wat te doen als je een paard verkocht heb die afgekeurd word

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liannes

Re: wat te doen als je een paard verkocht heb die afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:29

splash1999 schreef:
Ik lees dat het paard na 2 weken een trap had en na dat die "genezen"was pas gekeurd.

het had direct , maximaal de volgende dag gemoeten.en niet na een langere tijd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:35

Myrkvi schreef:
hij zou niet meteen afgemaakt worden, wie zegt dat :S
hij staat nog gewoon lekker in de wei hoor, en word ook nog gewoon verzorgd,kheb egt het idee dat er gedacht word dat ie niet eens meer goed verzorgd word enzo.
alleen we rijden er neit meer op omdat dat gewoon niet meer kan.

en als de TS hem niet terug had genomen , dan hadden wij er ook verder niks mee gekunt, het kost ons nu alleen maar geld.
Lachen maar dat snappen julllie zelf ook wel denk ik..

In het andere verhaal lees ik dat het paard WEL afgemaakt zou worden. waar halen jullie het lef vandaan om een paard dat verder nog gezond in de wei kan staan en dus pijnvrij is af te laten maken. Verkoop hem dan door aan iemand dat een weidemaatje nodig heeft. TS is niks te verwijten.
(zover ik het lees dan)

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:37

en ik heb nergens gelezen, dat de da die hem gekeurd heeft, hweeft kunnen aantonen dat het een oud gebrek was, mocht dat wel zo zijn, dat het gebrek VOOR de koop aanwezig was, tja , dan verdraaid het verhaal zich weer.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:38

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:43

het is een raar verhaal, ook de dreiging van het afmaken,
als de ts hem terug neemt, (zoals ze nu doet),
zou ik alsnog willen weten of het voor de koop aanwezig was, en dat laten aantonen, was het niet voor de koop aanwezig, is het paard nu slachtprijs waard, en dat zou ze dan terug moeten geven, en het paard terug halen, was het wel aanwezig, tja , dan is het haar keus wat ze betaald.
en dan zit het verhaal nog raarder in elkaar, als de da zegt dat hij al die tijd pijn moet hebben gehad, merk je dat toch zeker wel??

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:29

liannes schreef:
en ik heb nergens gelezen, dat de da die hem gekeurd heeft, hweeft kunnen aantonen dat het een oud gebrek was, mocht dat wel zo zijn, dat het gebrek VOOR de koop aanwezig was, tja , dan verdraaid het verhaal zich weer.

Nee, in dit geval niet. Ten eerste hebben de kopers niet voldaan aan hun onderzoeksplicht in dit geval. De verkoper heeft een meldingsplicht, die moet alles melden wat hij redelijkerwijs kan weten. In dit geval kon de verkoper niet weten dat er dit met het paard aan de hand zou zijn, aangezien het paard bij haar geen klachten had en ze geen röntgen-ogen heeft, daarbij had ze van een jaar eerder een keuringsrapport wat goed was. De koper heeft echter net zo goed een onderzoeksplicht, wat inhoudt dat ze zich ervan moeten verzekeren dat het paard gezond is, d.m.v. een keuring.
Dat laatste hebben de kopers nagelaten, hadden ze dit namelijk wel gedaan dat hadden ze geweten of dat het paard op het moment van aankoop al dan niet gezond was.

Ten tweede, 'een oud gebrek' is nogal relatief, er zijn verschillende antedateringstermijnen voor verschillende aandoeningen. Bijvoorbeeld voor spat en artrose is de antedateringstermijn 3 maanden. Dat wil zeggen dat als een paard wat is gecontroleerd op gebreken d.m.v. een keuring binnen 3 maanden kreupel gaat en de oorzaak blijkt spat of artrose te zijn, de koopovereenkomst ontbonden kan worden. Maar dit moet dus binnen 3 maanden blijken, alleen dan wordt aangenomen dat redelijkerwijs verwacht kan worden dat een paard het daarvoor ook al had. En geldt dus niet als de kopers niet aan hun onderzoeksplicht hebben voldaan voor de aankoop. Een uitzondering kan zijn als er afspraken gemaakt worden dat het paard eerst geleverd wordt en pas bij de kopers gekeurd wordt binnen een redelijke afgesproken tijd. Daarbij komt trouwens ook nog dat de bewijslast bij de koper ligt, en niet bij de verkoper. De koper moet dus aantonen dat het een verborgen gebrek is geweest, en dat gaat in dit geval al niet omdat het paard niet van tevoren gekeurd is.
Dus een paard kopen zonder te laten keuren (niet voldoen aan de onderzoeksplicht) en daarna toch besluiten te laten keuren heeft totaal geen zin.

Dat de TS het paard terug neemt is logisch als anders het paard naar de slacht gaat, emotioneel gezien, maar dat hoeft ze dus niet te doen. Dat ze de volle mep terug moet betalen

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:53

Wij hebben niet meteen gezegd dat het paard naar de slacht gaat Nors opkijken
maar we kunnen er niks mee, maar HET IS NU TOCH OPGELOST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

dus wat heeft dit gedoe voor nut ?

hij gaat gewoon terug naar de vorige eigenaar.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:16

Nou zo gewoon vind ik dat niet

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:21

nja laat maar zitten ik reageer gewoon niet meer.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:26

we wachten dan ook op een antwoord van de ts

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:45

Myrkvi schreef:
nja laat maar zitten ik reageer gewoon niet meer.

Ik zie het maar wie fout zit.....

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:23

de ts reageerd toch niet..Knipoog

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:46

Ook ik begin nu wel nieuwsgierig te worden naar het verhaal van de TS. Het komt op mij nogsteeds over alsof de kopende partij fout heeft gezeten door het paard niet direct bij aankoop te laten keuren en daar nu de verkopende partij mee opzadelt. Maar wellicht zit het heel anders, daarom ben ik zo benieuwd naar het verhaal van TS, dan hoor ik het tenminste van twee kanten en kan ik mijn mening eventueel bijstellen.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:59

ja maar het is nu opgelost.
zij wil hem terug nemen dus hij gaat na de winter ofzo denk ik terug.
dan is het toch opgelost.Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:56

ja misschien is er wel meer aan de hand waarom horen we niks meer van TS

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:32

Wat zou er nog meer aan de hand moeten zijn dan, het is allemaal al lang geregeld hoor, misschien reageert ze daarom niet meer, of is ze dit topic allang vergeten Knipoog kan ook natuurlijk ..

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:25

Nieuwsgierig zijn mag toch wel Myrkvi? Welkom op Bokt wat dat betreft... De topicstarter heeft dit topic geopend, laat ze het nu ook weer sluiten door haar kant van het verhaal te vertellen.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:40

Ja, een reactie van de TS lijkt me wel op zijn plaats. Ze heeft tenslotte dit topic geopend omdat ze raad nodig had. Dan meldt de tegenpartij zich en vervolgens horen we niks meer van de TS.
Ik zou bijna gaan denken dat haar de mond gesnoerd wordt en dat ze niet meer durft te reageren omdat haar paard nog bij de tegenpartij staat (chantage??)
Ik vind het in ieder geval een héél vreemd verhaal.... Nors opkijken

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:46

JoT schreef:
Nieuwsgierig zijn mag toch wel Myrkvi? Welkom op Bokt wat dat betreft... De topicstarter heeft dit topic geopend, laat ze het nu ook weer sluiten door haar kant van het verhaal te vertellen.

ja tuurlijk mag dat Knipoog t was ook niet banketstaaf bedoelt ofzo hoor, alleen ik kreeg een beetje het idee dat jullie dachten dat t nog niet allemaal geregeld was enzo Knipoog

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:55

Myrkvi schreef:
ja tuurlijk mag dat Knipoog t was ook niet banketstaaf bedoelt ofzo hoor, alleen ik kreeg een beetje het idee dat jullie dachten dat t nog niet allemaal geregeld was enzo Knipoog

Ik heb alleen zo mijn twijfels over de manier waarop het "geregeld" is.

Ik hoop écht voor de TS dat de kopers geen misbruik hebben gemaakt van het feit dat zij een emotionele band heeft met dit paard en hem daarom liever voor de volle mep terugkoopt terwijl hij is afgekeurd dan dat hij bij de slager terecht komt...

En misschien zeg ik nu dingen die helemaal niet aan de orde zijn, maar zolang we haar kant van het verhaal niet horen...

edit: typo

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:00

Myrkvi, wat was er dan alemaal niet goed, behalve die knie? Als een paard de knie een tijdje niet goed kan gebruiken dan kunnen andere benen overbelast worden en zo kun je daar ook problemen krijgen. En in dat geval komt dat gewoon door die trap.
Laatst bijgewerkt door imaudy op 19-10-06 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:00

Hoe het allemaal precies gegaan enzo is weet ikook niet hoor, mn moeder heeft namelijk alles met de TS geregeld.Lachen

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:02

imaudy schreef:
Myrkvi, wat was er dan alemaal niet goed, behalve die knie? Als een paard de knie een tijdje niet goed kan gebruiken dan kunnen andere benen overbelast worden en zo kun je daar ook problemen krijgen. En in dat geval komt dat gewoon door die trap.

Zijn rug was ook niet goed. Ach gut

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:03

En we hebben het keuringsrapport naar de TS opgestuurd zodat ze het allemaal precies na kon kijken..maar dat had ik al gezegd Knipoog

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:05

Ik zal t weleens aan Wen vragen Lachen