Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 00:54

Abbb schreef:
ruitje schreef:
Nee hoor.

Zelfs het paard hoeft hij niet mee te geven. Retentierecht doet een hoop als je dat goed uitvoert :)

Als jij eind november die paarden meeneemt, heb je gewoon netjes november betaald, daarna wordt het een zaak om het geld van december te krijgen, volgens mij is het retentierecht in dit geval nog niet van toepassing.

Inderdaad, op dit moment heeft TS alles netjes betaald en mag het paspoort niet achter gehouden worden. TS is vrij om paard en paspoort voor de 30ste november mee te nemen. Pas na 1 december kan de stalhouder proberen om zijn geld te krijgen.

De meeste goede stallen hebben geen opzegtermijn, die staan zo weer vol :D Heb wel eens een halve maand terug gekregen, kon meteen een ander paard in de stal.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 01:28

Er staan hier ook echt wat opmerkingen dat je denkt: leuk bedacht, juridisch: een dikke 0.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 05:57

XFILE schreef:
Sunnda schreef:
Wat zijn veel paardenmensen tovh ook zielige figuren.
Altijd zeuren op de stalhouders, maar zelf overal onderuit willen komen als het geld kost.

Veel stalhouders gaat het ook met name enkel om geld.

Logisch. Het is hun job en ze moeten er van leven. Net zoals dat wat eerder terug in het topic staat dat maar 1/3de van het stalgeld de werkelijke kost wel dekt en de rest hooi en stro is. Dat klopt echt niet. Voor dergelijke zaken zit je meestal met een zware hypotheek. €100 wel of niet hebben maakt dan een groot verschil. Net zoals het personeel dat moet betaald worden (ook al is er geen extra personeel aangenomen, je moet jou zelf ook loon uitkeren) Btw, ook niet te vergeten. Dat moet ook nog van het bedrag dat de stalhouder ontvangt. Ik begin geen pensionstal enkel en alleen omdat je altijd gezeur hebt met mensen.

Nagini

Re: Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 06:15

Ik vind het gek dat als je op 4 november opzegt, je dan niet gewoon tot 4 november betaald = volle maand huur.

Zag hier een voorbeeld van een huis huren kun je ook niet zomaar wanneer je wilt opzeggen dat kun je hier bijv wel. dan betaal je dus nog een volle maand vanaf de datum dat je opzegt. Dus of dat nu de 15e is, de 30e of de 1e.

Om te zeggen opzeggen voor de 1e en je zegt op, op de 4e en dan verwachten ze dat je nog een volle maand moet betalen voor dat je niet meer daar bent vind ik echt gek. :=

En de stalhouder heeft dan nog precies een maand, net zoals als je voor de 1e zou opzeggen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 07:25

Ik heb je post 2 x gelezen Nagini, maar ik snap niet wat je bedoelt.

4 november opzeggen is betalen tot 4 november? En daarmee klaar? Bedoel je dat?

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 07:34

Enkel met een schriftelijke pensionstalovereenkomst heeft u ergens recht op! Wat de meeste pensionstalhouders, maar ook pensionklanten niet weten, is dat zij bij wijze van spreken elke maand een nieuwe overeenkomst met elkaar aangaan in geval zij geen schriftelijke overeenkomst hebben. Als de afspraken niet op papier zijn gezet, dan is er ook niet bepaald of er sprake is van een contract voor bepaalde tijd (bijvoorbeeld een jaar) of van een contract voor onbepaalde tijd (voor langere tijd). Zo’n contract voor bepaalde of onbepaalde tijd kan met inachtneming van een redelijke termijn worden beëindigd. In dit geval heeft de pensionstalhouder dan de mogelijkheid om een nieuwe pensionklant te zoeken en de pensionklant heeft de tijd om een nieuwe stal te zoeken voor zijn paard of pony.

Is er geen sprake van een schriftelijke overeenkomst, dan kan de pensionklant voor het begin van de nieuwe maand gewoon met het paard of pony vertrekken naar een andere stal. Geen opzegtermijn dus! Als pensionstalhouder is dat natuurlijk niet fijn. U zit dan immers met een lege stal als u niemand op de wachtlijst heeft staan die elders weer wel een opzegtermijn heeft.

Andersom geldt hetzelfde: De pensionstalhouder kan u als pensionklant natuurlijk ook verzoeken om voor het ingaan van de nieuwe maand naar een andere stal te vertrekken. En dan kan het soms moeilijk zijn om plotsklaps een goede nieuwe stal te zoeken.

Bron: paardencontracten.nl

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 08:00

Nagini schreef:
Ik vind het gek dat als je op 4 november opzegt, je dan niet gewoon tot 4 november betaald = volle maand huur.

Zag hier een voorbeeld van een huis huren kun je ook niet zomaar wanneer je wilt opzeggen dat kun je hier bijv wel. dan betaal je dus nog een volle maand vanaf de datum dat je opzegt. Dus of dat nu de 15e is, de 30e of de 1e.

Om te zeggen opzeggen voor de 1e en je zegt op, op de 4e en dan verwachten ze dat je nog een volle maand moet betalen voor dat je niet meer daar bent vind ik echt gek. :=

En de stalhouder heeft dan nog precies een maand, net zoals als je voor de 1e zou opzeggen.

Dat werkt met het huren van een huis ook niet altijd zoals jij het zegt, hoor. :) Ik heb ook wel eens een huis opgezegd dat enkel per de 1e van de maand opgezegd kon worden. Zeg je dan op 4 november de huur op, dan kom je uit op dezelfde situatie als TS hier.

Deze situatie is voor beide kanten vervelend: TS wil weg en liever niet nog een maand extra betalen, stalhouder baalt als de stal onbetaald leeg staat. Nu zou je op je strepen kunnen gaan staan, maar dat kan de stalhouder even goed. Een alternatief is dat je in overleg gaat over een meer wenselijke oplossing. Bijvoorbeeld: je zou kunnen voorstellen dat je helpt met het zoeken naar een nieuwe huurder voor de stal, en dan enkel het gedeelte betaalt dat de stal daadwerkelijk leeg staat (t/m einde van de opzegtermijn).

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 08:19

Willemina_L schreef:
Enkel met een schriftelijke pensionstalovereenkomst heeft u ergens recht op! Wat de meeste pensionstalhouders, maar ook pensionklanten niet weten, is dat zij bij wijze van spreken elke maand een nieuwe overeenkomst met elkaar aangaan in geval zij geen schriftelijke overeenkomst hebben. Als de afspraken niet op papier zijn gezet, dan is er ook niet bepaald of er sprake is van een contract voor bepaalde tijd (bijvoorbeeld een jaar) of van een contract voor onbepaalde tijd (voor langere tijd). Zo’n contract voor bepaalde of onbepaalde tijd kan met inachtneming van een redelijke termijn worden beëindigd. In dit geval heeft de pensionstalhouder dan de mogelijkheid om een nieuwe pensionklant te zoeken en de pensionklant heeft de tijd om een nieuwe stal te zoeken voor zijn paard of pony.

Is er geen sprake van een schriftelijke overeenkomst, dan kan de pensionklant voor het begin van de nieuwe maand gewoon met het paard of pony vertrekken naar een andere stal. Geen opzegtermijn dus! Als pensionstalhouder is dat natuurlijk niet fijn. U zit dan immers met een lege stal als u niemand op de wachtlijst heeft staan die elders weer wel een opzegtermijn heeft.

Andersom geldt hetzelfde: De pensionstalhouder kan u als pensionklant natuurlijk ook verzoeken om voor het ingaan van de nieuwe maand naar een andere stal te vertrekken. En dan kan het soms moeilijk zijn om plotsklaps een goede nieuwe stal te zoeken.

Vind dit het duidelijkste antwoord. Ts staat dus helaas voor de stal eigenaar in haar recht en als ik haar was zou ik de politie bellen voor de paspoorten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 08:19

Jes schreef:
Daphara schreef:
TS reageert al niet meer... denk niet dat onze tips en adviezen nog veel nut hebben.

_O-
TS reageert 4 uur niet en dan heeft het gelijk geen nut meer??

Nah, eerste bericht op Bokt... tot 2:34 uur af en aan online, maar niet reageren of antwoord geven op gestelde vragen. Na 3 pagina’s (waar ik onderaan bovenstaand bericht plaatste) is het denk ik wel duidelijk dat ze niet het antwoord krijgt waar ze op zat te wachten.

;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 08:38

Amber_anne schreef:
Willemina_L schreef:

Vind dit het duidelijkste antwoord. Ts staat dus helaas voor de stal eigenaar in haar recht en als ik haar was zou ik de politie bellen voor de paspoorten

Maar dit antwoord is helemaal de situatie van TS niet :=

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:08

Laatst bijgewerkt door Kidde op 20-11-18 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:09

Stel, je hebt een leuk baantje en verdiend er ook nog een leuk mee. En je baas zegt 4 november, eind november hoef je niet meer te komen.
Oh boy, leuke baantje weg, maar nog erger, je geld weg, waar je van moet leven! Dat terwijl hij je tot en met eind dec. Door zou moeten betalen!

Een stalbaas is jou werknemen, jij betaald hem on voor je paard te zorgen. Jij hebt absoluut het recht niet om een maand geld in te houden, jij wilt weg en weet van de opzegtermijn.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:39

Ik vraag me af wat de moraalridders hier zouden doen als de dochter van 19 plm 220 extra moet afrekenen.
Ik denk dat iedereen meegaat naar de staleigenaar en kijkt wat er te regelen valt.
En om in ieder geval het paspoort terug te krijgen.

En tegelijkertijd haar ook vertelt dat het zo niet werkt....maar dat zal TS zelf inmiddels ook wel in de gaten hebben.
Ik zou haar, trouwens ook de meiden die bij ons in pension staan, zou ik helpen.
En desnoods zou ik het voor mijn dochter betalen maar dan onderhandel ik zelf met de staleigenaar.
Als het nog een keer gebeurd moet ze de tweede keer het bedrag wat ze van me leent wel terugbetalen.
Dit gaat in overleg.
( Ook bij mijn aanleundochters en zoons zou ik dit zo aanpakken )

TS de soep wordt niet zo heet gegeten als die geserveerd wordt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:58

Ik snap het hele gedoe in al die topics niet.
Je wéét dat je een opzegtermijn hebt, hou je daaraan.

Een maand is een maand en bij ons zelfs opzeggen vóór de 1e van de volgende maand.....
Dat betekent dus als je 30 oktober opzegt mag je 1 december weg en als je 02 november opzegt mag je 1 januari weg. Dat weet je als je ergens komt te staan.
hier is het zo dat je gerust eerder weg mag en ipv de volle mep betaal je dan €200 reserveringskosten.

Ik ben nog nooit met ellende weggegaan en je bedenkt ruim van tevoren of je ergens weg wilt....
Wanneer er ruzies of problemen zijn stap ik op tja.... dan moet ik extra betalen, pech.

En het is ook een stukje zekerheid voor de pensionhouder, een volgende klant op de wachtlijst heeft immers óók een opzegtermijn en als iemand op de 31 in de avond opzegt....kan de pensionhouder gaan bellen en is de volgende klant óók te laat met opzeggen met lege boxen tot gevolg....
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 20-11-18 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:59

Amber_anne schreef:
Willemina_L schreef:

verootjoo schreef:
Maar dit antwoord is helemaal de situatie van TS niet :=

Inderdaad. Want er is namelijk wel een contract, alleen heeft de TS het niet getekend.
Maar doordat ze er toch is gaan staan, ook al heeft ze het contract niet getekend, is ze hier in feite mee akkoord gegaan.

En zelfs als er geen contract was, zou ik er niet zomaar van uitgaan dat het bovenstaande wel zou gelden. Ik heb jurisprudentie gezien van rechtbank uitspraken in een dergelijk geval dat een rechter er toch vanuit gaat dat 1 maand opzegtermijn mag worden gehanteerd, omdat dat zo gangbaar/algemeen is.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:03

A3a1 schreef:
Ik vraag me af wat de moraalridders hier zouden doen als de dochter van 19 plm 220 extra moet afrekenen.
Ik denk dat iedereen meegaat naar de staleigenaar en kijkt wat er te regelen valt.
En om in ieder geval het paspoort terug te krijgen.

En tegelijkertijd haar ook vertelt dat het zo niet werkt....maar dat zal TS zelf inmiddels ook wel in de gaten hebben.
Ik zou haar, trouwens ook de meiden die bij ons in pension staan, zou ik helpen.
En desnoods zou ik het voor mijn dochter betalen maar dan onderhandel ik zelf met de staleigenaar.
Als het nog een keer gebeurd moet ze de tweede keer het bedrag wat ze van me leent wel terugbetalen.
Dit gaat in overleg.
( Ook bij mijn aanleundochters en zoons zou ik dit zo aanpakken )

TS de soep wordt niet zo heet gegeten als die geserveerd wordt.

Ik was zelf nog een paar jaar jonger dan TS toen ik voor het eerst een stal opzegde en ik was me er wel degelijk van bewust dat er opzegtermijnen bestaan. Naar mijn mening was TS hiervan ook op de hoogte, omdat ze bij het aangaan van de overeenkomst een contract onder ogen heeft gekregen. Dat ze daarna heeft besloten dat dit voor haar niet geldt omdat ze niets heeft getekend vind ik ook voor een 19 jarige wel naïef eerlijk gezegd. Het zou puur uit aardigheid zijn van de stalhouder om de extra maand niet te rekenen. Misschien valt er inderdaad wel een lege stalhuur te regelen. Dat scheelt dan ook weer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:08

Daphara schreef:
Ik vind het niet vreemd dat steeds meer paardenpensions een je maand borg laten betalen om dit soort toestanden te voorkomen. Als je dan te laat opzegt, houden ze gewoon de borg. Zeg je op tijd op, dan hoef je de laatste maand geen pensiongeld te betalen. Heel verstandig!

Ze hebben groot gelijk. Klagen kunnen ze vaak als beste maar het begrip moet vaak wel vanuit de pensionhouder komen maar de klant die zich eens verplaats in de pensionhouders die zie je niet veel.

Volgens mij dit onderwerp zeker 1x per maand voorbij. Hoe zouden mensen het vinden als het andersom is?
Best aso om dan maar gewoon te vertrekken zonder te betalen. Van mij mogen zulke klanten weleens op een lijst gezet worden zodat toekomstige stalhouders weten wat ze op stal halen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 20-11-18 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:10

Tigra_ schreef:
Daphara schreef:
Ik vind het niet vreemd dat steeds meer paardenpensions een je maand borg laten betalen om dit soort toestanden te voorkomen. Als je dan te laat opzegt, houden ze gewoon de borg. Zeg je op tijd op, dan hoef je de laatste maand geen pensiongeld te betalen. Heel verstandig!

Ze hebben groot gelijk. Klagen kunnen ze vaak als beste maar het begrip moet vaak wel vanuit de pensionhouder komen maar de klant die zich eens verplaats in de pensionhouders dat is er vaak niet bij.

Volgens mij dit onderwerp zeker 1x per maand voorbij. Hoe zouden mensen het vinden als het andersom is?

Ik heb inderdaad ook borg betaald. Toevallig ook de 4e van deze maand opgezegd. Ik mag eind november weg zonder december te betalen, maar krijg dan mijn borg niet terug.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:11

Al meerdere keren genoemd zie ik, maar er is een wezenlijk verschil tussen een maand opzegtermijn en een kalendermaand opzegtermijn.

In het eerste geval betekent het 04/11 opzeggen met betaling t/m 04/12
In het tweede geval 04/11 opzeggen met betaling t/m 31/12 (opzegging gaat dan 01/12 pas in)

TS kan vast wel zien wat er in het contract staat (ook al heeft ze dat niet getekend).
Verder lijkt het me logisch dat er een opzegtermijn is.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:36

0000 schreef:
Omdat hooi, stro en voer niet het grootste maar het kleinste deel van de kosten zijn voor de staleigenaar. Daar denken klanten vaak heel anders over, zie dat hier ook heel vaak langskomen. Oh maar ik gebruik het niet dus er zijn geen kosten meer aan. Dat is gewoon niet de realiteit of de praktijk. Maar omdat er zo weinig inzicht is in de kosten die het runnen van een stal met zich meebrengt krijg je keer op keer dit soort topics. Vaak met een ondertoon waarin de stalhouder word weggezet als geldwolf die over de rug van de klant even wat extra wil verdienen. Ik ben iets bekender met de andere kant en in veel gevallen zien de boeken er echt wel heel anders uit dan men hier lijkt te denken.
dat zie ik hier ook vaak. Als reactie.

Afschrijving gebouw, reparatie kosten, aanschaffen van spullen van schroefjes tot weidepalen. Tractor om te mesten en bak te slepen moet ook gerepareerd worden of aangeschaft ect. En dan vergeet ik de helft.
Personeel is ook duur bijvoorbeeld. Of opnieuw inzaaien.mest uitrijden

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:20

Vergeet alle verzekeringen, vergunningen etc niet.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:30

Daphara schreef:

_Dreamer schreef:
Tigra_ schreef:
Ze hebben groot gelijk. Klagen kunnen ze vaak als beste maar het begrip moet vaak wel vanuit de pensionhouder komen maar de klant die zich eens verplaats in de pensionhouders dat is er vaak niet bij.

Ik heb inderdaad ook borg betaald. Toevallig ook de 4e van deze maand opgezegd. Ik mag eind november weg zonder december te betalen, maar krijg dan mijn borg niet terug.

Je blijft waarschijnlijk tot eind december, zonder de maand december te betalen en zonder borg terug, of met betaling voor de maand december en borg terug als je verhuist bent en alles volgens afspraak hebt achtergelaten.

Dat denk ik dan, kan het natuurlijk mis hebben....

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 20:52

Nou maakt iedereen zich hier druk over de kwestie, maar TS blinkt in afwezigheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 20:54

Ts heeft ook maar 1 post geplaatst en dat is deze. Volgens mij hoopte ze dat ze gelijk ging krijgen en ze werd gesterkt in haar standpunt.

XFILE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 22:01

idylle schreef:
Stel, je hebt een leuk baantje en verdiend er ook nog een leuk mee. En je baas zegt 4 november, eind november hoef je niet meer te komen.
Oh boy, leuke baantje weg, maar nog erger, je geld weg, waar je van moet leven! Dat terwijl hij je tot en met eind dec. Door zou moeten betalen!

Een stalbaas is jou werknemen, jij betaald hem on voor je paard te zorgen. Jij hebt absoluut het recht niet om een maand geld in te houden, jij wilt weg en weet van de opzegtermijn.

Maar wat als jij 12 baantjes hebt waar je leuk aan verdient, en 1 van die bazen zegt 'je hoeft niet meer te komen',dan heb je 1/12e minder in de maand, gedurende 1 maand.
Dat is toch wel een dikke boterham minder die maand!

Pensionstallen staan zelden ook echt, die maand die betaald is, leeg. Meestal is er binnen een aantal dagen een nieuwe kandidaat.