijd dat het om betaling gaat, wat dus niet zo is. Als je dat in je achterhoofd houdt, is het allemaal niet meer zo vreemd.

Het is wel vreemd. Zeker als je beseft dat in het geval het andersom was geweest wel terug had gemoeten.
Voorbeeld: A verkoopt paard aan B en levert ook meteen. Laat verschillende dingen op papier zetten, incl de betaling(en). Paard is dus geleverd! B is eigenaar!
Totdat er niet wordt voldaan aan de betalingsafspraken, dan kan A het paard weer terughalen! Want dat is afgesproken op papier, en andersom stelt dat papier dus niets voor!

Dus ja ik vind het heel vreemd!!!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:51

Je kunt het natuurlijk ook anders uitleggen. Door te stellen dat het bezit al is overgedragen, maar dat de nieuwe eigenaar het paard als "zoogmoeder" heeft uitgeleend aan de verkoper en daar in stalling heeft staan. Ter compensatie heeft ze nog niet het gehele bedrag hoeven te voldoen, omdat ze het paard nog niet kon gebruiken. De precieze formulering in het contract zal daarbij wel belangrijk zijn. Als ik een paard van iemand koop en ik laat hem daar in pension staan, dan zou dat immers ook kunnen betekenen dat mijn paard niet overgedragen is? (bijv. bij aankoop van een paard zonder papieren) Kortom, helaas weer een zaak voor de rechter. Al is de suggestie om het eerst met de nieuwe eigenaren proberen te regelen, de beste oplossing in dit geval.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:28

het was voor iedereen handiger geweest als de vriendin van ts met de eigenaar was overeengekomen dat ze het hele bedrag al betaalde en in de overeenkomst had vastgelegd dat het paard cp geleverd werd (even voor de juristen onder ons, hoewel de tijd dat ik student was, en het longa manu, brevi manu en cp mijn dagelijkse kost was, al even achter me ligt), dan lag het anders. Dan was het paard van de vriendin, maar was de vorige eigenaar houder van het paard voor die vriendin. Overigens zat daar - als ik me goed herinner - ook een bescherming voor derden tgt in, omdat de eigendomsoverdacht niet voor derden zichtbaar was geweest, maar dat terzijde.

Contracten hebben zeker nog wel werking, met name in het bewijsrecht. Nu krijgt ze haar geld terug, en als ze het hard kan maken nog een schadevergoeding (bijvoorbeeld als ze allerhande extra schade aannemelijk kan maken), terwijl ze - als er geen contract was geweest, had moeten bewijzen dat er uberhaupt een overeenkomst lag.

Iedereen kan tegenwoordig naar een juridisch loket stappen. Ook verzekeraars of rechtswinkels zijn laagdrempelig waar het inwinning van informatie betreft. Mijn klanten moeten van mij verplicht hun contracten laten nakijken door mij (hebben daar uiteraard wel aantrekkelijke tarieven voor), zodat ze niet in dit soort stomme constructies donderen. Ergo: je kan wel boos zijn, maar zie het maar als een dure les om te leren: volgende keer goed afspreken hoe je de dingen regelt, dan heb je de minste kans op problemen als deze (hoewel uiteraard geen enkele garantie gegeven kan worden)

floortje

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:53

FloortjeM schreef:
Vooraf even @sammie: je komt nogal agressief over, terwijl je écht geen gelijk hebt. Als jij daar anders over denkt, vind ik dat prima, maar je doet redelijk aanvallend naar mensen die het meer bij het rechte eind hebben dan jij. Daarbij: als je verstand had van het recht, zou je weten waar je ongeveer moest zoeken, ook als je de exacte artikelen niet kende. De hier geschetste casus is echter wel eerstejaars stof voor rechtenstudenten.

Ik agressief??? Ik geef potverdikkie zelf toe dat ik het niet zeker weet, en dat ik geen advocaat ben Scheve mond en dat ik dan benieuwd ben naar de wetsartikelen waar het in staat. Vervolgens is iemand die beweert dat het daar en daar staat (2 hele bundels) die niet voor wilt kauwen waar het staat. Hij ís degene die dat beweert, mag hij ook de artikelen bij naam noemen. DAT het ERGENS staat weet ik zelf ook. Doei, doei

ipv van gelijk te willen halen zou je ook lerend en al discusseren het e.e.a. kunnen bewerkstelligen.

Citaat:
Hmm, in het eerste bericht van TS is te lezen dat de merrie nog naar een hengstenhouder is geweest..
Dat staat er idd, maar de merrie is NIET van de hengstenhouder zoals jij het omschreef.

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:29

griebels schreef:
Tulandro schreef:

Het is wel vreemd. Zeker als je beseft dat in het geval het andersom was geweest wel terug had gemoeten.
Voorbeeld: A verkoopt paard aan B en levert ook meteen. Laat verschillende dingen op papier zetten, incl de betaling(en). Paard is dus geleverd! B is eigenaar!
Totdat er niet wordt voldaan aan de betalingsafspraken, dan kan A het paard weer terughalen! Want dat is afgesproken op papier, en andersom stelt dat papier dus niets voor!

Dus ja ik vind het heel vreemd!!!

@ Griebels (nu gaat het wel goed!): het voorbeeld wat je hier geeft heeft betrekking op de nakoming van een verbintenis. Het niet voldoen van de afgesproken koopprijs is een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis. Juridisch gezien is dit iets heel anders als een gebrekkige eigendomsoverdracht.

@ FloortjeM: met betrekking tot de levering CP en dergelijke heb je helemaal gelijk!

Nog even algemeen over derdenbescherming bij een gebrekkige eigendomsoverdracht. Op het moment dat ons BW werd vormgegeven heeft men een keuze moeten maken; beschermen we in dit soort situaties de derde verkrijger te goeder trouw of de oorspronkelijke verkrijger/benadeelde? Voor allebei is natuurlijk wel wat te zeggen, en dat is dan ook vaak het 'probleem' in allerlei juridische kwesties.
Voor de mensen die willen weten waarom men er uiteindelijk voor gekozen heeft de derder verkrijger te goeder trouw te beschermen; dit is na te lezen in de parlementaire geschiedenis van boek 3 BW (stel dat je het zou willen Haha! ).

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:43

Sammie schreef:
FloortjeM schreef:
Vooraf even @sammie: je komt nogal agressief over, terwijl je écht geen gelijk hebt. Als jij daar anders over denkt, vind ik dat prima, maar je doet redelijk aanvallend naar mensen die het meer bij het rechte eind hebben dan jij. Daarbij: als je verstand had van het recht, zou je weten waar je ongeveer moest zoeken, ook als je de exacte artikelen niet kende. De hier geschetste casus is echter wel eerstejaars stof voor rechtenstudenten.

Ik agressief??? Ik geef potverdikkie zelf toe dat ik het niet zeker weet, en dat ik geen advocaat ben Scheve mond en dat ik dan benieuwd ben naar de wetsartikelen waar het in staat. Vervolgens is iemand die beweert dat het daar en daar staat (2 hele bundels) die niet voor wilt kauwen waar het staat. Hij ís degene die dat beweert, mag hij ook de artikelen bij naam noemen. DAT het ERGENS staat weet ik zelf ook. Doei, doei

ipv van gelijk te willen halen zou je ook lerend en al discusseren het e.e.a. kunnen bewerkstelligen.

Citaat:
Hmm, in het eerste bericht van TS is te lezen dat de merrie nog naar een hengstenhouder is geweest..
Dat staat er idd, maar de merrie is NIET van de hengstenhouder zoals jij het omschreef.

Je moet beter lezen.... er staat dat men overeen had kunnen komen, dat aflevering bij de hengstenhouder had kunnen gelden als levering aan koper..zo zijn er nog tig constructies mogelijk..allemaal verder weinig relevant voor TS..
De rest van je opmerkingen geven blijk van weinig kennis van de opbouw van een wetboek.. wat iets belangrijker is dan artikelen uit je hoofd op kunnen dreunen..

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:48

Jammer zeg! Dus als zij het paard gewoon had mee genomen en het veulen bij haar had laten krijgen etc dan was het goed geweest?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:48

Je hoeft het ook niet op te dreunen hoor. Gewoon vermelden heeft voldaan. Blijkbaar ben je erg gefrusteerd. Want dat staat over de hh staat er helemaal niet. Maar ik ga hier geen welles nietes spelletje van maken. De groeten!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:11

Dat is een 3 letterwoord verkoper geweest Bloos jammer dat er nog maar zo weinig echte eerlijke mensen zijn. Als ik je vriendin was ging ik zeker proberen om die 1000euro terug te vorderen. Dit is wel een van de redenen waarom ik nooit geen handgeld meer geef. Zelfs zwart op wit is nog geen garantie.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 18:30

Mijn vriendin heeft inderdaad de nieuwe eigenaar gesproken en dit is een arrogante zak die het paard voor zijn dochter gekocht heeft en totaal geen medewerking wil leveren dus helaas gaat dat ook niet door. Ik zal haar zo is smsen of ze al iets meer weet. Het is stom geweest dat ze haar merrie daar gelaten heeft maar dat was de enigste voorwaarde dat de oude eigenaar het paard wilde verkopen en als je zoveel om een paard geeft doe je daar alles voor en denk je niet altijd na dat iemand je zoiets flikt. Bovendien had ze alles netjes zwart op wit dus ga je er vanuit dat het wel goedkomt nou mooi niet dus

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:34

Wat een ellende zeg... Scheve mond

Bel de jurofoon even, zij kunnen je gelijk vertellen wat je wel en niet kunt doen Ja

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 18:35

heb je het nummer daarvan alina?

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:36

Momentje...

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:37

www.jurofoon.nl en 0900-1411

Ik heb erg veel aan ze gehad in een net zo nare situatie...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:38

Aanbetaling terughalen, en voor de rest schouders ophalen en verder zoeken.......... zou ik doen Haha!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:40

Ik weet wel dat je met een mondelinge afspraak niks kunt bewijzen, het betalingsbewijs is mooi maar als je geen contract hebt met een handtekening er onder kun je weinig beginnen en heb je geen poot om op te staan, Erg jammer voor je vriendin

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:46

Chip2 schreef:
Mijn vriendin heeft inderdaad de nieuwe eigenaar gesproken en dit is een arrogante zak die het paard voor zijn dochter gekocht heeft en totaal geen medewerking wil leveren dus helaas gaat dat ook niet door. Ik zal haar zo is smsen of ze al iets meer weet. Het is stom geweest dat ze haar merrie daar gelaten heeft maar dat was de enigste voorwaarde dat de oude eigenaar het paard wilde verkopen en als je zoveel om een paard geeft doe je daar alles voor en denk je niet altijd na dat iemand je zoiets flikt. Bovendien had ze alles netjes zwart op wit dus ga je er vanuit dat het wel goedkomt nou mooi niet dus

En wat als ze dan met dat bewijs teruggaat naar de verkopende partij? Of heb ik daar overheen gelezen?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:47

Wat ik nu zo typisch vind aan het hele verhaal is dat vriendin 1000 euro (helft aankoopbedrag) heeft betaald, de merrie in kwestie moest nog gedekt worden...en zou dan bij die handelaar blijven staan totdat het veulen was afgespeend. We spreken dan over een periode van minimaal 15/16 maanden. De eerste dekking had ook niet raak kunnen zijn immers. En de tweede misschien ook wel niet.

Als ik zo gek was met een paard had ik dit nooit afgesproken. Het is denk ik al een financiële kwestie geweest om de merrie bij de handelaar te laten staan. (Scheelt nogal wat onderhoudskosten e.d.).
Kwestie van "wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten" ?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:50

KiWiKo schreef:
Aanbetaling terughalen, en voor de rest schouders ophalen en verder zoeken.......... zou ik doen Haha!

Nou kiwiko, in ts d'r geval zit het net wat anders. Je eigen fokproduct die je vanwege een nare kwestie weg moet doen en dan kun je deze terugkopen om verder te fokken met haar. Iets wat je 'droom' was. Dat zou er bij mij wel inhakken. Zeker als je op deze manier bedonderd wordt.

Maar ik had dan wel na de dekking al geeist dat ze bij mij zou komen. En dan kan hij de kosten die voor de dracht en/of veulen betalen aangezien hij dat veulen wilt.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:54

@kiwiko: Niet verkeerd bedoeld maar laat jij dan zo makkelijk over je heen lopen? Als alles wat hier staat waar is dan heeft deze man haar gewoon bedrogen. Ik vind het niet meer dan normaal dat je dan verdere stappen onderneemt.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 18:58

Ja sammy je zegt het goed ze heeft de merrie zelf gefokt nota bene zelf ter wereld geholpen wegens scheiding moeten verkopen en de kans gehad haar terug te kopen ze heeft de merrie speciaal gefokt voor de bloedlijn en omdat ze er erg gek mee was de merrie zou nu voor haar dochter zijn dus ga maar na het paard zit diep in haar hart. @ Flicka voor de financiene heeft mijn vriendin het zeker niet gedaan want zij wilde de merrie ook terug halen maar vanwege het risico vonden ze het beter dat de merrie bij hem bleef en hij dus voor de veearts kosten opdraaide aangezien het Zijn veulen was bovendien is ze 2 keer naar de hengst geweest voordat het pas raak was dus jou antwoord met wie ze billen brand moet op de blaren zitten slaat nergens op. Bovendien nogmaals ze heeft alles wel zwart op wit op papier vandaar dat ze het nu meteen via de advocaat doet en niet naar de verkoper gaat om eerst te praten omdat hij hier duidelijk fout zit

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:59

flicka schreef:
Als ik zo gek was met een paard had ik dit nooit afgesproken. Het is denk ik al een financiële kwestie geweest om de merrie bij de handelaar te laten staan. (Scheelt nogal wat onderhoudskosten e.d.).
Kwestie van "wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten" ?

hier boven staat dat de enige voorwaarde was dat ze haar merrie terug kon kopen was als de toenmalige eigenaar er een veulen mee mocht fokken