Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fokker321 schreef:santie schreef:Prijzen voor bijna alles zijn flink omhoog gegaan en daar bovenop nog het klimaatbeleid. Mensen kunnen het gewoon niet meer betalen. Gewoon omdat leven voor hobby gaat...
Ik ben ervan overtuigt dat de markt gaat instorten, veel mensen kunnen hun paard gewoonweg niet meer houden. Het is veel te duur geworden. Paarden zijn op dit moment nog buitensporig duur en het onderhoud word ook steeds duurder. Als men het paard moet verkopen omdat zij kosten niet meer kunnen dragen, word een superplekje belangrijker dan geld, want dan stoppen de kosten voor het paard sneller.
Daarbij zijn de prijzen voor paarden op het moment echt idioot hoog.
Ik denk het ook.
Ik ben ook eens benieuwd wat er gaat gebeuren als de winter eraan komt ...
Babootje schreef:Het is maar net in welke categorie je zoekende bent. Paardenbezitters die nog maar net een paard kunnen betalen zullen door de crisis hun paard misschien moeten verkopen. Ik verwacht niet dat daar veel mensen bij zitten die een paard hebben in de hogere prijsklasse. Een paard doe je toch niet 'zomaar' weg. Dan liever mijn vakantie, uitjes, restaurantbezoekjes dan niet.
Ik denk dat van paarden in de lagere prijscategorie wel iets meer aanbod kan worden verwacht. In de hogere prijscategorie bepaalt de vraag toch de prijs en de goed beleerde paarden tussen 5-10 jaar zijn nog steeds niet aan te slepen.
Babootje schreef:Het is maar net in welke categorie je zoekende bent. Paardenbezitters die nog maar net een paard kunnen betalen zullen door de crisis hun paard misschien moeten verkopen. Ik verwacht niet dat daar veel mensen bij zitten die een paard hebben in de hogere prijsklasse. Een paard doe je toch niet 'zomaar' weg. Dan liever mijn vakantie, uitjes, restaurantbezoekjes dan niet.
Ik denk dat van paarden in de lagere prijscategorie wel iets meer aanbod kan worden verwacht. In de hogere prijscategorie bepaalt de vraag toch de prijs en de goed beleerde paarden tussen 5-10 jaar zijn nog steeds niet aan te slepen.
Padoertje schreef:De recreatiedieren zullen waarschijnlijk wel in hogere aantallen op de markt komen. Maar gezien niemand in deze onzekere tijden verlies wil lijden, vraag ik me af of ze ook daadwerkelijk gunstiger aangeboden gaan worden.
nine1987 schreef:Op een bepaald moment moeten sommige mensen wel..
Dees schreef:Als er klappen gaan vallen, verwacht ik dat vooral in de groep paardeneigenaren die is aangewezen op pensionstalling. En dan kan het zomaar zijn dat overprijsde Bruintje ineens ook maar gewoon geld waard blijkt te zijn.
Elisa2 schreef:Ja en als het stikstof beleid doorgezet wordt en de pensionstallen moeten inkrimpen dan wordt het nog erger vrees ik..
Popstra schreef:joyce B schreef:Ik heb nu al het idee dat er meer paarden te koop staan dan afgelopen jaar in de prijsklasse tot zeg €8000,-
En waar de brave kinderpony's eerst bijna niet meer te vinden beneden de €4000,- zie je ze nu wel weer te koop staan voor €2500,-/€3500,-
Door de registratie van paarden icm de stikstof- en mestwetgeving denk ik dat veel paardenbedrijven straks minder paarden kunnen houden en daardoor niet meer rendabel kunnen zijn met hun bestaande prijzen.
Dan kunnen ze kiezen. Stoppen of prijzen flink omhoog.
Dat merk ik al om me heen. Vooral de nieuw startende plekken vragen al hogere stalgelden. Waar je vorig jaar voor volpension inclusief strooisel en krachtvoer met alleen een buitenbak 180-190 euro betaalde worden nu voir zulke plekken €200,- tot €270,- betaald.
En soms een combinatie van prijsstijging en meer zelfdoen of meehelpen.
Ik denk ook dat straks mensen het gewoon niet meer kunnen betalen. Dan moeten ze verkopen en er zijn minder mensen die kunnen kopen.
Wellicht dat meer mensen hun paard gaan delen in de kosten met iemand anders om het betaalbaar te houden. Op zich geen gek idee.
Die stalprijzen gaan omhoog omdat alles duurder word. Voer, strooisel, electra, gas, water....
Niet vanwege een evt stikstof beleid
Padoertje schreef:Babootje schreef:Het is maar net in welke categorie je zoekende bent. Paardenbezitters die nog maar net een paard kunnen betalen zullen door de crisis hun paard misschien moeten verkopen. Ik verwacht niet dat daar veel mensen bij zitten die een paard hebben in de hogere prijsklasse. Een paard doe je toch niet 'zomaar' weg. Dan liever mijn vakantie, uitjes, restaurantbezoekjes dan niet.
Dit inderdaad. De paarden in het hogere segment van de actieve sportbeoefenaars/lesafnemers, zie ik niet zo snel te koop komen. In ieder geval niet voor minder geld, gezien deze doelgroep behoorlijk investeert in hun dier en het niveau ervan. Die doelgroep heeft voor de aanschaf vaak al goed nagedacht over de kosten en het management en kunnen die paar tientjes verhoging wel missen. Dan inderdaad maar een restaurantbezoekje minder![]()
De recreatiedieren zullen waarschijnlijk wel in hogere aantallen op de markt komen. Maar gezien niemand in deze onzekere tijden verlies wil lijden, vraag ik me af of ze ook daadwerkelijk gunstiger aangeboden gaan worden.
joyce B schreef:Als je je paard meteen voor €6000,- kwijt kunt of een half jaar langer moet aanhouden a €400,- per maand of meer om er misschien €2000,- meer voor te krijgen... tja... de stalling en overige kosten gaan gewoon door zolang het dier van jou is.
Knikmops57 schreef:Het deel van de bevolking dat met huishoudboekjes en budgettering moet werken zit al jaren niet meer op een terrasje...De groep wordt alleen steeds groter met de huidige prijsstijgingen...