Opfok slecht ......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:19

Pfff, wat een verhaal ... Zou het zelf niet willen meemaken (maar ik zou zelf wel nooit een paard naar een opfok doen) en ik vind dat er hier velen wel erg hard reageren op TS. Het enige dat je ze kan 'verwijten' is, dat ze het paard niet onmiddellijk mee naar huis genomen heeft toen ze het ziek op stal heeft aangetroffen. Maar ik kan me voorstellen dat zoiets eerst moet geregeld worden en dat het misschien niet mogelijk is dat het paard direct mee naar huis gaat (stal nog niet vrij of zo), omdat ze er nu eenmaal vanuit ging dat het paard nog voor langere tijd zou wegblijven.

Als het echt zo is, dat die opfokstal haar niet verwittigd heeft toen haar paard zo achteruit gegaan is, dan is dit toch een serieuze beroepsfout. Dit wil je als paardenliefhebber toch zelf niet meemaken ?

Ook ik vraag me af wat die dierenarts van de opfok dan allemaal gedaan heeft wat een factuur van EUR 1.000 rechtvaardigt. Dat paard moet dan toch wel echt doodziek geweest zijn, zodat hij daar al quasi alle dagen moet langs geweest zijn. Daarom dus nog onbegrijpelijker dat ze haar niet verwittigd hebben en gevraagd hebben om hierover te overleggen.

In ieder geval hoop ik voor TS dat het met haar paard allemaal terug in orde komt en dat het er niets aan overhoudt !

Blijft natuurlijk nog de vraag of ze onder die factuur onderuit kan. Daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:48

Ehhh lastig, kijk, als een paard ziek is komt de dierenarts, ik zou boos worden als ze dat niet doen.
Dus ja, die kosten moet je gewoon betalen.

Voor het deel dat je niet tevreden bent en vind dat zij in gebreke zijn gebleven ( vermoedelijke verwaarlozing ) zul je juridische hulp moeten vragen.

Tja, als ik kijk wat mijn dierenarts vraagt, dan geloof ik meteen dat de rekening 1000 euro is, als die een paar keer moet komen.
Weet je, als ik opfok had, dan zou ik ook zeggen, die komt er weer bovenop oid.
Je houd de moed erin en je gaat er voor.

Of er daadwerkelijk sprake is van verwaarlozing daar kan ik niet over oordelen.
Heb je contact met andere eigenaren van paarden in de opfok?
Weet je of jouw paard de enige is die ziek is of speelt er meer?
Zoek eens uit of je paard gewoon domme pech heeft, of dat er structureel iets mis is.

zorro

Re: Opfok slecht ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:12

Waar bestaat die 1000 euro rekening uit ts? Dat is een beste rekening namelijk. Kan het ook zijn dat de behandeling van die DA wel degelijk gewerkt heeft en je paard alleen de maag problemen nog over had toen je hem weer thuis had?

Want voor 1000 euro behandel je enorm veel, en die DA heeft het allemaal wel onderzocht en die dure behandelingen nodig gevonden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:22

CharmingS schreef:
Heb even alleen de OP gelezen.. En het is inderdaad niet netjes dat ze jullie niet op de hoogte hebben gesteld van de ziekte van je paard. Maar als ze wel hadden gebeld, dan had je toch ook een DA laten komen? Dus ik zie niet in waarom je de DA rekening niet wil betalen. Ik vind het juist goed van de opfok dat ze zagen dat het niet goed ging met je paard en dus de DA hebben laten komen. Dat ze niet hebben gebeld tja, dat is inderdaad niet zoals het hoort.

Ik zie niet in waarom deze opfok nu dan opeens slecht is..

Daarnaast vraag ik me af of je op het begin duidelijke afspraken hebt gehad met de stalhouder, dit is namelijk het eerste wat ik bespreek als ik mijn paard verplaats. Zodat iedereen duidelijk weet wat er moet gebeuren als het paard ziek oogt.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. De communicatie is ronduit slecht geweest, maar de opfok heeft goed gehandeld door een DA bij te halen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:58

Ik snap niet dat de opfok als slecht weggezet wordt. Opfok heeft netjes paard apart gezet en medische zorg geregeld. Een slechte opfok zou niet eens zien dat het dier niet lekker is en laten verrotten in de groep. De slechte zomer, kale weides etc hebben we allemaal gehad. Als de kwaliteit hooi of iets je niet aanstaat ga je zeker op korte termijn nog eens kijken om te kijken of paard écht verplaatst is of dat er nu beter hooi gevoerd wordt. Anders tref je maatregelen.
Het enige minpunt wat ik hieruit kan halen is dat ze niet gecommuniceerd hebben. Grote fout of wellicht ook (prive)omstandigheden, maar dat vind ik geen rede om ineens allerlei rotte appels te zoeken bij die opfok. Als je niet tevreden was had je paard op moeten halen, niet achteraf gaan schoppen of zelfs een DA z'n gemaakte kosten niet willen vergoeden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:03

Ik maak uit dit verhaal een paar punten op:
1. De opfok is nalatig geweest wat betreft contact met TS
2. Het moment dat TS toe heeft gestemd haar paard die drie weken in de opfok onder behandeling van de DA te laten staan, lijkt mij dat die kosten voor TS zijn
3. De uitslag van een onderzoek naar rhino heb je binnen een dag of twee. Waarom heeft het paard nog drie weken in de opfok gestaan?
4. En dit vraag ik mij dus af, heeft TS eerder opgemerkt dat er slecht hooi wordt bijgevoerd en dat het water vuil is? Zo ja, zou ik dat toch nalatigheid van TS vinden. Ik snap hoe moeilijk het is om door te gaan ale er in het privéleven iets ernstig gebeurt, maar dan nog had ik na zulke bevindingen in augustus een extra check-up gedaan (minstens telefonisch contact)

En wat ik vooral vind is dat er tegenwoordig zo makkelijk naar de juridische weg wordt gegrepen. Kan er niet meer op een normale manier worden overlegd?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:07

Ts is er van overtuigd dat de maagzweren zijn gekomen van te weinig gras en slecht kuil.
Echter kunnen er meerdere oorzaken zijn.
De eerste d.a heeft wsl een verkeerde diagnose gegeven, maar ook dat is niet zeker.
Helaas moet je ook betalen bij een verkeerde diagnose...

Ik kan me het gevoel erg voorstellen van de ts, maar denk dat ze geen sterke argumenten heeft, zeker omdat zij hem nog die 3 weken heeft laten staan en de stalhouder en d.a groen licht gaf om hem beter te maken. (Dan moet je wel de oorzaak weten en die was toen al onbekend)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:16

Wat de TS slecht (kuil) vind kan een ander wel o.k vinden. Bedoel Hebben al die paarden daar de schijterij en maagzweren? Daar komt bij deze zomer echt extreem was zo droog en er overal problemen met schrale weides waren..

Voor de TS is het zuur dat het paardje er zo bij staat maar het moet niet een reden zijn alles gelijk maar slecht te noemen daar.
Ben bekend met opfok, ook die zeer goed bekend staan en overal is er wel eens wat te noemen wat niet helemaal o.k is.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:18

Bijzonder dat jullie het zover hebben laten komen, terwijl alle signalen duidelijk waren!
Je hebt er zelfs foto's van. Slecht hooi (kuil), geen gras dus te weinig voer. Vervolgens kan je je paard niet vinden en ga je naar huis en de volgende dag pas bellen? En vervolgens hoor je dat je paard al een week op stal staat en ziek is en laat hem ook nog drie weken staan.

Ergens ben ik van mening dat jij ook verzuimt hebt, tijdig actie te ondernemen.
De stalhouder doet dit niet met hart voor de dieren maar voor het geld. En dat kan, dat gebeurt veel. Maar dat betekend dat je zelf een vinger aan de pols moet houden. Als je paard ziek is, en jij bent daar niet van op de hoogte gesteld is ZEER bezwaarlijk. Ik had mn dier per direct opgeladen en als dat niet ging dan had ik mijn eigen dierenarts laten komen. Als ik mijn paard niet kan vinden, dan kan het midden in de nacht op een heilige zondag zijn, maar ik breek de tent af als ik dan niet NU te woord wordt gestaan waar mn dier is.
Slecht ruwvoer, geen gras, niet nakomen van afspraken (wisselen van weiland) zijn voor mij redenen om een betere opfok te zoeken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:32

Wat me opvalt is dat eigenaren van paarden enkel boos worden NADAT ze de dierenartsrekening op de mat hebben gekregen. Als je echt niet wilt dat iemand anders een DA voor jouw paard belt, dan schiet je toch meteen uit je krammen van zodra je te horen krijgt dat iemand dat gedaan heeft? Dan roep je de partij die de DA gebeld heeft toch meteen op het matje om te zeggen dat dit echt niet is zoals het hoort en je dit gewoon niet wilt.

Maar nee, men vindt het allemaal maar ok en laat het allemaal maar zijn gangetje gaan (haast zich zelfs niet naar het zieke paard) TOTDAT de rekening op de mat valt, dan is het hek wel ineens van de dam.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:22

Dierenarts die heeft behandeld opbellen en vragen wat er allemaal gedaan is met het paard. 1000 euro lijkt mij ook veelste veel, kan het niet zijn dat de dierenarts ook kwam voor een ander paard en de kosten naar jou gestuurd werden?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:43

xRiiannex schreef:
Dierenarts die heeft behandeld opbellen en vragen wat er allemaal gedaan is met het paard. 1000 euro lijkt mij ook veelste veel, kan het niet zijn dat de dierenarts ook kwam voor een ander paard en de kosten naar jou gestuurd werden?

Als een paard meerdere medicijnen en bezoekjes heeft gehad in 3 weken tijd zit je er zo maar op tegenwoordig. Ik mocht voor enkel 2 weken 3 soorten medicijnen voor een hoefbevangen pony al 300 euro afrekenen. Daarbij op kwamen 2 visites, wat verband en 2 foto's en ook dat was nog eens 295 euro (en dan was de veearts nog aardig en heeft me ook op zondag normaal tarief berekend). Doe daar nog wat medicijn en 1 of 2 visites bij en je zit zo tegen de 1000 euro. Ik neem aan dat de TS een gespecificeerde factuur heeft ontvangen waarop ze per onderdeel kan zien wat die 1000 euro in die 3 weken heeft opgeleverd. Had ze dit niet gewild en de kosten niet gewild, dan had ze zodra ze hoorde dat het dier behandeld werd door een veearts in die 1e week al moeten zeggen dat ze niet akkoord ging met veeartsbezoek. Dat heeft ze niet gedaan, opfokker heeft gezegd dier gezond af te leveren, maar neem niet aan dat hij gezegd heeft dat dat op zijn kosten zou zijn....

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 20:44

Het probleem van velen is dat ze slecht lezen ... wij kwamen geregeld kijken zoals ik al vaker vermeld heb...
ik heb een contract met de opfok en daar staat niets in over dierenarts, maar mondeling hebben wij wel gezegd dat ze bij acute zorge eerst de da moeten bellen en dan ons verwittigen. Ik heb vaak telefonisch contact gehad in de tijd dat ik niet zelf aanwezig kon zijn! Ik heb met ze contact gehad over het voer en weinig eten in het land en daar werd mij verzekerd dat het goed zou komen en dat er paarden naar huis gestuurd zijn om meer gras over te houden voor de “eigen” paarden. Er werd mij verzekerd dat mijn paard in het land kon blijven. Een ziek paard ga je niet meenemen naar je eigen stal waar drachtige merries staan... op dat moment was niet bekend wat er loos was...de dierenarts was 6 x geweest voordat ik er iets van af wist. Ze hadden metacam gegeven en antibiotica elke dag paard had geen koorts !!! Dat had ik nooit toegestaan ! Je geeft geen antibiotica als er geen infectie is ! Toch ?
De dierenarts van de opfok vond het raar dat ik niet van in kennis was gesteld dat mijn paard iets mankeerde ... en je mag daar niet komen op zondag en bellen doe je ook niet zomaar ... dan toch ? Vind ik nogal brutaal ... en op dat moment wist ik ook niet dat ze ziek was ..... dus

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:58

Had je de link gezien die ik geplaatst heb? Mocht het dezelfde opfok zijn zou je contact met die TS kunnen opnemen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:15

Dan vraag ik mij enkel nog af wat je met dit topic wil bereiken. Uit je reacties neem ik aan dat je niet van plan bent de DA kosten te betalen. Dan blijven er denk ik maar twee opties over a) de kosten bij de opfok verhalen via communicatie met de stalbaas daar, of b) de juridische weg inslaan. Al denk ik niet dat je sterk staat als er enkel mondelinge afspraken zijn gemaakt (?)

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:45

Ik snap het nut van dit topic ook niet nu je deze reactie hebt gegeven. Overigens wordt nergens benoemd dat je tussentijds contact hebt gehad tijdens ziekte en dat je contact hebt gehad over het voer. Je noemde enkel dat je alles op foto had. Alsof je hem voor de rechter wilt slepen. Nu blijkt dat de stalhouder correct heeft gehandeld door jullie uiteindelijk te betrekken naar ze had geen koorts dus laat maar staan. Jullie keuze. Totdat de rekening op de mat valt. Wat had je verwacht? Dat de opfok dat wel zou betalen? Puur omdat hij beloofde dat jullie een gezond dier meekregen? Hij gaat echt geen verlies draaien op jouw paard.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:51

Citaat:
Ze was erg mager en sloom en kon niet zo goed lopen. De dierenarts had bloedonderzoek, mestonderzoek gedaan ( geen wormen) antibiotica gespoten, pijnstillers en metacam en elke dag een spuit antibiotica....

Er is dus 6x een visite geweest, medicatie, bloedonderzoek, mestonderzoek, dus in wezen hebben ze prima 1ste lijns gehandeld. Misschien was er wel degelijk een ontstekingsbloedbeeld. Metacam is niet alleen voor koorts natuurlijk maar gewoon een ontstekingsremmer.
Je kan natuurlijk ook de zaterdag of maandag bellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:52

denisesilver schreef:
Dan vraag ik mij enkel nog af wat je met dit topic wil bereiken. Uit je reacties neem ik aan dat je niet van plan bent de DA kosten te betalen. Dan blijven er denk ik maar twee opties over a) de kosten bij de opfok verhalen via communicatie met de stalbaas daar, of b) de juridische weg inslaan. Al denk ik niet dat je sterk staat als er enkel mondelinge afspraken zijn gemaakt (?)

Ik denk dat juist het opfokadres niet sterk staat. Waaruit blijkt dat zij een vrijbrief hadden de dierenarts zomaar in te schakelen? Opfok is nu opdrachtgever, niet de ts. Ts heeft geen dienst afgenomen van de dierenarts, dat heeft de opfok.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:59

Joman schreef:
denisesilver schreef:

Ik denk dat juist het opfokadres niet sterk staat. Waaruit blijkt dat zij een vrijbrief hadden de dierenarts zomaar in te schakelen? Opfok is nu opdrachtgever, niet de ts. Ts heeft geen dienst afgenomen van de dierenarts, dat heeft de opfok.

Als ze direct het paard had weggehaald of iig direct schriftelijk had geklaagd over het feit dat er een da geregeld is heb je mogelijk gelijk.
Nu heeft ts besloten het paard nog 3 weken langer te laten staan en schijnbaar enkel telefonisch gecommuniceerd met beide partijen, dat maakt voor ts alles minder makkelijk te bewijzen. Want paard laten staan om beter te laten worden staat haast gelijk aan akkoord gaan met da kosten vermoed ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:01

Natuurlijk niet. Je sluit met een dierenarts een overeenkomst van opdracht. Dat betekent dat de dierenarts werkzaamheden uitvoert en daar een billijke vergoeding tegenover dient te staan. Als je geen opdracht hebt gegeven, heb je geen overeenkomst. Jij bent aldus niet degene die opdraait voor een billijke vergoeding.
Wat een onzin dat dat gelijk staat aan akkoord gaan met.

Je moet alleen wel zin hebben in de discussie. Misschien kun je beter tot een akkoord proberen te komen met de opfok. Ik zou namelijk stellen dat zij nalatig zijn geweest in de verzorging. Persoonlijk zou ik alles uit de juridische kast trekken om hier iets aan te doen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:09

Ben je wel bereikbaar geweest? Die opfok kon wel steeds communiceren met de DA dus waarom niet met jou?

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:17

Laat ons apart houden wat je mischien best had gedaan of niet gedaan.
Uw vraag gaat over DA kosten, dus niet opfokkosten.
Dus is het tussen de DA en u en opfok heeft daar niks tussen te zien.
Als je de rekening te hoog vond of niet begrijp moet je contact nemen met die DA en uitleg vragen en desnoods een deel betwisten en zien wat de reactie is.
Maar veel keuze zult je niet hebben.

Dan kunt je ook de opfok aanspreken over « slechte verzorging » maar dat lijkt mij een verloren zaak. Want als je in augustus effectief iets gezien heb maar niks op papier gezet en uw paard niet opgehaald ...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:31

ja,maar je zegt dat de DA 6 keer geweest is die eerste week.

daarna stond je paard er nog 3 weken en kwam die DA nog verschillende keren langs?

als ze die eerste week metacam enzo kreeg zonder koorts en je gaat daar niet mee akkoord,dan laat je je paard daar toch geen 3 weken meer staan en behandelen door dezelfde DA?

dat blijf ik niet snappen,desnoods rij je ze naar de kliniek waar concreet zal uitgezocht worden wat ze heeft,maar nadat je wist dat ze al een week binnen stond,laat je ze er nog 3 weken staan en wist je ook dat diezelfde DA haar verder behandelde?

hoe kan je dan achteraf zoveel slechts hebben over de stal,DA en vooral de factuur?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:04

xRiiannex schreef:

Heb jij soms nog nooit een da moeten laten komen? Natuurlijk staat op de rekening gespecificeerd wat en wanneer er gedaan is. De da is meerdere keren geweest in de periode van 3 weken dat ts WIST dat het paard ziek was en daar op stal stond. Dus het gaat om meerder bezoeken/behandelingen/onderzoeken en dan zit je zo maar aan zo'n bedrag en dat is niet buiten ts om gegaan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:30

Ninx schreef:
Vanzelfsprekend wil je graag direct op de hoogte gebracht worden wanneer je paard iets mankeert.
Maar die dierenartskosten niet willen betalen mist iedere logica.... die zou ik dan ook gewoon betalen. Ik zou geen argumenten kunnen bedenken waarom je een dierenarts niet zou betalen omdat je de opfok slordig vindt in zijn beleid en communicatie?

Ik snap het wel ,ze krijgt een torenhoge rekening en een alsnog ziek paard mee naar huis.Terwijl ze van niks wist.
Ik denk niet het feit dat ze de rekening moet betalen dat haar stoort,maar dat het een zinloze rekening is.De ts heeft alsnog haar eigen Da in moeten schakelen.

Het is fijn dat ze bij die stal het paard hebben binnen gehaald en een Da hebben laten komen,daarna is het wel zo netjes als je de eigenaar wat laat weten zodat die kan handelen of met de behandeling in stemmen.Hoe het juridisch zit heb ik geen idee,ik dacht dat je als eigenaar van het paard wel verplicht was te betalen omdat je een zorgplicht naar je paard toe hebt.