joyce B schreef:Ik heb vanaf 2006 paarden aan huis met daarbij meestal 3 a 4 paarden van anderen er bij, en in de loop der jaren al heel wat verbouwd, veranderd en aangepast.
Het was voor mij ook een ontdekkingsreis wat bij mij past,wat haalbaar is in tijd, energie en fysiek met mijn lijf.
Wat ik heb geleerd is dat ik ruime marge aan moet houden qua onkostenvergoeding, want hooi is maar een heel klein deel van alle kosten.
Ook heb ik geleerd dat er veel meer werk is dan alleen voeren, uitmesten en vegen, en dat ik ook die klussen graag samen met andere mensen doe.
Ik heb geleerd dat ik heel selectief moet zijn en alleen mensen aan moet nemen waarmee ik persoonlijk een klik heb, met ruim voldoende tijd en motivatie om zelf hun paard te verzorgen en mee te draaien in het verzorgrooster en een paard of liever pony die past in hoe we hier de paarden houden en verzorgen zodat we niet in allerlei bochten hoeven te wringen of veel extra's te doen, want dat houd ik als stalhouder niet op langere termijn vol.
Ik heb dus vooral geleerd om heel veel te vragen en te luisteren, desnoods meerdere keren kennis te maken, de lat hoog te leggen en heel duidelijk te zijn in wat ik verwacht en hoeveel tijd dat ongeveer gaat kosten per week.
Dat betekent dat ik heb moeten leren om "nee" te zeggen. En heel duidelijk te zijn.
Alles wat eigenlijk volpension zoekt valt af.
1 persoon met meerdere paarden valt af.
Liever 1 paard met meerdere mensen die voor elkaar in kunnen vallen zodat ik niet steeds alles op hoef te vangen als er iets is.
Omdat er geen uurloon uit het pensiongeld is te halen vind ik het echt heel belangrijk dat het werk eerlijk verdeeld wordt.
Om die reden alleen nog "Doe het samen" met een verzorgrooster met 3 beurten per dag zodat wij ook nog weg kunnen als gezin en ik buiten de deur kan gaan werken.
Ik ben toen de kinderen klein waren thuis geweest, maar weer steeds meer buiten de deur gaan werken toen ook de jongste naar school ging.
In de jaren heb ik me geregeld vergist in mensen.
En mensen hebben zich vergist in de hoeveelheid werk en hun eigen mogelijkheden of verwachtingen, en er zijn geregeld mensen verhuisd omdat het dan toch tegen valt en ze liever vol pension staan. Of omdat we als persoon toch botsen over bepaalde zaken. Of omdat ze zich niet prettig voelen bij hoe ik dingen doe of communiceer.
Dat gaat dan wringen en ik heb geleerd dat je dan beter afscheid kunt nemen van elkaar.
Ik woon hier immers en ik wil niet om mensen heen hoeven te lopen, of op mijn tenen te lopen op mijn eigen erf. Zij kunnen hun dier verhuizen naar een beter passende plek. Ik niet.
Wat niet betekent dat ik mensen snel de deur wijs. Daar gaat best wel een periode van er samen uit proberen te komen en dingen aangeven aan vooraf.
Ik ben iemand die graag dingen in goed overleg doet en voor anderen klaar staat waar mogelijk.
Ik heb nu wrmel een borg vooraf voor het opzegtermijn (te veel mensen willen als ze weg gaan liefst ineens weg en dan is er gedoe over het opzegtermijn), na meerdere keren ruimte reserveren voor iemand die dan toch nog afhaakt reserveringskosten en een stallingsovereenkomst waarin heel duidelijk staat dat de verzorging van paarden en terrein eerlijk gedeeld wordt in overkeg en hoeveel beurten per week gedaan dienen te worden in eerste instantie .
Hoe er opgezegd dient te worden, voir wanneer er betaald moet zijn, dat de prijs verhoogd kan worden en dat ook wij de stalplek op kunnen zeggen.
Er is altijd verloop, want situaties of wensen veranderen, paarden worden verkocht, mensen verhuizen of jrijgen andere drukkere baan of stichten een gezin, en nieuwe paarden blijken soms toch niet te passen in de kudde.
Ik heb wel geleerd om nee te zeggen. "Bij twijfel niet doen" en open te blijven staan voor de juiste combinaties.
Liever een jaar lang 1 of 2 plekken niet gevuld dan echt een misser.
Ja precies dat hele verhaal dus is ook mijn insteek 
Als je 3 beurten per dag ingevuld krijgt is dat wel helemaal super natuurlijk. Als het dan ook nog allemaal een beetje evenredig wordt verdeeld dan is dat ideaal. Maar ik denk dat je daarvoor al snel een mannetje of 5-6 nodig hebt om dat goed te laten werken.
Hier is het meer een kwestie van 2 of 3 mensen omdat ik niet meer ponies wil hebben staan dan 2 grote en dan nog hooguit 2 kleintjes erbij. En dat is dan echt de max, liefst gewoon niet meer dan 3 zodat ze comfortabel in de stallen passen zeg maar.
Maar ik hou het voorlopig maar weer gewoon op Rena en de mini. Als Rena gaat hemelen zit ik wel met de mini, dat die dan geen maatje heeft en ik er absoluut niet wéér een pony bij wil kopen anders kom ik er (even bot gezegd) nooit vanaf natuurlijk