Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:58

Het maakt helemaal niet uit. Als een paard op het moment van keuren niet snotterig is of ziek dan hoeft dat bij een klinische keuring niet op te vallen. Maar dit valt denk ik echt wel onder een verborgen gebrek. Het maakt niet uit of de verkoper daarvan geweten heeft of niet. Die stenen zitten er niet van vandaag op morgen.
TS lijkt m.i. wel een sterke zaak te hebben. Maar om de verkoper te dwingen de pony terug te nemen zal TS zo te horen toch het juridische traject in moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:03

Babootje schreef:
Het maakt helemaal niet uit. Als een paard op het moment van keuren niet snotterig is of ziek dan hoeft dat bij een klinische keuring niet op te vallen.

Maar 'stenen' in de longen geeft toch een ander geluid?
Snotterig of ziek, dan zou ik als koper niet eens overwegen om te kopen/keuren.

Marije_jiplover

Re: Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:08

De "stenen" zitten in de luchtzakken, dat is iets heel anders dan de longen.

Met luisteren naar de longen kun je echt niets zinnigs zeggen over de toestand van de luchtzakken.
Daarvoor is normaal gezien een scopie nodig, in dit geval hadden de luchtzakstenen mogelijk met een speciaal erop gerichte röntgenfoto van het hoofd ook in beeld kunnen komen.

Maar met een normale klinische keuring kom je echt niet uit bij de luchtzakken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:09

Nielojram schreef:
Babootje schreef:
Het maakt helemaal niet uit. Als een paard op het moment van keuren niet snotterig is of ziek dan hoeft dat bij een klinische keuring niet op te vallen.

Maar 'stenen' in de longen geeft toch een ander geluid?
Snotterig of ziek, dan zou ik als koper niet eens overwegen om te kopen/keuren.

Niet in de longen, luchtzakken, zitten ergens in keel/nek gebied.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:15

Die zitten achter de kaak. Als die vol zitten is ook vaak een reden waarom een paard niet fijn wil nageven door de kaak.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:18

Ah weer wat geleerd zo :)

Ik hoop dat je eruit komt met de verkoper ts.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:19

Heb je gekocht van een particulier of van een bedrijf/handelaar?

Als particulier dan is het aan jou om aan te tonen dus te bewijzen dat het gebrek er al zat vóór aankoop.
Als bedrijf dan is het aan verkoper om aan te tonen dus te bewijzen dat het gebrek er NIET zat vóór verkoop.
Je hebt als koper onderzoeksplicht, dat bestaat uit meer dan enkel een keuring.
Men spreekt ook van een verborgen gebrek als verkoper zelf ook niet op de hoogte was.
Lees de berichten van Floortjem er maar op na.

Dan het volgende. Als je dit niet onderling kunt oplossen met verkoper zit er niks anders op dan dit juridisch aan te vechten. Je zult dan ook sterk moeten staan in je bewijslast. Dat is wel ff meer dan zelf een conclusie trekken dat dit er al voor verkoop moet hebben gezeten, er van uitgaande dat jij geen veearts bent. Je zult beestje bij je moeten houden tot einde vd zaak, kan zomaar 2 jaar duren. Jij draait voor de kosten op gedurende die tijd....En gelijk hebben en gelijk krijgen zijn nog 2 verschillende dingen. En stel dát je wint, krijg je nog het gedoe van je geld terugkrijgen en beestje terugbrengen. Zie dat ook maar voor elkaar te krijgen.
Zie je dat allemaal zitten? Inclusief alle extra kosten die er nog bijkomen? Enige alternatief is dan zelf eieren voor je geld te kiezrn. Beestje met verhaal droesdrager verkopen of m naar slager te brengen....

Ben benieuwd of je er onderling uit gaat komen met verkoper.....

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:26

Ik zou contact opnemen met FloortjeM en van daaruit verder gaan.
Er wordt zoveel geschreven en gedacht maar alleen FloortjeM weet van de hoed en de rand.

Andere optie is je verlies nemen en het paard in laten slapen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:41

Nogmaals echt ik denk dat je nergens staat. je wilt goedkoop opkopen ivm doorverkoop(handel) maar stront aan de knikker en je kwakkelt terug? Is dat niet het risico als handel zijnde. Je hebt 10 goeie en 1 keer heb je de verkeerde. Pak daarom verlies en weer door.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 21:46

StalNollie schreef:
Nogmaals echt ik denk dat je nergens staat. je wilt goedkoop opkopen ivm doorverkoop(handel) maar stront aan de knikker en je kwakkelt terug? Is dat niet het risico als handel zijnde. Je hebt 10 goeie en 1 keer heb je de verkeerde. Pak daarom verlies en weer door.

Zo, dat zijn een hoop aannames.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 21:49

Charmaine schreef:
Heb je gekocht van een particulier of van een bedrijf/handelaar?

Als particulier dan is het aan jou om aan te tonen dus te bewijzen dat het gebrek er al zat vóór aankoop.
Als bedrijf dan is het aan verkoper om aan te tonen dus te bewijzen dat het gebrek er NIET zat vóór verkoop.
Je hebt als koper onderzoeksplicht, dat bestaat uit meer dan enkel een keuring.
Men spreekt ook van een verborgen gebrek als verkoper zelf ook niet op de hoogte was.
Lees de berichten van Floortjem er maar op na.

Dan het volgende. Als je dit niet onderling kunt oplossen met verkoper zit er niks anders op dan dit juridisch aan te vechten. Je zult dan ook sterk moeten staan in je bewijslast. Dat is wel ff meer dan zelf een conclusie trekken dat dit er al voor verkoop moet hebben gezeten, er van uitgaande dat jij geen veearts bent. Je zult beestje bij je moeten houden tot einde vd zaak, kan zomaar 2 jaar duren. Jij draait voor de kosten op gedurende die tijd....En gelijk hebben en gelijk krijgen zijn nog 2 verschillende dingen. En stel dát je wint, krijg je nog het gedoe van je geld terugkrijgen en beestje terugbrengen. Zie dat ook maar voor elkaar te krijgen.
Zie je dat allemaal zitten? Inclusief alle extra kosten die er nog bijkomen? Enige alternatief is dan zelf eieren voor je geld te kiezrn. Beestje met verhaal droesdrager verkopen of m naar slager te brengen....

Ben benieuwd of je er onderling uit gaat komen met verkoper.....

Verkoper is het wel met me eens dat het er al in heeft gezeten hoor. Dus daar zijn we het over eens

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:19

BrechtCarlos schreef:
StalNollie schreef:

Zo, dat zijn een hoop aannames.

Je doel is toch geen aanname? Dat zeg je zelf en lijkt me logisch dat je daar dan winst op wilde maken.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:45

Ik vraag mij oprecht af als het tot een rechtzaak komt
En de verkoper haalt aan dat jij het dier gekocht hebt voor de doorverkoop dat de rechtbank jou eis dan niet van tafel veegt. Want een semi professionele koper/verkoper hoort te weten wat bij zijn onderzoeksplicht geld. In dit geval keuren of verder onderzoek verrichten en niet zo kopen op de bonnefooi.

En laten we eerlijk zijn de A ponys zijn op dit moment tussen de 1000 en 2000 onbeleerd te verkrijgen. Rechtzaak kost je meer geld en of je gelijk krijgt is een tweede.
Is het een merrie? Verkopen met het eerlijke verhaal en wellicht interessant voor iemand voor de pony aan huis te hebben en nog eens veulentje te fokken, mits papier

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 00:43

Ik wist niet dat droesdragers bestonden.

Enige dat ik weet: pony mag niet doodgaan of verkocht worden tijdens een rechtszaak.

Ik zou mn verlies pakken en door.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 07:54

StalNollie schreef:

Onzin

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:00

Als floortje dit topic leest zullen haar handen weer jeuken.... Wat staat er weer een hoop onzin die niet op de wet gebaseerd is, maar op wat mensen denken dat de wet is.

Tip aan ts : of neem contact op met een jurist / rechtsbijstand... Maar beter;neem je verlies.... Het gaat het geld en de strijd niet waard zijn ben ik bang.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:02

Het punt gaat wel zijn, dat wanneer jij een particuliere rechtsbijstand hebt, die niet vergoeden als jij 'voor de hobby' handelt :) . Dan kan contact opnemen met een jurist een duur grapje worden :o .

Of je moet een zakelijke rechtsbijstand afgesloten hebben natuurlijk :)

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:11

Op verzoek van de ts zal ik mijn gedachten eens op een rijtje zetten over deze kwestie.

Je kocht een pony'tje, met het oog op de wederverkoop. Het pony'tje bleek drager van droes te zijn en bovendien allerlei versteende abcessen in de luchtzakken te hebben, die feitelijk inoperabel zijn (behoudens forse kosten), maar waar de pony wel serieus last van heeft. In verband met duurzaam besmettingsrisico van een ieder die in de buurt van de pony komt, wil je de pony eigenlijk niet houden.

Om bij het begin te beginnen: je noemt het zelf 'voor de particuliere verkoop', dat is niet een bestaand iets. In dit geval is het ook niet zo heel erg spannend, omdat de verkoper (als ik het goed begrijp) ook particulier was, en dan is het consumentenrecht wel ver weg.

Goed, je hebt gevraagd wat de verkoper wist en de verkoper heeft in algemene bewoordingen geantwoord. Die antwoorden gaven geen aanleiding om nader onderzoek te doen. Dat heb je dan ook niet gedaan en nu blijkt de pony toch een behoorlijk ernstige aandoening te hebben. Navraag leert dat de pony wel droes heeft gehad, maar de verkoper heeft niet verteld (of wist niet) dat de pony dus mogelijk drager zou kunnen zijn. De kans dat dit er bij een reguliere keuring uit gekomen zou zijn, is heel klein, te meer daar de pony bij de levering ontzettend dik en uit conditie was, en dat iedere kortademigheid daar wel aan te relateren zou zijn geweest.

Je wil nu weten wat je moet doen.
Juridisch gezien heb je recht de koopovereenkomst te ontbinden. Je hebt vast staan dat de pony een serieus gebrek heeft, waar je geen rekening mee hoefde te houden en die je in iedere vorm van gebruiksgenot beperkt. Je kan de pony niet opleiden in de sport, je kan er niet mee op wedstrijd, je kan met de pony niet met een groepje naar buiten (anders dan met andere pony's die het ook al gehad hebben) en je loopt een duurzaam risico. Bovendien heeft de pony er kennelijk, ook nu de conditie verbetert, zoveel last van dat hij zich eigenlijk niet kan inspannen. Je hebt aangegeven de pony 'voor de verkoop' te kopen, en daarbij geldt niet de lezing zoals bijvoorbeeld stalnollie die aanhoudt. Op die manier is alles wel te verkopen, al was het maar aan de slager. Dat is natuurlijk onzin. Geschikt zijn betekent dat dat op een goede en verantwoorde wijze kan. Anders zou een kreupel paard ook geschikt zijn om op te rijden. Je kan er immers op rijden, ook al is het schadelijk voor het paard. Deze pony is gekocht om een beetje in conditie te brengen, een beetje op te leiden en dan te verkopen op zodanige wijze dat hij zijn eigen kostje terugverdient, zo lees ik het bericht. De pony is eigenlijk niet in conditie te brengen en ook niet op te leiden, want bij de minste inspanning wordt hij kortademig.

Dat betekent dus feitelijk dat je de overeenkomst kan ontbinden (wat betekent: pony terug, koopsom terug). Of je je bijkomende kosten ook kan verhalen, is maar zeer de vraag. Die schade is immers ontstaan doordat je de pony direct bij de groep hebt gezet, en niet eerst een quarantaine-periode hebt aangehouden (los van de vraag of dat iets uitgehaald zou hebben). Je hebt welbewust het risico genomen om een dikkige, kortademige pony zonder enige veterinaire begeleiding in de groep te kieperen, met het gevolg dat de hele groep ziek is geworden en dat je daar kosten voor hebt moeten maken. De kosten van die keuze zijn in mijn optiek niet op de verkoper te verhalen.

Het alternatief is dat je de pony houdt en aanpassing van de koopprijs vraagt tot de waarde die de pony ten tijde van de levering daadwerkelijk had (en dan moet je dus alleen de droes als variabele nemen). Punt daarmee is echter: dan zit je nog steeds met de pony, waar je naar eigen zeggen niks mee kan.

Ik begrijp dat de verkoper niet direct staat te springen om de pony terug te nemen. Je kunt daarop ook allerlei middenwegen verzinnen, maar ik denk dat je je er allebei rekenschap van moet geven dat je allebei te lichtzinnig over deze transactie hebt gedacht. Jij als koper hebt gedacht 'o, leuke pony, daar kan ik wel wat van maken' en je hebt een verwachtingsaankoop gedaan. De verkoper heeft gedacht 'ah, prima, dat beestje waar toch al een tijd iemand meer echt tijd aan besteed, gaat zo weer eens wat doen' en heeft de ogen gesloten voor de mogelijke veterinaire gevolgen van de ziekte van de pony geruime tijd geleden (ik ga er even vanuit dat zij hem na de droes niet meer hebben opgepakt, anders hadden ze wel geweten dat de pony in ademnood komt als je er iets aan vraagt). Met die gegevens in ogenschouw moet je kijken of je een redelijk midden kan vinden.

Advocaatkosten moet je er echt alleen aan gaan maken als je ofwel voor gefinancierde rechtsbijstand in aanmerking komt, ofwel als je verzekeraar het dekt. Procederen is kostbaar en normaliter ook een trein waar je niet zomaar af kan stappen als je denkt 'hmm, dit wordt toch wel een beetje duur zo'.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:59

Wat zij zegt _O_

Enige aanvulling van mijn kant: zelfs als je al voor een toevoeging in aanmerking zou komen, zou ik op voorhand goed afkaarten of dit niet als zakelijk geschil wordt gezien, omdat je de pony voor de handel had. Dan kom je praktisch nooit voor een toevoeging in aanmerking.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 16:11

Wederom bedankt FloortjeM voor je duidelijke uitleg

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 16:22

Kiki1976, met jouw opmerking helemaal mee eens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:21

ruitje schreef:
Het punt gaat wel zijn, dat wanneer jij een particuliere rechtsbijstand hebt, die niet vergoeden als jij 'voor de hobby' handelt :) . Dan kan contact opnemen met een jurist een duur grapje worden :o .
Of je moet een zakelijke rechtsbijstand afgesloten hebben natuurlijk :)

Volgens mij is een zakelijke RB alleen nodig als je professioneel handelaar bent
Hobbymatig een x een paard verkopen valt daar niet onder.

Wel is het zo dat een rechtsbijstandsverzekeraar een zaak kan weigeren -ookal ben je verzekerd - als ze deze niet kansrijk genoeg vinden.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 20:01

FloortjeM, hartelijk bedankt voor uw reactie.
Dit helpt mij goed in het maken van een beslissing. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen en gelijk krijgen kan in ons geval zeer kostbaar worden, en je hebt geen garantie dat je ook daadwerkelijk je gelijk op bepaalde punten krijgt.

Ik wacht nog even de reactie van de rechtsbijstand af. Zij hebben alle gegevens en documenten en zouden vanuit daar een advies geven. daarna zal ik een beslissing nemen, misschien laat ik dat hier nog weten. Bedankt allen voor het meedenken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:48

Zo als floor het omschrijft is niet heilig. Er zijn zoveel meerdere factoren. Feit blijft en dat kun je in ts haar berichten terug lezen op bokt dat ze vaker verkoopt. Dus in dat geval sta je 1-0 al achter. Rechtsbijstand kan hier dan dus ook al over vallen om je überhaupt te helpen in deze, gezien het dan als zakelijk word gezien.

Droes is niet perse een veborgen gebrek 9 van de 10 paarden hebben dit door gemaakt. Dus kans op drager is aanwezig. Ts is in deze niet de particuliere leek en moet dus beter weten in haar onderzoek.

Nu tijdens het typen kan ik niet terug scrollen maar was het al gezegd bij aankoop dat pony het gehad heeft? Want zo ja dan was het aan jullie voor koop om dit verder te onderzoeken.

En ook bovenstaande kan alle kanten in qua uitspraken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 21:13

Ik zit heel mijn leven in de paarden en heb nog nooit van een droesdrager gehoord. En zelf nog nooit een paard met droes gehad. Dus dat ze dit allemaal maar moest weten vind ik erg overdreven.