Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 11:16

Gwenvd schreef:
Ik vind het wel veel aannames over de handelstal met maar 1 kant van het verhaal.

De merrie is bekend met ontploffings gedrag, het is niet nieuw ofzo. Ze is schijnbaar erg gevoelig… ze kan dit gedrag dus ook prima opnieuw laten zien door de spanningen en stress van de verhuizing.

Ik vind t bijzonder dat er heel veel wordt gezegd “zet haar schoft nu op de foto” en dat ts dan daar niet op reageert. Ik zou het namelijk ook zo snel mogelijk doen. Als daar wat uitkomt weet je meer. Nu is t gissen en de handelsstal beschuldigen terwijl je helemaal niet weet of t klopt.

Het hoofdstel kan ook voor een anders paard zijn gebruikt en daarom zijn versteld… je weet t gewoon niet.

Dus snel een dierenarts erbij en die schoft op de foto.

Oke hier wil ik wel even op reageren. Merrie heeft dit 1 x gedaan en dat is 3 jaar geleden en dat kwam door een zadel met een scheve boom en ik heb toen direct een ander zadel aangeschaft en was het " probleem "verholpen.

Wel is ze inderdaad als iets niet goed ligt of zit , er zo 1 die dat gelijk aangeeft . En dus nu ze weer een beetje begon te miepen met het opstappen heb ik gelijk de zadel maker gebeld en die is ook geweest.

( hij is vorig jaar ook geweest voor gewoon controle dat vind ik belangrijk daarom ook fysio etc eens in de zoveel tijd )

En dan mijn hoofdstel , waarom zouden ze mijn hoofdstel gebruiken voor een ander paard ? als dat zo is hadden ze dat kunnen zeggen . Ik kreeg nu alleen maar als antwoord "fijne avond en niks natuurlijk " ja dat is gek ! dan zeg je gewoon oh ja sorry die hebben we ook even gebruikt voor een ander paard ( belachelijk als dat zo is want mijn spullen)

Dat ze gevoelig is heb juist heeeeeeel duidelijk verteld , dus als hun daar niet mee om kunnen gaan vraag dan niet of je mijn paard mag verkopen voor mij en ik mag hopen dat als je weet wat je doet dat je met dit soort paarden kan omgaan ?

Ik vind het vooral gewoon vervelend dat ik het idee heb dat ze mij niet de waarheid vertellen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:18

Ga je de dierenarts laten checken, dan? Want dan kun je dingen hard maken.

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 11:19

Popstra schreef:
Als jou paard zn schoft zou breken kan het niet meer op staan! Ook kan je het daar dan niet aan raken want dat is vreselijk pijnlijk.
Vind het nogal makkelijk en niet zo eerlijk een schuld bij een ander neer te gooien als je al toe geeft de merrie eerder ook niet makkelijk is geweest en gebruiksaanwijzing heeft!

Edit*
Eerst maar eens bewijzen dmv xray o.i.d voor je gaat vinger wijzen op een forum!

Ik wijs helemaal niet , en ik heb al helemaal geen namen genoemd , ik zeg ook niet dat haar schoft gebroken is daar kwamen hun mee.

Blijft alleen wel dat toen ik op wou stappen ze helemaal in paniek was, en dat terwijl ik de week daarvoor de dag voor ik haar weg bracht gewoon nog gereden heb.

En haar gebruiksaanwijzing is SINGEL LANGZAAM AAN !! dat heb ik hier al meerdere keren genoemd,zo ingewikkeld is dat niet en al helemaal niet als je een professional bent lijkt mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:20

_San87_ schreef:

Ik wou net zeggen. Bij vermoedens van een breuk hadden die er al 3x kunnen staan natuurlijk.

Je hebt zelf 1x gereden na de zadelmaker of vaker? Want je zou niet de eerste zijn waarbij het toch niet lekker ligt en dat bij de 2e/3e keer tot uiting komt. In combinatie met een andere stal wellicht langere en zwaardere ruiter? Zou het me inderdaad niet verbazen je paard ontploft is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:25

Dit begint een heel ingewikkeld verhaal te worden, maar ik heb wel wat tips voor je:
Tip 1: zet niet alles op bokt of elders op internet als je paard een keertje steigert, of gaat liggen, gaat bokken of zijn zadel niet op wil.
Tip 2: noem niet de naam van de stal en plaats ook geen slechte recensie op Google.
Tip 3: zorg dat je verhaal klopt en pas het niet aan na 4 pagina's meningen van anderen, niemand kent jou en niemand kent je paard.
Tip 4: ga kijken op een handelsstal in de eerste dagen dat ze met je paard werken. Willen ze dat niet, dan staat je paard niet op de juiste plek.
Tip 5: verkoop je paard aan een handelaar, draai je om en loop weg. Je kan nu zelf niet meer verkopen wegens teveel informatie op internet en via een verkoopstal gaat op deze manier ook niet lukken. Je paard heeft een behoorlijke gebruiksaanwijzing en is voor de meeste kopers niet geschikt, neem je verlies.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:28

Wat een nare situatie! Lastig… Arm paard ook.

Maar je reageert echt nooit op het ‘maak nieuwe röntgenfoto’s’- dat lijkt keer op keer compleet genegeerd te worden. Ga je dat doen? Lijkt mij wel raadzaam.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:33

Hele lastige situatie zeg.

Mij lijkt de voornaamste tip en beste eerste stap momenteel om je paard medisch te laten checken. Ik vind het jammer dat je zo blijft doorhamen op alles wat die stal niet goed heeft gedaan, en wat jij aan handleiding hebt meegegeven en dat het dus niet zo moeilijk had moeten zijn en verder negeer je iedereen wie je advies geeft om je paard te laten nakijken, of ja; je geeft geen bevestiging dat je dit in gang hebt gezet en dat zou wel fijn zijn zodat je aanvullende informatie gaat hebben. Nog los namelijk van wat je wel/niet kunt gaan doen met de stal... want dat is bijzaak op dit moment lijkt me - gezondheid van je dier komt toch op de eerste plaats? Heb je de DA al gebeld om te laten nakijken? Lijkt mij toch prioriteit te moeten krijgen nu, zodat je zeker weet dat je paard niks heeft nu waar ze last van zou kunnen hebben. Grote kans dat ze maar wat roepen - misschien om zichzelf in te dekken voor het geval ze daadwerkelijk wat opgelopen heeft daar door een ongeluk, maar het feit dat ze beginnen over een schoft breuk... zou hoe dan ook daar nu als eerste naar gaan kijken.

Aan de hand van wat hier uit komt kun je ook weer verder kijken wat je met de stal wil gaan doen. Nu zou ik eerst uitsluiten dat je paard oke is en dat je anders op papier kunt aantonen ook wanneer dit niet het geval is en voor het geval je verdere stappen zou willen ondernemen. Ziet er naar uit dat er inderdaad iets goed mis is gegaan daar, en ik snap dat je nu verder wilt ermee, maar dat begint echt bij je paard te laten checken - Voor haarzelf gewoon ook, en voor jou zelf ook, dat je weet of er medisch niks mis is nu. Succes!
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-05-23 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 11:36

_San87_ schreef:

Ja dat ga ik zeker laten doen, ik vraag /vroeg me alleen meer af wat kan ik er dan mee ?
Advocaat inschakelen ? ( als er wat te vinden valt ) maar stel er is niks gebroken en is ze wel gevallen maar gewoon pijnlijke rug en trauma nu dat het tussen haar oren zit ???

Ik vind het gewoon raar dat hun zo mijn vragen ontwijken en ik alleen maar zonder een echte uitleg te horen krijg "ja wij denken dat je paard kapot is , ze is gevaarlijk , ik zou gelogen hebben, ik zou via hun mijn paard willen slijten etc etc .

En dat is dus gewoon echt niet waar, ja ze is een sensibel paard , stond /staat ook letterlijk in mijn advertentie, dat heb ik daar uitgebreid toegelicht ( wat ik daarmee bedoel ) en dan krijg ik na 5 dagen een appje en een half telefoontje dat ik haar de volgende dag moet halen

En ik vervolgens een paard terug heb , waar ik niet eens op kan stappen

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 11:37

_San87_ schreef:

Ja dat ga ik zeker laten doen, ik vraag /vroeg me alleen meer af wat kan ik er dan mee ?
Advocaat inschakelen ? ( als er wat te vinden valt ) maar stel er is niks gebroken en is ze wel gevallen maar gewoon pijnlijke rug en trauma nu dat het tussen haar oren zit ???

Ik vind het gewoon raar dat hun zo mijn vragen ontwijken en ik alleen maar zonder een echte uitleg te horen krijg "ja wij denken dat je paard kapot is , ze is gevaarlijk , ik zou gelogen hebben, ik zou via hun mijn paard willen slijten etc etc .

En dat is dus gewoon echt niet waar, ja ze is een sensibel paard , stond /staat ook letterlijk in mijn advertentie, dat heb ik daar uitgebreid toegelicht ( wat ik daarmee bedoel ) en dan krijg ik na 5 dagen een appje en een half telefoontje dat ik haar de volgende dag moet halen

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 11:38

Celine_Famke schreef:
Wat een nare situatie! Lastig… Arm paard ook.

Maar je reageert echt nooit op het ‘maak nieuwe röntgenfoto’s’- dat lijkt keer op keer compleet genegeerd te worden. Ga je dat doen? Lijkt mij wel raadzaam.

Ja hoor dat ga ik laten doen alleen dat is niet binnen 1 dag geregeld ik heb te maken met een dierenarts en gewoon een baan waar ik heen moet :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:39

Misschien overheen gelezen, maar heb je dingen op papier staan qua afspraken met hun? En ook met wat je aangegeven hebt over hoe je paard is in de omgang en met rijden, etc? Je kunt nu eventueel ook al eens met rechtsbijstand gaan bellen, maar dan moet je denk ik vooral even gaan bedenken wat je ermee wil bereiken - wat je van de stal verwacht qua communicatie en handelen - en wat het wel of niet kan opleveren voor je.

Hopelijk is er niks aan de hand en komt niks naar voren met de check, en dat mocht er wat gebeurd zijn ze er niks aan overgehouden heeft fysiek gezien.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:45

Vanuit die stal bekeken,

Ze krijgen een paard voor verkoop.
Heeft wat handleidingen maar zou verder gewoon in orde zijn.

Binnen de eerste paar dagen ontploft dat paard zo extreem dat zij reden hebben om te denken dat het paard medische problemen heeft. Gezien de manier van ontploffen en het moment vermoeden ze bij de schoft.

Zij vinden het paard in deze situatie niet verkoopbaar.

Twijfelen ook aan de oprechtheid van de persoon die het paard bij hun heeft neergezet voor verkoop, maar dat kunnen ze natuurlijk niet hard maken.
Maar de waslijst van gebruiksaanwijzing, eigen zadel en het extreme ontploffen voelt voor hun echt niet goed.

Ze melden aan de eigenaar dat het paard enorm ontploft, met daarbij hun eigen vermoeden van 'iets met de schoft'.
En dat het paard niet via hun verkocht zal gaan worden, het dier moet weer opgehaald worden.

Als he het verhaal op deze manier opschrijft, dan doet die handelstal eigenlijk niets verkeerd.
Sterker nog, ik vind het dan een zeer correcte wijze van doen.

Het verhaal zal meerdere kanten hebben.
Wat en hoe precies zal moeilijk te achterhalen gaan zijn. Wellicht is er gewoon niemand fout hier, en is het een situatie zonder 'schuldigen'. Alleen irritatie en wantrouwen over en weer.

Volledig los van dat alles,ik denk dat dit dier inderdaad medisch gecheckt moet worden.
Op schoft en rug in ieder geval.
Fotos van 2018 zijn goed, maar dat is wel 5! jaar oud.
En in 5 jaar kunnen er echt wel problemen met schoft of kissing spines of whatever ontstaan zijn.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:45

Het hoeft ook niet gebroken te zijn, een barstje kan ook al heel veel pijn veroorzaken.

Maar enkel jij weet hoe alarmerend de situatie is natuurlijk :)

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 11:46

Nouja bedankt allemaal voor degene mee hebben gedacht, en even gewoon me een hart onder de riem hebben gestoken. Mijn paard is prima te verkopen straks nog daar maak ik me geen zorgen om , het is een lief en braaf dier, ja met dus het aansingelen als dingetje en dat je met rust met haar om moet gaan .

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 11:54

Femke_Tweety schreef:
Vanuit die stal bekeken,

Ze krijgen een paard voor verkoop.
Heeft wat handleidingen maar zou verder gewoon in orde zijn.

Binnen de eerste paar dagen ontploft dat paard zo extreem dat zij reden hebben om te denken dat het paard medische problemen heeft. Gezien de manier van ontploffen en het moment vermoeden ze bij de schoft.

Zij vinden het paard in deze situatie niet verkoopbaar.

Twijfelen ook aan de oprechtheid van de persoon die het paard bij hun heeft neergezet voor verkoop, maar dat kunnen ze natuurlijk niet hard maken.
Maar de waslijst van gebruiksaanwijzing, eigen zadel en het extreme ontploffen voelt voor hun echt niet goed.

Ze melden aan de eigenaar dat het paard enorm ontploft, met daarbij hun eigen vermoeden van 'iets met de schoft'.
En dat het paard niet via hun verkocht zal gaan worden, het dier moet weer opgehaald worden.

Als he het verhaal op deze manier opschrijft, dan doet die handelstal eigenlijk niets verkeerd.
Sterker nog, ik vind het dan een zeer correcte wijze van doen.

Het verhaal zal meerdere kanten hebben.
Wat en hoe precies zal moeilijk te achterhalen gaan zijn. Wellicht is er gewoon niemand fout hier, en is het een situatie zonder 'schuldigen'. Alleen irritatie en wantrouwen over en weer.

Volledig los van dat alles,ik denk dat dit dier inderdaad medisch gecheckt moet worden.
Op schoft en rug in ieder geval.
Fotos van 2018 zijn goed, maar dat is wel 5! jaar oud.
En in 5 jaar kunnen er echt wel problemen met schoft of kissing spines of whatever ontstaan zijn.

Kijk en dit bedoel ik nou , ze hebben alleen maar gezegd dat ze was "ontploft "aan de hand ze zijn er niet eens op geweest , en als ik doorvraag komt er geen "echt antwoord "

Wat bedoel je met ontploft ? wat deed ze dan ? dat zijn simpele vragen waar ik gewoon antwoord op krijg .

Toen ik daarop door bleef vragen kreeg ik dus allemaal verwijten naar mijn hoofd en dat ik maar de dierenarts moet bellen

En ze kregen geen paard voor de verkoop ! die wilden ze zelf graag hebben incl beschrijving van het paard ! Ze hebben mij benaderd niet andersom.

Maargoed ik ga er verder mee aan de slag ( dierenarts etc ) wellicht moest ze bij komen van wat er gebeurt is ( van waar ik niet eens gewoon een simpel antwoord op kan krijgen ) in elk geval bedankt voor het meedenken

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:57

Wat een vervelende situatie zeg. Jammer dat een paard niet kan praten.

Er zijn al heel veel tips gegeven hier. Ik miste er alleen 1 en dat is win juridisch advies in. Je hebt een contract daar zal het 1 en ander in staan. Ik heb hier wel eens berichten voorbij zien komen van een juriste, volgens mij Floortje? Misschien dat zij wat voor je kan betekenen.

Ik weet wel dat stel dat je paard wat heeft wat bij die handelstal gebeurt zou moeten zijn dan is het nog niet zomaar 123 geregeld. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn namelijk 2 totaal verschillende dingen. Dat is in het strafrecht zo en dat zal hier ook zijn.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:58

Joanne1987 schreef:
Je paard heeft nergens wondjes? Strak op kruis? Aanrakingspijn daar ergens? Zadel beschadigd?
Kun je aan haar schoft komen? Of meteen reactie?

Hier ben ik nog steeds benieuwd naar...
We hebben nergens kunnen lezen of je paard daadwerkelijk klachten/wondjes of iets dergelijks heeft

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 12:00

Popstra schreef:
Het gaat er toch om je niet zo een verhaal de wereld in moet brengen als er geeneens bewijs is dat het dier uberhoupt lichamelijke schade is toe gebracht!?
Dat is gewoon niet netjes

De naam van de stal is niet genoemd dus dat valt mee.

Als je dat wel zou doen vind ik bewijs idd ook nodig.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 12:11

Los van dit alles hoe gereageerd is door de stal als je je paard kent is er wat mee gebeurd en hadden ze beter kunnen communiceren
Ik heb een pony naar een stal die hem momenteel in rijdt en dat gaat ook niet vlekkeloos maar daar zijn ze tenminste eerlijk over (is geen makkelijke pony dus we hadden het al een beetje verwacht)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 12:14

Volgens mij heeft TS meer vragen en twijfels dan dat ze een stal aan de schandpaal wil nagelen. Ze noemt geen namen of ook maar iets wat kan herleiden. De breuk is geen verzinsel van TS, maar iets wat er vanuit stal werd aangegeven.

Misschien kun je wat juridisch advies in winnen TS? Dan weet je of je er überhaupt wat mee kan of niet. Als het een heel ingewikkeld proces wordt met hoge kosten, dan kun je beslissen of je dat wil aangaan of niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 12:16

Kijk, dit is dus wel een probleem als zaken niet zwart op wit staan allemaal. Maar TS heeft een contract, die zou ik dan ook even doorpluizen met iemand die er juridisch wat meer verstand van heeft.

En TS, sowieso is het voor het paard belangrijk dat het medisch nagekeken wordt..je weet niet wat er gebeurd is (frustrerend idd) en paard is enorm geschrokken. Mocht er wat gevonden worden dan kun je aantonen dat dit in combinatie met haar gedrag daar is gebeurd. Want voor die tijd was ze gewoon te rijden en daar heb je ook bewijs van.

Wat er uit kan komen is dat zij in ieder geval een deel van de medische kosten betalen die ze veroorzaakt hebben.

Ik vind het verder ook een raar verhaal van hun kant uit, heb ook genoeg vreemde dingen meegemaakt met nieuwe paarden op de handelstal. Maar juist zoiets calculeer je in en dat zijn over het algemeen geen dingen waar hele handige paardenmensen problemen mee hebben. En natuurlijk gaat er wel eens iets mis door een inschattingsfout. Maar juist die openheid van zaken geven is zo belangrijk. Het zou hun sieren als ze zouden zeggen wat er mis is gegaan en dat zij de DA betalen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 12:18

Stroller schreef:
_San87_ schreef:

Dat is voor nu niet eens relevant. Wat relevant is, is dat je uitzoekt wat er met je paard aan de hand is.
Daarna verdere plannen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 12:24

Stroller schreef:
_San87_ schreef:

Checken is stap 1. Zo lang je moet wachten op de dierenarts, kun je alvast advies inwinnen via je rechtsbijstandverzekering/juridisch loket.

Verder alle documentatie verzamelen en zowel digitaal als op papier bewaren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 12:33

Kan het niet zijn dat het zadel niet goed op maat gemaakt is? Die had je laten aanpassen voordat ze naar die stal ging toch? Vorige keer dat ze heftig reageerde was het ook omdat het zadel niet goed was las ik. Misschien ligt hij toch niet goed nu en reageert ze daarop.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 12:41

Hebben ze überhaupt wel jouw zadel gebruikt en er niet gewoon een ander op gegooid?