HELP paspoort blijkt vervalst, paard 10 jaar ouder!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:51

Babootje schreef:
JeanneV schreef:
Kun je ook voorrekenen wat dit kost? Realistisch salaris advocaat x realistisch aantal uren... bijkomende kosten...

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, niets.

Dat is te simpel gesteld.

Rechtsbijstandverzekeringen hebben heel veel voorwaarden en aankoop van dieren wil nog wel eens uitgesloten zijn als grond waarop je rechtsbijstand vraagt.
Spreek ik uit ervaring.

Overigens kan de verkoper best te goeder trouw gehandeld hebben en uiteindelijk toch verantwoordelijk worden gehouden voor gemaakte kosten, of de koop moeten ontbinden en de koopsom terugbetalen, of wat dan ook voor uitkomst ten gunste van de koper.
Het simpele feit dat je iets niet wist, maakt je niet per definitie niet verantwoordelijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:57

Ik denk dat we alle adviezen kunnen samenvatten in drie zaken:

TS zet goed op papier hoe de pony aangeboden was, hoe de koop tot stand is gekomen en de "bewijzen" waarom men denkt dat de pony ouder is dan aangeboden was.

TS bepaald voor zichzelf hoe zij gecompenseerd zou willen worden.

TS verkrijgt advies van een (echte) jurist die bepaald of dit mogelijk/haalbaar is of adviseert wat er wel mogelijk is.

Verder is er weinig wat je kan halen van bokt op dit moment :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:54

Babootje schreef:
JeanneV schreef:
Kun je ook voorrekenen wat dit kost? Realistisch salaris advocaat x realistisch aantal uren... bijkomende kosten...

Dat is te simpel gesteld.

Marije_jiplover schreef:
Rechtsbijstandverzekeringen hebben heel veel voorwaarden en aankoop van dieren wil nog wel eens uitgesloten zijn als grond waarop je rechtsbijstand vraagt.
Spreek ik uit ervaring.

Je kunt je het beste van tevoren goed op te hoogte stellen wat onder de verzekering valt en wat niet voordat je een aankoop doet.
Maar Ik heb in ieder geval wel goed gebruik kunnen maken van mijn RB verzekering in een aankoopgeschil.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:29

[/quote]
Verkoper wil het paard absoluut niet terug.
Ik wil niet dat ze de handel in gaat, dat paardje verdient dat zeker niet :(:)
Ik ben aan het overwegen om haar misschien te schenken aan een zorgboerderij of als weidemaatje/recreatie paardje aan te bieden aan iemand die er af en toe nog een bosrit mee wilt maken, ook voor kinderen is ze heel geschikt.[/quote]
Ga eerst juridisch advies inwinnen.

Myrkvi

Re: HELP paspoort blijkt vervalst, paard 10 jaar ouder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 17:19

Allemaal bedankt voor de reacties, ik ga ze allemaal doorlezen en nadenken wat te doen.
Mijn doel was om advies in te winnen en dat heb ik gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 17:56

Succes met lezen en rustig nadenken. Blijft geen leuke situatie voor je :(:) Laat je het ons weten, ben wel nieuwsgierig O:)

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:01

Babootje schreef:
JeanneV schreef:

Moet je die wel hebben!! Niet elke rechtsbijstand verzekering is ook dekkend voor dit geschil.... Als je zelf moet dokken vindt ik het advies om te procederen financieel gezien heel onverstandig! Zeker omdat het het een advies van een jurist is!! %) Gaat om een aankoop bedrag van een paar 1000 euri... Ik werk veel met advocaten in zakelijke dienstverlening en bij kleine bedragen word altijd geadviseerd om te schikken en desnoods verlies te nemen....

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:07

Succes ts, ik zou zeker juridisch advies inwinnen. Lijkt me een hele interessante zaak.

En JeanneV het gaat ook om de grote kosten die ts nu heeft gemaakt. Niet elke advocaat is duur. Daarnaast kun je vaak een vaste prijs afspreken en bij sommige rechtsbijstandverzekeraars hebben ze een dienst voor mensen die niet verzekerd zijn die niet al te duur is (Achmea/SRK).

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:50

Hopelijk dien je klacht in voor oplichting. Erg dat zo een verkopers bestaan. Jij bent nu de dupe omdat je dit dier toch een kans wil geven, maar eigenlijk hoort ze deze gewoon terug te nemen. Als zo een mensen er steeds mee weg komen stoppen ze er niet mee en worden andere dieren en kopers slachtoffer.
Echt rot voor je :(

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:28

Is dit paard toevallig een Franse Draver?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:34

Vlgns mij gaat het om een Palomino tobiano merrie

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:42

Ah, dan heb ik niets nuttigs te melden :')

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:01

Ik begrijp niet dat een dierenarts in een eerder stadium nog niks over de leeftijd heeft gezegd. In je vorige topic had je foto's geplaatst, waarbij de ruglijn mij deed denken aan een paard ouder dan 20 jaar. Heel zuur dat dit nu werkelijkheid blijkt te zijn.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:48

Misschien rare vraag, maar heb je ook een foto van hoe de pony er nu uit ziet ik bedoel recent, niet die foto van oktober in je andere topic

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 23:01

Volgens mij zoekt de kinderboerderij in Zutphen nog een leuke sociale pony of paard. Las dat in een regionaal krantje. Misschien past het in je situatie.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 05:54

Ik heb waarschijnlijk niets nuttigs bij te dragen maar wilde toch even zeggen dat ik het heel jammer voor je vindt. Voor jou en voor het paard.
T’is geen 2de hands auto die niet conform blijkt he, maar een levend wezen waar je je affectie en dromen in stopt. Een verkoper die zo liegt, dat is een dikke assh*le.
Alleen daarom zou ik al een beetje hopen dat je hem/haar er niet zomaar mee laat wegkomen.
Maar ik snap ook heel goed als je niets zou ondernemen en gewoon een plekje zoekt voor het paard haar oude dag. Het is natuurlijk veel gedoe en je hebt geen zekerheden als je besluit erachter aan te gaan.
Veel sterkte met beslissen :(:)

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 09:02

Tessebes schreef:
Ik begrijp niet dat een dierenarts in een eerder stadium nog niks over de leeftijd heeft gezegd. In je vorige topic had je foto's geplaatst, waarbij de ruglijn mij deed denken aan een paard ouder dan 20 jaar. Heel zuur dat dit nu werkelijkheid blijkt te zijn.

Klopt, het gaat inderdaad om het paard uit eerdere topics

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 09:02

Gooiske schreef:
Misschien rare vraag, maar heb je ook een foto van hoe de pony er nu uit ziet ik bedoel recent, niet die foto van oktober in je andere topic

Heb een aantal foto's via pb gestuurd naar je :)

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 09:03

Shalimar schreef:
Volgens mij zoekt de kinderboerderij in Zutphen nog een leuke sociale pony of paard. Las dat in een regionaal krantje. Misschien past het in je situatie.

Bedankt ik ga eens contact opnemen !

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:05

Sky_As schreef:
even een oprechte vraag:
Maar de verkoper heeft helemaal geen overleg gehad over de behandeling?
Want het is natuurlijk voor een verkoper ook wel wat, als je een paard verkoopt (nu gaat het over de leeftijd, maar zo zijn er natuurlijk nog 101 dingen wat een paard kan hebben die de verkoper misschien echt niet wist).
Stel je voor dat de koper, dan zonder enig overleg een dier voor 15.000 laat opereren, en dan achteraf zou willen die kosten te verhalen op de verkoper, is dat dan niet wat laat? (Zeker bij bijv. een aanschaf van 3000-4000 euro)
Misschien had de koper wel gelijk gezegd, kom maar, ik neem hem terug en ik laat hem wel inslapen of net wat.
Dan zou je als verkoper van een paard van 3000 euro, uiteindelijk een koper misschien wel 20.000 euro terug moeten betalen?

Dan durf je toch ook geen paard meer te verkopen?
Het is echt een oprechte vraag, omdat ik wel benieuwd ben hoe het wettelijk zit?

(het slaat dus niet perse op dit verhaal, maar gewoon verkoop in het algemeen)

Dat is een reële vraag. In een procedure komt het er in dat kader op neer dat je alle in redelijkheid gemaakte kosten, je schadebeperkingsplicht in acht nemend, moet kunnen verhalen. Dat betekent in geval van een paard dat je zal moeten aantonen dat de behandelingen die je het paard hebt laten ondergaan nodig waren om voor een goede gezondheid zorg te dragen, het paard (weer) gezond te krijgen/houden. Daarbij speelt ook een rol dat sommige aandoeningen wel zorg wekken als je denkt dat het paard 14 is, maar vrij logisch zijn als het paard 24 is. Zolang ts er in redelijkheid vanuit mocht gaan dat het paard 14 was, was het niet vreemd dat zij (ik noem maar wat) een diëtist raadpleegt omdat het paard zo moeilijk aankomt/conditioneel niet goed meekomt, of dat zij een fysiotherapeut laat komen omdat het paard vaak zo stijf opstart. Dat zijn dingen die ze als leeftijdsgerelateerd zou wegzetten als ze de echte leeftijd van het paard zou weten. En in zoverre zijn die kosten dus in redelijkheid gemaakt. Maar het is dus inderdaad wel vaak een discussiepunt (bijvoorbeeld bij een 'stout' paard: ga je er zelf mee aan de slag, dan zegt een verkoper 'ja, de onkundige ruiter heeft m verziekt', zet je m bij een professional, dan zegt de verkoper 'dat was helemaal niet nodig, dit kon je prima zelf'.

De beste 'uitweg' die de wet hiervoor heeft is dat je, als je bekend raakt met een probleem, 'binnen bekwame tijd' in ieder geval melding moet doen bij de andere partij. Wat dan die bekwame tijd is, is in consumentenzaken niet al te helder, maar het gaat er dus wel om dat je, als je weet dat er mogelijk een non-conformiteitsprobleem gaat spelen, de verkoper op de hoogte stelt, zodat die bijvoorbeeld kan zeggen: hier heb ik geen zin in, geef maar terug, hier is je geld terug', maar ook 'ik heb dit probleem eerder gezien en die of die deskundige zou daar wel eens iets goeds in kunnen betekenen'. Je kan dan beter zicht houden op wat er precies gebeurt.

Maar zoals in deze kwestie, waar er na allerlei ditjes en datjes (die allemaal op zich niet ernstig genoeg zijn om een overeenkomst op te gaan ontbinden), toch behoorlijke kosten zijn gemaakt en je er dan pas achter komt dat er toch een probleem is, kan het zomaar zijn dat je als verkoper aan de beurt bent.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:09

Op de foto in je andere topic is duidelijk te zien dat dat paard geen 14 jaar is. Ik begrijp dan ook niet dat er geen belletje is gaan rinkelen bij de dierenarts die hem gekeurd heeft en je eigen dierenarts en tandarts fie haar daarna behandeld hebben. Helaas heb je daar nu natuurlijk niets meer aan. Ik hoop echt voor je dat er een goede oplossing komt.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:12

JeanneV schreef:

Nee, dat kan ik helaas niet in algemene lijn doen. dat heeft ermee te maken dat iedere advocaat vrij is zijn eigen uurtarief vast te stellen, en dat bovendien de ene advocaat wat 'preciezer' is in het opschrijven van iedere aan het dossier bestede minuut dan de andere advocaat. Advocaten zijn wel verplicht om in een intakefase inzicht te geven in de te verwachten kosten, en de te verwachten tijd. Wat ik zelf altijd doe, is aangeven: dit is mijn uurtarief, ervan uitgaande dat de zaak zo en zo zal lopen (als in: proberen te onderhandelen (zoveel tijd), dagvaarden (zoveel tijd), reactie van de wederpartij (zoveel tijd), zitting (zoveel tijd), moet je rekening houden met zoveel uren en dit tijdspad), maar als bijvoorbeeld een rechter heel uitgebreid getuigen wil gaan horen, of een deskundigenbericht wil laten opmaken, kan je er al snel een half jaar bij optellen. Getuigen horen kost normaliter bijna net zo veel tijd als de hele procedure daarvoor bij elkaar, een deskundigenbericht is voor de advocaten niet tijdrovend, maar vaak wel ontzettend duur, dus daar kan je niet vooraf over in je glazen bol kijken.
Mensen die als gezin minder dan ongeveer € 40.000 per jaar verdienen, komen in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand, dan betaalt de staat het merendeel van mijn kosten. En inderdaad worden wij ook geregeld door verzekeraars benaderd om een zaak op ons te nemen.
Dus om in grote lijn te zeggen: 'voor een belang onder de zo en zoveel moet je niet gaan procederen', is niet realistisch. Je doet er goed aan je eerst te informeren over de mogelijkheden en de daarbij komende kosten.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:14

Juridisch heeft FloorteM ja al uitleg gegeven.
Maar er zijn een paar dingen TS die ik niet echt snap.

Normaliter spit ik niet in andere topics maar omdat hier op jouw eerdere topic geattendeerd werd, toch maar gedaan.

Hier in jouw openingpost schrijf je ,dat je jouw merrie dressurmatig wilde oppakken en doorrijden - dus je geeft tenminste mij - de indruk je hebt een sportpaard gekocht

In het eerdere topic geef je aan dat jouw merrie explizit als recratiepaard gekocht (en ook zodanig verkocht) werd- dus een beetje bak en bosritten.
- hier zie ik dan dus het probleem van de leeftijd niet.

Verder tandarts:
De eerste , die aan de vk-partij gelinkt is , ok
Jouw tweede, die het gebit als desaster bestempelde, wilde niet meewerken en documenteren - dat al vind ik zeer merkwaardig.
De derde heeft diagnose van tweede enigsins weerlegd.
Dus er is wat aan te doen.

Verder heeft kennelijk verkoper aangeboden om een deel van de kosten te vergoeden EN schrijf je dat je al juridisch advies ingenwonnen hebt.
Ben je op het aanbod van verkoper ingegaan ?

Dan last but not least, wat ik het meest vreemde vind:
3 (!) Tandartsen, op zijn minst 2 dierenarsten EN een kliniek.
-En geen een die aan de leeftijd twijfelde of te wel chip op juistheid ivm paspoort gecontroleerd heeft???

Notabene is al in jouw topic van november 21 - dus nu 6 maanden geleden - al de vraag door een bokker gesteld of die leeftijd wel klopt.
En dit puur van 2 foto's die hier geplaatst zijn.

Dat is toch extreem raar - of ben ik nu gek?

Ik vind het uitermate zuur voor je en van de kosten die jij aan de broek hebt. Maar ik snap niet helemaal, wat jij nu verder wilt, welke "tips" jij wilt.

Terug naar verkoper niet maar houden wil je haar ook niet.
En daar onbreekt mij de logica, want nu daar ze behandeld is lijkt mij recreatie niets in de weg te staan.

Als aanvulling: ik heb mij oude rots pas met 35 echt niet meer gereden.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:00

Myrkvi schreef:
Gooiske schreef:

Heb een aantal foto's via pb gestuurd naar je :)

Dankje, ga even kijken!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:25

Shalimar schreef:

Als ts nog een rechtszaak wil beginnen moet ze het paard bij zich houden.