verkoper wil overeenkomst NIET nakomen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: verkoper wil overeenkomst NIET nakomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:28

Ik hoop dat de zaak goedkomt..
Ongeacht wat er in eerste instantie niet helemaal goed gegaan is, lijkt het mij dat de verkoopster nu wel hele rare uitspraken doet Verward

@Wingpearl: Stel nou dat jij in een zeer rustige omgeving woont, en ik woon aan de rand van een stad. Ik vraag om een verkeersmak paard en leg de reden erbij uit (dat ik veel over drukke wegen moet bijv.). Jij beweert dat het paard 100% verkeersmak is en ik ga dat paard bij jou in de rustige bossen testen. Wat heb ik daar dan aan?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:42

mischien iets meer fantasie gebruiken... als verkoper meewerkt kun je peerd in de trailer zetten en hups richting verkeer... werkt verkoper niet mee dan zoek je een ander peerd Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:50

Ja, achteraf oplossingen verzinnen is altijd makkelijk Ja De koopster heeft iig nog getracht 1 en ander af te kunnen dichten. Dat doen ook niet veel mensen natuurlijk...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:11

Cer ik had het over jou stelling:
Cer schreef:
Stel nou dat jij in een zeer rustige omgeving woont, en ik woon aan de rand van een stad. Ik vraag om een verkeersmak paard en leg de reden erbij uit (dat ik veel over drukke wegen moet bijv.). Jij beweert dat het paard 100% verkeersmak is en ik ga dat paard bij jou in de rustige bossen testen. Wat heb ik daar dan aan?

Alane schreef:
mischien iets meer fantasie gebruiken... als verkoper meewerkt kun je peerd in de trailer zetten en hups richting verkeer... werkt verkoper niet mee dan zoek je een ander peerd Haha!

Clown

Je hebt enkel een probleem als er een oplossing is, echter soms zijn er meerdere oplossingen voor 1 probleem Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:17

Daarom stelde ik de vraag ook aan Wingpearl die haar paard niet van het erf wil laten vertrekken.

De verkoper moet dan bij voorbaat NIET zeggen dat het paard 100% verkeersmak is, maar dat ze het niet weten. Dat is dan wel zo eerlijk. Dan kan je gaan kijken of je het kan testen..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:21

ik dacht dat ze dat anders bedoelde, geen proeftijd dmv meegeven aan een potentiële koper Haha!

100 % verkeersmak: wat is daar de definitie van?
niemand kan met 100 % zekerheid zeggen dat zijn paard nooit ergens van zal schrikken. Je stuurt er zo meer midden door het centrum... maar peerd gaat aan haal als er een paraplu opgestoken wordt.

span paarden lopen al 12 jaar, meerdere keren per week, samen voor de wagen bruidsparen naar het stadhuis brengen in een grote stad... toch op een dag gaan ze aan de haal.. verkeersmak of niet?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:26

Dat is teveel offtopic Haha!

Daarom moet je als verkoper ook nooit die garantie geven Knipoog

Nou ja, ik hoop dat het voor de TS goed afloopt, ik had wel het idee dat ze zich goed ingedekt had, maar ja, dat weet je nooit natuurlijk, dat moet blijken..

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:33

Ik heb mijn paard ook met een proeftijd van een maand verkocht. Achteraf zou ik dit nooit meer doen, maar op dat moment was ik erg zeker van mijn paard. Zij zochten een paard en die van mij voldeed daar 100% aan vond ik. Ze hebben hem uiteindelijk gekocht. Als ik terugkijk zou ik dit nooit meer doen, teveel risico's. Stel dat ie ineens kreupel word, bewijsmaar dat ie dat niet had toen je hem verkocht en jij zit ineens met een kreupel paard.

In jou geval had je denk ik toch meer een uitzoekplicht gehad, ondanks dat je ervan uit gaat dat iemand eerlijk is, had je zelf meer moeite kunnen doen om te achterhalen of hij daadwerkelijk verkeersmak was.

Dit is alleen achteraf gepraat en ik hoop dat het nu opgelost gaat worden! Lijkt me wel heel moeilijk om nu toch voor het beestje te zorgen, je wilt er geen band mee krijgen...

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 20:06

Alane
100% verkeersmak is ook nooit ter spraken geweest ( is ook niet te garanderen) maar dit paardje is echt... doodsbang... voor tracktoren.

#Ymke#
Lijkt me wel heel moeilijk om nu toch voor het beestje te zorgen, je wilt er geen band mee krijgen...
Dit is ook verschrikkelijk moeilijk, ze is zo lief, ik kan wel de hele dag met haar knuffen en tutten.
Dat is volgens mij ook precies waar de verkoper het op aan laat komen, als het paard maar lang genoeg bij de koper staat raken ze er wel aan gehecht en willen ze haar houden.

ik hoor het de verkoper nog zeggen "ik heb een goed naam en dat wil ik zo houden, ik garandeer je dat als het niet klikt, oid haal ik het paard weer op"

koopovereenkomst was ook haar eigen voorstel...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:36

Tja, ik zou je graag een hart onder de riem steken...
Hou ik ieder geval je poot stijf! Inderdaad is bluffen en op emotie spelen een tactiek die veel handelaren toepassen.

@Ymke: als je een paard koopt bij een professionele handelaar, val je onder consumentenrecht. Je mag er volgens de wet van uit gaan, dat je de handelaar kan vertrouwen. Hij moet je een goed passend paard verkopen, ookal ben je zelf een volslagen leek.
Vgl. dat je een zadel voor je paard koopt; als de winkel die het zadel aangemeten heeft, zijn werk niet goed heeft gedaan en het zadel ligt niet goed, moeten ze hem ook terug nemen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:05

santie schreef:
Alane
100% verkeersmak is ook nooit ter spraken geweest ( is ook niet te garanderen) maar dit paardje is echt... doodsbang... voor tracktoren.

Dat was nav een stelling van Cer Lachen verkeersmak is een heel breed begrip

santie schreef:
ik hoor het de verkoper nog zeggen "ik heb een goed naam en dat wil ik zo houden, ik garandeer je dat als het niet klikt, oid haal ik het paard weer op"

koopovereenkomst was ook haar eigen voorstel...

verkooppraatje dus achteraf... Is het een en ander niet bij te leren/af te leren/aan te leren?
bedenk me dat rechten een hoop geld en energie kunnen kosten, en het mischien minder geld en energie en vooral kopzorgen kan schelen om het paard bij te scholen.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 00:17

het paard is 15 jaar oud ( ze is mij verkocht als 10 jarige) dus dat lijkt me een lange weg, aangezien ik dit zelf niet kan, (ook de reden dat ik mijn jonge ruin heb ingeruild) moet daarvoor iemand ingehuurd worden. Dan had ik net zo goed mijn eigen paard kunnen houden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 01:06

nou dat is mooi oliebol, dat ze ook nog eens 2 chips heeft en 5 jaar ouder is.
Is het eigenlijk te achterhalen wie die laatste chip heeft gezet?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 01:16

wie dat gedaan heeft is bekend, diegene heeft ook een nieuw paspoort uitgegeven en daar staan zijn naam en handtekening in.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 01:26

Ik dacht dat je zelfs een half jaar heb om het paard nog terug te brengen dat werd mij verteld toen ik mijn paard kocht, dit moest dan wel door een handelaar of stoeterij verkocht zijn.

Ik vond dat toen en raar verhaal, want dan hebben handelaren toch een grote risico.

Afijn, ik ben heel erg benieuwd hoe dit afloopt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 01:28

een individu kan geen paspoort uitgeven en/ondertekenen dat gaat via een PUI (Paspoort Uitgevende Instantie) dan is de schetser/DA ook een slaapkop geweest als er 2 transponders aanwezig zijn.
En heb jij het paard niet laten keuren? (onderzoeks plicht)
Maar wat is de reden van retour? de leeftijd?
Als het een handelaar betreft KAN het zijn dat deze ook ter goede trouw heeft gehandeld en de leeftijd uit het paspoort heeft gehaald.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:52

Nou, volgens mij is het aanwezig zijn van twee chips, en dus een andere leeftijd al voldoende reden het paard te retourneren, ongeacht of ze wel of niet verkeersmak zou zijn (wat dat dan ook moge behelzen)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:03

Is dat een verborgen gebrek? En wat met onderzoeksplicht van de koper?
vwb de leeftijd, papierloze zijn wel vaker verkeerd geschat, en dan kan het gebeuren dat de 'papieren' leeftijd anders is dan de werkelijke leeftijd.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 19:02

het paard heeft 1 nieuwe chip + paspoort (3 aug 2006) waar in staat dat zij 10 jaar is. (toevallig zocht ik een paardje tot max 10 jaar)
De verkoper heeft volgens eigen zeggen het paard laten chippen.
ook heeft zij een chip, van het Tinkerstamboek gezet in 2000, waaruit blijkt dat zij 15 jaar is.
Volgens de PVE kan een paspoort wel terplekke afgegeven worden, dit hoeft niet door een da, maar wel door een erkende chipper. (ook volgens PVE)
Wat is er tergoedertrouw aan om een leeftijd achter te houden? Volgens de paardentandarts word het na het 10e jaar moeilijk om de leeftijd goed in te schatten. zij is dan ook geschat van 12 tot 18 jaar, door verschillende dierenartsen

deze hele zaak gaat niet om evt gebreken mbt de gezondheid van het paard

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:19

Ik heb verschillende paarden/veulens laten chippen/schetsen en nog nooit ter plekke een paspoort gekregen, die kwamen altijd via de post (lees: enge tijd later omdat de gegevens er gedrukt moeten worden).
Alleen een erkend DA of PPC mag chippen, dan is die PPC die dat paard opnieuw heeft gechipt dus een fraudeur.

vind het een wazig verhaal van die leeftijd, als je het boven de 10 moeilijk te zien is dan was 15 dus waarschijnlijk een indicatie. En zou die nu dus 21 jaar moeten zijn.

De zaak gaat dan niet over de gezondheid, maar jij komt hier meet toch best wel harde beschuldigingen naar de verkoper toe...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:31

Voor mij zouden 2 chips genoeg reden zijn om het paard terug te sturen.
Als jij er ooit weer vanaf wilt, is het onverkoopbaar...
De handelaar heeft jou een paard verkocht waar zaken niet van kloppen. De chip klopt niet en verkeersmak is hij ook niet.
Of hij nou te goeder trouw is of niet, hij moet het paard terugnemen.

heb je al wat gehoord van je advocaat?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 19:37

volgens het originele paspoort is zij nu 15 jaar. dus niet volgens een schatting. Hoe kom jij bij 21 jaar???

Volgens de PVE is het wel mogelijk terplekke een paspoort af te geven, daar heb ik naartoe gebeld, om te informeren en dit is was zij tegen mij vertelde, dit verzin ik echt niet zelf hoor. het paard is wel door een erkende PPC gechipt.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:38

Met een schriftelijke overeenkomst sta je heel sterk in je schoenen, tenzij deze niet eenduidig is opgesteld... en dus op diverse manieren geïnterpreteerd kan worden. Maar ik neem aan dat het contract klopt. Zit je nu ook nog binnen die proefperiode? Zoja, dan zou ik een aangetekende brief naar de verkoper sturen waarin je hem wijst op de afspraak die jullie gemaakt hebben, en dat deze rechtsbindend is. Zet er ook in dat indien hij toch besluit het paard niet terug te nemen je genoodzaakt bent om juridische stappen te ondernemen.

Misschien kun je ook alvast naar het bureau voor rechtshulp gaan om advies in te winnen.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 19:39

beantsje
Volgende week gaat de dagvaarding de deur uit, dus afwachten maar weer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:55

santie schreef:
volgens het originele paspoort is zij nu 15 jaar. dus niet volgens een schatting. Hoe kom jij bij 21 jaar???

Citaat:
ook heeft zij een chip, van het Tinkerstamboek gezet in 2000, waaruit blijkt dat zij 15 jaar is.

verkeerd begrepen dus Tong uitsteken dacht dat ze in 2000 15 jaar oud was Haha!

Citaat:
Volgens de PVE is het wel mogelijk terplekke een paspoort af te geven, daar heb ik naartoe gebeld, om te informeren en dit is was zij tegen mij vertelde, dit verzin ik echt niet zelf hoor. het paard is wel door een erkende PPC gechipt.

Protocol chippen zegt toch echt wat anders (let op: ik bedoel er niet mee dat jij niet de waarheid vertelt)

uit het protocol chippen:
Citaat:
Administratieve handelingen.
Vooraf:
1. Vooraf de eigenaar het aanvraagformulier laten ondertekenen.
2. Bij paarden/pony’s identiteit vaststellen aan de hand van het originele registratiedocument.
3. Kopie van het registratiedocument met hieraan geniet de barcodestickers opsturen naar pas-poortuitgevende instantie.

Een PPC kan voor verschillende PUI chippen/schetsen, en die heeft geen paspoort bij zich ook een erkend DA niet.
Chippen kan dus wel ter plekke, en niet zoals men eerst voorstelde op een verzamelplaats, mischien dat men dat bedoelde.
MAW vind het vreemd dat de PVE dat vertelde.