Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:40

Als alles zo duur blijft worden, dus ook prive; gas, boodschappen, benzine etc, krijg je straks echt wel problemen.

Mensen gaan nadenken voor ze een paard aanschaffen. Mensen die hun stal echt niet meer kunnen betalen, raken misschien hun paard(en) ook niet op tijd kwijt en dan zitten de stallen ermee.

Het kan meevallen, maar ook flink tegenvallen straks.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:05

Fokker321 schreef:
santie schreef:
Prijzen voor bijna alles zijn flink omhoog gegaan en daar bovenop nog het klimaatbeleid. Mensen kunnen het gewoon niet meer betalen. Gewoon omdat leven voor hobby gaat...

Ik ben ervan overtuigt dat de markt gaat instorten, veel mensen kunnen hun paard gewoonweg niet meer houden. Het is veel te duur geworden. Paarden zijn op dit moment nog buitensporig duur en het onderhoud word ook steeds duurder. Als men het paard moet verkopen omdat zij kosten niet meer kunnen dragen, word een superplekje belangrijker dan geld, want dan stoppen de kosten voor het paard sneller.

Daarbij zijn de prijzen voor paarden op het moment echt idioot hoog.

Ik denk het ook.

Ik ben ook eens benieuwd wat er gaat gebeuren als de winter eraan komt ...

We lopen alweer op het einden van augustus, dus die winter kome er sneller aan dan je zou willen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:21

Het is maar net in welke categorie je zoekende bent. Paardenbezitters die nog maar net een paard kunnen betalen zullen door de crisis hun paard misschien moeten verkopen. Ik verwacht niet dat daar veel mensen bij zitten die een paard hebben in de hogere prijsklasse. Een paard doe je toch niet 'zomaar' weg. Dan liever mijn vakantie, uitjes, restaurantbezoekjes dan niet.

Ik denk dat van paarden in de lagere prijscategorie wel iets meer aanbod kan worden verwacht. In de hogere prijscategorie bepaalt de vraag toch de prijs en de goed beleerde paarden tussen 5-10 jaar zijn nog steeds niet aan te slepen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:50

Babootje schreef:
Het is maar net in welke categorie je zoekende bent. Paardenbezitters die nog maar net een paard kunnen betalen zullen door de crisis hun paard misschien moeten verkopen. Ik verwacht niet dat daar veel mensen bij zitten die een paard hebben in de hogere prijsklasse. Een paard doe je toch niet 'zomaar' weg. Dan liever mijn vakantie, uitjes, restaurantbezoekjes dan niet.

Ik denk dat van paarden in de lagere prijscategorie wel iets meer aanbod kan worden verwacht. In de hogere prijscategorie bepaalt de vraag toch de prijs en de goed beleerde paarden tussen 5-10 jaar zijn nog steeds niet aan te slepen.

Dit inderdaad. De paarden in het hogere segment van de actieve sportbeoefenaars/lesafnemers, zie ik niet zo snel te koop komen. In ieder geval niet voor minder geld, gezien deze doelgroep behoorlijk investeert in hun dier en het niveau ervan. Die doelgroep heeft voor de aanschaf vaak al goed nagedacht over de kosten en het management en kunnen die paar tientjes verhoging wel missen. Dan inderdaad maar een restaurantbezoekje minder :o

De recreatiedieren zullen waarschijnlijk wel in hogere aantallen op de markt komen. Maar gezien niemand in deze onzekere tijden verlies wil lijden, vraag ik me af of ze ook daadwerkelijk gunstiger aangeboden gaan worden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:23

Op een bepaald moment moeten sommige mensen wel..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:30

Er zijn juist ook in de recreatiehoek heel veel paardenhouders te vinden die hun schaapjes allang op het droge hebben. Met een eigen huis + weitje. Die er gewoon voor kiezen om iets anders op stal te hebben dan zo'n hypersensibel sportpaard, misschien ook omdat ze de poeha van die paardensport toch eigenlijk maar niets vinden.

Als er klappen gaan vallen, verwacht ik dat vooral in de groep paardeneigenaren die is aangewezen op pensionstalling. En dan kan het zomaar zijn dat overprijsde Bruintje ineens ook maar gewoon geld waard blijkt te zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:56

Babootje schreef:

Precies dit!

Ik heb deze week in een maand tijd 2 goede paarden van 7 en 8 jaar oud verkocht voor goed geld naar het buitenland...

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:50

Padoertje schreef:
De recreatiedieren zullen waarschijnlijk wel in hogere aantallen op de markt komen. Maar gezien niemand in deze onzekere tijden verlies wil lijden, vraag ik me af of ze ook daadwerkelijk gunstiger aangeboden gaan worden.

nine1987 schreef:
Op een bepaald moment moeten sommige mensen wel..

Ik denk het ook.
Hopelijk worden er dieren zelf niet de dupe van het houden bij mensen die de basisbehoeften aan hen niet meer voldoende kunnen verstrekken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:03

Als mensen de boodschappen, brandstof en het gas/licht niet meer kunnen betalen dan gaat het paard er denk ik toch als eerste uit. Dus ik verwacht vanaf deze winter zeker problemen. Paarden komen te koop, niemand wil ze meer hebben want die kosten kunnen ze er niet bij hebben. Op een gegeven moment staan er veel meer paarden te koopman er vraag is en dan kelderen de prijzen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik in deze tijden dolblij ben dat ik geen paarden meer heb.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:09

Ja en als het stikstof beleid doorgezet wordt en de pensionstallen moeten inkrimpen dan wordt het nog erger vrees ik..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:10

Dees schreef:
Als er klappen gaan vallen, verwacht ik dat vooral in de groep paardeneigenaren die is aangewezen op pensionstalling. En dan kan het zomaar zijn dat overprijsde Bruintje ineens ook maar gewoon geld waard blijkt te zijn.

Dan moet je echt je baan kwijtraken ofzo. En niet meer aan het werk komen. Hoeveel zullen dat er zijn in deze krappe arbeidsmarkt? Ik denk niet heel veel.
Ik heb er drie in pensionstalling staan; ik ga er 1 verkopen, niet omdat het moet maar omdat dat altijd al het plan was. Opleiden en verkopen. Ik verwacht er gewoon nog hetzelfde voor te krijgen als de planning was en ik krijg van handelaren die ik benader geen opgetrokken wenkbrauwen over de vraagprijs.
Ben niet met vakantie dit jaar (of misschien nog een weekje) omdat ik investeer in verduurzaming van mijn woning. Mensen die genoeg inkomen hebben om een duur paard in pensionstalling te hebben staan hebben nog wel genoeg potjes om te bezuinigen voor ze hun paard moeten verkopen, als in echt moeten en er dan minder voor krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:11

Elisa2 schreef:
Ja en als het stikstof beleid doorgezet wordt en de pensionstallen moeten inkrimpen dan wordt het nog erger vrees ik..

Ik denk dat dat nog een hele discussie gaat worden. CDA heeft er inmiddels al de aanzet voor gegeven.
Gaat wel even duren allemaal. Kan best zijn, dat de fokkers met dit vooruitzicht minder gaan fokken. Maar de vraag is nu al groter dan er aan paarden is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:12

Dat is te hopen! Want anders voorzie ik echt veel ellende...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 23:27

Popstra schreef:
joyce B schreef:
Ik heb nu al het idee dat er meer paarden te koop staan dan afgelopen jaar in de prijsklasse tot zeg €8000,-
En waar de brave kinderpony's eerst bijna niet meer te vinden beneden de €4000,- zie je ze nu wel weer te koop staan voor €2500,-/€3500,-

Door de registratie van paarden icm de stikstof- en mestwetgeving denk ik dat veel paardenbedrijven straks minder paarden kunnen houden en daardoor niet meer rendabel kunnen zijn met hun bestaande prijzen.
Dan kunnen ze kiezen. Stoppen of prijzen flink omhoog.

Dat merk ik al om me heen. Vooral de nieuw startende plekken vragen al hogere stalgelden. Waar je vorig jaar voor volpension inclusief strooisel en krachtvoer met alleen een buitenbak 180-190 euro betaalde worden nu voir zulke plekken €200,- tot €270,- betaald.

En soms een combinatie van prijsstijging en meer zelfdoen of meehelpen.

Ik denk ook dat straks mensen het gewoon niet meer kunnen betalen. Dan moeten ze verkopen en er zijn minder mensen die kunnen kopen.

Wellicht dat meer mensen hun paard gaan delen in de kosten met iemand anders om het betaalbaar te houden. Op zich geen gek idee.

Die stalprijzen gaan omhoog omdat alles duurder word. Voer, strooisel, electra, gas, water....
Niet vanwege een evt stikstof beleid

Klopt, de kosten zijn al enorm gestegen. O.a. Door gestegen brandstof en plastic prijzen en gestegen graan en olie prijzen.

Echt enorme prijsverhogingen bij het paardenvoer.

Kosten loonbedrijf...

En dan komen er dus straks nog andere dingen een rol in mee spelen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 23:32

Padoertje schreef:
Babootje schreef:

Dit inderdaad. De paarden in het hogere segment van de actieve sportbeoefenaars/lesafnemers, zie ik niet zo snel te koop komen. In ieder geval niet voor minder geld, gezien deze doelgroep behoorlijk investeert in hun dier en het niveau ervan. Die doelgroep heeft voor de aanschaf vaak al goed nagedacht over de kosten en het management en kunnen die paar tientjes verhoging wel missen. Dan inderdaad maar een restaurantbezoekje minder :o

Als je je paard meteen voor €6000,- kwijt kunt of een half jaar langer moet aanhouden a €400,- per maand of meer om er misschien €2000,- meer voor te krijgen... tja... de stalling en overige kosten gaan gewoon door zolang het dier van jou is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 01:14

Babootje schreef:

Dat kan nog behoorlijk tegenvallen.

Tijdens de vorige crisis moesten ook mensen met meer dan gemiddeld inkomen betere paarden verkopen. Mensen raakten werkloos en bedrijven gingen failliet. Dat kan nu zomaar weer gebeuren als de kosten hoger worden dan de inkomsten. Zeker als mensen alleen nog geld gaan uitgeven aan het hoognodige.

En veel recreanten zien hun paard als maatje en willen die echt niet kwijt, dus vaak proberen mensen die het nog net redden, ze zo lang mogelijk aan te houden.
Waar iemand die makkelijk verkoopt, daar totaal anders in staat.

En het zegt ook niks. Kan al jaren voor wat wij hebben gehad en hebben staan en de kosten die we maken een paar heeeeeeeleeeee dure paarden neerzetten, maar dat wil ik niet. De paarden die we hadden en hebben, zijn met een reden bij ons en ik haal hier mijn plezier uit en niet uit de sport. Dus ook met morgen die grootste prijs uit de loterij komt niet dat over de top dure veel te dure sport paard, maar iets waar ik iets in zie of iets mee heb. En zoals onze laatste aanwinsten, kunnen dat net zo goed nog shetjes zijn.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 07:46

joyce B schreef:
Als je je paard meteen voor €6000,- kwijt kunt of een half jaar langer moet aanhouden a €400,- per maand of meer om er misschien €2000,- meer voor te krijgen... tja... de stalling en overige kosten gaan gewoon door zolang het dier van jou is.

Is ook. Alleen is de categorie waar Babootje en ik het over hebben vanaf 20k en hoger. De dieren tussen de 4-8k raak je zo kwijt. Die worden zelfs ongekeurd zo opgeladen door een potentiële koper. Daar is en blijft een grote markt voor, ondanks een crisis.

En die 400,- pm stalling is veel geld, maar dat zijn vaak de ingecalculeerde kosten. Dat weet je voordat je een paard in pension zet. Het zijn vaak de andere kosten zoals DA, smid, instructie, 100 dekjes etc. die het duur maken.
Sommige mensen kunnen voor 400,- drie paarden stallen en de ander betaald het voor 1 paard. Toen mijn dochter nog in het talententeam reed en wekelijks op training en wedstrijd ging, zat ik voor 1 paard zelfs ruim over de 1000,- pm aan vaste kosten. Fysio, zadelmaker e.d. nog niet eens meegerekend. Dus als die 400,- stalling met 5 tientjes omhoog gaat, is dat de bottleneck niet. Natuurlijk, mocht ik onverhoopt mijn baan kwijtraken, dan ga je nadenken. Maar het paard eruit, staat dan echt niet bovenaan het lijstje.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 07:48

Ik denk niet dat het zo’n vaart zal lopen. Loop eens door de week in eender welke stad. Alles zit vol, mensen gaan eten, stappen, geven geld uit,….
Als het echt zo moeilijk wordt, is dat het eerste wat ze laten.
Idem met reizen. Zo goed als iedereen ging op reis deze zomer. Reizen kost veel geld, dus mensen(het gros), hebben nog steeds geld over om uit eten te gaan, te reizen,…. Dus ook voor een paard. En dat gaat niet op 1-2-3 veranderen lijkt me.

Tuurlijk is er een groep die het al moeilijk heeft, maar die is percentueel zo klein dat die de markt niet gaat veranderen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:22

Ja dat valt mij ook op. De rijen bij Zara zijn nog steeds heel lang. Zowel voor de pashokjes als voor de kassa :D
En die is ook duurder geworden.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:29

Ik wilde afgelopen zondag een bootje huren; week van tevoren tig bedrijven afgebeld en alles was vol :j Op vakantie zelfs rijen buiten voor de restaurants en de winkelstraten zijn druk. Dus het geld wordt echt nog makkelijk uitgegeven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:32

NOu ja, die lijst is nog wel veel langer: huizenmarkt, terrasjes, vakanties, files.....
Nog niet echt tekenen dat grote delen van Nederland tuis zijn huishoudschriftje door te akkeren op zoek naar een besparing.
En de prijzen van zo ongeveer alles zijn toch echt al een paar maanden hoog. Dus als ik dit topic lees moet er een gigantische omslag komen.

Ik doe nog eens in de zoveel tijd een zoekopdracht op sporthorses met dezelfde criteria als toen in in januari een paard kocht. En raad eens? Vooralsnog geen verschil. Ze zijn nog steeds $%*@ duur.

Dus ben blij dat ik dat niet afgewacht heb. Heb er nu 7 blije maanden op zitten met dit paard.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:35

Het deel van de bevolking dat met huishoudboekjes en budgettering moet werken zit al jaren niet meer op een terrasje...De groep wordt alleen steeds groter met de huidige prijsstijgingen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:44

Knikmops57 schreef:
Het deel van de bevolking dat met huishoudboekjes en budgettering moet werken zit al jaren niet meer op een terrasje...De groep wordt alleen steeds groter met de huidige prijsstijgingen...

En heeft ook geen paard. Dus problemen bij die groep mensen zal het aanbod paarden niet groter maken.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:48

Nou jongens niet te positief doen. Het gaat nu nog redelijk goed maar we zitten wel in een overgangsfase.

Tekenen zijn bijv.
Bij ons werd ruim van tevoren aangekondigd dat de stalling naar 370,- zou gaan.. d’r zijn toch diverse personen naar betaalbaardere accomodaties.

En ja er wordt nog veel geld uitgegeven maar zodra het vaste energiecontract afloopt wordt het vrij te besteden budget toch flink ingekort.
Een vriend voor mij bijv. ging voor z’n 2kapper van 300 naar 500,- euro per maand.

En hier in de regio zie je het aanbod koopwoningen tot 3 ton echt wel toenemen.
Zelfs in Maastricht zijn weer woningen, hetzij mondjesmaat nog, te krijgen onder de 3 ton.

Al deze ontwikkelingen zullen hun weerslag hebben op de paardenmarkt. Hoe je het ook went of keert.. het is en blijft een luxe product.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:02

Inflatie (wat nu aan de hand is) leidt altijd tot recessie.

Niet iedereen zal daar even veel van merken, maar reken er maar op dat we allemaal betrekkelijk somber zitten rond de kerst. De voortekenen zijn oprecht ongunstig. Enige positieve is de ruime vraag naar personeel.

Paarden zijn luxe. Er zal een deel van de paardeneigenaren zijn dat omwille van financiële perikelen, ermee zal stoppen. En een ander deel zal niet willen kopen.