Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2701
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:27

Mijn ervaring is, is dat dit soort pony's door doorgewinterde ruiters worden gereden die superhandig en consequent zijn en de pony heel lekker hebben lopen. Dan zijn ze ook braaf en letten ze goed op de ruiter.
(Wat mij betreft dan niet perse een kinderpony omdat er daarna dan een keer een kind op weg kan sturen)

Als zo'n pony dan verhuist en vervolgens wordt gereden door een minder doorgewinterde ruiter, die het misschien ook nog eens best spannend vindt (heel erg logisch!) kunnen ze nog wel eens dit soort dingen doen.
Ik heb dat ook al wel meegemaakt. Ik vind dat dus geen kinderpony's, ook al rijdt je kind er op zo'n verkoopstal zo op weg. Die pony is daar vrijwel dagelijks goed onderhouden qua rijden, dus dan kan dat.

Is vast een heerlijk pony, maar voor een wat ouder kind dat echt al meer ervaring heeft en consequent de pony goed aan het werk kan zetten.

En ik zou toch ook het zadel na laten kijken, het lijkt best lang.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 15-04-21 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30448
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:28

Het eerste wat ik dacht is, past het zadel wel, bij het lezen van de OP.
Ondanks dat ts schrijft het past.

Lees ik verder zie ik bokkers schrijven dat er een foto te vinden is.
Deze heb ik ook gevonden, en dat zadel past echt niet.
Daar zou ik toch al eerste eens mee beginnen.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:29

Wij kochten vorig jaar een 18-jarige pony met veel wedstrijdervaring. Bleek uiteindelijk niet gezond te zijn, maar goed, nog nooit zo'n pony gehad die helemaal van de kaart was na de verhuizing hier naar toe. Was niets mee te beginnen de eerste 2 weken. Maakte zich enorm sterk in de hand, op de poetsplaats, konden we niet aan een touw vast zetten, brak de hele tent af. Heb ik alleen maar gelongeerd de eerste 2 weken, konden er geen hoofdstel om heen krijgen, zonder dat hij het op een rennen wilde zetten, brak overal doorheen in zijn paniek, nam dan rustig draden mee. Raakte in paniek als hij zijn vriendin hier uit het oog verloor, mijn paard mocht liever niet bewegen van hem, dan was hij het kwijt. Na 2 weken toen hij begon te beseffen dat het hier allemaal wel mee viel, hij dagelijks buiten kwam met zijn vriendjes en we hem niet op aten, veranderde hij weer in de brave kinderpony die wij bekeken hadden. Dat hadden wij zeker niet verwacht van een oudere leerpony zo'n begin :o , op medisch gebied uiteindelijk niet goed gekomen, maar op karakter en braafheid was hij top. Maar zo zie je maar wat een impact een verhuizing toch kan hebben.

Wil ts niet afwachten, en verkoper neemt het dier terug prima, leuk begin is het zo natuurlijk niet en ik begrijp best dat ts zich afvraagt of het wel goed komt zo.

Nieuwe pony hier nu nadat de vorige dus op medisch gebied niet geschikt meer was om te rijden en met deze konden de kinderen de dag na aankomst al alles mee, ging na een week al mee naar de lessen op ander terrein en die heeft geen kik gegeven, en nog geen stap verkeerd gezet in al die maanden. Maar kan idd anders gaan, alleen als je een kinderpony koopt, is het punt, wie gaat de pony daar doorheen werken, een 9-jarige kan dat niet.

Nogmaals, van een pony die door stalruiters voorgereden wordt, blijf ik af, een goede kinderpony komt van een er uit gegroeid kind af in mijn ogen. Een volwassene geeft veel meer leiding, een 9-jarige heeft dat overwicht nog niet en dan is het een enorm verschil als een pony dat nog niet kent. Ik zoek dus alleen pony's die bewezen hebben met kinderen rond te kunnen lopen, liefst vreemd terrein en wedstrijden onder de kinderen gewend. Ook blijf ik voor kinderen af van import, hoor daar zo vaak helaas dit soort verhalen over. Ik hoop ts dat je het fijn op kunt lossen.

MarjanB

Berichten: 16619
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:33

Wie zegt dat het zadel op de pony het zadel is waarmee ze nu rijden? Wellicht is dit tijdens het proefrijden.

Mijn inziens ook totaal niet van toepassing op het gedrag van de pony.

anjali
Berichten: 15374
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:33

Een mismatch betekent dat de combinatie niet goed is. Zowel paard als ruiter kunnen wel goed zijn maar kennelijk niet bij elkaar passen.Heel vervelend. Jammer dat handelaren vaak zeer moeilijk doen over terugnemen.

DuoPenotti

Berichten: 30448
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:36

MarjanB schreef:
Wie zegt dat het zadel op de pony het zadel is waarmee ze nu rijden? Wellicht is dit tijdens het proefrijden.

Mijn inziens ook totaal niet van toepassing op het gedrag van de pony.

Het zou wel zeker van toepassing kunnen zijn.
Zijn gedrag zou zeker daardoor kunnen komen.

nee ligt er nu een ander zadel op dan niet nee. daar heb je gelijk in.
Maar dit gedrag laten zeker paarden ook zien als een zadel niet past.

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 12:39

DuoPenotti schreef:
Het eerste wat ik dacht is, past het zadel wel, bij het lezen van de OP.
Ondanks dat ts schrijft het past.

Lees ik verder zie ik bokkers schrijven dat er een foto te vinden is.
Deze heb ik ook gevonden, en dat zadel past echt niet.
Daar zou ik toch al eerste eens mee beginnen.


Niet mijn zadel, is bij de verkoper.

DuoPenotti

Berichten: 30448
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:41

Oke, kun je dat ook los laten :)

superpony
Berichten: 25404
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:45

MarjanB schreef:
Wie zegt dat het zadel op de pony het zadel is waarmee ze nu rijden? Wellicht is dit tijdens het proefrijden.

Mijn inziens ook totaal niet van toepassing op het gedrag van de pony.


Dat weten we niet.

Maar een niet passend zadel kan natuurlijk heel veel ongewenste reacties veroorzaken. Het kan net op de verkeerde plekken drukken, zeer doen etc.

Ik heb ook even gekeken en op een foto zit het meisje er gewoon op en wordt er zeer positief gesproken, dus dat is wel apart te noemen.

Maar je kan er vanuit gaan dat de pony een reden heeft voor het gedrag.

Ik snap ook niet dat mensen teveel naar uiterlijk en prestatie kijken als je gewoon een brave leer pony wil kopen. Je gaat toch niet naar de Olympische spelen? Leren en samen plezier hebben moet zeker bij kinderen voor uiterlijk en presteren gaan.

En ja, ben wel vaker bij NK pony's geweest en gezien hoe het daar aan toe gaat, maar daar wordt je ten eerste niet altijd vrolijk van. Je weet niet hoeveel pony's ze daarvoor al gehad hebben om te leren en je weet niet of ze thuis nog wat lol mogen hebben.
Ik wete ook wel kinderen die hun oude, eerste pony of shet erbij houden voor het plezier, gek doen, spelen etc. Dat is ook niet voor niks. En soms wel goed, want dan leren ze ook al die andere belangrijke dingen qua omgang en lol hebben met paarden.

Maar ik herken ook dat je je kind of nicht van 9 al snel heel wat vindt. Ik was 8 dat ik wedstrijden ging rijden en dachten mijn ouders ook al dat ik dat ik de nieuwe Annemarie Sanders Keijzer zou zijn.
En bij mijn eigen zoon had ik ook dat ik hem vaak al heel groot, handig en goed vond in van alles.
Maar 9 zijn kinderen, die zitten midden in het leren, plezier hebben samen etc. De rest is wat wij volwassenen erin zien.

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 14:28

Er zitten een aantal hele fijne reacties tussen, dank daarvoor!

Maar ik wil wel zeggen dat er nogal wat aannames gedaan worden hier zeg... goedemorgen.
Ik lees dingen als ‘moedertje wat ook eens een kind op een pony wil zetten’, dat ik mijn nichtje enorm zou overschatten en blijkbaar opdring dat ze op een stoere jonge pony moet, dat het ‘natuuuurlijk niet goed gaat als je en jonge(re) pony door een kind laat rijden en er zelfs vanuit gegaan wordt dat ik verwacht dat zij zelf dingen kan oplossen.
Ik ben geen idioot. Punt. Ik wilde er eigenlijk niet op in gaan omdat dat er wettelijk totaal niet toe doet, maar voel me nu toch verplicht een en ander te verduidelijken.
Ten eerste ben ik zelf ervaren zat en acht ik mezelf best in staat om dingen tegen elkaar af te wegen. Pony is gekocht simpelweg omdat het beeld wat ik gezien heb voor de koop een hele goede match leek voor wat we zochten.
Het hoefde geen compleet doorgereden bom proof schoolmaster te zijn. Ik heb ook nooit verwacht dat een dergelijke pony dat alles zonder meer zou zijn. Ik ga echt niet piepen om een pony die een keertje dingen doet die jonge pony’s doen, en dat hij weleens wat wakkerder zou kunnen worden is echt wel ingecalculeerd. Wel verwacht ik dat hij met goede begeleiding geschikt zou zijn. En dat houdt ook in dat ikzelf of een andere handige ervaren ruiter er gewoon op zou stappen, als het nodig is, of zelfs voornamelijk mocht dat de eerste tijd nodig zijn. Kind kan er dan tussendoor op of nadat de pony eerst even met iemand anders heeft gelopen. Allemaal prima. Wat niet prima is, is heel abnormaal en enorm gevaarlijk gedrag. Want zelfs een handige volwassen vrijwilliger zet ik er niet meer op, veel te link. Als ik een heel uitdagend project wil koop ik dat wel bewust.
Kind is er inderdaad de eerste keer hier thuis opgegaan, natuurlijk wilde ze graag haar nieuwe pony showen. Het is een pony die zich daar en thuis op de grond gewoon keurig gedroeg en totaal geen stress toonde, geen ongetraind wild paard....
Vlekkeloos ging het opstappen niet, daarna was hij wel braaf en ook ontspannen. Omdat ik het opstappen toch wel opvallend vond toch de keer erna eerst een handige volwassen ruiter erop omdat ik het niet helemaal vertrouwde. Dat is mis gegaan zoals ik heb beschreven, daarna dus nog een keer gekeken met een nog veel kundiger iemand erbij en toen besloten het al niet eens meer te proberen. Ironisch genoeg is kind dus de enige die het gelukt is hem ontspannen rond te rijden :+ En die heeft hem in dat ritje waarin hij verder ontspannen was echt niet verziekt hoor, zou wat zijn.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:41

Maar zoals eerder gezegd: geef het dier tijd. Hij is pas 6 en al 3 keer verhuisd in 2 maanden tijd. Waarom gelijk rijden en ermee aan de gang? Waarom niet eerst grondwerk en elkaar leren kennen? Laat hem eerst even wennen. Ik denk eerder dat dit een valse start is. Daarna is het opstappen tweemaal misgegaan dus dat moet er weer uitgewerkt worden met heel veel geduld.

Uiteraard moet je dat willen en zien zitten. Als je een kant en klare plug and play pony wil voor je nichtje zou ik verder zoeken en deze terug doen naar de verkoper. Al denk ik dat het met tijd en geduld echt wel goed komt en dat je er dan een leuke pony aan hebt.

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 14:46

MightyMike schreef:
Wij kochten vorig jaar een 18-jarige pony met veel wedstrijdervaring. Bleek uiteindelijk niet gezond te zijn, maar goed, nog nooit zo'n pony gehad die helemaal van de kaart was na de verhuizing hier naar toe. Was niets mee te beginnen de eerste 2 weken. Maakte zich enorm sterk in de hand, op de poetsplaats, konden we niet aan een touw vast zetten, brak de hele tent af. Heb ik alleen maar gelongeerd de eerste 2 weken, konden er geen hoofdstel om heen krijgen, zonder dat hij het op een rennen wilde zetten, brak overal doorheen in zijn paniek, nam dan rustig draden mee. Raakte in paniek als hij zijn vriendin hier uit het oog verloor, mijn paard mocht liever niet bewegen van hem, dan was hij het kwijt. Na 2 weken toen hij begon te beseffen dat het hier allemaal wel mee viel, hij dagelijks buiten kwam met zijn vriendjes en we hem niet op aten, veranderde hij weer in de brave kinderpony die wij bekeken hadden. Dat hadden wij zeker niet verwacht van een oudere leerpony zo'n begin :o , op medisch gebied uiteindelijk niet goed gekomen, maar op karakter en braafheid was hij top. Maar zo zie je maar wat een impact een verhuizing toch kan hebben.

Wil ts niet afwachten, en verkoper neemt het dier terug prima, leuk begin is het zo natuurlijk niet en ik begrijp best dat ts zich afvraagt of het wel goed komt zo


Ik wil hier ook eventjes op reageren. Dat lijkt me ook nogal een gebeuren geweest zeg, fijn dat het bij jou is goed gekomen!
Maar ik krijg best veel van dit soort berichten, en heb dit zelf ook weleens meegemaakt. Deze situatie is echt heel anders, en ik weet eigenlijk niet hoe ik het duidelijker moet omschrijven, maar de poster hier schrijft bijvoorbeeld ook dat er in het algemeen geen land met de pony te bezeilen was. Zou dat hier ook zo zijn zou ik me gek genoeg minder zorgen maken, dan heb je gewoon met een algeheel gestresst dier door verhuizing te maken, en dat kan soms heel heftig zijn. Deze pony is verder de rust zelve, en dan bedoel ik niet apathisch. Vrolijk, alert, maar super braaf en nergens bang voor zolang je niet op stapt. Het is dus echt een heel specifiek moment waarop hij flipt, en dat is waar ik me knap zorgen om maak.

Elisa2

Berichten: 37942
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:49

Supertje schreef:
Er zitten een aantal hele fijne reacties tussen, dank daarvoor!

Maar ik wil wel zeggen dat er nogal wat aannames gedaan worden hier zeg... goedemorgen.
Ik lees dingen als ‘moedertje wat ook eens een kind op een pony wil zetten’, dat ik mijn nichtje enorm zou overschatten en blijkbaar opdring dat ze op een stoere jonge pony moet, dat het ‘natuuuurlijk niet goed gaat als je en jonge(re) pony door een kind laat rijden en er zelfs vanuit gegaan wordt dat ik verwacht dat zij zelf dingen kan oplossen.
Ik ben geen idioot. Punt. Ik wilde er eigenlijk niet op in gaan omdat dat er wettelijk totaal niet toe doet, maar voel me nu toch verplicht een en ander te verduidelijken.
Ten eerste ben ik zelf ervaren zat en acht ik mezelf best in staat om dingen tegen elkaar af te wegen. Pony is gekocht simpelweg omdat het beeld wat ik gezien heb voor de koop een hele goede match leek voor wat we zochten.
Het hoefde geen compleet doorgereden bom proof schoolmaster te zijn. Ik heb ook nooit verwacht dat een dergelijke pony dat alles zonder meer zou zijn. Ik ga echt niet piepen om een pony die een keertje dingen doet die jonge pony’s doen, en dat hij weleens wat wakkerder zou kunnen worden is echt wel ingecalculeerd. Wel verwacht ik dat hij met goede begeleiding geschikt zou zijn. En dat houdt ook in dat ikzelf of een andere handige ervaren ruiter er gewoon op zou stappen, als het nodig is, of zelfs voornamelijk mocht dat de eerste tijd nodig zijn. Kind kan er dan tussendoor op of nadat de pony eerst even met iemand anders heeft gelopen. Allemaal prima. Wat niet prima is, is heel abnormaal en enorm gevaarlijk gedrag. Want zelfs een handige volwassen vrijwilliger zet ik er niet meer op, veel te link. Als ik een heel uitdagend project wil koop ik dat wel bewust.
Kind is er inderdaad de eerste keer hier thuis opgegaan, natuurlijk wilde ze graag haar nieuwe pony showen. Het is een pony die zich daar en thuis op de grond gewoon keurig gedroeg en totaal geen stress toonde, geen ongetraind wild paard....
Vlekkeloos ging het opstappen niet, daarna was hij wel braaf en ook ontspannen. Omdat ik het opstappen toch wel opvallend vond toch de keer erna eerst een handige volwassen ruiter erop omdat ik het niet helemaal vertrouwde. Dat is mis gegaan zoals ik heb beschreven, daarna dus nog een keer gekeken met een nog veel kundiger iemand erbij en toen besloten het al niet eens meer te proberen. Ironisch genoeg is kind dus de enige die het gelukt is hem ontspannen rond te rijden :+ En die heeft hem in dat ritje waarin hij verder ontspannen was echt niet verziekt hoor, zou wat zijn.


Hm met deze nieuwe informatie, bij kind was hij redelijk braaf...kind is licht. Zou het een pijnreactie kunnen zijn? deze kunnen heel extreem en gevaarlijk zijn. Denk aan KS oid. Hoe zwaarder hoe meer pijn?

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:51

Begrijp ik, hij gedraagt zich idd verder voorbeeldig en klinkt dan ook meer als opstap trauma. Begrijp ook dat je je daar zorgen om maakt, maar om hierboven een voorbeeld te geven omdat sommige mensen aangeven dat een dier moet wennen, klopt zeker, zelfs bij een oudje met voldoende ervaring bedoelde ik maar, dus geen garantie dat dat vlekkeloos gaat. Wij hadden de superbrave, oudere doorgewinterde leerpony, maar dat was dus idd ook niet vlekkeloos. Maar als het dier gedrag vertoond dat zelfs gevaarlijk wordt, is het voor een kind waar het dier voor gekocht heeft, niet de plek om daardoor heen te moeten rijden. Een 9-jarige is in mijn ogen, ondanks dat ze soms super handig zijn die kinderen, niet diegene die dat zou moeten oplossen.

Nogmaals, ik zou ook proberen of verkoper hem terug wil nemen. Lukt dat niet, juridisch adviseur in de hand nemen om te kijken waar je staat. Lastig, hopelijk iets met verkoper te regelen.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 15-04-21 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:53

Daar dacht ik ook aan Elisa, verschil in gewicht wellicht een pijnreactie veroorzaakt? Maar neem aan dat degene die voorreed ook wat meer woog dan het nichtje, blijft lastig. Mocht verkoper het dier niet terug nemen, kan je natuurlijk altijd rug laten nakijken.

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 14:57

Elisa2 schreef:
Supertje schreef:
Er zitten een aantal hele fijne reacties tussen, dank daarvoor!

Maar ik wil wel zeggen dat er nogal wat aannames gedaan worden hier zeg... goedemorgen.
Ik lees dingen als ‘moedertje wat ook eens een kind op een pony wil zetten’, dat ik mijn nichtje enorm zou overschatten en blijkbaar opdring dat ze op een stoere jonge pony moet, dat het ‘natuuuurlijk niet goed gaat als je en jonge(re) pony door een kind laat rijden en er zelfs vanuit gegaan wordt dat ik verwacht dat zij zelf dingen kan oplossen.
Ik ben geen idioot. Punt. Ik wilde er eigenlijk niet op in gaan omdat dat er wettelijk totaal niet toe doet, maar voel me nu toch verplicht een en ander te verduidelijken.
Ten eerste ben ik zelf ervaren zat en acht ik mezelf best in staat om dingen tegen elkaar af te wegen. Pony is gekocht simpelweg omdat het beeld wat ik gezien heb voor de koop een hele goede match leek voor wat we zochten.
Het hoefde geen compleet doorgereden bom proof schoolmaster te zijn. Ik heb ook nooit verwacht dat een dergelijke pony dat alles zonder meer zou zijn. Ik ga echt niet piepen om een pony die een keertje dingen doet die jonge pony’s doen, en dat hij weleens wat wakkerder zou kunnen worden is echt wel ingecalculeerd. Wel verwacht ik dat hij met goede begeleiding geschikt zou zijn. En dat houdt ook in dat ikzelf of een andere handige ervaren ruiter er gewoon op zou stappen, als het nodig is, of zelfs voornamelijk mocht dat de eerste tijd nodig zijn. Kind kan er dan tussendoor op of nadat de pony eerst even met iemand anders heeft gelopen. Allemaal prima. Wat niet prima is, is heel abnormaal en enorm gevaarlijk gedrag. Want zelfs een handige volwassen vrijwilliger zet ik er niet meer op, veel te link. Als ik een heel uitdagend project wil koop ik dat wel bewust.
Kind is er inderdaad de eerste keer hier thuis opgegaan, natuurlijk wilde ze graag haar nieuwe pony showen. Het is een pony die zich daar en thuis op de grond gewoon keurig gedroeg en totaal geen stress toonde, geen ongetraind wild paard....
Vlekkeloos ging het opstappen niet, daarna was hij wel braaf en ook ontspannen. Omdat ik het opstappen toch wel opvallend vond toch de keer erna eerst een handige volwassen ruiter erop omdat ik het niet helemaal vertrouwde. Dat is mis gegaan zoals ik heb beschreven, daarna dus nog een keer gekeken met een nog veel kundiger iemand erbij en toen besloten het al niet eens meer te proberen. Ironisch genoeg is kind dus de enige die het gelukt is hem ontspannen rond te rijden :+ En die heeft hem in dat ritje waarin hij verder ontspannen was echt niet verziekt hoor, zou wat zijn.


Hm met deze nieuwe informatie, bij kind was hij redelijk braaf...kind is licht. Zou het een pijnreactie kunnen zijn? deze kunnen heel extreem en gevaarlijk zijn. Denk aan KS oid. Hoe zwaarder hoe meer pijn?


Uiteraard ook al aan gedacht, maar werd bij de verkoper door een slank maar redelijk lang iemand gereden. De ruiter die er hier de tweede keer opstapte weegt gok ik ook maar een kilo of 50.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:57

Dus als ik het goed begrijp is hij van Ierland verhuisd naar Nederland naar de verkoper waar jij hem vandaan hebt. Daar zijn ze er gelijk opgestapt, daarna verhuisd hij naar jou en wordt hij ook vanaf dag 1 gereden of gelongeerd. Misschien is het wel een enorme binnenvetter en ontploft hij nu, misschien staat hij wel enorm stijf van de stress, maar wat door niemand wordt opgemerkt, want hij oogt relaxed?

In Ierland staan ze niet bekend om hun zachtzinnigheid, misschien heeft hij daar een trauma opgelopen? Misschien was zijn emmer altijd al wel vol, maar liep hij door de zoveelste verandering en geen tijd om rustig te wennen, nu over. En komt hij nu in verzet. Dier heeft immers nog geen rust gehad, door meerdere mensen bereden, gelongeerd, omringd door mensen met opstappen, bezette rijbakken, aldoor nieuwe paarden, lange reis achter de boeg, 3 verschillende locaties in een maand tijd. Ik zou ook chagrijnig wezen :D

Misschien het dier gewoon wat rust gunnen. En het incident bij het binnenlopen van de longeercirkel (zijn zicht is ok of was het een zonnige dag?) had toch al een teken aan de wand moeten zijn, dat het misschien niet was wat je zocht.

Iemand hier in dit topic heeft er ook op gereden, misschien ervaringen uitwisselen?

Elisa2

Berichten: 37942
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:06

Supertje schreef:
Uiteraard ook al aan gedacht, maar werd bij de verkoper door een slank maar redelijk lang iemand gereden. De ruiter die er hier de tweede keer opstapte weegt gok ik ook maar een kilo of 50.


Hebben jullie weleens op het harde geprobeerd op te stappen? Dat blijft mij ook triggeren, dat wordt echt meestal niet zomaar gedaan. (niet dat iemand z'n leven moet gaan wagen hoor, als het echt te link is dan is terugbrengen beter als je geen project aan wilt gaan)

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:08

Mindim schreef:
Dus als ik het goed begrijp is hij van Ierland verhuisd naar Nederland naar de verkoper waar jij hem vandaan hebt. Daar zijn ze er gelijk opgestapt, daarna verhuisd hij naar jou en wordt hij ook vanaf dag 1 gereden of gelongeerd. Misschien is het wel een enorme binnenvetter en ontploft hij nu, misschien staat hij wel enorm stijf van de stress, maar wat door niemand wordt opgemerkt, want hij oogt relaxed?

In Ierland staan ze niet bekend om hun zachtzinnigheid, misschien heeft hij daar een trauma opgelopen? Misschien was zijn emmer altijd al wel vol, maar liep hij door de zoveelste verandering en geen tijd om rustig te wennen, nu over. En komt hij nu in verzet. Dier heeft immers nog geen rust gehad, door meerdere mensen bereden, gelongeerd, omringd door mensen met opstappen, bezette rijbakken, aldoor nieuwe paarden, lange reis achter de boeg, 3 verschillende locaties in een maand tijd. Ik zou ook chagrijnig wezen :D

Misschien het dier gewoon wat rust gunnen. En het incident bij het binnenlopen van de longeercirkel (zijn zicht is ok of was het een zonnige dag?) had toch al een teken aan de wand moeten zijn, dat het misschien niet was wat je zocht.

Iemand hier in dit topic heeft er ook op gereden, misschien ervaringen uitwisselen?

Dit is al vaker gezegd maar daar wordt niet op in gegaan. Lijkt net een beetje of je een auto hebt gekocht. Vroem vroem gaan met je platte bek. Vind dit daar een voorbeeld van uit de openingspost
Citaat:
Aangenomen dat hij een opstapblok niet kende en daarvan schrok.

Laat zo'n diertje gewoon even wennen en laat hem zelf dat soort dingen zien, dan weet je dat hij het kent en kom je ook niet voor nare verrassingen te staan, en hij ook niet...

Elin_

Berichten: 9662
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:08

Mindim schreef:
Dus als ik het goed begrijp is hij van Ierland verhuisd naar Nederland naar de verkoper waar jij hem vandaan hebt. Daar zijn ze er gelijk opgestapt, daarna verhuisd hij naar jou en wordt hij ook vanaf dag 1 gereden of gelongeerd. Misschien is het wel een enorme binnenvetter en ontploft hij nu, misschien staat hij wel enorm stijf van de stress, maar wat door niemand wordt opgemerkt, want hij oogt relaxed?

In Ierland staan ze niet bekend om hun zachtzinnigheid, misschien heeft hij daar een trauma opgelopen? Misschien was zijn emmer altijd al wel vol, maar liep hij door de zoveelste verandering en geen tijd om rustig te wennen, nu over. En komt hij nu in verzet. Dier heeft immers nog geen rust gehad, door meerdere mensen bereden, gelongeerd, omringd door mensen met opstappen, bezette rijbakken, aldoor nieuwe paarden, lange reis achter de boeg, 3 verschillende locaties in een maand tijd. Ik zou ook chagrijnig wezen :D

Misschien het dier gewoon wat rust gunnen. En het incident bij het binnenlopen van de longeercirkel (zijn zicht is ok of was het een zonnige dag?) had toch al een teken aan de wand moeten zijn, dat het misschien niet was wat je zocht.

Iemand hier in dit topic heeft er ook op gereden, misschien ervaringen uitwisselen?

Hier sluit ik me bij aan.
Ik heb een soortgelijk verhaal. Overigens was de pony de eerste maanden wel te doen, maar werd heftiger daarna. Mijne komt uit Frankrijk

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 15:12

Elisa2 schreef:
Supertje schreef:
Uiteraard ook al aan gedacht, maar werd bij de verkoper door een slank maar redelijk lang iemand gereden. De ruiter die er hier de tweede keer opstapte weegt gok ik ook maar een kilo of 50.


Hebben jullie weleens op het harde geprobeerd op te stappen? Dat blijft mij ook triggeren, dat wordt echt meestal niet zomaar gedaan. (niet dat iemand z'n leven moet gaan wagen hoor, als het echt te link is dan is terugbrengen beter als je geen project aan wilt gaan)


Ik zelf ja. Moet wel zeggen dat ik er alleen overheen ben gaan hangen en in de beugel heb gehangen. Was wel minder heftig, maar kan zijn omdat ik ook alleen was hoor. Gaan zitten niet gedaan, ik wil ook nog een tijdje mee, en als de pony achterover gaat is ie straks nog stuk ook.
Maar... kind is met proefrijden dus wel in de bak opgestapt. Hij gaat ook pas af als je zit overigens, op hangen niet zo’n reactie.

Koekie73

Berichten: 2701
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:14

Supertje schreef:
Er zitten een aantal hele fijne reacties tussen, dank daarvoor!

Maar ik wil wel zeggen dat er nogal wat aannames gedaan worden hier zeg... goedemorgen.
Ik lees dingen als ‘moedertje wat ook eens een kind op een pony wil zetten’, dat ik mijn nichtje enorm zou overschatten en blijkbaar opdring dat ze op een stoere jonge pony moet, dat het ‘natuuuurlijk niet goed gaat als je en jonge(re) pony door een kind laat rijden en er zelfs vanuit gegaan wordt dat ik verwacht dat zij zelf dingen kan oplossen.
Ik ben geen idioot. Punt. Ik wilde er eigenlijk niet op in gaan omdat dat er wettelijk totaal niet toe doet, maar voel me nu toch verplicht een en ander te verduidelijken.
Ten eerste ben ik zelf ervaren zat en acht ik mezelf best in staat om dingen tegen elkaar af te wegen. Pony is gekocht simpelweg omdat het beeld wat ik gezien heb voor de koop een hele goede match leek voor wat we zochten.
Het hoefde geen compleet doorgereden bom proof schoolmaster te zijn. Ik heb ook nooit verwacht dat een dergelijke pony dat alles zonder meer zou zijn. Ik ga echt niet piepen om een pony die een keertje dingen doet die jonge pony’s doen, en dat hij weleens wat wakkerder zou kunnen worden is echt wel ingecalculeerd. Wel verwacht ik dat hij met goede begeleiding geschikt zou zijn. En dat houdt ook in dat ikzelf of een andere handige ervaren ruiter er gewoon op zou stappen, als het nodig is, of zelfs voornamelijk mocht dat de eerste tijd nodig zijn. Kind kan er dan tussendoor op of nadat de pony eerst even met iemand anders heeft gelopen. Allemaal prima. Wat niet prima is, is heel abnormaal en enorm gevaarlijk gedrag. Want zelfs een handige volwassen vrijwilliger zet ik er niet meer op, veel te link. Als ik een heel uitdagend project wil koop ik dat wel bewust.
Kind is er inderdaad de eerste keer hier thuis opgegaan, natuurlijk wilde ze graag haar nieuwe pony showen. Het is een pony die zich daar en thuis op de grond gewoon keurig gedroeg en totaal geen stress toonde, geen ongetraind wild paard....
Vlekkeloos ging het opstappen niet, daarna was hij wel braaf en ook ontspannen. Omdat ik het opstappen toch wel opvallend vond toch de keer erna eerst een handige volwassen ruiter erop omdat ik het niet helemaal vertrouwde. Dat is mis gegaan zoals ik heb beschreven, daarna dus nog een keer gekeken met een nog veel kundiger iemand erbij en toen besloten het al niet eens meer te proberen. Ironisch genoeg is kind dus de enige die het gelukt is hem ontspannen rond te rijden :+ En die heeft hem in dat ritje waarin hij verder ontspannen was echt niet verziekt hoor, zou wat zijn.


Ik lees hierin ook helemaal niets geks hoor. Kom op, het is geen 3 jarige die net ohz is he? Natuurlijk wil dat meisje even op haar pony. Ik zou zo'n extreme reactie ook niet verwachten hoor.

Morganlefay

Berichten: 8725
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:20

Lees al even mee.
Lijkt op een binnenvetter met een volle emmer en ook ik ga voor KS.
Pony is 6 en heeft letterlijk de halve wereld gezien.
Weet niet wat wijs is maar zou m wel een goede kans geven.
Zet zijn rug op de foto en laat m wennen aan alles.
Een binnenvetter met een volle emmer vraagt wel geduld en observering.

Lindsey_99
Berichten: 2546
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:22

Rosje8 schreef:
Ik heb ondertussen gezien om welke pony dit gaat, ik heb deze pony ook gekeken om te kopen.

Ik vind het niet netjes om daar alles over te delen, maar aan de pony ligt het zeker niet. Het was een ontzettend lief dier en ik kon gewoon in de bak opstappen.

Mijn inziens is het alleen niet slim om een import connemara te kopen die nog zo kort in NL is voor je dochter van 9. Als je eerst je huiswerk had gedaan dan wist je dat dit kon gebeuren. Dit komt vaker voor bij import connemara's. En daar wil ik direct bij vermelden dat die pony's de dupe zijn van t feit dat mensen niet de juiste voorkennus hebben. Die pony's hebben iets heek anders nodig dan een moeder die haar kind van 9 erop wilt laten rijden. Dus leuk dat je research hebt gedaan, maar in Ierland gaan ze heeeeeel anders met pony's om dan in NL, daar kon je dus helemaal geen waarde aan hechten.

Dat neemt niet weg dat dit voor jou en je dochter een hele vervelende situatie is. Jij had dit ongetwijfeld ook heel anders voor je gezien! Goed dat de verkoper wilt komen, spreek snel af. Ik verwacht dat ze de pony wel terugnemen, maar als jou dat ook iets kost, neem je verlies. Doe het voor hem, laat hem niet onnodig weer wennen bij jou en dan weer terug... de pony zal je dankbaar zijn.


Ik ken ook zo'n verhaal; van een kleine pony naar jonge import Connemara. Paard was ingereden maar meer ook niet. Superbraaf, mits je de signalen leest. Eerste jaar was een drama en heeft een ervaren ruiter er veel tijd in gestoken, maar inmiddels zijn ze 4 jaar verder en gaat het supergoed en kunnen ze bijna alles met het paard. Het dier was toen gewoon te groen, ontheemd en overdonderd.

Elisa2

Berichten: 37942
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:22

Supertje schreef:
Uiteraard ook al aan gedacht, maar werd bij de verkoper door een slank maar redelijk lang iemand gereden. De ruiter die er hier de tweede keer opstapte weegt gok ik ook maar een kilo of 50.


Hebben jullie weleens op het harde geprobeerd op te stappen? Dat blijft mij ook triggeren, dat wordt echt meestal niet zomaar gedaan. (niet dat iemand z'n leven moet gaan wagen hoor, als het echt te link is dan is terugbrengen beter als je geen project aan wilt gaan)

Ik zelf ja. Moet wel zeggen dat ik er alleen overheen ben gaan hangen en in de beugel heb gehangen. Was wel minder heftig, maar kan zijn omdat ik ook alleen was hoor. Gaan zitten niet gedaan, ik wil ook nog een tijdje mee, en als de pony achterover gaat is ie straks nog stuk ook.
Maar... kind is met proefrijden dus wel in de bak opgestapt. Hij gaat ook pas af als je zit overigens, op hangen niet zo’n reactie.


Ik snap je, in dat geval zou ik het ook niet doen. Dat kan beter iemand doen die of het dier kent of vele paarden zadelmak maakt denk ik. Hij kan natuurlijk ook gewoon verdoofd zijn geweest met proefrijden.

Ik snap mensen die zeggen om het dier de tijd te geven en daar is uiteraard wat voor te zeggen. Maar aan de andere kant is de pony gevaarlijk qua gedrag en hoe langer er gewacht wordt hoe moeilijker om hem weer terug te doen.