Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:@Spaansepony dan zou jij voor mij afvallen als paardenverkoper. Ik heb regelmatig paarden gekocht uit "de andere kant van Nederland" en die worden gewoon bij mijn veearts in Bodegraven gekeurd. Nooit problemen gehad daarmee. Regel 1 is keuren bij je eigen veearts en liefst een flink eind bij de verkoper vandaan.
Dierenartsen willen voor een goede klant nog wel eens "een oogje dichtknijpen".
Een paard dat scheef op zn voeten staat (dwz vooral in hoogte) zou ik laten staan. Dat werkt altijd door in het lichaam. Dat is dus zeker een bemerking. Dat alle kopers dat zelf kunnen zien zal best, maar of ze zich daar zelf goed bewust van zijn is iets heel anders. Niet alle kopers zijn zo ervaren. Jij weet natuurlijk zelf ook wel dat dat geen pre is maar blijkbaar licht je de koper daar dan niet over in en moet die dat zelf uitzoeken. En ja, dan kom je tegen dat een dierenarts daar wel op wijst en het paard niet wordt gekocht. Dat had je dus zelf ook voor kunnen zijn.
Zonnetje81 schreef:Vaak vinden mensen een bepaald bedrag niet keuringswaardig. Ik heb zelf ook pony's van onder de 3500 euro gewoon rontgenlogisch laten keuren. Of je nou 2000 of 20.000 uitgeeft, je wil een gezond dier kopen.
crow schreef:Ik denk dat als ik een gezond paard wil verkopen ik als verkoper een keuring laat uitvoeren, dan weet je tenminste zeker dat het paard wel of niet oké is en als hij goed door de keuring komt, kun je die kosten meenemen in de verkoopprijs.
Babootje schreef:Regel 1 is keuren bij je eigen veearts en liefst een flink eind bij de verkoper vandaan.
Spaansepony schreef:Maar als ik het goed begrijp, als ik bij jou een dier koop en ik woon tegen Duitse grens mag ik t dier meenemen op jou risico om daar te laten keuren door mijn eigen vee arts? Ben je dan niet bang dat er wat gebeurt met het dier wat niet jou of hun schuld is en jij terecht komt met een dier wat definitief geblesseerd is? Of ze zullen maar met jou dier op dat moment een ongeluk krijgen met andere auto met alle gevolgen nadien.
Ik leer overigens graag bij wat andere mensen hun standpunten zijn hoor.
Babootje schreef:Spaansepony schreef:Maar als ik het goed begrijp, als ik bij jou een dier koop en ik woon tegen Duitse grens mag ik t dier meenemen op jou risico om daar te laten keuren door mijn eigen vee arts? Ben je dan niet bang dat er wat gebeurt met het dier wat niet jou of hun schuld is en jij terecht komt met een dier wat definitief geblesseerd is? Of ze zullen maar met jou dier op dat moment een ongeluk krijgen met andere auto met alle gevolgen nadien.
Ik leer overigens graag bij wat andere mensen hun standpunten zijn hoor.
Normaal gesproken brengt de verkoper het paard zelf naar de dierenarts van de kopende partij, en is ook zelf bij de keuring (ja ook al is het aan de Duitse grens) en als het paard een positief aankoopadvies gaat het met de koper mee. Anders gaat ie weer mee terug naar huis.
Dees schreef:Babootje schreef:Regel 1 is keuren bij je eigen veearts en liefst een flink eind bij de verkoper vandaan.
Meelezer wil hier toch wel op reageren. Dit is vrijwel in alle gevallen gewoon niet waar.
Denk maar niet dat ik als particuliere klant van een grote kliniek, ook maar een haartje in de keuringsuitslag kan veranderen als ik mijn te verkopen dier laat keuren bij die grote kliniek. Echt niet hoor. Er bestaat ook nog zoiets als beroepsethiek en dat gooien ze echt niet zomaar te grabbel.
Wellicht dat als je koopt bij een echt grote handelaar en de kliniek is eigendom van diezelfde grote handelaar, maar zelfs dan nog... als zoiets op een rechtzaak aankomt heb je als koper bij voorbaat al gewonnen dus grote handelaren branden zich de vingers daar echt niet aan.
Kortom: je kunt rustig erop vertrouwen dat wanneer je een paard wilt kopen en je eigen dierenarts woont ver weg, dat een gerenommeerde kliniek in de buurt van het paard echt wel een net keuringsrapport zal afgeven.
Dees schreef:Babootje schreef:Regel 1 is keuren bij je eigen veearts en liefst een flink eind bij de verkoper vandaan.
Meelezer wil hier toch wel op reageren. Dit is vrijwel in alle gevallen gewoon niet waar.
Denk maar niet dat ik als particuliere klant van een grote kliniek, ook maar een haartje in de keuringsuitslag kan veranderen als ik mijn te verkopen dier laat keuren bij die grote kliniek. Echt niet hoor. Er bestaat ook nog zoiets als beroepsethiek en dat gooien ze echt niet zomaar te grabbel.
Wellicht dat als je koopt bij een echt grote handelaar en de kliniek is eigendom van diezelfde grote handelaar, maar zelfs dan nog... als zoiets op een rechtzaak aankomt heb je als koper bij voorbaat al gewonnen dus grote handelaren branden zich de vingers daar echt niet aan.
Kortom: je kunt rustig erop vertrouwen dat wanneer je een paard wilt kopen en je eigen dierenarts woont ver weg, dat een gerenommeerde kliniek in de buurt van het paard echt wel een net keuringsrapport zal afgeven.
Spaansepony schreef:Wauw dat kost je een hele dag taak even snel als verkoper. Ik weet en zie in mijn omgeving wel vaak dat ze t dier meegegeven op goede vertrouwen/contract en dan mogen keuren bij hun eigen veearts.
Zelf ooit 1 keer gedaan, daarna vond ik toch te groot risico. Ik rij wel mee naar de kliniek in deze omgeving maximaal uurtje vanaf plaats paard staat. Maar ga niet drie uur in de auto zitten voor andere kant Nederland.
MyWishMax schreef:En wat nu als je een paard wil kopen die al bekend is bij jouw da, babootje?
Wij hebben altijd gekeurd bij kliniek van onze keuze, maar niet altijd bij onze vaste kliniek ivm ver rijden. Wel een kliniek die dan aangeraden werd door de verzekering en niet die van de verkoper.
Maar oude eigenaar van laatste paard liep dus altijd bij dezelfde kliniek als wij. Wij hebben daar alsnog laten keuren, omdat wij dus wel vertrouwden op deze arts waar wij al jaren kwamen. En nog steeds komen.
Zodra er niet gekeurd mag worden houd het voor mij op. Hoe leuk het paard ook is. Alleen als er foto's bij zitten die niet te oud voor verzekering zijn laat ik ze niet opnieuw maken, wel beoordelen en ik wil een klinische keuring.
Babootje schreef:Spaansepony schreef:Wauw dat kost je een hele dag taak even snel als verkoper. Ik weet en zie in mijn omgeving wel vaak dat ze t dier meegegeven op goede vertrouwen/contract en dan mogen keuren bij hun eigen veearts.
Zelf ooit 1 keer gedaan, daarna vond ik toch te groot risico. Ik rij wel mee naar de kliniek in deze omgeving maximaal uurtje vanaf plaats paard staat. Maar ga niet drie uur in de auto zitten voor andere kant Nederland.
Dat is jouw goed recht, maar beperkt wel je klantenkring. Nu is dat met deze markt niet zo'n probleem.
Wat natuurlijk ook goed kan is de klant zelf een dierenarts te laten kiezen op een voor jou aanvaardbare afstand, bijvoorbeeld van een uur.