Pony gekocht en problemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:28

Odysseus schreef:
Zo van voren lijkt het zwarte voetje een fractie steiler maar zo schrikbarend vind ik het (zo van voren niet) en lijkt dit me ook geen zwaarwegende risicofactor waarop het paard ongeschikt zal zijn voor jullie doel. (Waarbij ik bij een 15 jarige pony even uitga van recreatief of basissport). Ontzettend weinig paarden zijn precies gelijk op de voeten.

Ik dacht juist dat het linksvoor is? Het witte voetje dus :?

En TS aan welk been zit nu de blessure?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 18:32

Odysseus schreef:
Zo van voren lijkt het zwarte voetje een fractie steiler maar zo schrikbarend vind ik het (zo van voren niet) en lijkt dit me ook geen zwaarwegende risicofactor waarop het paard ongeschikt zal zijn voor jullie doel. (Waarbij ik bij een 15 jarige pony even uitga van recreatief of basissport). Ontzettend weinig paarden zijn precies gelijk op de voeten.

Een dierenarts noteert in principe alles wat van het "gemiddelde" afwijkt op het keuringsrapport, zo'n opmerking is dus niet meteen een negatief aankoopadvies.

Wat ik wel bijzonder vind ik dat je na afloop van de keuring geen contact hebt gehad met de dierenarts. Ik neem aan dat jij de keuring betaald hebt? Koper is in principe opdrachtgever en normaliter zal de dierenarts zijn bevindingen na afloop met je bespreken, telefonisch als je er niet bij bent. Dan had hij dit ook aan je kunnen uitleggen en had het waarschijnlijk minder als een verrassing achteraf gevoeld.

V.w.b.t het gedrag is dat ontzettend lastig uitspraken over te doen. Het blijft levende have en die eerste weken kunnen ze nog wel eens verrassend uit de hoek komen. Ik snap verkopende partij ook wel dat ze er niet meteen om staan te springen om hem terug te nemen nu hij ook nog eens geblesseerd is geraakt.

Goed gezien!
Ja dat overkomt mij geen 2e keer om er niet bij te zijn of contact te hebben met de keurende arts.

Vind het fijn dat jullie reageren over het gedrag!
We gaan er vanuit dat het goed komt en tijd nodig heeft.
Eerste prioriteit is blessure. Dus wij worden verplicht het nu straks allemaal rustig aan op te pakken.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 18:33

Melzazu schreef:
Odysseus schreef:

Ik dacht juist dat het linksvoor is? Het witte voetje dus :?

En TS aan welk been zit nu de blessure?

Het is rechtsvoor. Ik heb deze foto even gedeeld omdat ik mij best wel rot voelde over de reacties dat ik de pony niet goed heb bekeken en dit zelf maar had moeten zien……….

Blessure aan wit beentje die is hier ook dikker

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:42

Aahh echt ja? Whaha nou dat het lastig te zien is is dan wel duidelijk :D

Ir111Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:42

Van voren zien of een voetje steil is is zeker vanaf een foto best lastig. Je moet daarvoor een foto hebben van zijkant van de hoeven en dan het liefst zo genomen dat je camera op de grond staat.

Verder is het handig om van de onderkant een foto te hebben.

Beiden bekijk je neem ik aan ook IRL. Aan de andere kant, als het zo moeilijk is om het verschil in de voetjes te zien dan lijkt me dat het verschil (en dus de gevolgen ervan) misschien wel meevalt?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:45

Idd is linksvoor dikker. Is dat van nu? Want het doet mij eerder denken aan een oudere blessure.
Ik zie geen bijzonder steile voet maar dat is vanuit deze hoek ook bijna niet te beoordelen :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:47

Marus schreef:
Barbet schreef:
Een pony kan heel braaf zijn op eigen terrein.
Maar bij jou moet hij nog wennen, dus dan heeft hij ook tijd voor nodig.

Komt je pony bij een handelsstal vandaan, wisten ze veel over de pony te vertellen?
Of als het een particulier was, hoe was de pony toen op eigen terrein?

Particulier, ja ze wisten wel over hem te vertellen. Op eigen terrein braaf soms als hij wat spannend vind afwachtend.

Hij mag zeker wennen en dat is ook logisch.
Maar het zo uitten vind ik wel een ding….

Het zonder te laten wennen (sommige paarden doen er wel 6-12 maanden over om zich ergens thuis te voelen) mee op stap gaan vind ik een nog groter ding. Is het een dier, of een gebruikvoorwerp?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 18:55

Earth schreef:
Idd is linksvoor dikker. Is dat van nu? Want het doet mij eerder denken aan een oudere blessure.
Ik zie geen bijzonder steile voet maar dat is vanuit deze hoek ook bijna niet te beoordelen :)

Ja de verdikking is 2 weken na aankoop ontstaan.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:05

Ik denk dat ik daardoor ook in de war was met welke de steile voet zou zijn. Doordat dat been ietsjes dikker is meteen ook vanaf meteen boven de hoef al.
Of vertekend dat door het witte?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:14

Een steil voetje kan bijvoorbeeld eerder hoef katrol ontsteking geven.
Maar het hoeft niet zeker zo te zijn.

https://www.dapmoergestel.nl/wp-content ... Voeten.pdf
hier duidelijke uitleg

Dus heeft een dierenarts bevestigd dat de huidige blessure ook door dat steilere voetje komt?

Kijk ik naar de vele witte plekken vraag ik me ook af hoe de pezen zijn.
Wat er allemaal meer met die pony is uitgespookt waar jij nu misschien tegen aan loopt.
Maar of dat ooit zichtbaar is geweest bij de verkoper, wie weet, anderzijds heb jij misschien nu pech en was er eerder niets.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 28-11-22 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:23

Maar @duopenotti als die blessure door dat voetje komt zou je dan niet verwachten dat de blessure aan hetzelfde been zou zijn?

I

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:25

Melzazu schreef:
Maar @duopenotti als die blessure door dat voetje komt zou je dan niet verwachten dat de blessure aan hetzelfde been zou zijn?

I

ja en nee

Kan ook ander been zijn omdat hij het steile voetje ontlast

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:28

Ja precies. Dat zou natuurlijk kunnen maar als het zo minimaal steil is (wat het lijkt te zijn als ik alles zo mee krijg) vraag ik me af of het er zo mee te maken heeft.

Sorry TS, het blijft voor jou heel vervelend maar ik vind het best interessant hoe dat voetje nu wel of niet van invloed is op die blessure

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:31

Nee dat weet je zo ook niet.
Ik begrijp dat de dierenarts nu nog moet komen kijken. Hopelijk weet ts dan meer.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:32

Die voeten verschillen ontzettend weinig zo op de foto, ik kan me niet voorstellen dat dit uit de stand komt. Dan moet half Nederland geblesseerde dieren hebben staan vanwege de voeten, want er zijn bijna geen paarden met twee exact gelijke hoeven. Ik zie er nog genoeg die op subtop niveau meekomen met ergere verschillen. En je ziet ze vaker uiteindelijk stuk gaan bij een platte en één hele steile (bok)hoef. Dan ontwikkelt de bokvoet vaak voortijdig artrose.

Het lijkt eerder pure pech, ontzettend balen. Of dit is gekomen omdat hij gek heeft gedaan met een buitenrit is ook speculeren. En of dat dan weer onredelijk gedag is bij een dier wat nog maar relatief kort bij de nieuwe eigenaar is, is en tweede...

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:49

Het is mij niet helemaal duidelijk of je de pony nu terug wilt brengen naar verkoper? Want feit is wel dat jij zelf de keuze hebt gemaakt om niet fysiek bij de keuring te zijn, ook niet via videobellen oid. Daarnaast heb je een goed lopende pony gekregen en heeft die dus nu een blessure? Dat zijn hoe dan ook toch wel 2 punten die veel gaan zeggen als je hier eventueel een juridische zaak van wilt maken. Maar nogmaals, het is me niet duidelijk of dit je bedoeling is, zo niet dan heb ik niks gezegd. :D

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:58

Hoeven lijken niet spectaculair verschillend op de foto... Als je hoger kijkt, zijn de knieën dan gelijk? En van bovenaf bekeken, hoe gelijk zijn dan de schouders?
Hoefsmid er strak bij houden om verschil te minimaliseren, en dochter laten trainen op rechtrichten.

Gedrag: ik heb mijn haf moeten verhuizen toen hij 18 was. Dacht dat ik hem volledig kende. Ben na 2 weken wennen in die bak opgestapt, en betwijfelde ernstig of ik wel vrijwillig ging afstappen. :') Is goed gekomen, maar heb wel degelijk alle zeilen bij moeten zetten. Ook met buiten rijden, terwijl ik 15 jaar niet anders had gedaan met hem. Is ook goed gekomen, maar had zeker even tijd nodig.

Mijn huidige pony was doodbraaf bij verkoper thuis. Na koop direct mee genomen, en nog dezelfde dag is ze op de poetsplaats geflipt. Ok, nu was zij jong, en ook verkocht als 'voor de handige ruiter', maar deze zag ik ook niet aankomen. Ook dat is goed gekomen.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 20:51

Melzazu schreef:
Ja precies. Dat zou natuurlijk kunnen maar als het zo minimaal steil is (wat het lijkt te zijn als ik alles zo mee krijg) vraag ik me af of het er zo mee te maken heeft.

Sorry TS, het blijft voor jou heel vervelend maar ik vind het best interessant hoe dat voetje nu wel of niet van invloed is op die blessure

Snap je nieuwsgierigheid wel. De dierenarts vroeg ook direct of het het steile voetje is.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 20:53

nevica schreef:
Het is mij niet helemaal duidelijk of je de pony nu terug wilt brengen naar verkoper? Want feit is wel dat jij zelf de keuze hebt gemaakt om niet fysiek bij de keuring te zijn, ook niet via videobellen oid. Daarnaast heb je een goed lopende pony gekregen en heeft die dus nu een blessure? Dat zijn hoe dan ook toch wel 2 punten die veel gaan zeggen als je hier eventueel een juridische zaak van wilt maken. Maar nogmaals, het is me niet duidelijk of dit je bedoeling is, zo niet dan heb ik niks gezegd. :D

Ja ene kant is dat zo dat ik de keus heb gemaakt er niet bij te zijn. Anderzijds heb je wel meldplicht vind ik. In dit geval vind ik de dierenarts nalatig…
Maar ik heb hier zeker van geleerd!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 20:56

Maar TS koopt een brave pony voor een kind. Die moet je toch geen jaar koekies hoeven voeren voor ie zich kan gedragen?
Toen ik mijn merrie verkocht (als brááf recreatiepaard) reed de nieuwe eigenaar er binnen een week mee door het bos. En dat paard is echt ernstig prinses op de erwt en was van jongs af aan bij mij. En echt, ze wordt met intens veel liefde verzorgd en vond het vooral juist heerlijk om meteen te gaan doen wat ze leuk vindt.

Ik vind dat als TS een brave kinderpony koopt, de pony niet op zn achterbenen over straat hoort te gaan.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 21:05

amyz schreef:
Maar TS koopt een brave pony voor een kind. Die moet je toch geen jaar koekies hoeven voeren voor ie zich kan gedragen?
Toen ik mijn merrie verkocht (als brááf recreatiepaard) reed de nieuwe eigenaar er binnen een week mee door het bos. En dat paard is echt ernstig prinses op de erwt en was van jongs af aan bij mij. En echt, ze wordt met intens veel liefde verzorgd en vond het vooral juist heerlijk om meteen te gaan doen wat ze leuk vindt.

Ik vind dat als TS een brave kinderpony koopt, de pony niet op zn achterbenen over straat hoort te gaan.

Zo denk ik er ook over.
En natuurlijk is het geen robot en mag hij het spannend vinden en verhuisstress hebben. Maar dit gedrag vind ik niet oke als ‘kinderpony’.
Want dan zou hij dit in elke nieuwe situatie maar mogen doen? Wedstrijd, trainingsweek enz?
Wat ik eerder aangaf ik vind de reactie die hij geeft als hij stress heeft niet passend bij ons aangegeven verwachting.

Lastig

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:29

Het is nu wel dubbelop, nieuwe omgeving en nieuwe mensen.
Als de pony jullie goed kent en vertrouwd dan zijn situaties als wedstrijd en trainingsweek dus niet vergelijkbaar met nu :)
Best kans dat hij dan sneller rustig is omdat hij dan jullie nog steeds als bekende factor heeft.

Even om je wat moed in te praten :)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:30

De keuringskosten 50/50 heb je onderling afgesproken neem ik aan, maar de verkoper heeft de keuring geregeld toch?

Dierenarts heeft keuring uitgevoerd en rapport gedeeld aan de opdrachtgever. Wat heeft hij er nog mee te maken dat verkoper/koper wat onderling geregeld hebben en rapport niet deelt of vraagt?

Het had prima af kunnen lopen, maar soms zit het tegen. En dan doen de details van jezelf goed laten informeren er ook toe lijkt mij.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 21:33

Bienotje schreef:
De keuringskosten 50/50 heb je onderling afgesproken neem ik aan, maar de verkoper heeft de keuring geregeld toch?

Dierenarts heeft keuring uitgevoerd en rapport gedeeld aan de opdrachtgever. Wat heeft hij er nog mee te maken dat verkoper/koper wat onderling geregeld hebben en rapport niet deelt of vraagt?

Het had prima af kunnen lopen, maar soms zit het tegen. En dan doen de details van jezelf goed laten informeren er ook toe lijkt mij.

Dierenarts heeft niks gezegd over de afwijking hoeven aldus verkoper. Dierenarts werd boos toen ik hem daarnaar vroeg. Hij zei ongelijke hoeven is geen bemerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:34

Daarom keuring altijd voor eigen rekening nemen en nooit laten afhandelen door de verkopers en diens eigen dierenarts. Neem altijd een eigen dierenarts of onafhankelijke mee.