'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:38

Ik denk dat als ik een gezond paard wil verkopen ik als verkoper een keuring laat uitvoeren, dan weet je tenminste zeker dat het paard wel of niet oké is en als hij goed door de keuring komt, kun je die kosten meenemen in de verkoopprijs.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:42

Op dit moment is ook de paardenwereld een verkopersmarkt. Je krijgt voor de meeste paarden meer gegadigden. ( Net als bij huizen )

Dit houdt ook in dat verkopers zelf kunnen bepalen wat ze wel en niet willen met hun paard en dat je als koper dus bij een afkeuring ook voor de kosten op kunt draaien.

Toen ik 20 jaar terug mijn eerste paard kocht, was bij afkeur de rekening voor de verkoper. En dat is dus vandaag de dag niet meer. Als je pech hebt als koper, laat je 3 paarden keuren en betaal je je scheel aan de keuringen zonder dat je een paard mee naar huis neemt.

Dus als een verkoper niet wilt dat je keurt en daarbij niet wil bijdragen bij afkeur, laat het paard dan maar staan. Waar rook is, is vuur zou ik dan bijna zeggen.

pmarena

Re: 'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:53

Ik vind het toch een beetje flauw in een flink aantal reacties, om er maar meteen vanuit te gaan dat een paard wel iets zal mankeren als verkoper niet door elk hoepeltje van een geïnteresseerde wil springen.

Het is heel goed te begrijpen als een potentiële koper alles wil keuren :j

Maar het moet toch ook niet al te lastig zijn om te begrijpen dat niet alle verkopers door elk hoepeltje willen springen, en er dus voor kunnen kiezen om rustig af te wachten op een geïnteresseerde die hun minder moeite en risico kost.... :)

Ben je een koper die alles getest wil hebben dan is het logisch dat je niet bij zo'n verkoper koopt.
Maar om dan te zeggen dat paard zal wel wat mankeren, vind ik best flauw want dat hoeft natuurlijk totaal niet zo te zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:57

In de hogere prijsklasse is het nog steeds normaal/gebruik dat bij een negatief advies de verkoper opdraait voor de kosten. Maar dat soort verkopers hebben hun paarden vaak al een keer RX gekeurd gehad.

Het probleem wat keuren en betalen betreft zit hem dus vooral bij de lagere prijsklasse, die inderdaad tegenwoordig in de prijsklasse 5000 zit. in combinatie met de overspannen markt waarbij kopers zich laten verleiden om een paard ongekeurd mee te nemen of alleen klinisch te keuren. Als je al 3 of 4 x een keuring hebt moeten betalen waarbij er een negatief advies is gegeven, is er al een aardige hap uit je budget.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:57

Babootje schreef:
@Spaansepony dan zou jij voor mij afvallen als paardenverkoper. Ik heb regelmatig paarden gekocht uit "de andere kant van Nederland" en die worden gewoon bij mijn veearts in Bodegraven gekeurd. Nooit problemen gehad daarmee. Regel 1 is keuren bij je eigen veearts en liefst een flink eind bij de verkoper vandaan.
Dierenartsen willen voor een goede klant nog wel eens "een oogje dichtknijpen".
Een paard dat scheef op zn voeten staat (dwz vooral in hoogte) zou ik laten staan. Dat werkt altijd door in het lichaam. Dat is dus zeker een bemerking. Dat alle kopers dat zelf kunnen zien zal best, maar of ze zich daar zelf goed bewust van zijn is iets heel anders. Niet alle kopers zijn zo ervaren. Jij weet natuurlijk zelf ook wel dat dat geen pre is maar blijkbaar licht je de koper daar dan niet over in en moet die dat zelf uitzoeken. En ja, dan kom je tegen dat een dierenarts daar wel op wijst en het paard niet wordt gekocht. Dat had je dus zelf ook voor kunnen zijn.

Ik zeg ook altijd dat ze zich niet verplicht hoeven te voelen om bij mij een dier te kopen, er zijn genoeg dieren op de wereld en als je gevoel al niet goed is om welke reden dan ook doe het niet. Ongeacht of t dier correct is of niet.

Wij vertellen altijd wat de goede en slechte punten van de dieren zijn, maar iets wat een koper zelf kan zien en wat ik vertelt heb en ze willen toch keuren en een dierenarts geeft daar een negatief advies over, wat hoort vind ik want het is geconstateerd en een gebrek. Ga ik geen keurings kosten betalen omdat ze pas ná de dierenarts zijn advies gaan twijfelen. Dat is dan vervelend voor de kopers.

Is t een dier van hogere prijsklasse dan wil ik nog wel eens soepel zijn wat we vooraf duidelijk afspreken. Maar wanneer is t dier dan afgekeurd? Bij de 1 is dat al als z’n oor bij wijze van verkeerd staat. ;) Daar zit nog best een grijs gebied in denk ik hoor.

Maar als ik het goed begrijp, als ik bij jou een dier koop en ik woon tegen Duitse grens mag ik t dier meenemen op jou risico om daar te laten keuren door mijn eigen vee arts? Ben je dan niet bang dat er wat gebeurt met het dier wat niet jou of hun schuld is en jij terecht komt met een dier wat definitief geblesseerd is? Of ze zullen maar met jou dier op dat moment een ongeluk krijgen met andere auto met alle gevolgen nadien.
Ik leer overigens graag bij wat andere mensen hun standpunten zijn hoor.
Laatst bijgewerkt door Spaansepony op 08-03-21 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:58

Vaak vinden mensen een bepaald bedrag niet keuringswaardig. Ik heb zelf ook pony's van onder de 3500 euro gewoon rontgenlogisch laten keuren. Of je nou 2000 of 20.000 uitgeeft, je wil een gezond dier kopen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:03

Er zijn steeds meer kopers die ook in het lagere segment paarden naast klinisch ook volledig röntgenologisch willen laten keuren.

Als verkoper kan ik mij dan voorstellen dat er gezegd wordt dat ze bij een afkeuring de röntgenologische keuring niet willen betalen. De marge wordt dan nogal klein op het paard.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:05

Wij verkopen ze altijd met compleet RX keuringsverslag. De koper kan er dan nog zelf voor kiezen om ook klinisch te laten keuren. Wil de koper nog RX van zijn eigen DA, dan moet hij dat maar zelf regelen en betalen.
Heb ooit eens "nee" gezegd. Dat was bij mensen die een veulen kochten van 6 maanden oud. Daar ga ik echt geen buigproeven laten op doen! Veulens krijgen een gezondheidscertificaat mee, verder niks.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:09

Zonnetje81 schreef:
Vaak vinden mensen een bepaald bedrag niet keuringswaardig. Ik heb zelf ook pony's van onder de 3500 euro gewoon rontgenlogisch laten keuren. Of je nou 2000 of 20.000 uitgeeft, je wil een gezond dier kopen.

Dat vind ik toch wel een verschil.Volmaakte en perfecte dieren bestaan niet.Maar je wilt niet opgelicht worden .Dus niet veel te veel betalen.Daarom wel keuren bij die van 20.000 maar niet zo nodig bij die van 2000.Die laatste hoogstens klinisch.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:13

crow schreef:
Ik denk dat als ik een gezond paard wil verkopen ik als verkoper een keuring laat uitvoeren, dan weet je tenminste zeker dat het paard wel of niet oké is en als hij goed door de keuring komt, kun je die kosten meenemen in de verkoopprijs.

Heel vaak willen mensen dan alsnog het paard laten keuren (want het is een moment opname) door hun eigen dierenarts.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:16

Anjali, exact mijn idee :-)

Die van 2000 zou ik alleen klinisch laten keuren, die van 20.000 ook röntgenologisch. En bij die van 20.000 zal de verkoper het ook vrij normaal vinden als die (mee)betaalt als het dier niet door de röntgenologische keuring komt :-)

(nog even los van het feit dat ik met een paard van 20.000 dan een dier op stal heb staan waarmee ik niet eens meer een rondje buiten het terrein durf uit te stappen uit vrees dat er iets gebeurd :+ in bubbeltjesplastic op stal houden is het enige wat dan nog kan :+ )

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:22

Babootje schreef:
Regel 1 is keuren bij je eigen veearts en liefst een flink eind bij de verkoper vandaan.

Meelezer wil hier toch wel op reageren. Dit is vrijwel in alle gevallen gewoon niet waar.
Denk maar niet dat ik als particuliere klant van een grote kliniek, ook maar een haartje in de keuringsuitslag kan veranderen als ik mijn te verkopen dier laat keuren bij die grote kliniek. Echt niet hoor. Er bestaat ook nog zoiets als beroepsethiek en dat gooien ze echt niet zomaar te grabbel.

Wellicht dat als je koopt bij een echt grote handelaar en de kliniek is eigendom van diezelfde grote handelaar, maar zelfs dan nog... als zoiets op een rechtzaak aankomt heb je als koper bij voorbaat al gewonnen dus grote handelaren branden zich de vingers daar echt niet aan.

Kortom: je kunt rustig erop vertrouwen dat wanneer je een paard wilt kopen en je eigen dierenarts woont ver weg, dat een gerenommeerde kliniek in de buurt van het paard echt wel een net keuringsrapport zal afgeven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:34

Spaansepony schreef:
Maar als ik het goed begrijp, als ik bij jou een dier koop en ik woon tegen Duitse grens mag ik t dier meenemen op jou risico om daar te laten keuren door mijn eigen vee arts? Ben je dan niet bang dat er wat gebeurt met het dier wat niet jou of hun schuld is en jij terecht komt met een dier wat definitief geblesseerd is? Of ze zullen maar met jou dier op dat moment een ongeluk krijgen met andere auto met alle gevolgen nadien.

Normaal gesproken brengt de verkoper het paard zelf naar de dierenarts van de kopende partij, en is ook zelf bij de keuring (ja ook al is het aan de Duitse grens) en als het paard een positief aankoopadvies gaat het met de koper mee. Anders gaat ie weer mee terug naar huis.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:35

Ik herinner me wel een geval dat een DA een paard had goedgekeurd die daarna toch iets had en dat die DA flink heeft moeten dokken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:40

Ik liet vroeger de dieren die verkocht werden, ook al hadden ze bij ons probleemloos gelopen, zelf rondom keuren. Wel vlak voor ze te koop kwamen en meestal waren ze zo weg. Mochten ze meteen overkeuren maar wel voor eigen rekening maar meestal was mijn antwoord voldoende met het net gemaakte keuringsrapport erbij. Vaak waren ze ook heel snel weg dus dat maakt ook nog uit, de tijd tussen keuring en verkoop.
Vroeger door schade en schande geleerd dat je mensen nooit op hun blauwe ogen en woord moet geloven.
De laatste die ik heb verkocht was 18 maanden, stond in de opfok. Is daar op locatie door een mobiele rontgenservice volledig op de foto gezet, betaald door de verkoper(ook bij afkeuring waren de kosten voor hem) Glansrijk geslaagd en zeker geen buigproeven gedaan, verder enkel hart, longen en ogen bekeken. Deze ging ook naar een GP ruiter en was boven de 5000 vp maar hij zei dat hij altijd op deze leeftijd foto's maakt, kon veel kosten en ellende in de toekomst schelen volgens hem.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:40

Ik heb nog nooit in die situatie gezeten, maar ik denk dat het ook wel ergens van het paard afhangt dat je verkoopt? Als ik een 15-jarige leermeester verkoop die al tien jaar gezond en wel mij van wedstrijd naar wedstrijd loodst, dan ben ik misschien ook minder geneigd om een keuring te laten doen door een koper die dan bij een kleine bemerking of een tweetje begint te zeuren over de prijs.
Ik weet het niet, of ik dan echt radicaal 'nee' zou zeggen tegen een keuring, maar ik kan me voorstellen dat je er als verkoper in de ene situatie meer voor open staat dan in de andere.

Ik weet eigenlijk ook nog een tijd waarin "simpele" paarden onder een bepaald bedrag eigenlijk niet echt standaard röntgen gekeurd werden. Klinisch en als dat niet 100% was, dan werden er foto's genomen. Maar standaard röntgenen werd eigenlijk alleen vanaf een bepaald bedrag gedaan wanneer het paard ook echt wel iets moest kunnen presteren.

Nu is röntgen toch meer gemeengoed geworden, ook bij kleinere bedragen en "normalere" paarden. Wat uiteraard niet negatief is. Maar ik kan me voorstellen dat sommige verkopers graag terug willen naar een eenvoudigere tijd waarin (recreatie)paarden meegenomen werden na een goede klinische keuring? Ik weet niet, zijn maar een paar gedachtespinsels. :D

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:42

Babootje schreef:
Spaansepony schreef:

Normaal gesproken brengt de verkoper het paard zelf naar de dierenarts van de kopende partij, en is ook zelf bij de keuring (ja ook al is het aan de Duitse grens) en als het paard een positief aankoopadvies gaat het met de koper mee. Anders gaat ie weer mee terug naar huis.

Wauw dat kost je een hele dag taak even snel als verkoper. Ik weet en zie in mijn omgeving wel vaak dat ze t dier meegegeven op goede vertrouwen/contract en dan mogen keuren bij hun eigen veearts.
Zelf ooit 1 keer gedaan, daarna vond ik toch te groot risico. Ik rij wel mee naar de kliniek in deze omgeving maximaal uurtje vanaf plaats paard staat. Maar ga niet drie uur in de auto zitten voor andere kant Nederland. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:43

Vroeger was dat inderdaad meer gemeengoed bij goedkopere paarden, maar toen gingen ze ook hup naar de slacht wanneer het fout ging. En nu, met meer ruiters die vaak veel geld betalen voor stalling is het echt wel beter dat je zelfs een goedkoop recreatiedier goed laat keuren. De dierenartskosten bij aandoeningen zijn net zo hoop als bij een Z paard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:03

Dees schreef:
Babootje schreef:
Regel 1 is keuren bij je eigen veearts en liefst een flink eind bij de verkoper vandaan.

Meelezer wil hier toch wel op reageren. Dit is vrijwel in alle gevallen gewoon niet waar.
Denk maar niet dat ik als particuliere klant van een grote kliniek, ook maar een haartje in de keuringsuitslag kan veranderen als ik mijn te verkopen dier laat keuren bij die grote kliniek. Echt niet hoor. Er bestaat ook nog zoiets als beroepsethiek en dat gooien ze echt niet zomaar te grabbel.

Wellicht dat als je koopt bij een echt grote handelaar en de kliniek is eigendom van diezelfde grote handelaar, maar zelfs dan nog... als zoiets op een rechtzaak aankomt heb je als koper bij voorbaat al gewonnen dus grote handelaren branden zich de vingers daar echt niet aan.

Kortom: je kunt rustig erop vertrouwen dat wanneer je een paard wilt kopen en je eigen dierenarts woont ver weg, dat een gerenommeerde kliniek in de buurt van het paard echt wel een net keuringsrapport zal afgeven.

Wel enkele jaren terug ondertussen.
Paard laten keuren wat ik wilde kopen, in bekende kliniek in de buurt.
Dat was op vrijdag ochtend.
Paard werd finaal afgekeurd op diverse punten en de eigenaar bleef maar bezig of het standaard was dat bloed trekken, dat wist hij namelijk niet.
Dus vermoeden van arts was dat het betreffende paard ook wel wat had gehad.

Zaterdag, zag ik het paard geadverteerd, met klinisch goed rapport, had zelf het rapport met echt grote afkeur nog in bezit van de dag eerder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:04

Dees schreef:
Babootje schreef:

Nou, geloof me maar dat het wel vaak voorkomt. Het is ook niet voor niets gebruikelijk om het zo te doen.
Tot een rechtszaak tegen een dierenarts komt het zelden of nooit. Dat een dierenarts een verkopende partij heeft bevoordeeld is nauwelijks aan te tonen.
Vooral bij klinisch onderzoek is het voor een dierenarts heel makkelijk om een "oogje dicht te knijpen" tenzij het dier op de buigproef kats kreupel loopt. Bij sommige onderzoeken (zoals het onderzoek van de buigzaamheid van de wervelkolom) kun je als leek niet goed zien wat de bevindingen zijn van de dierenarts.

Ik heb veel gezien dat op sommige cruciale punten foto's niet scherp genomen zijn. BV een stukje klei laten zitten daar waar net een extra rafeltje zit op het straalbeen waardoor het een klasse 2 lijkt in plaats van een klasse 3 of 4. Een paard waar de RX foto's bij zaten. Toen ik de foto wilde laten overnemen wilde de verkopende partij die niet betalen. Opzet van DA is niet aan te tonen, maar dat er weerstand was om de foto's over te laten nemen zegt mij genoeg. Heb het paard dan ook niet gekocht.

Ik heb meegemaakt (bij een kennis van mij) dat een paard RX goed was bevonden met een positief advies en toen de foto's naar de verzekering gingen, deze slecht te beoordelen waren. De foto's moesten over en er zat inderdaad een oude breuk. De dierenarts maakte de foto's zelf niet, maar ze werden gemaakt door een mobiele RX Service die in handen was van een hoefsmid die deze service "erbij" deed. De zaak "stonk" enorm, maar de spelers in deze malafide handelspraktijken aanpakken is enorm moeilijk. Opzet is nauwelijks aan te tonen en meestal blijft de DA buiten schot.

Dit zijn maar enkele voorbeelden maar ik heb er legio. Ook van slecht (of laten we zeggen niet grondig) uitgevoerde klinische keuringen. Het aan het lijntje houden van een koper als zich toch problemen voordoen met een paard, net zo lang tot de periode dat je terug kunt bij de verkoper voorbij is, of in ieder geval extreem moeilijk.

Ik ken de trucjes inmiddels en ik heb echt geen hoge pet op van de beroepsethiek en het hoog houden van de goede naam. Op het moment dat een veearts heeft geblunderd is er nauwelijks een veearts te vinden die jou rugdekking geeft op het moment dat ze horen dat er een rechtszaak aan de orde is.

Dus ik houd maar liever de regels in acht waar ik regie en controle over heb om te voorkomen dat ik in dat soort situaties verzeild raak.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:13

Spaansepony schreef:
Wauw dat kost je een hele dag taak even snel als verkoper. Ik weet en zie in mijn omgeving wel vaak dat ze t dier meegegeven op goede vertrouwen/contract en dan mogen keuren bij hun eigen veearts.
Zelf ooit 1 keer gedaan, daarna vond ik toch te groot risico. Ik rij wel mee naar de kliniek in deze omgeving maximaal uurtje vanaf plaats paard staat. Maar ga niet drie uur in de auto zitten voor andere kant Nederland. :+

Dat is jouw goed recht, maar beperkt wel je klantenkring. Nu is dat met deze markt niet zo'n probleem.
Wat natuurlijk ook goed kan is de klant zelf een dierenarts te laten kiezen op een voor jou aanvaardbare afstand, bijvoorbeeld van een uur.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:15

En wat nu als je een paard wil kopen die al bekend is bij jouw da, babootje?

Wij hebben altijd gekeurd bij kliniek van onze keuze, maar niet altijd bij onze vaste kliniek ivm ver rijden. Wel een kliniek die dan aangeraden werd door de verzekering en niet die van de verkoper.

Maar oude eigenaar van laatste paard liep dus altijd bij dezelfde kliniek als wij. Wij hebben daar alsnog laten keuren, omdat wij dus wel vertrouwden op deze arts waar wij al jaren kwamen. En nog steeds komen.

Zodra er niet gekeurd mag worden houd het voor mij op. Hoe leuk het paard ook is. Alleen als er foto's bij zitten die niet te oud voor verzekering zijn laat ik ze niet opnieuw maken, wel beoordelen en ik wil een klinische keuring.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:38

MyWishMax schreef:
En wat nu als je een paard wil kopen die al bekend is bij jouw da, babootje?

Wij hebben altijd gekeurd bij kliniek van onze keuze, maar niet altijd bij onze vaste kliniek ivm ver rijden. Wel een kliniek die dan aangeraden werd door de verzekering en niet die van de verkoper.

Maar oude eigenaar van laatste paard liep dus altijd bij dezelfde kliniek als wij. Wij hebben daar alsnog laten keuren, omdat wij dus wel vertrouwden op deze arts waar wij al jaren kwamen. En nog steeds komen.

Zodra er niet gekeurd mag worden houd het voor mij op. Hoe leuk het paard ook is. Alleen als er foto's bij zitten die niet te oud voor verzekering zijn laat ik ze niet opnieuw maken, wel beoordelen en ik wil een klinische keuring.

Ik heb het nog niet aan de hand gehad, maar mijn voorkeur zou dan wel liggen om te keuren bij een onafhankelijk (van de verkoper) staande arts.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:50

Babootje schreef:
Spaansepony schreef:

Dat is jouw goed recht, maar beperkt wel je klantenkring. Nu is dat met deze markt niet zo'n probleem.
Wat natuurlijk ook goed kan is de klant zelf een dierenarts te laten kiezen op een voor jou aanvaardbare afstand, bijvoorbeeld van een uur.

Op dit moment maakt dat inderdaad niet uit, mensen kopen toch wel inderdaad zie ik vaak.
Uiteraard kiezen ze hier zelf de dierenarts, ik geef altijd aan welke dierenarts ik zelf heb en ze daarheen mogen bellen maar ook een ander mogen kiezen naar wens. Ik snap dat ze niet willen keuren bij kliniek waar t paard bekend is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:53

Ik heb een aantal keer een paard gekocht op een afstand waarbij het niet realistisch was om zelf bij de keuring te zijn.

Ik heb toen de keuring overgelaten aan de verkoper. Ik ben er zelf niet bij geweest en kreeg in alle gevallen keurig van de dienstdoende DA een rapportje van de keuring.