Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:46

Luckystory schreef:
Spenk schreef:
Want ik weet niet of je het weet maar ook als er niet RX gekeurd is maar er blijk na een maand of 4 wel wat te zijn dan is dit een verborgen gebrek.

Als particulier niet.
Dan kan je alleen gehouden worden aan die dingen die je weet en garandeert.
Als je niet weet hoe hij op foto is, kan je dat niet garanderen en kan je daar niet aan gehouden worden.
Zolang je maar eerlijk bent over wat je wél weet.
Ik weet niet of dat voor een handelaar ook geldt?
Dus ‘Hij is klinisch ok. RX weet ik niet’ is een duidelijk en eerlijk verhaal.
En in een lagere prijsklasse lijkt mij dat voldoende?

Bij een professionele verkoper is het sowieso dat hij dan alsnog daar aan gehouden word.
Ken een goudeerlijke man, die zelfs aangaf bij rontgen afkeur betaal ik de kosten.
Klant wilde niet want vond 500 teveel bij positiefadvies.
Paar maanden later stond paard kreupel, foto's gemaakt.
Rechtzaak van gekomen en goud eerlijke man kon paard plus stalkosten betalen.
Lekker krom dus.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:47

Spenk schreef:
Maar als jij nog gezonde paarden weet die verkocht worden onder de 5000?

Dat is niet meer. Vroeger was dat zo ja en nee dan kan je dat niet verwachten. Maar wat houdt je tegen dat de koper op zijn kosten keurt? Als je dat niet wil dan denk je dus niet aan een goed huis maar aan zoveel mogelijk geld opstrijken. Immers als er een bemerking blijkt kun je ook je verkooprijs aanpassen daar naar. Maar onder de 5000 heb je nu niks. Een simpele haflinger gaat al voor 7500 weg nu.

Mijn voorbeeld ging om een pony die voor een stuk minder dan 5000 verkocht werd.
In die prijsklasse valt er toch niets meer aan te passen aan de verkoopprijs? Buiten gratis weggeven uiteraard… :+
En als verkoper vond ik de investering te groot in relatie tot de verkoopprijs.

Ik zie nog genoeg jonge dieren te koop onder de 5000.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:49

Ik vind het als particulier zijnde wel lastig qua verkoop. In principe is het normaal dat de verkoper de kosten van keuren krijgt. In sommige gevallen is het bij goedkeuren kosten koper. Bij 'afkeuren' voor verkoper. Maar mocht er wat aan de hand zijn dan is de particuliere verkoper dus dubbel de sjaak. En hij betaald de kosten van rontgen keuring en zijn paard keldert in prijs of is onverkoopbaar geworden of moet geopereerd worden en nog een tijd blijven staan. Terwijl de koper onderzoeksplicht heeft.

Als handelsstal hoort dat bij bedrijfsrisico. Maar als particulier is dat toch best wel een lastig punt.
Ik snap wel als particulier zijnde wil je natuurlijk ook een gezond paard verkopen.

Wat is jullie mening daarin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:56

Waarom is dat lastig? Een particulier mag wel een kapot paard verkopen ofzo? Want anders is het zielig dat die niet het bedrag vangt dat hij in zijn hoofd had?

Zo werkt dat niet, het is een levend dier. Dus óf je keurt voor je ze verkoopt en weet je wat je hebt. Of je past de prijs aan wanneer bij keuren van de koper blijkt dat het paard wat mankeert. En wanneer het paard dusdanig kapot is dat het onverkoopbaar is neem je zelf je verantwoordelijkheid.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:56

En het is ook nog een verschil dat bijvoorbeeld een goedgetraind paard voor 25 000 wordt aangeboden en dan wegens bemerking voor de helft weg gaat. Dat is dan wat zuur, maar het dier heeft nog een toekomst. Ipv bijvoobeeld een jong ongetraind dier voor de recreatie die voor enkele 1000den wordt aangeboden.
Met een 3tje op het straalbeen wordt dat al gauw een weggeefdier dat zijn eigen voer niet meer waard is…
Ik vind niet dat je dat een paard mag aan doen als hij klinisch wél goed is.
Dan moet je als verkoper je paard beschermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:59

Luckystory schreef:
En het is ook nog een verschil dat bijvoorbeeld een goedgetraind paard voor 25 000 wordt aangeboden en dan wegens bemerking voor de helft weg gaat. Dat is dan wat zuur, maar het dier heeft nog een toekomst. Ipv bijvoobeeld een jong ongetraind dier voor de recreatie die voor enkele 1000den wordt aangeboden.
Met een 3tje op het straalbeen wordt dat al gauw een weggeefdier dat zijn eigen voer niet meer waard is…
Ik vind niet dat je dat een paard mag aan doen als hij klinisch wél goed is.

Wat voor last heeft het paard er van dan?

Je bedoelt ''dat mag je de verkoper niet aandoen die dacht een mooie prijs te krijgen en dat feest gaat helaas nu niet door''

Een 3 op het straalbeen is een behoorlijk risico dat dat wel misgaat. En waar is de gedachtengang dat het recreatie is dus niet belangrijk? Paarden die in het bos lopen op ongelijke gronden soms uren lang dan hebben ze misschien wel meer te verduren dat een uurtje in de strakke bak.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:04

Nee, dat risico is helemaal niet zo groot hoor. Een 3 kan levenslang een 3 blijven zonder klinisch probleem.
Maar je hebt wel je paard onverkoopbaar gemaakt en zijn toekomst afgenomen.
Een 3 als risico bij een toppaard wordt door veel mensen vlot aanvaard omdat ze het dure dier goedkoop kunnen aankopen.
Maar bij een paard in een lagere prijsklasse is dat heel problematisch voor het dier. Want voor dat geld, 10 andere zonder dat 3tje.

Dat heeft helemaal niets met geld te maken dus.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 08-05-22 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:05

Spenk schreef:
Maar onder de 5000 heb je nu niks. Een simpele haflinger gaat al voor 7500 weg nu.

Dat is gewoon niet waar. Er staat nog steeds redelijk wat te koop onder de 5000 en een uur geleden nog zag ik een leuke haflinger van 4 jaar net beleerd voor onder de 5000 te koop staan. Prima prijs imo

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:07

Spenk schreef:
Waarom is dat lastig? Een particulier mag wel een kapot paard verkopen ofzo? Want anders is het zielig dat die niet het bedrag vangt dat hij in zijn hoofd had?

Zo werkt dat niet, het is een levend dier. Dus óf je keurt voor je ze verkoopt en weet je wat je hebt. Of je past de prijs aan wanneer bij keuren van de koper blijkt dat het paard wat mankeert. En wanneer het paard dusdanig kapot is dat het onverkoopbaar is neem je zelf je verantwoordelijkheid.

Nee helemaal niet. Dat is niet wat ik zeg. Maar als particulier zijnde weet ik wel dat ik mijn paard zelfgefokt al 8 jaar heb. Hartstikke gezond is, en nog nooit een pas kreupel heeft gelopen of ziek is geweest. Ik wil hem verkopen. Maar waarom moet ik dan kosten maken terwijl de koper graag röntgen gekeurd wil om voor zichzelf het risico te bepalen dat het paard ooit wel een blessure kan krijgen. Dan vind ik het eerlijk gezegd normaler dat kosten voor koper zijn. Ik blijf daarna namelijk zitten met een paard die in prijs gezakt is, moeilijk verkoopbaar is. Dat terwijl het paard nogsteeds klinisch gezond is en misschien wel nooit last gaat krijgen van hetgeen dat gevonden is.
Laatst bijgewerkt door Sita_xx op 08-05-22 10:13, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:07

Ik ken genoeg mensen die niet terug schrikken van een 3 bij klinisch goed.
En dan ook echt net betalen.
En dus het paard is niet meteen onverkoopbaar.

Het is wel fijn als je weet dat die 3 er zit, goed management en rechtrichten met rijden is altijd belangrijk, dan nog meer.
Juist de recreant die dressuur in de bak onzin vind rijd ze kreupel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:08

DuoPenotti schreef:

Het is wel fijn als je weet dat die 3 er zit, goed management en rechtrichten met rijden is altijd belangrijk, dan nog meer.

Juist dit bedoel ik ja :)

En bij een handelstal ligt de bewijslast bij de verkoper binnen 6 maanden wanneer er wat is. Bij particullier bij de koper. Dus het is niet zo dat je gevrijwaard bent ofzo. Wanneer de koper aan kan tonen met zijn dierenarts dat het gebrek er al zat staan ze gewoon bij je op de stoep als particulier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:10

Sita_xx schreef:
Spenk schreef:

Nee helemaal niet. Dat is niet wat ik zeg. Maar als particulier zijnde weet ik wel dat ik mijn paard zelfgefokt al 8 jaar heb. Hartstikke gezond is, en nog nooit een pas kreupel heeft gelopen of ziek is geweest. Ik wil hem verkopen. Maar waarom moet ik dan kosten maken terwijl de koper graag röntgen gekeurd wil om voor zichzelf het risico te bepalen dat het paard ooit wel een blessure kan krijgen. Dan vind ik het eerlijk gezegd normaler dat kosten voor koper zijn. Ik blijf daarna namelijk zitten met een paard die in prijs gezakt is, moeilijk verkoopbaar is. Dat terwijl het paard nogsteeds klinisch gezond is en misschien wel nooit last gaat krijgen van hetgeen dat gevonden is.

Maar wat is nu precies je probleem dan? Het is normaal dat keuren kosten koper zijn in veel gevallen ook bij afkeur.

Dat jij daarna de prijs aan zal moeten passen is een ander verhaal :) maar het is niet zo dat jij verplicht bent de kosten van de keuring te betalen hoor. Dat is waarom mensen het prettig vinden als er al een keuring bij zit. Ik ken wel mensen die 3x een paard rontgen hebben laten keuren. 3x afkeur maar die waren dus al 3x die hele keuringskosten kwijt en hadden nog geen paard.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:11

Spenk schreef:

En bij een handelstal ligt de bewijslast bij de verkoper binnen 6 maanden wanneer er wat is. Bij particullier bij de koper. Dus het is niet zo dat je gevrijwaard bent ofzo. Wanneer de koper aan kan tonen met zijn dierenarts dat het gebrek er al zat staan ze gewoon bij je op de stoep als particulier.

Maar ze moeten ook nog kunnen bewijzen dat je er weet van had.
En bewust verzwegen hebt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:13

Luckystory schreef:
Spenk schreef:

nee dat is niet zo.
Zie mijn eerdere post.

Ze moeten kunnen bewijzen dat het gebrek er zat voor aankoop.
Met bijvoorbeeld een 3 op het straalbeen is dat erg aannemelijk.
Dus die prof verkoper zal terug moeten nemen dan, ook al wist die van niets.

Particulier durf ik niet te zeggen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 08-05-22 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:13

Luckystory schreef:
Spenk schreef:

Ga maar wat jurisprudentie lezen :)

Dat is niet zo, ze moeten bewijzen dat het er al zat voor aankoop en niet of jij er van af weet.
En daarbij heb je een onderzoekplicht maar is rontgen keuring niet een vereiste ofzo.

Luckystory

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:15

Artrose kan ontwikkelen in enkele weken na een trauma. Zo aannemelijk is dat dus niet…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:18

En dat kan een dierenarts dus heel goed bepalen in hoeverre het aannemlijk is dat het er al zat.

Wat er bedoeld wordt is dat als jij zegt RX mag niet! Want ik wil niet met een paard met een bemerking zitten niet betekend dat jij gevrijwaard bent wanneer blijkt ná de koop dat er toch wat is en er op de foto's een gebrek uit komt waarvan het aannemelijk is dat dit er al zat.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:20

Mijn punt is eigenlijk dat de enige duppe van een klinisch gezond paard RX keuren in een lagere prijsklasse het paard is.
De verkoper ging er namelijk sowieso niet rijk van worden en de koper neemt nou ook niet bepaald een groot financieel risico.
De enige die erbij in kan schieten is het paard zelf…
Ik vind dat je als verkoper je paard dan moet beschermen en RX moet weigeren.
Uiteraard heb ik het hier over gezonde dieren zonder een medische voorgeschiedenis.

Sita_xx

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:23

@spenk volgens mij is het meestal dat de verkoper de kosten van rx betaald en niet de koper. Ik snap wel dat het niet verplicht is om op die manier te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:25

Sita_xx schreef:
@spenk volgens mij is het meestal dat de verkoper de kosten van rx betaald en niet de koper. Ik snap wel dat het niet verplicht is om op die manier te doen.

Nou tegenwoordig niet hoor. Dat maak je nog maar zelden meer mee. Inprincipe is het keuren kosten koper. Dus ook bij afkeur.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:25

In deze context van een 2-jarige bij een handelaar in deze tijd van het jaar zou ik het niet vertrouwen en inderdaad afhaken.

Mijn sportpaarden worden allemaal gekeurd voordat ik überhaupt verkoop overweeg, ik wil zelf ook weten wat ik heb en verkoop. Maar in de lagere prijsklasse kan ik me echt wel voorstellen dat mensen er soms niet op zitten te wachten als ze het dier al langere tijd hebben en ze klinisch goed zijn. Want dan zit er iets kleins en kun je er vervolgens mee leuren (geloof me: positief aankoopadvies of niet, er zijn genoeg kopers die dan toch afhaken omdat ze elk risico uit willen sluiten). In die prijsklasse moet je als koper ook kunnen accepteren dat je geluk kan hebben en dat je dan jaren plezier kan hebben van een fijn paard voor weinig geld, maar dat ze ook na een paar jaar toch iets kunnen blijken te hebben. Een volledig röntgen goedgekeurd paard is overigens ook geen garantie dat ze niets oplopen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:27

Sita_xx schreef:

Vroeger was het standaard.

Goedgekeurd (positief advies heet dat netjes) kosten voor de koper.
Afgekeurd (negatief advies) kosten voor de verkoper.

Tegenwoordig is dat helaas niet meer standaard.
En is het vaak keuren voor koper, wat de uitslag ook is.

Wat dus malafide handelaren prima vinden. Want al word hij 3 keer gekeurd, daar zit hij niet mee. Kost hem niks.
Maar erger, de particulier is met wat pech 1500 euro verder zonder paard, geeft het op en koopt de volgdene ongekeurd, want die "eerlijke "handelaar vond het prima dat ik mocht keuren. Dus paard zal wel goed zijn.....
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 08-05-22 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:27

Spenk schreef:
En dat kan een dierenarts dus heel goed bepalen in hoeverre het aannemlijk is dat het er al zat.

Wat er bedoeld wordt is dat als jij zegt RX mag niet! Want ik wil niet met een paard met een bemerking zitten niet betekend dat jij gevrijwaard bent wanneer blijkt ná de koop dat er toch wat is en er op de foto's een gebrek uit komt waarvan het aannemelijk is dat dit er al zat.

Maar dit is een gedachtegang voor dieren in een duurdere prijsklasse.

Als je een jong dier verkoopt voor pak em beet 3000 euro waarbij je duidelijk vertelt dat hij nooit wat gehad heeft en klinisch keuren mag. Dan zit je wel goed, lijkt mij. Ook al weiger je RX’en.
Of opeens moet die koper kort na de koop wél foto’s willen maken én dan moet het ook nog eens een aantoonbaar oud probleem zijn én dan moet de koper het ook nog eens de moeite vinden om daarover te gaan procederen voor een bedrag dat het zout op de patatten niet waard is?
Dat is dan pech op pech bovenop pech.
Dat zal dan wel een gevalletje ‘bad karma’ zijn ofzo… :+

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:32

Het probleem is dat heel dat fotoverhaal maar 1 aspect van de waarheid is.
Uit onzekerheid wordt er te veel vertrouwen in de medische sector gesteld. De hele evolutie door van medicijnmannen tot de moderne gezondheidsindustrie pretenderen ze "het" te weten en het is veel verbeterd, maar nog bijlange niet voltooid!

Ik las al berichten over paarden die presteren op absoluut topniveau en die ooit afgekeurd waren.
Er zijn zat goedgekeurde paarden die op vrij korte termijn kapot gaan.

Mijn verhaal
Ik wilde mijn eigen 7jarig, presterend paard ( nooit kreupel) verkopen, had kopers maar hij werd zwaar afgekeurd op de foto’s. Ik heb hem voor een appel en een ei laten gaan.
Toen vond ik eindelijk een nieuw paard, maar ook dat werd afgekeurd, op kosten van de (particuliere) verkopers. Die mensen waren uiteraard niet gelukkig.
Nu, 5 jaar later, doen beide paarden netjes hun werk in de basissport. Nooit kreupel geweest.
Hallo duurbetaalde DA?

Een paardenverkoper moet al een flinke garantie geven, misschien moet er ook zoiets komen voor de keurende medische sector?
}:) }:) }:)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 11:30

DuoPenotti schreef:

Dat dus.

Ik heb een aantal jaar terug mijn paard verkocht. Zelf ingereden en alles. Nooit kreupel geweest.

Koper wilde keuren en foto's maken van de hoeven. Daar kwam wel wat uit, maar haar DA gaf geen negatief koopadvies.
Paard is voor de dressuursport verkocht.

Had er iets uitgekomen wat wel ernstig was. Dan had ik hem niet verkocht.
Jammer voor mij, maar ik kan geen stuk paard verkopen.