Wie aansprakelijk kosten bij adoptie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Wie aansprakelijk kosten bij adoptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:22

Maar dat geldt ook voor gezonde dieren, die worden ook aan hun aangeboden.
Deze nemen ze gratis over en worden weer door verkocht (ehh in bruikleen gegeven voor een adoptiebedrag).

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:29

Ik vraag me trouwens wel af of het mag wat Paard zoekt Baas doet. Ik herinner me een aflevering van de Rijdende Rechter over een stichting die honden uit één of ander warm land herplaatste en ook laat adopteren. De Rijdende Rechter besloot toen dat dit geen adoptie is, maar koop. En daarmee verviel uiteraard ook het adoptiecontract.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:33

Mazida schreef:
Ik vraag me trouwens wel af of het mag wat Paard zoekt Baas doet. Ik herinner me een aflevering van de Rijdende Rechter over een stichting die honden uit één of ander warm land herplaatste en ook laat adopteren. De Rijdende Rechter besloot toen dat dit geen adoptie is, maar koop. En daarmee verviel uiteraard ook het adoptiecontract.

Dit zegt Google op de vraag of je een dier kan adopteren:

Wettelijk gezien kun je alleen een kind adopteren. Een kat of hond kun je niet adopteren. Je koopt een dier of je krijgt een dier in bruikleen. Het 'huren' van een dier is niet gebruikelijk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:39

Ik heb werkelijk alles nagekeken bij de kvk en het is allemaal erg discutabel
3 stichtingen 1bv en alles loopt door elkaar heen

Via pb kan ik via email alles doorsturen

En alvast ik ben niet bang voor dreig pbs of wat dan ook
En geloof me als ik pbs ga krijgen gooi ik heel veel.open en bloot hier

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:52

Echwel schreef:
Ik heb werkelijk alles nagekeken bij de kvk en het is allemaal erg discutabel
3 stichtingen 1bv en alles loopt door elkaar heen

Via pb kan ik via email alles doorsturen

En alvast ik ben niet bang voor dreig pbs of wat dan ook
En geloof me als ik pbs ga krijgen gooi ik heel veel.open en bloot hier

Al heel lang word er gevraagd om openheid, zoals correcte jaarverslagen etc.
Elke keer geven ze hier geen gehoor aan.
Ze zeggen een non-profit organisatie te zijn. Maar met wat ik toendertijd in oude topics heb gelezen twijfel ik hier sterk aan.

Maar volgens mij drijft het nu een beetje offtopic :o

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:02

Cayenne schreef:
Valt het eigenlijk niet onder een verborgen gebrek?

Klopt volgens mijn wettelijk gezien staat ts sterk en kan ze de pony terug brengen en geld terug krijgen

Sinds enkele maanden hebben hun keuren k.k er bijstaan dit zal vast met rede gedaan zijn.

Het contract is leuk maar gaat niet boven de NL wet geving.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:07

@ juut even reactie op jou tekst en dan name dit stukje : Een da gaat niet zomaar een dier inslapen wat goed te behandelen is... 20 is voor een shet nou ook niet echt oud

Een shet die in onkosten medisch zo duur word kan voor een da zeker het besluit doen maken wel mee te werken. Eigenaar en da moeten ook realistisch blijven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:08

Mazida schreef:

PZB heeft hun contract aangepast, je betaald een gift aan de stichting en krijgt een bruikleencontract.
Maar ze noemen de nieuwe eigenaar wel adoptant en het paard: adoptie paard.. heel verwarrend.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:40

StalNollie schreef:
Cayenne schreef:
Valt het eigenlijk niet onder een verborgen gebrek?

Klopt volgens mijn wettelijk gezien staat ts sterk en kan ze de pony terug brengen en geld terug krijgen

Sinds enkele maanden hebben hun keuren k.k er bijstaan dit zal vast met rede gedaan zijn.

Het contract is leuk maar gaat niet boven de NL wet geving.

K.k. betekent: kosten KOPER. Dat wil dus zeggen dat je het paard inderdaad gaat kopen. Maar goed ik heb er niet mee te maken .Op zich is het idee van hun eigenlijk net zoiets als van honden-en kattenasielen. Daar moet je ook flink betalen en krijgt het dier niet in eigendom, al zijn er tegenwoordig asielen die wel verkopen i.p.v. ter adoptie geven wat wettelijk eigenlijk niet kan.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:46

Let op dat het niet teveel pff topic gaat, elk topic wordt gesloten om die reden.

Voor ts super vervelende situatie, inderdaad goed advies vragen bij mensen die er verstand van hebben en laat je vooral niet afschepen. Laat hun dan maar met bewijs komen dat de kies wel is getrokken.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:38

Betref die kosten behandeling zou ik toch door een deskundige naar het contract laten kijken.
In Duitsland heb je bvb het zogenoemde "Schutzvertrag " met alle mogelijke eisen die de "verkoper" dan in het contract zet ( ook bvb dat het bedrag dan zogenaamd een gift is,bruikleen, adoptie enga maar zo door)
Jammer genoeg trappen daar er nog veel in :
Vaak lieve, naive mensen die voor hun paard het beste willen en voor een symbolisch bedrag afgeven en dat beestje beland in de handel.
Maar ook stichtingen ,die hiermee handel willen verbloemen.
Maar in Duitsland geldt: zodra ook alleen 1 Euro betaald is, is het een verkoop. Punt.
Dus een deskundige laten kijken wat nu jou rechten en plichten zijn en uiteraard ook die van de stichting

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:46

StalNollie schreef:
@ juut even reactie op jou tekst en dan name dit stukje : Een da gaat niet zomaar een dier inslapen wat goed te behandelen is... 20 is voor een shet nou ook niet echt oud

Een shet die in onkosten medisch zo duur word kan voor een da zeker het besluit doen maken wel mee te werken. Eigenaar en da moeten ook realistisch blijven.

Goede zaak!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:53

Achterom schreef:
EORTH in de kiezen terwijl de snijtanden er nog in zitten? Dat is apart?

Mijn gedachten ook!

Ben blij voor de pony dat ie nu bij ts is, en hopelijk lesje geleerd en weer wat meer mensen wijzer over pzb.

Ik denk dat je ook eens moet achterhalen of deze opzet met betaalde "adoptie" uberhaupt stand houdt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 22:44

Anjali ik weet wat dat betekent. Het gaat over het feit dst dit er ineens instaat. Omdat je zo de koper al wijst op zijn onderzoeksplicht. En als verkoper ben je verplicht te vermelden dat koper 'moet' keuren

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:04

Achterom schreef:
EORTH in de kiezen terwijl de snijtanden er nog in zitten? Dat is apart?

Ja, dat is raar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:15

Ts gaat foto’s maken en voor die kies draait de stichting op en terecht. En wanneer je van de vorige eigenaar te horen krijgt dat een dier dominant is en wegens hoefbevangenheid niet op gras mag en je verteld dit als stichting niet dan ben je geen knip voor je neus waard, bah.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 02:07

Maar ergens is het raar.
Het principe bruikleen: je betaald doorgaans de stalling, smid, entingen etc. Doorgaans worden wie wat vergoed bij de da op papier gezet. Het doel van bruikleen is, je neemt een paard (al dan niet tijdelijk) zonder hiervoor geld aan de eigenaar te betalen (want dan is het lease).

Een verplichte donatie aan de stichting moeten doen welke eigenlijk niet in verhouding staat van de waarde van het dier. In vele gevallen redelijke handelsprijzen.

Dan het verborgen gebrek, over beter gezegd meerdere. Waarvan de beweren dat één deel hiervan verholpen is, maar wat in de praktijk niet waar is.

Over de oud eigenaar die het paard over heeft gedragen heeft hiervoor moeten betalen. Stalgeld van € 250 per maand van een shet, dat is pittig veel.
Eigenlijk best een goede verdienste. Ze geven zelf aan dat deze dieren er gemiddeld 3 maanden staan.
Dat is dan al € 750 + de € 450 "adoptiebedrag. Dat is al € 1200 voor enkel een shet wat ze hieraan verdienen.
Tuurlijk kosten sommige paarden best veel geld om ze op te knappen (dan heb ik het over de zwaar verwaarloosde), locatie, voer etc. Maar hiervoor wordt er echt veel gesponsord.

Maar het ergste van alles, het dier is de dupe. Diep triest

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:46

Pffff als dit inderdaad de werkwijze is van hen, vind ik dat echt schandalig. Zeker als ze dan ook nog zo met 'adoptanten' en de dieren omgaan als er bijv. een verborgen gebrek is.
Ik vraag me af of deze werkwijze überhaupt is toegestaan; een flink hoge verplichte donatie aan de stichting, dat eigenlijk een aankoopbedrag is. Ik vind de hele werkwijze op deze manier eigenlijk heel kwalijk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:50

Klopt donatie voor adoptie aan stichting en contract teken je met de bv...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:51

Ik vind het vooral raar dat een stichting ook een BV is/heeft :?.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:54

Arme Shetlander en wat goed dat je verder onderzoek gaat doen en hem niet aan z'n lot overlaat. Ik duim voor goed nieuws.

Verder kan ik alleen maar aan Tim Hoffman van Boos denken. Die zoeken alles goed uit en dan zal het hele verhaal wel duidelijk worden. Maar dan moet je wel een case hebben...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:56

Koekie73 schreef:
Pffff als dit inderdaad de werkwijze is van hen, vind ik dat echt schandalig. Zeker als ze dan ook nog zo met 'adoptanten' en de dieren omgaan als er bijv. een verborgen gebrek is.
Ik vraag me af of deze werkwijze überhaupt is toegestaan; een flink hoge verplichte donatie aan de stichting, dat eigenlijk een aankoopbedrag is. Ik vind de hele werkwijze op deze manier eigenlijk heel kwalijk.

Zolang niemand hen aanvecht en het dier weer teruggeeft zal er nooit iets anders gebeuren.

De opvang heeft zelf echt geen geld om een rechtszaak aan te spannen.
Dreigen met weghalen en boetes is genoeg.
En helaas blijven mensen hun dier daar naar brengen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:59

Ik heb een beetje een Joe Exotic gevoel erbij :?. Het begint vanuit oprechte overtuiging en willen helpen, het groeit, stijgt boven t hoofd en nu gaat t om geld, of zo :?.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:00

Dat denk ik ja.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:09

Even los van de opvang waar het dier vandaan komt. Hier wordt toegelicht hoe discutabel bepaalde constructies zijn: https://www.licg.nl/adoptie-en-herplaatsingscontracten/

Er mag bijvoorbeeld niet in staan dat zij onaangekondigd mogen komen kijken en je ze binnen moet laten, omdat dat huisvredebreuk is. Dat is tegen de wet. Kan me niet voorstellen dat je zonder overleg een paard mag inladen waar iemand anders de kosten voor betaalt.