Avond tarief dierenarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsiegek

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:04

Gini schreef:
_xManadisx_ schreef:
Zelfde met bepalen van de diepte van een wond, dat kun je niet altijd zien op een foto. Dat is ook zo als je een telefoontje Krijgt. Vaak haal je het er wel uit, maar er zijn gevallen waar je niet zeker weet of het levensbedreigend is of niet. Soms zijn eigenaren hysterisch over de telefoon en andere eigenaren zijn heel rustig en zien de ernst niet helemaal terwijl achteraf blijkt dat de hond aan het doodbloeden is door een gescheurde milt. Niet alles is zo zwart-wit als je denkt.


Maar als je dat als reden aanhoudt, dan kan je altijd van alles een spoedje maken. Want je weet nooit of de eigenaar van het dier te rustig, te laks is en dat het in het echt wel levensbedreigend is.

Als er foto's geappt worden, dan kan je al van twee dingen uitgaan:
1. het is uitwendig (een gescheurde milt of verdraaide darm zet je niet met je smartphone op de foto)
2. de eigenaar is zelf niet in paniek en vraagt om advies/eventueel een afspraak voor de volgende dag

Dan nog kan je als DA inderdaad een inschattingsfout maken, dat zeg ik ook in mijn bericht, maar ik zeg ook dat ik dat dan niet zou vergeten. Ik ga iemand niet afrekenen op 1 foutje, maar ik ga ook niet gokken met de gezondheid van mijn paard en portemonnee. Ik wil maar zeggen dat het niet erg is om naar een andere DA te stappen als je een wrang gevoel aan de consultatie overhoudt en ook nog eens zeer diep in je portemonnee mag tasten. Voor de rest kan de dierenarts in kwestie haar vak goed uitvoeren en veel paarden verder geholpen hebben.


De situatie is hier toch juist andersom? De dierenarts dacht dat er mogelijk meer spoed bij was. Dus zette zij de gezondheid van het dier niet op het spel. En zeer diep in de portemonnee tasten? Het was 40 euro duurder....
Dat een eigenaar niet in paniek is als er foto's/video's worden gestuurd is absoluut niet waar. Een foto of video geeft dan nog altijd een heel ander beeld dan het in werkelijkheid zien. Soms heeft het voor de beslissing komen/niet komen meerwaarde om een foto of video te krijgen maar 80% van die keren is het niet zinvol omdat er niets met zekerheid gezegd kan worden zonder het dier te zien.

Ibbel

Berichten: 49263
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Avond tarief dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:09

Het gaat in ieder geval ook voor een leermoment voor de DA zorgen. Als die op grond hiervan nu een klant kwijtraakt zal ze een volgende keer (hopelijk) zeggen: "Ik schat in dat het enige spoed heeft. Ik kan nú komen, kost je avondtarief. Je kunt ook wachten tot morgen, dan is het normaal tarief. Mocht ik vannacht moeten komen omdat het toch ernstiger was dan je nu denkt, kost het je nachttarief." Dan weet iemand waar-ie aan toe is.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Avond tarief dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 13:12

nou dat was fijn geweest als ik alleen al had geweten dat het avond tarief 80 euro was.. dan had ik zelf keus gemaakt ik wacht of kom maar.. maar goed dit is ook niet bedoeld om de dierenarts zwart te maken meer dat ik schrok van het bedrag en of het een normaal bedrag is

Ibbel

Berichten: 49263
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Avond tarief dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:22

Het is aan de hoge kant.
Maar op zich is een hoger tarief buiten 'kantooruren' niet raar. Werken in de avonduren of in het weekend wordt over het algemeen ook met een hoger salaris beloond, dus dat dat doorberekend wordt is niet zó vreemd. Alleen of dat avondtarief dan 1,5 x normaal, of 2x normaal is, tja, dat mag een DA dus helemaal zelf bedenken.

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:40

horsiegek schreef:
De situatie is hier toch juist andersom? De dierenarts dacht dat er mogelijk meer spoed bij was. Dus zette zij de gezondheid van het dier niet op het spel. En zeer diep in de portemonnee tasten? Het was 40 euro duurder....
Dat een eigenaar niet in paniek is als er foto's/video's worden gestuurd is absoluut niet waar. Een foto of video geeft dan nog altijd een heel ander beeld dan het in werkelijkheid zien. Soms heeft het voor de beslissing komen/niet komen meerwaarde om een foto of video te krijgen maar 80% van die keren is het niet zinvol omdat er niets met zekerheid gezegd kan worden zonder het dier te zien.


Kijk, ik wil het topic niet kapen met deze discussie. Er werd alleen in vraag gesteld waarom TS nu een andere DA zou nemen. Ik geef aan dat ik dat begrijp omwille van een aantal redenen. Er is geen goed of fout, ieder kiest een dierenarts op basis van eisen en wensen en vertrouwen etc.
Uiteraard wil ik de dierenarts in kwestie niet zwart maken, waarom zou ik? Ik ken haar helemaal niet. :D

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Avond tarief dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:58

Ik ben zelf dierenarts en geef tijdens mijn dienst altijd aan aan mensen dat er spoedtarief gerekend wordt en hoe hoog dit is voor alleen consultatie. Toch nog genoeg mensen die je voor geldwolf uitmaken als je dit duidelijk probeert te communiceren. Maar als je het niet communiceert ben je dat ook. Het goed doen als dierenarts is soms erg moeilijk kan ik je zeggen.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Avond tarief dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 14:00

noem dr geen geldwolf maar goed baalde wel dat ik niet wist dat het zo duur zou zijn

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:07

Yipee schreef:
Ik ben zelf dierenarts en geef tijdens mijn dienst altijd aan aan mensen dat er spoedtarief gerekend wordt en hoe hoog dit is voor alleen consultatie. Toch nog genoeg mensen die je voor geldwolf uitmaken als je dit duidelijk probeert te communiceren. Maar als je het niet communiceert ben je dat ook. Het goed doen als dierenarts is soms erg moeilijk kan ik je zeggen.

Dat is wel netjes,ik heb nog nooit gehoord of gevraagd wat het kost als er iets met spoed gedaan moet worden.
Ene keer een spoedoperatie in Gent en toen kreeg ik een ruwe schatting die achteraf mee viel, oeffff.

Tiggs

Berichten: 7544
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Avond tarief dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:15

Maar TS, je twijfelde zelf of dit spoed was of niet - want anders had je toch niet na 5-en nog een foto gestuurd met de vraag of een direct consult nodig was? Als je het niet zou hebben gedaan als je van de extra kosten wist, dan twijfelde je toch ook niet echt?

Ik vind het een beetje overkomen alsof het maar normaal is dat een da buiten 'kantooruren' op komt draven en daar niets extra's voor mag rekenen. Ik begrijp wel dat je schrikt van zo'n bedrag, maar ik vind het ook wel wat naïef.

kiki1976

Berichten: 16923
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:15

het kan soms echt enorm verschillen in tarieven, zelfs bij de zelfde kliniek.

1e Keer koliek.
Door de weekse dag met de ochtend. Da geweest, onderzoek, pijnstiller, darmontspanner, opgieten met paraffine.
Kosten € 350

Een jaar later weer koliek.
Zaterdag na 17.00 da geweest.
Onderzoek, pijnstiller, darmontspanner, opgieten met paraffine.
Zondagmorgen rond 7.30 da weer geweest, pijnstiller, darmontspanner.
Kosten € 300

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 15:06

Tiggs schreef:
Maar TS, je twijfelde zelf of dit spoed was of niet - want anders had je toch niet na 5-en nog een foto gestuurd met de vraag of een direct consult nodig was? Als je het niet zou hebben gedaan als je van de extra kosten wist, dan twijfelde je toch ook niet echt?

Ik vind het een beetje overkomen alsof het maar normaal is dat een da buiten 'kantooruren' op komt draven en daar niets extra's voor mag rekenen. Ik begrijp wel dat je schrikt van zo'n bedrag, maar ik vind het ook wel wat naïef.



nee hoor ik dacht geen spoed wou gewoon laten zien..
dat zij zegt ziet er niet goed uit zal ik gelijk komen waarop ik zeg nou moet dat ff overleggen thuis en ze me gelijk weer belt of ik het al weet.. als ze zegt kost 80 dan had ik gezegd ik wacht wel..

maar goed val de dierenarts niet aan schrok gewoon vd prijzen

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:07

Aan de ene kant kies je als dierenarts voor een beroep waar je op de gekste tijden moet werken, aan de andere kant maak je ook kosten om zo'n opleiding te doen.
Ik weet niet of er sprake is van een CAO, maar als je als praktijk jouw dierenartsen buiten de gewone uren ook een toeslag op het loon moet geven, dan moet dat ergens vandaan komen.

Zeker nu iedereen een mobieltje heeft, zijn dierenartsen bijna 24/7 bereikbaar, ook als ze vrij zijn.
En dat is in het belang van de dieren, maar het zal ook best voorkomen dat dierenartsen om kleine dingetjes die echt kunnen wachten toch lastig gevallen worden.

Als je dan buiten de gewone uren geen toeslag rekent is dat helemaal een vrijbrief om te pas en te onpas de dierenarts te laten komen.
Mensen die fulltime werken, hebben de dierenarts liever na hun werk of in het weekend.

Als dierenarts heb je te maken met 2 dingen waar mensen gevoelig op zijn: hun dier en hun portemonnee.

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Avond tarief dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:27

Ik werk full time en vind het altijd toch een dingetje dat als ik een veearts bel in de ochtend om mijn paard in de planning mee te nemen dat ze altijd pas een half uur van te voren bellen dat ze er nu aankomen.
Dan zijn ze er dus altijd al als ik pas aankom, want ik ben minstens een uur onderweg :=

Ik snap wel dat ze te maken hebben met een ongeveer planning, maar zeg dan gewoon ochtend, begin middag of eind middag.

Zelfs als ik dat aangeef is het meestal maar moeilijk voor ze. Dat is vrij frustrerend kan ik je zeggen :)

tienus63

Berichten: 12276
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Avond tarief dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:12

Als er een wond is die misschien gehecht moet worden, dan kan dat niet tot volgende dag wachten.
Dat dient binnen max 8 uur te gebeuren.
Misschien dat je dierenarts daarom vond dat het toch spoed was?
Omdat het op een foto lastig te beoordelen is.

Tiggs

Berichten: 7544
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:38

LBLGypsyCobs schreef:
Aan de ene kant kies je als dierenarts voor een beroep waar je op de gekste tijden moet werken, aan de andere kant maak je ook kosten om zo'n opleiding te doen.
Ik weet niet of er sprake is van een CAO, maar als je als praktijk jouw dierenartsen buiten de gewone uren ook een toeslag op het loon moet geven, dan moet dat ergens vandaan komen.


Vergeet niet dat dierenartsen al niet zo veel verdienen, relatief gezien. Voor iemand met een universitaire studie is het echt niet veel. Humane artsen werken ook op de gekste tijden, maar krijgen ook vele malen meer betaald..

TS ik vind het sympathiek dat je de da niet wilt aanvallen, dat allereerst. Maar ik blijf het gek vinden dat je dan 's avonds 'zomaar' een foto appt. Je verwacht toch dat ze daar iets mee doet (want stel ze doet het niet en paard legt het loodje, dan is zij de sjaak).

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Avond tarief dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 21:13

nee de foto was meer gewoon om te lateb zien, ik app wel vaker zomaar met haar.. tis allemaal niet zo zakelijk.. ik appte haar rond kwart voor 5 is niet echt heel laat lijkt me?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Avond tarief dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 21:15

het was niet zo erg dat mn paard het loodje zou leggen haga dan had ik meteen wel gebeld, het ging om een plekje op haar oog, de vraag was meer wat kan het zijn en kan ik bij jou een zalfje halwn ze heefr er speciale kast voor (mijn andere da die raadde deze zalf aan maar hun praktijk was al gesloten en ik weet bij haar kun je het zo uit het kastje halen.

genja
Berichten: 3948
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:23

SecretLIN schreef:
ik had foto's geappt daarna belde ze mij in paniek op dat ze meteen wel ff langs kon komen, hier schrok ik dan ook van



eerlijk gezegd de tarieven zijn noooit bekend gemaakt of wat dan ook daarom schrok ik dus ook van de 80 euro. nergens staan prijzen krijg ook nooit bericht over prijzen als ze gestegen zijn oid. voor het gebit betaal ik ook meestal minimaal 200 euro per x..



Kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat een dierenarts in paniek opbeld. Heb toch al heel wat dierenartsen gezien maar nog nooit een dierenarts in paniek daar is volgens mij wel wat voor nodig

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Avond tarief dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 21:32

en toch is het zo..

nogmaals wil de dierenarts niet aanvallen of negatief neerzetten heb dr uiteindelijk zelf mee ingestemd dat ze alsnog kwam, en inderdaad liever x voor niks dan dat ik wel te laat met iets zou zijn


had alleen niet zulke hoge kosten verwacht totaal bijna 150 euro voor een visite van amper 15 minuten


maar goede les, was alleen benieuwd of 80 euro reëel is.

imaudy
Berichten: 5116
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:39

genja schreef:
SecretLIN schreef:
ik had foto's geappt daarna belde ze mij in paniek op dat ze meteen wel ff langs kon komen, hier schrok ik dan ook van



eerlijk gezegd de tarieven zijn noooit bekend gemaakt of wat dan ook daarom schrok ik dus ook van de 80 euro. nergens staan prijzen krijg ook nooit bericht over prijzen als ze gestegen zijn oid. voor het gebit betaal ik ook meestal minimaal 200 euro per x..



Kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat een dierenarts in paniek opbeld. Heb toch al heel wat dierenartsen gezien maar nog nooit een dierenarts in paniek daar is volgens mij wel wat voor nodig


Die dierenartsen zijn er wel hoor haha.

Ik denk dat ik de andere DA in geval van spoedje zou doen. Je kunt ook beide dierenartsen aanhouden. Je moet het een beetje zakelijk zien, dat doet zij ook ;)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:41

Als ik jou was, zou ik toch een belletje doen over de rekening.
Meestal kan er wel wat vanaf wanneer je het netjes brengt dat je de rekening erg hoog vind.
Ik zou het anders vinden wanneer jij zelf erop had gestaan dat de d.a gelijk zou komen, terwijl de d.a jou heeft overgehaald omdat het volgens mij haar beter uit kwam.
Soms doet een ander de administratie en heeft die geen weet dat het initiatief juist vanuit de d.a zelf is gekomen.

imaudy
Berichten: 5116
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:47

sneeuwpop schreef:
Als ik jou was, zou ik toch een belletje doen over de rekening.
Meestal kan er wel wat vanaf wanneer je het netjes brengt dat je de rekening erg hoog vind.
Ik zou het anders vinden wanneer jij zelf erop had gestaan dat de d.a gelijk zou komen, terwijl de d.a jou heeft overgehaald omdat het volgens mij haar beter uit kwam.
Soms doet een ander de administratie en heeft die geen weet dat het initiatief juist vanuit de d.a zelf is gekomen.


Ze had er al over gebeld.. staat eerder in het topic

Ladygiroc

Berichten: 5095
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Avond tarief dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:41

Aan de andere kant.. jij was 80 euro kwijt, dan komt de DA naar je toe.
Ik had vorige keer spoedje bij een kleinhuisdierenpraktijk, spoedconsultje enkel al 130 euro,moet ik er zelf naar toe en is er ook nog niks gedaan.
Kleine huisdieren gaat meer 'over de kop' dan de veearts.