Trailer terug keuren? (en advies gevraagd)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Trailer terug keuren? (en advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:17

Polka-dansende paarden hebben 99 van de 100 keer slechte reiservaringen, en die komen 99 van de 100 keer van een slechte chauffeur.

* ik zeg het maar even ipv ikke :+ *

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 21:44

Tja, over die opmerking dat iedereen die met paarden op pad wil maar een vrachtwagentje zou moeten nemen.. Dat zal gezellig worden op wedstrijdterreinen en op de weg. Wat overigens krom is, is dat de zwaardere auto van de vader van iemand die haar paard bij mij heeft staan hem weer niet mag trekken zonder B+E. Zelf ga ik ook niet met slecht weer de weg op met paard + trailer, tenzij spoed en voorlopig ook zeker niet zonder achter thuis te oefenen met pionnetjes, achteruit etc. maar ik krijg tips van iemand die net zoveel kan vertellen als een instructeur bij een B+E cursus en examen die je zo even op een dag volgt. Maar goed, ieder zijn mening.
In ieder geval heb ik hem nu thuis gekregen en dat ging super. Afbeelding

En Polytrol, ik ga er eens naar kijken :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:57

Merexa schreef:
Tja, over die opmerking dat iedereen die met paarden op pad wil maar een vrachtwagentje zou moeten nemen.. Dat zal gezellig worden op wedstrijdterreinen en op de weg. Wat overigens krom is, is dat de zwaardere auto van de vader van iemand die haar paard bij mij heeft staan hem weer niet mag trekken zonder B+E. Zelf ga ik ook niet met slecht weer de weg op met paard + trailer, tenzij spoed en voorlopig ook zeker niet zonder achter thuis te oefenen met pionnetjes, achteruit etc. maar ik krijg tips van iemand die net zoveel kan vertellen als een instructeur bij een B+E cursus en examen die je zo even op een dag volgt. Maar goed, ieder zijn mening.
In ieder geval heb ik hem nu thuis gekregen en dat ging super. [ [url=m/fAXiSX.jpg]Afbeelding[/url] ]

En Polytrol, ik ga er eens naar kijken :j

Joh, hoe harder er geroepen wordt dat het niet kan, hoe slechter de chauffeur.

Ik heb met alles gereden wat Bokt verboden heeft maar de meeste schrik heb ik toch echt gehad toen de autoambulance met bijna 2000kg series III 109 STW erop aan de slinger wilde op de cadans van de Belgische snelwegen!
Ik moest terug naar 65km/h om de combi uit die cadans te houden! Terug in NL kon ik met drie vingers in m'n neus 90km/h blazen en die aanhanger deed helemaal niks! Dus het lag niet aan slechte belading of de ruim 25 jaar oude Range Rover die ervoor stond.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:31

Ik denk wat het meeste Polka danst op de snelweg het nog steeds de caravans zijn.
Toevallig afgelopen zaterdag nog 1 gezien die 2 rijbanen plus vluchtstrook nodig had.
En bij wonder niets heeft geraakt.

Waarom zijn die dingen eigenlijk altijd enkel asser? Dat zwabbert toch ook veel eerder of niet?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:44

Daar verbaas ik me ook nog steeds over, maar ik denk dat caravans enkelassig zijn om twee redenen:
- makkelijker horizontaal te zetten op hellende campings (er zijn weinig vlakke campings in het buitenland)
- makkelijker met de hand op de plek te zetten door chauffeurs die voor geen meter achteruit kunnen rijden of kunnen manoeuvreren.

(Die eerste reden is de echte reden)
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 15-07-20 07:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:45

En die tweede waarschijnlijk de meest voorkomende :))

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:46

Grinnik. Vermoed ik ook :))

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:49

Ik denk dat die vaak ook slecht en veel te zwaar beladen zijn? Van een paard weet je vaak wel wat hij weegt, dat reken je voor van alles uit. Maar wat je vakantiespullen wegen.... Ik heb ook nooit uitgerekend hoeveel al die dozen wijn wegen die ik op de terugweg van vakantie weleens in de auto erbij prop :o .

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:53

Waarom niet gewoon je e rijbewijs halen? Als jij denkt een goede chauffeur te zijn en met je auto en trailer de weg op te gaan omdat je dit beheerst haal je dat papiertje in 1 dag tijd.

Dan loop je nergens risico mee, ben je ten alle tijden goed verzekerd en steek je misschien nog iets op.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:55

Maar aan de andere kant waarom wel?
Als de combinatie van auto-trailer het mag hebben waarom daar dan geld aan spenderen?
Of je een goede chauffeur met paard bent leer je niet door dat examen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:04

Ik ken mensen met BE die ik echt nooit met mijn paard zou laten rijden, maar mijn man heeft enkel B en die laat ik echt met een gerust hart met de trailer rijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:06

Ik zou sowieso niet eerder voor BE gaan dan nadat ik ruimschoots ervaring had opgedaan (vooral met manoeuvreren) met een B-combi.
Gewoon autorijden leer je ook pas nadat je je rijbewijs hebt gehaald en zelfstandig de weg op gaat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:10

Met je eens Ibbel.
En dat leer je echt pas goed als je er veel mee rijdt.
In het begin vond ik het doodeng, rijden met een trailer (oke traumaatje van een stunter op de trailer). Maar doordat we gingen verhuizen en tijdens het klussen en heen en weer rijden met de trailer met spullen veel vertrouwen hierin gekregen. Nu boeit het me niet meer en is de angst grotendeels verdwenen (al rijdt ik nog steeds niet graag met vreemde paarden, maar doe het wel indien spoed).

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:20

FleurVP schreef:
Ik denk dat die vaak ook slecht en veel te zwaar beladen zijn? Van een paard weet je vaak wel wat hij weegt, dat reken je voor van alles uit. Maar wat je vakantiespullen wegen.... Ik heb ook nooit uitgerekend hoeveel al die dozen wijn wegen die ik op de terugweg van vakantie weleens in de auto erbij prop :o .

Je moet voor de gein eens wat zwaars links of rechts achterin je trailer zetten. Echt geen rijden, je moet de hele tijd corrigeren.

Ik vond BE nuttig voor de praktische tips en het achteruitrijden. Ik zal er nooit écht een ster in worden, maar mijn vriend zonder BE parkeert hem zo op een postzegel met zijn ogen dicht. Kwestie van gevoel en talent.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:23

Tessebes schreef:
FleurVP schreef:

Je moet voor de gein eens wat zwaars links of rechts achterin je trailer zetten. Echt geen rijden, je moet de hele tijd corrigeren.

Ik vond BE nuttig voor de praktische tips en het achteruitrijden. Ik zal er nooit écht een ster in worden, maar mijn vriend zonder BE parkeert hem zo op een postzegel met zijn ogen dicht. Kwestie van gevoel en talent.

Ja, dat talent vooral é. Mijn vader die rijdt met zijn ogen dicht achteruit in een haakse hoek met 3 cm ruimte aan beide kanten met zijn giga oplegger. En ik moet nog telkens denken "trailer moet naar links dus ik moet naar rechts draaien :+ "

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:50

Ja precies dat.
Mijn vriend zonder E zette ook de trailer overal neer, waar andere met E nog moeite mee hebben.
Die heeft gewoon die feeling.
Als ik nu E ga halen ga ik nooit kunnen wat hij kan.

Ondertussen heeft hij CE
En stapt zo over van de ene vrachtwagen op zijn werk op de andere, die niet dezelfde maten hebben, niet dezelfde draaicirkel en zet hem zo overal achteruit neer, met soms ook de raarste dingen waar hij op moet letten.

Ik ben wel eens met hem mee geweest en in een S- Z vorm achteruit, met ook nog takken en dakgoten waar hij rekening mee moest houden en die doet dat zomaar even.
En ik kan dat niet eens met mijn kleine lage personen auto zonder aanhanger :P

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:39

Even op die van mij terug te komen het was zeker geen onzinnige actie, mijn auto mag maximaal met 2000 kilo worden beladen. De trailer mocht ook met 2000 kilo worden beladen, dus 500 kilo te zwaar in verband met het rijden van een B rijbewijs. Dus ik heb contact gehad met de rdw en de makkelijkste en goedkoopste oplossing was het terug brengen van het laadvermogen van de trailer.

Het is een 2 paard trailer maar achter een auto die 2000 kilo mag trekken, maar die ook nog steeds met dat gewicht worden belast indien BE. Dus niks onzinnigs aan!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:19

Jackie82 schreef:
Het is een 2 paard trailer maar achter een auto die 2000 kilo mag trekken, maar die ook nog steeds met dat gewicht worden belast indien BE. Dus niks onzinnigs aan!

Begrijp ik nou goed dat je denkt dat je teruggekeurde trailer nog steeds met 2 ton mag worden belast indien iemand met BE in die auto die 2 ton mag trekken achter het stuur zit?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:30

_Penotti schreef:
Maar aan de andere kant waarom wel?
Als de combinatie van auto-trailer het mag hebben waarom daar dan geld aan spenderen?
Of je een goede chauffeur met paard bent leer je niet door dat examen.

Ik geloof nooit dat deze regeling lang goed blijft gaan. Ook met het oog op alle b vrachtwagentjes weet ik dat er andere maatregelen al besproken worden.

Je E halen wordt ook steeds duurder en verbonden aan meer regels dus zou het gewoon lekker halen. Je auto of trailer is eens stuk, staat met een lekke band, wil je iets anders pakken kan dat niet. Ga eens samen naar het bos, wedstrijd of vakantie. Toch gewoon ideaal als je daar niet over na hoeft te denken.

Zie de drempel niet het te halen, zelf in 1 dag gedaan, totale kosten 350 euro..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:21

_Penotti schreef:
Ja precies dat.
Mijn vriend zonder E zette ook de trailer overal neer, waar andere met E nog moeite mee hebben.
Die heeft gewoon die feeling.
Als ik nu E ga halen ga ik nooit kunnen wat hij kan.

Ondertussen heeft hij CE
En stapt zo over van de ene vrachtwagen op zijn werk op de andere, die niet dezelfde maten hebben, niet dezelfde draaicirkel en zet hem zo overal achteruit neer, met soms ook de raarste dingen waar hij op moet letten.

Ik ben wel eens met hem mee geweest en in een S- Z vorm achteruit, met ook nog takken en dakgoten waar hij rekening mee moest houden en die doet dat zomaar even.
En ik kan dat niet eens met mijn kleine lage personen auto zonder aanhanger :P

Hoe groter de auto, hoe simpeler het wordt.
Enne, een vrachtwagen is 2,55m breed en max 12mtr lang. Dat zijn de meesten ook dus het enige verschil is de asafstand maar de invloed daarvan is ook maar beperkt.
Ik had zeker twee jaar geen vrachtwagen meer van binnen gezien toen we Appeltje kochten maar ik kon er niet warm of koud van worden, reed er zo mee weg.

Jackie82 schreef:
Even op die van mij terug te komen het was zeker geen onzinnige actie, mijn auto mag maximaal met 2000 kilo worden beladen. De trailer mocht ook met 2000 kilo worden beladen, dus 500 kilo te zwaar in verband met het rijden van een B rijbewijs. Dus ik heb contact gehad met de rdw en de makkelijkste en goedkoopste oplossing was het terug brengen van het laadvermogen van de trailer.

Maar dat schreef je er in eerste instantie allemaal niet bij.

mvdbijl schreef:
Ik geloof nooit dat deze regeling lang goed blijft gaan. Ook met het oog op alle b vrachtwagentjes weet ik dat er andere maatregelen al besproken worden.

Je E halen wordt ook steeds duurder en verbonden aan meer regels dus zou het gewoon lekker halen. Je auto of trailer is eens stuk, staat met een lekke band, wil je iets anders pakken kan dat niet. Ga eens samen naar het bos, wedstrijd of vakantie. Toch gewoon ideaal als je daar niet over na hoeft te denken.

Zie de drempel niet het te halen, zelf in 1 dag gedaan, totale kosten 350 euro..

Even uit het blote hoofd; de regeling geldt vanaf 19-01-2013.
Bovendien zijn er toen enkele aanvullingen gedaan waar de gemiddelde chauffeur geen last van heeft, maar die best ingrijpend zijn.

Waar men zeer waarschijnlijk vanaf wil is de B-E opleggercombi en wellicht de truc met de vaste aanhanger waardoor je met B-E een vrachtwagen van ongeveer 5 ton TMM kunt berijden die op de juiste manier gebouwd is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:25

@ikke
Ze hebben daar de lange vrachtauto's, maar ook enkele kortere voor op plaatsen waar de lange al niet kunnen komen.
Hij rijd zelf meestal op de kleine, maar soms komt het beter uit als hij op die van een collega een rit moet maken en dat is dan ook geen probleem.

Ik vind dat knap :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:28

_Penotti schreef:
@ikke
Ze hebben daar de lange vrachtauto's, maar ook enkele kortere voor op plaatsen waar de lange al niet kunnen komen.
Hij rijd zelf meestal op de kleine, maar soms komt het beter uit als hij op die van een collega een rit moet maken en dat is dan ook geen probleem.

Ik vind dat knap :j

Neem een proefles C-rijbewijs :j dan heb je er een gevoel bij.
Wel oppassen dat je niet uit de bocht vliegt en door gaat voor je C.....

Appeltje is met z'n 8,5 x 2,4mtr ook maar een kleintje maar voor mijn doel prima.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:10

FleurVP schreef:
Ik denk dat die vaak ook slecht en veel te zwaar beladen zijn?

Voordeel van een paard is inderdaad dat normaal gesproken het gewicht automatisch zo verdeeld zoals de fabrikant het heeft bedoelt.

Ik zag laatst een krantenbericht van een aanhanger met auto die op z'n kant ging. Iemand had een nieuwe auto opgehaald, het zou mij niet verbazen als die te ver naar achter op de aanhanger stond waardoor er niet genoeg kogeldruk was. Het mud piepers of de dozen wijn achterin de caravan is ook recept voor problemen. Paar pony's in de trailer die zich los trekken en tegen de achterklep gaan staan wordt je ook niet vrolijk van.

Daarnaast wordt er met caravans vaak flinke afstanden gereden. De hele week hard werken om nog zoveel mogelijk af te krijgen voor de vakantie en dan vrijdagavond in de auto op weg naar Zuid-Frankrijk of Italië. Dan is een vermoeidheidsfoutje met overcorrectie ook zo gemaakt :(

Landsknecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:10

Teug keuren kan snel maar je trailer wordt ineens een stuk minder waard als je hem ooit wil verkopen. Want terug zetten op het oude gewicht kan niet zomaar. En als je BE rijbewijs hebt wil je vaak zo hoog mogelijk laad gewicht van je trailer zodat je alles bijna alles kan laden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:26

ja, hoor terug keuren kan ook, rdw heeft dat nl. blijven geregistreerd staan.