Paard verkopen tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:50

Misschien komen de reacties ook wel omdat je eerder in topics over hem vertelde dat je hem niet meer kon missen en dat hij voor altijd mocht blijven..
Dan is het natuurlijk heel dubbel dat hij nu alsnog weg moet.

Maar uiteindelijk is de keus nu aan jou en ik snap dat je weinig aan een ruin hebt wanneer je wilt fokken :D
Hopelijk komt er iemand die bij hem past en krijgt hij een fijn huisje :j
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 22-06-24 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Re: Paard verkopen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 18:52

Soms kun je ook niet in de toekomst kijken. Ik was ook liever niet ziek geworden en had nog minstens 20 jaar lekker willen rijden :(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:52

Dat snap ik absoluut! :(:) De toekomst kan soms echt heel zuur zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:55

Och Muronia, het is dat ik geen plek vrij heb, anders had ik hem vandaag nog opgehaald.
Lijkt me een fijn paard toe voor eerlijk geld.

Niet onzeker worden, hier komt echt wel iemand voor.
Als je de verkoop toch wat wilt bespoedigen, zet er dan een echte vraagprijs bij. Je hebt hem op "bieden" staan, en dat schrikt kijkers soms toch af (mij iig wel).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:15

Toch zou ik bruikleen bij een kleinschalige manege niet direct uitsluiten. Er zijn denk ik echt wel plekken te vinden waar ze het goed hebben.

Zo heb ik mijn 21 jarige weggegeven aan een vriendin die op kleine schaal buitenritjes doet. Ze is daar helemaal opgeleefd, nu de 25 gepasseerd en word eigenlijk hoe ouder hoe gekker.

Nog een ander idee is denk ik om hem een maand in training te zetten zodat je hem daarna hopelijk wel als buitenritpaard kunt adverteren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:19

Ik zou eerst eens klinisch keuren, dan heb je een onafhankelijke indicatie van is hij in orde. Daarna anders 2 weken tot maand bij trainer zetten die er wat km's buiten mee maakt en indicatie kan geven van geschikt voor alleen en of samen naar buiten. Dan heb je mogelijk een geschikt buitenrijpaard en daar is zeker wel een markt voor.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:21

Ik begrijp niet zo goed dat mensen vallen over het feit dat hij weinig ervaring heeft voor zijn leeftijd. Natuurlijk, als je op zoek bent naar een beginnerspaard dan is het niet ideaal. Maar persoonlijk zie ik dat juist als een pre. Dan is hij dus ook niet kapot gereden of versleten door het harde werken. Het is dat ik niet op zoek ben maar ik zou zeker wel interesse hebben in dit paard. Mensen die zeggen dat hij beter ingeslapen kan worden snap ik helemaal niet. Ja, hij heeft lang op dezelfde plek gestaan en dat zal zeker wennen zijn voor hem als hij ergens anders terecht komt. Mijn eigen paard heeft hiervoor 10 jaar lang op dezelfde plek gestaan en hij heeft er absoluut wel even moeilijk mee gehad. Maar beter nu nog 1x verhuizen dan de paarden die om het jaar een nieuwe eigenaar krijgen of continue van pensionstal moeten wisselen. En het kan ook zomaar zijn dat hij er weinig moeite mee heeft. De een gaat er beter mee om dan de ander. Het enige wat mij tegen zou houden is dat hij geen buitenrij ervaring heeft. Wellicht is het mogelijk hem daar door iemand een paar keer in te laten trainen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:46

En toch ook zou ik zelf graag willen weten hoe hij in de omgang is.
Zoals geduldig, rustig, vriendelijk, netjes opgevoed, kan vast staan, houdt v aandacht, netjes bij dierenarts en smid.
Of is het eerder een wat rillerig paard zonder poespas, die je meteen moet zadelen zeg maar.
Is hij rustig op stal, geen stalgebreken?
Voor mij zou dit iig heel belangrijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:58

Ik ben compleet 'uitge-paard' maar als je deze jongen 3 jaar geleden had aangeboden had ik zeker contact met je gezocht.

Ben een ouder paardenmeisje die door de wol geverfd is, en weet wat ze een paard moet bieden. ( vandaar nu geen paard meer, niet te doen in mijn omgeving)

Er meldt zich wel iemand, geduld inderdaad..
Zodra diegene merkt hoe eerlijk en netjes je bent in de verkoop is deze mooiboy zo weg.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 19:59

Hij is 5 jaar geleden verhuisd van mijn ouders naar mij, dus 1 verhuizing heeft hij meegemaakt. Hij moest heus wel even wennen maar hij haalde heel veel steun uit de aanwezigheid van de andere paarden. Hij houdt echt van contact met andere paarden.

Mika ik heb nog niks aangepast, maar hier neem ik zeker iets van mee dus dank je :)

Majolein (andersom is me te ingewikkeld haha) dank je, zo iemand zoek ik dus eigenlijk voor hem :)
Laatst bijgewerkt door Muronia op 22-06-24 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:00

Niet alles gelezen, dus misschien val ik in herhaling.
Het feit dat hij de eerste 15 jaar van zijn leven niets heeft gedaan, maakt dat hij idd misschien niet versleten is, maar ook de oh zo belangrijke hardheid en botdichtheid niet heeft meegekregen, die ze juist krijgen door gedoseerde belasting in de jonge (uiteraard niet te jonge) jaren. Dat maakt ze dus op een andere manier als slijtage wel weer blessure gevoeliger.

Ik denk dat dit een heel erg moeilijk verkoopbaar paard is en een paard waarbij je je moet afvragen hoe eerlijk het is naar het dier om hem te verkopen. Ik meen mij te herinneren dat het dier met name die 15 jaar niet is gereden, omdat jij angstig voor hem was. Volgens mij omdat hij vrij sensibel en snel is, wat kwaliteiten zijn voor een ambitieuze ruiter, maar juist voor de doelgroep voor een 20 jarige die geen leermeester is, behoorlijk in de weg kunnen zitten. Het is een type sportpaard, zeker ook een aansprekend paard, maar denk ik niet voor de beginnende ruiter, niet voor de puur recreatieve bos ruiter, en te oud en te laag opgeleid voor de sportruiter.

Jij hebt hem volgens mij opgehaald toen hij een jaar of 15 was, maar dat is wel andere koek als een 20 jarige nog verhuizen. Verhuizen naar een pensioen plek kan vaak prima, maar of ze op 20 jarige leeftijd na een verhuizing en verandering van management en ruiter, nog fijn blijven funtioneren als rijpaard is maar zeer de vraag. Ikzelf zou die gok niet durven nemen. Juist als iemand hem koopt als rijpaard, en daarna blijkt hij toch snel te gaan kwakkelen met rijden, is hij in handen van iemand die er veel minder een band mee heeft als degene die hem gefokt heeft en hem al 20 jaar heeft. Ik ben echt bang dat het risico dat de toekomst voor dit dier de snelle handel gaat zijn, vrij groot is en dat risico nemen vind ik sneu voor het paard.

Wordt het dier überhaupt momenteel gereden? Want als hij nu door jouw blessures inmiddels al weer een tijdje uit de running is, is het ook maar de vraag of hij nog weer op te bouwen is naar het oude niveau.

Verder snap ik niet ook dat hij nog persé iets moet gaan doen. Hij heeft 15 jaar prima gefunctioneerd als weide versiering en gezelschapspaard, waarom is dat nu hij 20 is ineens een probleem? Het probleem is volgens mij voornamelijk dat jij ruimtegebrek hebt omdat jij het merrieveulen van dit jaar heel graag wilt houden en daar geen plek voor hebt. Ik snap dat je het merrieveulen graag wilt houden, maar ik snap niet dat je daarvoor met dit paard het risico wilt nemen dat hij in handen komt van anderen en je geen enkele grip meer hebt op het welzijn van dit dier in zijn nadagen. Is een veel eerlijkere keuze misschien niet de 30 jarige, die snel achteruit gaat, te laten hemelen en daarmee de ruimte creëert die je nodig hebt.

Volgens mij heb je 2 eerlijk opties naar dit paard.
1. houdt hem zelf en zoek een leuke bijrijder voor hem als je echt vindt dat hij bereden moet worden. Volgens mij heb je voor je andere paarden ook bijrijders, dus wie weet wil 1 van hen ook wel deze bijrijden.
2. Als je hem echt niet op je eigen terrein wilt houden om ruimte voor het veulen te creëren, zoek een fijne pensioenplek voor hem waarbij je zelf eigenaar blijft. Ik heb mijn merrie ook op een pensioenplek staan, lekker 24/7 in een kudde van 25 pensioenadoos het hele jaar door op de wei en onbeperkt hooi/kuil en schuilmogelijkheden. Dat hoeft echt niet de hele wereld te kosten, zeker niet in de regio waar jij woont.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:02

Ik zal straks even wat meer doorlezen en reageren. Ik had je advertentie gezien, ben zelf voorzichtig begonnen met zoeken naar een paard. An sich is hij wel interessant voor mij, maar de leeftijd was inderdaad waarom ik hem weg heb geklikt, ook dat hij zo laat pas echt is opgepakt. En dat hij waarschijnlijk wat weinig ervaring hier en daar heeft.
Zal later meer reageren.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:11

De verhuizing op deze leeftijd zou ik niet eens een ding vinden. Mijn 20e jarige moest voor mij helemaal uit Frankrijk komen met de vrachtwagen. Tuurlijk was het pittig. En een hele cultuurshock van daar naar hier. Had zijn hele leven in de kudde daar gewoond en wist niet beter. Arm ding, maar hij knapte hier helemaal op. Zelfs toen ik hem noodgedwongen weer moest verhuizen, en weer.. en helaas een aantal weken terug weer. Ik vind het vreselijk dat het zo gelopen is, maar elke keer weer ging hij er zo goed doorheen.

Dus nee, de verhuizing zal wel loslopen. Het is inderdaad denk ik echt meer de leeftijd/ervaring die hier mee zal spelen.

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:33

Ik zou inderdaad ook kijken of een pensioenplek elders een optie is zodat het werk uit handen wordt genomen en je zeker weet dat hij niet de handel ingaat.

Mocht je hem toch willen verkopen zou ik persoonlijk mooiere foto’s willen zien en een filmpje. Wellicht zou je hem via iemand die je vertrouwt kunnen verkopen. Zodat diegene hem doortraint/ bosmak maakt en de verkoop uit handen kan nemen. Zelf zou ik inderdaad vanwege de leeftijd icm de ervaring die hij heeft en de pollenallergie niet komen kijken. Maar zoveel mensen zoveel wensen. Wie weet kun je een goed huisje vinden.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:36

Als antwoord op je vraag. Ik denk dat er voor Flo zeker een leuk plekje te vinden is. Het is een mooie verschijning met degelijke gangen en de prijs laat je het niet van afhangen dus dat zijn zeker voordelen voor dit paard welke nog een paar jaar mee kan.
Maar door zijn leeftijd en enige tijd nu stil gestaan zou het een betere kans geven als er toch even weer wat training op zit. Dan kunnen mensen die geïnteresseerd zijn ook echt voelen hoe deze fitte 20 jarige rijdt.

Dan wat meer offtopic. Moeilijk is het als je zulke lastige keuzes moet maken. Maar het is ergens ook probleem van luxe.

Een pensioen plekje zou hij toch eigenlijk verdienen, zie het als dat hij zijn beste jaren aan je heeft gegeven en net als jou baas hopelijk voor jou iets van een oudedagsvoorziening heeft weggelegt zou je dit toch ook moeten willen voor deze vriend.

Je zult namelijk als fokker met straks 3 fokmerries wel vaker voor deze moeilijke keus komen te staan. Elk paard kan om de een reden niet meer interessant zijn voor de verkoop ook niet meer geschik voor je fokkerij. Je zult een plan moeten bedenken hoe je hier mee om kunt gaan.
Laat ik zeggen dat dit exact de reden is dat ik niet veel verder ben gegaan met een fokkerij op te zetten. Ik vind het heel erg lastig om tussen mijn paarden te kiezen en zeker als deze al iets mankeren of oud zijn. Hier werden alleen de veulens verkocht die Godzijdank gezond bleven zodat ze naar hele fijne huisjes konden.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:42

oji schreef:
Verder snap ik niet ook dat hij nog persé iets moet gaan doen. Hij heeft 15 jaar prima gefunctioneerd als weide versiering en gezelschapspaard, waarom is dat nu hij 20 is ineens een probleem? Het probleem is volgens mij voornamelijk dat jij ruimtegebrek hebt omdat jij het merrieveulen van dit jaar heel graag wilt houden en daar geen plek voor hebt. Ik snap dat je het merrieveulen graag wilt houden, maar ik snap niet dat je daarvoor met dit paard het risico wilt nemen dat hij in handen komt van anderen en je geen enkele grip meer hebt op het welzijn van dit dier in zijn nadagen. Is een veel eerlijkere keuze misschien niet de 30 jarige, die snel achteruit gaat, te laten hemelen en daarmee de ruimte creëert die je nodig hebt.

Dit waren echt precies mijn gedachtes bij het lezen van de OP. Vind het ook erg vreemd dat hij niet verleased kan worden want dan weet je niet wat er mee gebeurt maar verkopen kan wel. Ik ben niet de enige die het zegt maar de kans is gewoon erg groot dat deze de handel in gaat komen als je die weg doet. Als je dat niet wilt, en je wilt ook niet dat die op een manege oid komt dan niet weg doen, dat is de enige manier waarop je zeker weet wat er met hem gebeurt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 21:09

Ik heb de advertentie nu aangepast qua tekst, prijs en ook wat foto's toegevoegd. Ik vind het maar lastig of het zo beter is, maar ik heb geprobeerd om jullie tips zo veel mogelijk mee te nemen.

Jazzejam daar denk ik natuurlijk over na. Ik denk vooral dat ik niet weer de belofte maak dat een paard tot hij of zij oud wordt gaat blijven. Ik heb nu bijvoorbeeld 3 mooie veulens uit Veronia gefokt. Nu gaat ze eerst 2 jaar de sport in met haar amazone en ik hoop er daarna nog 1 of 2 veulens uit te fokken, maar dan zal ze wel verkocht worden zodat ik met de volgende generaties door kan. En zo zal er per jaar gekeken moeten worden welke keuzes er gemaakt moeten worden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:17

Esplen schreef:
Ik zou inderdaad ook kijken of een pensioenplek elders een optie is zodat het werk uit handen wordt genomen en je zeker weet dat hij niet de handel ingaat.

Mocht je hem toch willen verkopen zou ik persoonlijk mooiere foto’s willen zien en een filmpje. Wellicht zou je hem via iemand die je vertrouwt kunnen verkopen. Zodat diegene hem doortraint/ bosmak maakt en de verkoop uit handen kan nemen. Zelf zou ik inderdaad vanwege de leeftijd icm de ervaring die hij heeft en de pollenallergie niet komen kijken. Maar zoveel mensen zoveel wensen. Wie weet kun je een goed huisje vinden.

Mooiere fotos? Sorry die moet je echt even toelichten. ( Pff wat een eisen zijn er toch, paard staat prachtig op de foto niks mis mee)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:20

jazzejam schreef:
Je zult namelijk als fokker met straks 3 fokmerries wel vaker voor deze moeilijke keus komen te staan. Elk paard kan om de een reden niet meer interessant zijn voor de verkoop ook niet meer geschik voor je fokkerij. Je zult een plan moeten bedenken hoe je hier mee om kunt gaan.
Laat ik zeggen dat dit exact de reden is dat ik niet veel verder ben gegaan met een fokkerij op te zetten. Ik vind het heel erg lastig om tussen mijn paarden te kiezen en zeker als deze al iets mankeren of oud zijn. Hier werden alleen de veulens verkocht die Godzijdank gezond bleven zodat ze naar hele fijne huisjes konden.

En dit is dus waarom ik geen honden, katten of paarden wil fokken. Schapen die niet gehouden konden worden naar de slacht/handelaar was jammer maar ok, paard zit teveel emotie en waardeverschil in en hond en kat is dat al geheel geen optie.

TS moet vanwege gezondheid inkrimpen en dat is lastig, dan moet je ook kritisch kijken naar wat nu verder qua hoe lang kan je doorhobbelen met dieren die eigenlijk inzake die krimp weg moeten. Want als ik het goed lees staan er 3 op die lijst, 2 daarvan met mogelijk gebreken, wat zegt de DA van hoeveel last ze daarvan hebben? En eentje die je te goed vindt voor optie inslapen/slacht maar ook sec niet kan houden ivm eigen beperkingen.

Kijk kritisch naar jezelf qua hoe lang kan je deze intensiteit van belasting (3 paarden teveel) nog aan en hoeveel ga je daarvoor mogelijk permanent inleveren met als risico dat je alles weg moet doen op termijn.

Is het een optie om iemand betaald in te zetten voor de basis verzorging als uitmesten, etc.?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 21:21

3 op de lijst waarvan 2 met gebreken?? Waar haal je dat nou vandaan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:22

een van 30 en 21 jarige met mogelijk artrose.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:22

Ik denk dat bedoelen gebreken voor verkoop.
Dus de ene te oud... En de ander artrose...

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:25

StalNollie schreef:
Esplen schreef:

Mooiere fotos? Sorry die moet je echt even toelichten. ( Pff wat een eisen zijn er toch, paard staat prachtig op de foto niks mis mee)

Ik zie dat de foto waar ik op doelde al weg is gehaald. Daarop was een ruiter te zien die in onbalans zat en het paard dook vrij diep achter de loodlijn. Nu zijn er al mooie foto’s toegevoegd waarin het paard goed tot zijn recht komt :).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 21:30

Oh ik wou zeggen, ik wil geen paarden met gebreken verkopen. De pony van 30 neemt voedsel niet meer goed op, daardoor valt ze nu erg in. Ze heeft ook cushing. Ik ben al in overleg met de dierenarts en we proberen nog met merriebrok door de slobber om haar iets te laten aanzetten maar ik ben bang dat ze de winter niet meer in kan gaan. Ze kwam 6 jaar geleden zwaar vermagerd bij ons als oud manege pony en was mega koliekgevoelig. Heeft toen in het eerste jaar ook een aantal keren ernstige koliek gehad waarbij we echt geluk hebben gehad. Daarna knapte ze heel flink op en ging het jaren goed, maar nu lijkt ze echt op te zijn. We hadden toen ze kwam nooit durven hopen dat ze het 6 jaar zou redden dus elke dag is er 1 en dat is mooi.

Wainonia gaat denk ik echt nog wel wat jaren mee, maar ik denk dat ze over een tijdje dan wel met pensioen gaat.

Als Flo verkocht wordt, dan hou ik straks de 2 fokmerries (waarmee ik zelf ook nog kan mennen), het merrieveulen als toekomstige fokmerrie en Wainonia als oudje over. En dat zou ik kunnen behapstukken. Scheelt in het dagelijks werk toch wel weer een stal per dag.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:35

En dat is je goed recht om het zo te doen.
Je hoeft niemand verantwoording af te leggen waarom je een paard wil verkopen.